Lietuviai jau spėjo suprasti padangų svarbą saugumo atžvilgiu. Juk tai vienintelis komponentas, kuriuo automobilis remiasi į kelią. Bet kertiniai automobilio saugumą užtikrinantys elementai yra trys – koja kojon su padangomis žengia amortizatoriai ir stabdžiai, rašoma pranešime žiniasklaidai.
Automobilio stabdžiai
© Kompanijos archyvas

Saugumą užtikrina dar du komponentai

Stabdžių misija daugmaž aiški kiekvienam: esant reikalui jie turi stabdyti automobilį. Pageidautina – efektyviai. O amortizatoriai atlieka gerokai daugiau funkcijų, nei tik kelio nelygumų absorbavimas.

Amortizatoriai kontroliuoja kėbulo svyravimą ir padangų judėjimą. Kai kėbulas posūkiuose dėl išcentrinių jėgų verčiasi tai į vieną, tai į kitą pusę, svyruoja, amortizatoriai išlaiko vienodą ratų suvedimą, kad šie nekiltų nuo žemės, neprovokuotų automobilio virtimo ir tiesiog visą laiką išlaikytų reikiamą padangų sąlytį su keliu.

Susidėvėję amortizatoriai nesugeba absorbuoti smūgių ir važiuojant nelygiu keliu ratai šokinėja, jie gali net pusę viso važiavimo laiko praleisti ore neužtikrindami reikiamo sukibimo. Tinkamai veikiantys komponentai apsaugo padangas ir nuo netolygaus ar per greito dėvėjimosi, saugo ir kitas pakabos detales.

Trumpai tariant, amortizatoriai atsakingi už saugų ir tikslų automobilio valdymą, jo stabilumą ant kelio. O kas gali nutikti, kai tiek amortizatoriai, tiek stabdžiai baigia susidėvėti?

Detalės nėra amžinos

„Blogiausia, kas gali grėsti – avarija. Jei šie komponentai veikia netinkamai, automobilis bus nestabilus, taps sunkiau valdomas, sunkiau prognozuojamas, jo stabdymo kelias bus ilgesnis nei įprasta, o perkaitus stabdžiams pailgės net kelis kartus“, – iš karto baisiausią scenarijų nupiešė Kauno „Eolto“ serviso vadovas Deividas Ramanauskas.

Viena didžiausių pasaulyje, jau 101 metus amortizatorius ir spyruokles gaminanti amerikiečių kompanija „Monroe“ amortizatorius rekomenduoja keisti kas 80 tūkst. km. Pasak jų, net ir moderniausi, aukščiausios klasės mechanizmai nuvažiavus tiek kilometrų praranda savo efektyvumą. „Monroe“ paskaičiavo, kad per 1 km atstumą amortizatoriai ir spyruoklės „sutrūkčioja“ daugiau nei 1000 kartų.

Automobilio amortizatorius
Automobilio amortizatorius
© Kompanijos archyvas

O stabdžių diskų ir kaladėlių tarnavimo trukmę nuspėti gerokai sunkiau. Brazilų stabdžių gamintojai „Fremax“ nepateikia tikslių duomenų, tik didelį skirtumą turinčius skaičius: nuo 40 iki 100 tūkst. km. Tai labai priklauso nuo vairuotojo važiavimo įpročių. Agresyvus, azartiškas vairininkas dažnai greitėja, dažnai ir stipriai stabdo. Ramus, ekonomiškai važiuojantis jo kolega prognozuoja eismą, stengiasi išlaikyti tolygų judėjimo greitį ir stabdžių beveik nenaudoja.

Kaip pastebėti gedimus?

Pajusti, kada stabdžiai susidėvi ir pats metas juos pakeisti – nesunku.

„Modernių, elektronika aprūpintų automobilių prietaisų skydeliuose yra indikatorių, perspėjančių, kada susidėvi stabdžių kaladėlės arba diskai. Jei tokių nėra – stabdžių problemas vairuotojas pajus vairo mušimu ar kėbulo vibracijomis stabdant. Pasireiškus tokiems požymiams automobilį reikia remontuoti nedelsiant. O iki tol patarčiau prieš kiekvieną sezoną keičiant padangas, stabdžių būklę patikrinti servise, taip pat apžiūrint ir amortizatorius bei likusias pakabos detales“, – aiškino „Eolto“ atstovas D. Ramanauskas.

Amortizatorių saulėlydį pirmieji gali pastebėti tik patyrę meistrai, matantys skysčių nuotėkį, nuo amortizatorių darbo priklausomų pakabos detalių susidėvėjimo požymius ar netolygų padangų dėvėjimąsi. Blogiau tai išsiaiškinti patiems. Atitarnavę amortizatoriai visų pirma erzins garsiu dunksėjimu važiuojant per nelygumus ir užuot juos sugėrę, privers automobilį siūbuoti. Automobilis praras stabilumą ir „plaukios“ po kelią. Bus sunkiau prognozuojamas, valdomas ir, žinoma, nebesaugus.

Rinktis pigius ar brangius?

„Tenka pastebėti, kad vairuotojai vis dažniau laiku keičia susidėvėjusias detales, ir amortizatorius, ir stabdžius. Tik dauguma pirkėjų renkasi ekonominę klasę. Daugiau dėmesio skiriama kainai, o ne kokybei“, – sakė D. Ramanauskas.

