aA
Lietuvos keliais rieda 1,45 milijono registruotų lengvųjų automobilių. Vidutiniškai dvi iš trijų tokio tipo transporto priemonių varomos dyzeliniais degalais. Matas Buzelis, transporto skelbimų portalo autoplius.lt komunikacijos vadovas, pastebi, kad reikėtų pridėti dar vieną faktą: vidutinis naudoto automobilio amžius šalyje siekia apie 15 metų, kai Europos Sąjungos šalių autoparko amžiaus vidurkis jaunesnis maždaug trimis su puse metų.
Matas Buzelis
© Egidijus Babelis

M. Buzelio teigimu, miestų gatvėse bei užmiesčių keliuose kiekvieną dieną galima pastebėti dešimtis ar net šimtus automobilių, kurie paskui save palieka tirštus juodų arba melsvų dūmų debesis. Ir nebūtinai tai bus senas automobilis – gali būti ir kelių metų senumo modelis su akivaizdžiu gedimu. Iš paskos važiuojantys eismo dalyviai priversti kvėpuoti koncentruota netvarkingų transporto priemonių teršalų doze.

Policija jau dabar gali kai kuriais atvejais atimti techninę apžiūrą. Pavyzdžiui, dėl neveikiančių valytuvų vairuotojo pusėje, dėl pernelyg nudilusių padangų bei dėl kai kurių kitų aplinkybių. Galbūt policija galėtų padėti kontroliuoti ir labiausiai teršiančių automobilių srautą kelyje?

Nukreiptų į TA stotį

Savaime suprantama, kad kiekvieną kelių policijos ekipažą aprūpinti išmetamųjų dujų emisijų matavimo sistema būtų be galo brangu ir tai turbūt niekada neatsipirktų. O be tokios įrangos pareigūnai neturėtų teisės atimti techninės apžiūros, nes nebūtų galimybės nustatyti, kiek teršalų į atmosferą išmeta automobilis.

Pamatę stipriai dūmijantį automobilį kelių policijos pareigūnai galėtų priversti netvarkingos transporto priemonės valdytoją apsilankyti techninių apžiūrų (TA) stotyje per nurodytą laiko terminą. To nepadaręs dūmijančio automobilio valdytojas, praėjus skirtam laiko terminui, prarastų savo automobilio techninę apžiūrą.

Elementarus pavyzdys: policija sustabdo stipriai dūmijantį automobilį ir nurodo, kad per 10 dienų (ar kitą – vadovaujantis sveiku protu – nustatytą laiko terminą) transporto priemonės savininkas arba vairuotojas privalo nuvykti į techninių apžiūrų stotį. Per skiriamą laiko tarpą automobilio savininkas turėtų susitvarkyti savo transporto priemonę, nuvykti patikrinimui į techninių apžiūrų stotį, kur būtų atliktas dūmingumo matavimas, ir galėtų toliau tęsti kelionę. Tik jau tvarkingu, dūmų šleifo už savęs nepaliekančiu, automobiliu.

Išnaikintų gatvėse taršiausius

Tik tokia tvarka galutinai uždraustų vairuoti techniškai netvarkingą automobilį. Keliais eksploatuojamų transporto priemonių techniniu stoviu rūpinasi techninių apžiūrų asociacija „Transeksta“. Privalomoji techninė apžiūra Lietuvoje lengviesiems nenaujiems automobiliams atliekama kas 2 metus.

Tačiau praėjus, pavyzdžiui, savaitei po sėkmingai atliktos techninės apžiūros įvykęs koks nors variklio ar išmetimo sistemos gedimas (dėl kurio iš duslintuvo sklinda juodi arba melsvi dūmai) iki artimiausio patikrinimo važinėti nedraudžia. Ir šiandien, kad ir kaip dūmintų automobilis, jeigu jis turi galiojančią techninę apžiūrą, formaliai jis yra tvarkingas. Galima pykti ant tokių automobilių vairuotojų, tačiau jie turi teisę eksploatuoti savo transporto priemonę, nes ji turi galiojančią techninę apžiūrą.

Jau seniai atėjo laikas mažinti gatvėse riedančių, juodų debesis gaminančių automobilių kiekį. Bet vien taršos mokesčiu užterštumo išspręsti neįmanoma. Niekas netrukdo susimokėti ir teršti toliau. Tai per daug liberalus sprendimas tiems, kurie negerbia kitų eismo dalyvių. Draudimas eksploatuoti akivaizdžiai teršiančius automobilius neabejotinai sumažintų ne tik nepasitenkinimą keliuose, bet ir juodų dūmų koncentraciją – tokia tvarka veiktų daug efektyviau nei taršos mokesčiai.

