aA
Iki kovo 24-osios šalies keliuose žuvo 38 žmonės, pernai per tą patį laikotarpį buvo vienu daugiau. Situacija Lietuvos keliuose gerėja, per dešimtmetį žuvusiųjų skaičius sumažėjo 75 procentais. Europinės statistikos kontekste mes jau ne lentelės gale, o viduryje.
Nauja nežymėta policijos "Audi A6"
Nauja nežymėta policijos "Audi A6"
© DELFI / Kiril Čachovskij

Ir nors specialistai sako, kad ne visada investuojama į moderniausias technologijas, šiemet eismo saugumui numatyta 20 milijonų eurų, kurie bus skirti įvairioms infrastruktūros priemonėms, naujai technikai įsigyti. Tad kokios naujovės keliuose laukia šiemet?

Iš išorės – niekuo neišsiskirianti mašina, viduje – sumontuota naujausia ir moderniausia greičio fiksavimo sistema. Policijos „Audi A6 Quattro“ fiksuos momentinį greitį, fotografuos, perkels į duomenų bazę, o pranešimas apie pažeidimą bus vėliau išsiunčiamas vairuotojui. Jie bus stabdomi tik tuomet, jei grubiai pažeidinės eismo taisykles, kels pavojų kitiems vairuotojams.

Sistema veikia labai paprastai – iš srauto išsirenka greičiausiai važiuojantį ir jį fiksuoja. „Audi“ gaudys ne tik greičio mėgėjus, bet ir neapsidraudusius, nepraėjusius techninės apžiūros, tikrins, ar automobiliai nevogti. Daugiau nei 85 tūkst. eurų su įranga kainavęs pirkinys gali pasiekti greitį iki 290 kilometrų per valandą.

„Rinkdami specifikaciją, išsirinkom tokio galingumo, nes iš tikrųjų pasitaiko taip, kad pabando palenktyniauti vis dar. Tikrai mažėja tokių atvejų, bet dar pabando palenktyniauti su policija Lietuvos keliuose kelių gaideliai“, – pasakoja Kelių policijos tarnybos viršininkas Vytautas Grašys.

„Audi“ – ne vienintelė tokia mašina policijos automobilių parke. Tačiau kiek tiksliai jų – neatskleidžiama. Teigiama, kad jų yra tiek, kiek reikia, o atsiradus poreikiui bus nupirkta ir daugiau.

Pasak Kelių policijos tarnybos vadovo, situacija keliuose gerėja, vairuotojai atsakingiau žiūri į kelių eismo taisykles. Kasmet žūvančiųjų ir sužeistųjų keliuose mažėja. Pernai žuvo 188, kai, pavyzdžiui, prieš dešimtmetį eismo nelaimės nusinešė 760-ies žmonių gyvybes.

„Siekiamybė turėtų būti tokia, kad Lietuvos keliuose nežūtų žmonės“, – pabrėžia V. Grašys.

Tačiau praėjusiais metais vien stacionarūs greičio matuokliai užfiksavo apie 200 tūkst. greičio viršijimo atvejų, tai – apie pusšešto šimto kasdien. Greitis – viena dažniausių priežasčių, kodėl įvyksta avarijos, kuriose žūsta arba būna sužeisti žmonės, tad tramdyti tokius vairuotojus ruošiamasi ir kitomis priemonėmis.

Iki šių metų pabaigos bus įrengti pirmieji 25 vidutinio greičio kontrolės ruožai, o iki 2020-ųjų jų skaičius padidės iki šimto. Kitaip tariant, tam tikrus ruožus, kuriuose greitis bus matuojamas nuo atkarpos iki atkarpos, vairuotojai galės įveikti tik tokiu greičiu, koks yra leidžiamas, priešingu atveju jų lauks bauda.

