aA
Lietuvos keliais rieda 1,45 milijono registruotų lengvųjų automobilių. Vidutiniškai dvi iš trijų tokio tipo transporto priemonių varomos dyzeliniais degalais. Matas Buzelis, transporto skelbimų portalo autoplius.lt komunikacijos vadovas, pastebi, kad reikėtų pridėti dar vieną faktą: vidutinis naudoto automobilio amžius šalyje siekia apie 15 metų, kai Europos Sąjungos šalių autoparko amžiaus vidurkis jaunesnis maždaug trimis su puse metų.
Matas Buzelis
© Egidijus Babelis

M. Buzelio teigimu, miestų gatvėse bei užmiesčių keliuose kiekvieną dieną galima pastebėti dešimtis ar net šimtus automobilių, kurie paskui save palieka tirštus juodų arba melsvų dūmų debesis. Ir nebūtinai tai bus senas automobilis – gali būti ir kelių metų senumo modelis su akivaizdžiu gedimu. Iš paskos važiuojantys eismo dalyviai priversti kvėpuoti koncentruota netvarkingų transporto priemonių teršalų doze.

Policija jau dabar gali kai kuriais atvejais atimti techninę apžiūrą. Pavyzdžiui, dėl neveikiančių valytuvų vairuotojo pusėje, dėl pernelyg nudilusių padangų bei dėl kai kurių kitų aplinkybių. Galbūt policija galėtų padėti kontroliuoti ir labiausiai teršiančių automobilių srautą kelyje?

Nukreiptų į TA stotį

Savaime suprantama, kad kiekvieną kelių policijos ekipažą aprūpinti išmetamųjų dujų emisijų matavimo sistema būtų be galo brangu ir tai turbūt niekada neatsipirktų. O be tokios įrangos pareigūnai neturėtų teisės atimti techninės apžiūros, nes nebūtų galimybės nustatyti, kiek teršalų į atmosferą išmeta automobilis.

Pamatę stipriai dūmijantį automobilį kelių policijos pareigūnai galėtų priversti netvarkingos transporto priemonės valdytoją apsilankyti techninių apžiūrų (TA) stotyje per nurodytą laiko terminą. To nepadaręs dūmijančio automobilio valdytojas, praėjus skirtam laiko terminui, prarastų savo automobilio techninę apžiūrą.

Elementarus pavyzdys: policija sustabdo stipriai dūmijantį automobilį ir nurodo, kad per 10 dienų (ar kitą – vadovaujantis sveiku protu – nustatytą laiko terminą) transporto priemonės savininkas arba vairuotojas privalo nuvykti į techninių apžiūrų stotį. Per skiriamą laiko tarpą automobilio savininkas turėtų susitvarkyti savo transporto priemonę, nuvykti patikrinimui į techninių apžiūrų stotį, kur būtų atliktas dūmingumo matavimas, ir galėtų toliau tęsti kelionę. Tik jau tvarkingu, dūmų šleifo už savęs nepaliekančiu, automobiliu.

Išnaikintų gatvėse taršiausius

Tik tokia tvarka galutinai uždraustų vairuoti techniškai netvarkingą automobilį. Keliais eksploatuojamų transporto priemonių techniniu stoviu rūpinasi techninių apžiūrų asociacija „Transeksta“. Privalomoji techninė apžiūra Lietuvoje lengviesiems nenaujiems automobiliams atliekama kas 2 metus.

Tačiau praėjus, pavyzdžiui, savaitei po sėkmingai atliktos techninės apžiūros įvykęs koks nors variklio ar išmetimo sistemos gedimas (dėl kurio iš duslintuvo sklinda juodi arba melsvi dūmai) iki artimiausio patikrinimo važinėti nedraudžia. Ir šiandien, kad ir kaip dūmintų automobilis, jeigu jis turi galiojančią techninę apžiūrą, formaliai jis yra tvarkingas. Galima pykti ant tokių automobilių vairuotojų, tačiau jie turi teisę eksploatuoti savo transporto priemonę, nes ji turi galiojančią techninę apžiūrą.

Jau seniai atėjo laikas mažinti gatvėse riedančių, juodų debesis gaminančių automobilių kiekį. Bet vien taršos mokesčiu užterštumo išspręsti neįmanoma. Niekas netrukdo susimokėti ir teršti toliau. Tai per daug liberalus sprendimas tiems, kurie negerbia kitų eismo dalyvių. Draudimas eksploatuoti akivaizdžiai teršiančius automobilius neabejotinai sumažintų ne tik nepasitenkinimą keliuose, bet ir juodų dūmų koncentraciją – tokia tvarka veiktų daug efektyviau nei taršos mokesčiai.