Taršą keliuose mažinti reikia ne tik taikant apribojimus automobiliams, bet ir atitinkamai gerinant infrastruktūrą. Statūs greičio mažinimo kalneliai didina oro užterštumą. Reikėtų siekti išlaikyti kuo pastovesnį vidutinį greitį, o ne versti vairuotojus stipriau stabdyti ir vėl įsibėgėti. Tam puikiai tiktų šviesoforų optimizavimas arba specialūs šviesoforai, kurie fiksuoja transporto priemonės judėjimo greitį ir jį viršijus, uždega raudonos spalvos signalą. Mažuose Italijos miesteliuose tai puikiai veikia – ypač prie mokyklų. Kodėl tokia tvarka negalėtų būti ir Lietuvoje?

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Vilniaus gatvės sustingo – kurių atkarpų vengti, jei norite grįžti namo greičiau siūloma vengti pagrindinių arterijų (2)

Penktadienį ne vienas, išvažiavęs popiet Vilniaus į gatves, turėjo gerokai nustebti –...

Kas antro automobilio žibintai šviečia kreivai – paaiškino, kaip pasitikrinti patiems (54)

Lietuvos techninės apžiūros ( TA ) įmonės bei asociacija „ Transeksta “ lapkričio pabaigoje...

Eismo sąlygas dalyje rajonų sunkina plikledis

Penktadienio rytą pietryčių ir rytų Lietuvoje dėl snygio, vietomis pereinančio į šlapdribą,...

Kodėl klysta tie, kurie pamatę, kad ant kelio nėra sniego, paspaudžia akceleratorių (4)

Itin pavojingi žiemos reiškiniai – „juodas“ ledas, lijundra ir pūga – budrius išlikti...

Keliuose yra slidžių ruožų, perspėja kelininkai

Trečiadienio rytą Lietuvos keliuose yra slidžių ruožų, perspėja kelininkai.

Top naujienos

Gyvai / Išbandymas Vokietijoje: „Bayern“ – „Žalgiris“ (55)

Kauno „Žalgiris“ (5/6) penktadienio vakarą laiko svarbų egzaminą Vokietijoje. Žalgiriečiai...

14 brangiausiai atsiėjusių klaidų per visą žmonijos istoriją (32)

Nė vienas nesame tobulas, todėl natūralu, kad kartkartėmis darome klaidų, dėl kurių vėliau...

Anglijoje nužudyta ir išniekinta 14-metė lietuvė dar spėjo atsiprašyti tėvų už susidėjimą su netinkama kompanija (89)

Vulverhamptone, Anglijoje , išžagintos, nužudytos ir išniekintos keturiolikmetės iš Lietuvos...

Teisėsaugai – smūgis: teisėjai suabejojo, ar dėl 6 žmonių žūties nuteisė kaltą asmenį (103)

Net šešias gyvybes nusinešio gaisro sostinės Žirmūnų mikrorajono daugiabutyje byla pakrypo...

Miunchene – itin gausios „Žalgirio“ gerbėjų gretos specialiai Krepšinis.lt iš Miuncheno (65)

Penktadienio vakaro Eurolygos rungtynėse Miuncheno „Audi Dome“ arenoje tikrai ryškiai bus galima...

Vyras nuovadoje prisipažino, kad jam pabodo valgyti žmogieną nepatikėjo, kol šis iš maišo neištraukė rankos ir kojos (17)

Kai pernai vienas tipinis Pietų Afrikos hileris įžengė į policijos nuovadą ir pranešė, kad...

Po visų negandų – Elle ir Žilvinas Grigaičiai švyti drauge: prasitarė apie ateities planus (33)

Penktadienio vakarą būrys pramogų pasaulio garsenybių traukė į Vilniuje trankiai paminėtą...

Kaip lietuviai įsivaizduoja tobulą būstą: prieš dešimtmetį buvo kuklesni (1)

Tobulas lietuvio butas 2018 metais – 3 kambarių su didele virtuve, vonia, drabužine ir terasa,...

Paplitęs mitas apie bananus, kuriuo daugelis vis dar tiki

Animaciniuose filmuose beždžionės dažnai vaizduojamos su bananais rankose. Jos švelniai lupa...

Profesionalus fotografas į policijos automobilius žvilgtelėjo kitaip – tokių jų dar nematėte (53)

Policijos tarnybinius automobilius matome kasdien. Tačiau ne kasdien pro savo fotoaparato ieškiklį...