„Tokie ruožai bus įrengti tikrai pavojingose vietose – priemiestinėse zonose, ten, kur pavojingos kreivės, ten, kur pavojingas lenkimas arba kur ribojamas greitis dėl pavojingų sąlygų“, – pabrėžia Lietuvos automobilių kelių direkcijos direktorius Egidijus Skrodenis.

Šiemet šalies keliuose bus išbandyta ir saugios distancijos tarp važiuojančių transporto priemonių laikymosi ir kontrolės sistema. Įranga fiksuos atstumą tarp važiuojančių transporto priemonių. Iš pradžių ji tik rinks duomenis, o jei pasiteisins, bus įdiegta.

Taip pat planuojama rekonstruoti 16 nesaugių sankryžų, patobulinti daugiau nei 80 pėsčiųjų perėjų, įrengti iki 100 lokalių inžinerinių greičio mažinimo priemonių, apšviesti apie 4 kilometrus avaringų kelio ruožų, rekonstruoti apie 14 kilometrų pėsčiųjų ir dviračių takų. Kelių būklė bus gerinama ir labiau kontroliuojant sunkiasvorius automobilius – pasirašyta sutartis dėl specialių postų įrengimo.

„Svorio matavimo centrai [...], kurie automatiškai rašo baudas, bus įrengti trys, taip pat ruošiamės paskelbti dar penkių įrengimą, tikimės, kad jie bus įrengti 2018–2019 m. Be to, norint pagerinti situaciją, dar bus įrengiami preliminaraus svėrimo postai. Tai reiškia, kad visas važiuojančias transporto priemones bus galima pasverti, o Kelių inspekcija, už kelių šimtų metrų stovinti, gaus duomenis“, – pasakoja Lietuvos automobilių kelių direkcijos direktorius.

Naujovės keliuose būtinos, įsitikinęs eismo saugumo infrastruktūros įmonės atstovas, nes vairuotojai prie pasikeitimų greitai pripranta. Lietuvoje vis daugiau išmaniųjų kelio ženklų, kurie drausmina vairuotojus. Kai kurie rodo ne tik greitį – jei greičio neviršijai, sulauki šypsenos, jei greitis per didelis – parodomas net gresiančios baudos dydis.

Kai kuriuose miestuose greičio mėgėjus drausmina išmanieji šviesoforai. Jei važiuoji per greitai, šviesoforas stabdo visą eismą. Daug investuojama ir į pėsčiųjų perėjas – įrengiami įspėjamieji žibintai ne tik virš pėsčiųjų ženklo, bet ir asfalto dangoje, taip pat saugumą sustiprina iškilioji pėsčiųjų perėja, taikomos kitos naujovės.

„Yra įrengiamas judesio daviklis, kuris fiksuoja pėsčiąjį prieš jam įžengiant į pėsčiųjų perėją ir tik tuo momentu pradeda žibėti visi įspėjamieji žibintai. Ką tai reiškia? Kad vairuotojo akis nepripranta prie pastoviai žybsinčių žibintų, o žybsi tik tada, kai į perėjos zoną patenka pėsčiasis“, – apie naują perėją pasakoja UAB „Biseris“ tyrimų ir vystymo vadovas Boleslovas Vengrys.

Pasak B. Vengrio, Lietuvoje ne visada investuojama į moderniausias technologijas, dažniausiai ieškoma ekonomiškiausių sprendimų.

Pavyzdžiui, valstybinių kelių ženklinimas. Dabar didžioji dalis šalies kelių ženklinami dažais, polimerinėmis medžiagomis, o kitos šalys naudoja struktūrinį ženklinimą, kuris nakties metu yra gerokai efektyvesnis ir labiau užtikrina saugumą.

„Jei tai būtų struktūrinis, o ne lygus paviršius, (struktūrinis – tai tokie iškilę taškiukai ženklinimo linijose), jis kur kas geriau atspindėtų šviesą tamsiu paros metu ir lyjant lietui. Tai būtų naujovė Lietuvoje, kuri, manau, tikrai pagerintų eismo saugumą šiandien“, – pasakoja UAB „Biseris“ tyrimų ir vystymo vadovas.

