aA
Lietuvos keliais rieda 1,45 milijono registruotų lengvųjų automobilių. Vidutiniškai dvi iš trijų tokio tipo transporto priemonių varomos dyzeliniais degalais. Matas Buzelis, transporto skelbimų portalo autoplius.lt komunikacijos vadovas, pastebi, kad reikėtų pridėti dar vieną faktą: vidutinis naudoto automobilio amžius šalyje siekia apie 15 metų, kai Europos Sąjungos šalių autoparko amžiaus vidurkis jaunesnis maždaug trimis su puse metų.
Matas Buzelis
© Egidijus Babelis

M. Buzelio teigimu, miestų gatvėse bei užmiesčių keliuose kiekvieną dieną galima pastebėti dešimtis ar net šimtus automobilių, kurie paskui save palieka tirštus juodų arba melsvų dūmų debesis. Ir nebūtinai tai bus senas automobilis – gali būti ir kelių metų senumo modelis su akivaizdžiu gedimu. Iš paskos važiuojantys eismo dalyviai priversti kvėpuoti koncentruota netvarkingų transporto priemonių teršalų doze.

Policija jau dabar gali kai kuriais atvejais atimti techninę apžiūrą. Pavyzdžiui, dėl neveikiančių valytuvų vairuotojo pusėje, dėl pernelyg nudilusių padangų bei dėl kai kurių kitų aplinkybių. Galbūt policija galėtų padėti kontroliuoti ir labiausiai teršiančių automobilių srautą kelyje?

Nukreiptų į TA stotį

Savaime suprantama, kad kiekvieną kelių policijos ekipažą aprūpinti išmetamųjų dujų emisijų matavimo sistema būtų be galo brangu ir tai turbūt niekada neatsipirktų. O be tokios įrangos pareigūnai neturėtų teisės atimti techninės apžiūros, nes nebūtų galimybės nustatyti, kiek teršalų į atmosferą išmeta automobilis.

Pamatę stipriai dūmijantį automobilį kelių policijos pareigūnai galėtų priversti netvarkingos transporto priemonės valdytoją apsilankyti techninių apžiūrų (TA) stotyje per nurodytą laiko terminą. To nepadaręs dūmijančio automobilio valdytojas, praėjus skirtam laiko terminui, prarastų savo automobilio techninę apžiūrą.

Elementarus pavyzdys: policija sustabdo stipriai dūmijantį automobilį ir nurodo, kad per 10 dienų (ar kitą – vadovaujantis sveiku protu – nustatytą laiko terminą) transporto priemonės savininkas arba vairuotojas privalo nuvykti į techninių apžiūrų stotį. Per skiriamą laiko tarpą automobilio savininkas turėtų susitvarkyti savo transporto priemonę, nuvykti patikrinimui į techninių apžiūrų stotį, kur būtų atliktas dūmingumo matavimas, ir galėtų toliau tęsti kelionę. Tik jau tvarkingu, dūmų šleifo už savęs nepaliekančiu, automobiliu.

Išnaikintų gatvėse taršiausius

Tik tokia tvarka galutinai uždraustų vairuoti techniškai netvarkingą automobilį. Keliais eksploatuojamų transporto priemonių techniniu stoviu rūpinasi techninių apžiūrų asociacija „Transeksta“. Privalomoji techninė apžiūra Lietuvoje lengviesiems nenaujiems automobiliams atliekama kas 2 metus.

Tačiau praėjus, pavyzdžiui, savaitei po sėkmingai atliktos techninės apžiūros įvykęs koks nors variklio ar išmetimo sistemos gedimas (dėl kurio iš duslintuvo sklinda juodi arba melsvi dūmai) iki artimiausio patikrinimo važinėti nedraudžia. Ir šiandien, kad ir kaip dūmintų automobilis, jeigu jis turi galiojančią techninę apžiūrą, formaliai jis yra tvarkingas. Galima pykti ant tokių automobilių vairuotojų, tačiau jie turi teisę eksploatuoti savo transporto priemonę, nes ji turi galiojančią techninę apžiūrą.

Jau seniai atėjo laikas mažinti gatvėse riedančių, juodų debesis gaminančių automobilių kiekį. Bet vien taršos mokesčiu užterštumo išspręsti neįmanoma. Niekas netrukdo susimokėti ir teršti toliau. Tai per daug liberalus sprendimas tiems, kurie negerbia kitų eismo dalyvių. Draudimas eksploatuoti akivaizdžiai teršiančius automobilius neabejotinai sumažintų ne tik nepasitenkinimą keliuose, bet ir juodų dūmų koncentraciją – tokia tvarka veiktų daug efektyviau nei taršos mokesčiai.