Kalbant apie stabdžius, skiriasi medžiagų sudėtis, iš kurių pagamintos detalės. Nuo to labai priklauso stabdymo savybės. Stabdžiams svarbiausia neperkaisti ir neprarasti efektyvumo ištikus ekstremaliai situacijai.

Automobilio stabdžių kaladėlė
Automobilio stabdžių kaladėlė
© Kompanijos archyvas

Amortizatoriuose naudojamos skirtingos, iš išorės nematomos technologijos, kurios užtikrina tiek važiavimo kokybę ir komfortą, tiek valdymo savybes.

„Sumontavus pigiausius stabdžių diskus ir kaladėles tam, kuris ramiai važinėja mieste maršrutu namai-darbas, didelių pokyčių nepasijus. Tačiau prireikus stabdyti ekstremaliai ar staigiau nuo didesnio greičio pigūs stabdžiai gali perkaisti, kaladėlės nebesukibs su diskais, stabdymo kelias pailgės ne metrais, o kartais. Tas pats ir dėl amortizatorių – užgulti didesniu krūviu jie neatlaikys streso, automobilį bus sunkiau suvaldyti.

Ar reikia pirkti brangiausias detales, nes jos bus kokybiškiausios? Tikrai nebūtina. Kartais brangiausios detalės neužtikrina geriausios kokybės. Tačiau norintiems važiuoti saugiai rekomenduočiau pradėti žiūrėti bent į vidutinės klasės gaminius. Jie siūlo bene geriausią kainos ir kokybės santykį. O, pavyzdžiui, renkantis amortizatorius siūlyčiau atkreipti ir į gamintojo suteikiamą garantiją. Ji daug ką pasako apie gaminį“, – patarė Kauno „Eolto“ serviso vadovas.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Siūlo, kaip priversti jaunus vairuotojus padėti telefonus į šalį (14)

Priversti jaunus žmonės, sėdusius prie vairo , padėti į šalį savo išmaniuosius –...

Draudikai: vairuotojai per dažnai nuvertina linijos pažeidimą (5)

Prie poliklinikų, ligoninių, kitų visuomeninės paskirties pastatų ar net sausakimšuose...

KAM įspėja: šalies keliuose – didelis karinės technikos judėjimas (171)

Artimiausiu metu Lietuvoje ir Baltijos šalyse vyks keletas regiono saugumą stiprinančių didelio...

Naujoji techninės apžiūros tvarka tik paryškins Lietuvos bėdą (142)

Jau nuo gegužės 20-osios Lietuva pripažins Europos ekonominės erdvės (EEE) šalyse atliktą...

Kodėl motociklininkai patenka į tragiškus eismo įvykius (19)

Baikerių sezono pradžia jau paminėta, tačiau dar iki šventės motociklininkų bendruomenę...

Top naujienos

„Žalgirį“ geresniu už CSKA pavadinęs Jasikevičius: šitie vyrai – daugiau nei fantastiški (83)

Kauno „Žalgiris“ išgyveno Maskvos CSKA šturmą ir pirmą kartą Eurolygos istorijoje iškovojo...

Planas sustabdyti Kremlių Baltijos šalyse: kuo gali praversti „Uber“ pavyzdys (395)

Staigaus Rusijos puolimo metu JAV ir sąjungininkų pajėgos Baltijos šalyse būtų greitai...

Ar „MG Baltic“ gali sustabdyti Seimo NSGK išvadų skelbimą? (2)

LRT TELEVIZIJOS laidoje „ Savaitė “ Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto ( NSGK )...

Ketvirtame kėlinyje žaisti nustojęs „Žalgiris“ išgyveno: patiesė CSKA ir finišavo trečias (1138)

Kauno „Žalgirio“ krepšininkai sekmadienio vakarą Belgrado „Štark“ arenoje įspūdingu...

Gydytoja papasakojo apie dažną ligą, kuri neretai ignoruojama: įspėja, kuo gali baigtis (1)

Pasaulyje kas ketvirtas žmogus skundžiasi širdies ritmo sutrikimais. Arterinės hipertenzijos...

Gyvai / Didysis Eurolygos finalas: „Real“ – „Fenerbahče“ (2)

Sekmadienio vakarą Belgrado „Štark“ arenoje vykstančiame didžiajame Eurolygos finale...

Ulanovas: jeigu būtume šitaip pralaimėję, tai nebūtų žodžių specialiai Krepšinis.lt iš Belgrado (2)

Šį sezoną ne kartą dviženklius deficitus naikinęs Kauno „Žalgiris“ sekmadienį parodė, kad...

Baltos vestuvių ceremonijos varnos: parodė, kaip nereikėtų rengtis į karališką puotą (6)

Kvietimai į karališkas vestuves buvo išsiųsti dar kovo mėnesį, tačiau kai kurie svečiai vis...

Vieno mikrorajono gauja šiurpino visą Europą (10)

„Danijos naujienų portale Ekstrabladet 2013 metų birželio 28 d. paskelbtas straipsnis...

Kalbininkas Smetona: tarmės yra mėšlas (145)

„Tarmės yra mėšlas“, – tokiu terminu jo klausančias auditorijas mėgsta šiurpinti...