Taršą keliuose mažinti reikia ne tik taikant apribojimus automobiliams, bet ir atitinkamai gerinant infrastruktūrą. Statūs greičio mažinimo kalneliai didina oro užterštumą. Reikėtų siekti išlaikyti kuo pastovesnį vidutinį greitį, o ne versti vairuotojus stipriau stabdyti ir vėl įsibėgėti. Tam puikiai tiktų šviesoforų optimizavimas arba specialūs šviesoforai, kurie fiksuoja transporto priemonės judėjimo greitį ir jį viršijus, uždega raudonos spalvos signalą. Mažuose Italijos miesteliuose tai puikiai veikia – ypač prie mokyklų. Kodėl tokia tvarka negalėtų būti ir Lietuvoje?

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(1 žmogus įvertino)
5.0000

Kokią klaidą darote, jei važiuodami automobilyje pasigarsinate muziką (2)

60 proc. Lietuvos vairuotojų galėdami pasirinkti kelis mėgstamiausius muzikos žanrus, apklausoje...

Vairuojantys „dyzelius“ gali išvengti bėdų su DPF: apie „ligas“ išduoda keli signalai (83)

Dyzelinis automobilis su įdiegtomis ir tinkamai veikiančiomis išmetamųjų dujų neutralizavimo...

Vairuotojai nežino, kaip sukti į dešinę prie naujų šviesoforų: stovi, nors gali važiuoti (127)

Nuo lapkričio pirmosios įsigaliojo naujos Kelių eismo taisyklės ( KET ), apibrėžiančios, kaip...

Keliuose šiemet žuvusių daugiau nei pernai – kas dėl to kaltas? (49)

Kalbėdami apie saugumą kelyje, vairuotojai skundžiasi pėsčiųjų elgesiu, o pastarieji keiksnoja...

Įvertino pėsčiųjų elgesį Baltijos šalyse: lietuviai dar turi kur pasitempti (6)

Tyrimas parodė, kad Lietuvos pėstieji yra atsakingiausi Baltijos šalyse : mūsų šalies žmonės...

Top naujienos

Skundą dėl suėmimo nagrinėjęs teisėjas Cininas: Venckienė iš Lietuvos išvyko, nepažeisdama jokių draudimų (177)

Vilniaus apygardos teismo teisėjų kolegija antradienį nusprendė panaikinti Kauno miesto apylinkės...

Mamadienis už 1 vaiką: Nausėdos pasiūlymas sulaukė palaikymo, bet atsitrenkė į sieną (127)

Iš Vyriausybės, darbdavių ir profsąjungų atstovų sudaryta Trišalė taryba antradienį aptarė...

Šiurpi viduramžių laikų mirties bausmė: moterims jos netaikė dėl labai keistos priežasties (15)

Mirties bausmė yra mirties bausmė – ar yra skirtumas, ar ji taikoma vyrui ar moteriai? Pasirodo,...

Ministerija giriasi didėjančiais medikų atlyginimais, tačiau gydytoja papasakojo, kas jiems labiausiai kelia nerimą

Skelbiama, kad šių metų rugsėjį vieno mėnesio vieno etato gydytojo vidutinis darbo užmokestis...

„Žalgiris“ nutrauks sutartį: Perezas neregistruojamas rungtynėms su „Panathinaikos“ (13)

Kauno „Žalgirio“ komanda antradienį Eurolygos devintojo turo susitikime rungtyniaus be Alexo...

Kaip iš tiesų reikia didinti pensijas: jos turi augti sparčiau nei atlyginimai (178)

Seimo Biudžeto ir finansų komitetas nepritarė prezidento Gitano Nausėdos siūlymui nuo kitų...

Turkija grasina atnaujinti karinę operaciją: Rusija nevykdo pažadų (113)

Turkijos užsienio reikalų ministro Mevluto Cavusoglu pareiškimas, kad esą Rusija nevykdo...

Ypač griežta kardomoji priemonė Venckienei: su apykoje nuo namų negalės nutolti toliau nei 500 m Venckienė šypsojosi, bet buvo nekalbi; papildyta (896)

Antradienį Vilniaus apygardos teismas panaikino Kauno miesto apylinkės teismo sprendimą pratęsti...

Iki skausmo pabodo jūsų šukuosena? Štai, kokie plaukų dažymai bus ant bangos šį sezoną TOP 3

Jeigu ombré, sombre, balayage, flamboyage ir kitos ne kartą girdėtos plaukų dažymo technikos...

Nausėda – už dialogą su Baltarusija, bet įvardijo ir raudonas linijas papildyta 16:23 val. (124)

Prezidentas Gitanas Nausėda pasisako už dialogą su Baltarusija, tačiau įvardijo ir raudonas...