Taršą keliuose mažinti reikia ne tik taikant apribojimus automobiliams, bet ir atitinkamai gerinant infrastruktūrą. Statūs greičio mažinimo kalneliai didina oro užterštumą. Reikėtų siekti išlaikyti kuo pastovesnį vidutinį greitį, o ne versti vairuotojus stipriau stabdyti ir vėl įsibėgėti. Tam puikiai tiktų šviesoforų optimizavimas arba specialūs šviesoforai, kurie fiksuoja transporto priemonės judėjimo greitį ir jį viršijus, uždega raudonos spalvos signalą. Mažuose Italijos miesteliuose tai puikiai veikia – ypač prie mokyklų. Kodėl tokia tvarka negalėtų būti ir Lietuvoje?

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Eismas rekonstruota „Megos“ sankryža bus leidžiamas dar šiemet

Eismo sąlygos rekonstruojamame magistralės A1 Vilnius–Kaunas–Klaipėda ruože – vadinamoje...

Draudikai bara tėvus: taip skuba į darbą, kad nesirūpina, kaip paleidžia vaikus prie mokyklų (4)

Nors pirmasis mokslo metų mėnuo baigėsi, prie ugdymo įstaigų rytais dar itin sunku išvengti...

Palygino Lietuvą ir Olandiją: kuo skiriasi keliuose esančios linijos ten ir čia (46)

Keliaudami automobiliu po Europą dažnai palyginame kelių kokybę Lietuvoje ir užsienyje. Kelių...

Rudenį eismo įvykių sumažėja atėjus žieminių padangų sezonui – siūlo jas keisti anksčiau (74)

Nors žiemines padangas vairuotojai turėtų susimontuoti iki lapkričio 9-osios, tačiau dargana bei...

Svarbus pokytis vairuotojams: nuo lapkričio 1-osios sankryžose į dešinę suksime kitaip (259)

Iki šiol papildomų lentelių su žalia rodykle privilegija besidžiaugę vairuotojai turės pakeisti...

Top naujienos

Katkus: Karbauskis ir „valstiečių“ partija dabar jau pasiekė dugną ir įgijo daugiau priešų (2)

„Kiekviena Lietuvos valdžia pralaimi kitus rinkimus. Tad ši valdžia pralaimės kitus rinkimus, ir...

Po šeštą parą alinančio košmaro Alytuje – naujausios žinios: kai kur tarša viršyta 10 kartų (87)

„Tie momentiniai dalykai tikrai kelia nerimą. Dėl Miklusėnų man labai neramu, darome viską, ką...

Įpyko dėl mokesčio perkant už mažiau nei 20 eurų: Lietuvos įstatymai leidžia tokį taikyti (102)

Užsakymo paruošimo mokestis , – štai su tokiu dar iki šiol nematytu mokesčiu apsipirkusi el....

Kėdainietė tikina nuo vilko apsigynusi lenta: žiūrėjau jam tiesiai į akis (63)

Kėdainių rajono gyventojai jau kuri laiką negali ramiai gyventi dėl vis labiau įžūlėjančių...

Prabilo ir Kauno „Žalgirio“ ultros: tai garbės mums nedaro (73)

Sekmadienį po LKL lyderių kovos ne ką mažiau dėmesio, nei pačios rungtynės ir įvykiai ant...

Paskutinės valandos: ar Sabonis liks Indianoje bei kodėl „Pacers“ ir lietuvio derybos įstrigo? laida „Iš viršaus“ (1)

Kodėl pirmadienio vakaras gali tapti lemtingu Domantui Saboniui ir Indianos „Pacers“ klubui?...

Ar tai Europa, ar Azija: kur pasimetė gruzinai?

Kas išties stebina atvykus į Gruziją, tai jos dvilypumas. Šalis, o taip pat ir visas Kaukazo...

Gauta Seimo teisininkų išvada: ar galima balsuoti dėl Pranckiečio pateikiame pilną išvados tekstą  (329)

Seimo valdybos atstovų paprašyta Teisės departamento išvada dėl pakartotinio balsavimo dėl Seimo...

Ši prancūzė – tikra mūsų laikų stiliaus ikona, iš kurios yra, ko pasimokyti (9)

Nuo 2010 m. savo mados tinklaraštį „Over the Rainbow“ rašanti prancūzų ir britų kilmės...

Dezertyravęs KASP kapitonas išsigando, kad pakenks Lietuvai, bet – ir vėl dezertyravo (63)

Dėl dezertyravimo ir savavališko pasišalinimo iš tarnybos baudžiamojon atsakomybėn patrauktas...