aA
Moterys nemoka vairuoti. Šis stereotipas prisimenamas kone kasdien, tačiau ar jame yra bent krislas tiesos? Draudimo bendrovės BTA duomenimis, Lietuvos keliuose du trečdaliai vairuotojų yra vyrai, o trečdalis - moterys. Tačiau jokio pagrindo vieną iš lyčių vadinti prastesniais vairuotojais nėra: skirtumai atsiranda dėl kitokio vyrų bei moterų požiūrio į eismą ir dėl didesnio vairuojančių vyrų skaičiaus.
© Shutterstock nuotr.

BTA Ekspertizių skyriaus vadovas Andrius Žiukelis aiškina, kad esminis mitas apie prastai vairuojančias moteris susijęs su istoriškai susiklosčiusiu vyrų dominavimu už vairo.

„Mūsų iniciatyva rinkos tyrimų bendrovės „Vilmorus“ birželį atliktas naujausias tyrimas parodė, kad pėsčiųjų grupei bent dalį laiko save priskiria 65,3 proc. vyrų ir net 88 proc. moterų. Tuo tarpu automobilį vairuoja 59,7 proc. vyrų ir 32,1 proc. moterų. Vien šis pasiskirstymas labai daug pasako apie įvairių stereotipų priežastis - vyrai kelyje tiesiog dominuoja, todėl kai pamatome prastai vairuojantį vyrą, palaikome jį išskirtiniu atveju, o jei moterį - prielaidą, kad ir kitos važinėja taip pat. Tai klasikinė klaida, nes nėra jokios statistikos, kuri patvirtintų kokį nors ryšį tarp automobilio vairuotojo lyties ir jo kompetencijos kelyje“, - aiškina A. Žiukelis.

Tokios tendencijos regimos ne vien Lietuvoje. Štai, pavyzdžiui, JAV vairavimo teises turinčių moterų yra daugiau kaip milijonu daugiau nei vyrų, bet vyrai kasmet sukelia daugiau eismo įvykių. Tai paaiškinti galima laiku, praleidžiamu prie vairo. Jei JAV moteris per metus įveikia maždaug 16 tūkst. kilometrų, tai vyras - apie 27 tūkst. Tad skaičiuojant vienam vairuotojui per tam tikrą atstumą tenkančių avarijų skaičių skirtumo tarp lyčių beveik nėra.

Anot BTA eksperto, Lietuvoje galėtume naudoti tokią pat logiką: jei skaičiuosime tik kiekvienos lyties sukeltas avarijas, vyrų greičiausiai bus daugiau nei moterų, tačiau tai - tik maža dalis realybės.

Vis tik skirtumų tarp vyrų ir moterų kelyje rasti galima. Tyrimo metu paaiškėjo, kad jie skirtingai vertina kitų vairuotojų elgesį kelyje. Dėl didžiausio streso sukėlėjo sutinkama - tai posūkių nerodantys vairuotojai, erzinantys 65,5 proc. vyrų ir 62,6 proc. moterų, bet kitose srityse nuomonės išsiskiria.

Moterys mažiau toleruoja greitį viršijančius vairuotojus (48,5 proc. moterų prieš 34,1 proc. vyrų), tačiau A. Žiukelis tai priskiria faktui, kad vyrai jį viršyti linkę labiau.

„Greičio viršijimas nėra vien vyrų problema, tačiau jie tai daro dažniau. Palyginti tolerantiškas jų požiūris į šią problemą rodo, kad jie greičio pedalo spustelėjime nemato problemos. Šiuo atveju galime kalbėti tik apie bendrą eismo kultūrą - dažniausiai keliais kilometrais viršyti greitį gal ir nėra pavojinga, bet nuostata, jog didelis lėkimas apskritai ne problema - nepateisinama“, - aiškina BTA Ekspertizių skyriaus vadovas.

Taip pat moterys mažiau tolerantiškos agresyviai ir per arti iš galo privažiuojantiems vairuotojams (stresą kelia 55,6 proc. moterų ir 47,6 proc. vyrų). Šiuo atveju draudikai teigia, kad rūpestis ne tik pagrįstas - jis dar ir per mažas, nes tokios situacijos beveik užtikrintai pasibaigia eismo įvykiu.

„Absoliuti dauguma eismo nelaimių įvyksta būtent dėl įvažiavimo į priekyje esantį automobilį, kai imama pavojingai manevruoti nesilaikant saugaus atstumo. Žinoma, tokiu atveju bet kokia žala atlyginama, bet dėl kvailos, beprasmiškos klaidos žmonės ilgam praranda mašiną, gaišta laiką ir nervus, rūpindamiesi jų tvarkymu ir t.t. Niekas nenori visą laiką prie vairo sėdėti kaip ant adatų, bet kol dalis vairuotojų taip nemaloniai elgiasi, nėra kito pasirinkimo“, - aiškina specialistas.

Pasak A. Žiukelio, retais atvejais po smūgio į galą nesuvaldyta transporto priemonė išvažiuoja į priešpriešinio eismo juostą ir gali susidurti su kitu automobiliu. Tokios situacijos yra be galo pavojingos, nes gali būti ir sužeistų ar žuvusių.

„Susidūrimų padeda išvengti paprasčiausias kelio užleidimas. Jeigu matote, kad už jūsų esančio automobilio vairuotojas pavojingai manevruoja ir nesaugiai priartėja, sulėtinkite greitį, įjunkite avarines šviesas ir pasitraukite dešiniau, kad jus būtų galima aplenkti. Jeigu kitas automobilis lėtėja kartu su jumis, traukitės į kelkraštį ir skambinkite bendruoju pagalbos numeriu, bet paprastai pakanka pasitraukti“, - sako A. Žiukelis.

Tyrimą, kurio metu apklausti 1005 žmonės, birželio 2-10 d. atliko visuomenės nuomonės ir rinkos tyrimų centro „Vilmorus“, draudimo bendrovės BTA užsakymu.

Be raštiško ELTA sutikimo šios naujienos tekstą kopijuoti draudžiama.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Mitai apie elektromobilių baterijas: ar žiema tikrai pikčiausias priešas?

Elektromobilio baterija – tai, kas šią transporto priemonę iš esmės skiria nuo degalais varomų...

Pasisakė apie naikinamas lenteles su žaliomis rodyklėmis: vairuotojai nežino, kaip elgtis (120)

Sprendimas Lietuvoje atsisakyti į dešinę leidžiančių sukti žaliųjų rodyklių, kai dega...

Papasakojo, ko Lietuvos vairuotojai nemoka, kai prisireikia kažką lenkti (65)

Lietuvos kelių policijos tarnybos duomenimis, šiemet sausio-rugsėjo mėnesiais keliuose iš viso...

Vilniuje bus ribojamas eismas T. Narbuto gatvėje: vairuotojams pataria rinktis kitus maršrutus (6)

Dėl vykdomos paviršinių nuotekų tinklų rekonstrukcijos Vilniuje laikinai keičiasi eismo...

Svarbus pokytis sostinės vairuotojams: Konstitucijos pr. keičiama ilgai galiojusi judėjimo tvarka (68)

Sostinės Konstitucijos pr. ties Linkmenų g. pradėti eismo organizavimo pakeitimai, jog visi...

Top naujienos

Paulauskas – apie JAV atmestus kaltinimus Venckienei: manęs toks argumentas neįtikina (372)

Į Lietuvą sugrąžinta Neringa Venckienė už grotų praleis porą mėnesių. Tiesa, didelė dalis...

Neringos rūkyklas sujudinę kaimynai: žvejai kai ką nutyli (125)

Dėl rūkomos žuvies skundus parašę juodkrantiškiai nusprendė prabilti viešai: „nutylima...

Mirė Audronės Skučienės sūnus Tadas Skučas (126)

Pirmadienį po pietų mirė Neringos Venckienės pusbrolis, Audronės Skučienės 43 metų sūnus...

Jau visai netrukus – keisti orų paradoksai: situaciją gadins lietus ir vėjas, bet bus šilta

Šiandien Lietuvos orus lems anticiklono šiaurės vakarinis pakraštys. Rytinėje šalies pusėje...

Dar niekad neviešintos detalės apie Grybauskaitės darbą, vykdant užsienio politiką: viską galima apibendrinti vienu sakiniu (312)

Prezidentės Dalios Grybauskaitės užsienio politiką būtų galima apibūdinti vienu sakiniu:...

Jaunoji plaukimo talentė Smiltė pagerino du Meilutytės rekordus (6)

Lapkričio 9–10 dienomis Breste (Baltarusijoje) vyko tarptautinės plaukimo varžybos „MadWave...

Žmogaus teisių stebėtojai aplankė Venckienę: įvertino kalėjimo sąlygas (246)

Lietuvos žmogaus teisių gynimo ascociacijos (LŽTGA) atstovai pirmadienį Kauno tardymo...

Tai, ko oficialioje apžvalgoje neišvydote: Šaro klausimas Čeponiui – tai kiek jau laiko meti? (30)

Po „Betsafe- LKL “ čempionato rungtynių Alytuje, kur antroje mačo pusėje įsibėgėjęs Kauno...

Vargingoje šalyje apsilankęs lietuvis stebėjo, kaip linksminasi vietiniai: į gražias merginas svaido citrinas, bet tam yra rimta priežastis (13)

Skrendu į Adis Abebą – maždaug 2440 m virš jūros lygio įsikūrusią Etiopijos sostinę. Čia...

Didžiausiu galvos skausmu rusams tapęs Valančius buvo paruošęs aiškų planą: imperija turėjo griūti

Vyskupo Motiejaus Valančiaus laikais Lietuva priklausė Rusijos imperijai, o šioje galiojo degtinės...