Vien šiemet eismo saugumui gerinti skirta apie 20 mln. eurų. Tačiau ekspertai pabrėžia, kad vien infrastruktūra nėra išsigelbėjimas. Būtinas ir vairuotojų, ir pėsčiųjų didesnis sąmoningumas. Tik taip eismo nelaimių keliuose mažės.

www.lrt.lt
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Termometrų stulpeliams šoktelėjus aukštyn: kaip žinoti, kad automobilio kondicionierius sugedo? (13)

Vasara daugelio vairuotojų vienintelė atgaiva automobilyje – kondicionierius . Tiesa, ne bet...

Ką privalote žinoti ir patikrinti, jei perkate naudotą automobilį iš užsienio (35)

Šalies gyventojams, nevengiantiems naudotą automobilį įsigyti iš užsienio šalių, tokių kaip...

Priminė, kokios kelių eismo taisyklės galioja paspirtukininkams (85)

Dauguma važinėjančių elektriniu paspirtuku vairuotojų žino, kad jiems galioja Kelių eismo...

Pasakė, ar galima automobiliui montuoti siauresnes ar platesnes nei nurodo gamintojas padangas (71)

Dažnai vairuotojai net nesusimąsto apie padangų plotį, bet reikėtų žinoti, kad jis turi įtakos...

Verta žinoti: kokius aušinimo skysčius galima sumaišyti, o kokių klaidos kainuos brangiai (21)

Kad pagrindiniai eksploataciniai automobilio komponentai yra variklio ir transmisijos alyvos bei...

Top naujienos

„Didysis šeimos gynimo maršas“ verčia susikaupti ir politikus, ir policiją: kas iš tiesų planuojama šį savaitgalį Lietuvoje (1683)

Gegužės 15 dieną organizuojamas „ Didysis šeimos gynimo maršas “ jau spėjo suskaldyti ne tik...

Paskelbta, kaip reaguoja organizmas, gavęs skirtingų gamintojų vakcinas papildyta (66)

Pirmąja doze paskiepijus „ AstraZeneca “, o antrąja „Pfizer“ gamintojo vakcina nuo...

Verslininkai įspėja: apribojusi išmokas Lietuva rizikuoja likti Europos žemės ūkio rinkos užribyje (60)

Seimo užmojis sumažinti išmokas stambiausiems žemdirbiams nepraeis be pasekmių, įspėja įmonių...

Praėjusią parą koronavirusas patvirtintas 1136 asmenims, mirė 7 žmonės papildyta 9.50 (78)

Praėjusią parą šalyje nustatyti 1136 nauji COVID-19 atvejai, nuo šios infekcinės ligos mirė...

Po medikės netekties Šiauliuose kolegos nusprendė nebetylėti: savo akimis matė, kas vyksta (129)

Tragiškas Šiaulių ligoninės medikės pasitraukimas iš gyvenimo valdžią ir darbo inspekciją...

Medikai jungiasi prie tyliosios akcijos: Šiauliuose degamos žvakutės (40)

Iš gyvenimo pasitraukusiai jaunai 36 metų Respublikinės Šiaulių ligoninės gydytojai...

Kremliaus patarėjas apie naujausią Ukrainos žingsnį: peržengta viena iš raudonų linijų (101)

Ukraina siekia sulaikyti Kremliui draugišką verslininką Viktorą Medvedčuką, įtariamą...

Sostinėje mažės rezervuotų parkavimo vietų: ten, kur vietų daugiau nei 10, rezervacija negalės viršyti 20 proc. (1)

Sostinėje siekiant sudaryti lankstesnes sąlygas ir užtikrinti bendro naudojimo stovėjimo vietas...

Justina Maciūnaitė | D+

Estetika nepasižymintiems sovietmečio mikrorajonams turi idėją: laisvose erdvėse galima apgalvotai įterpti naujų daugiabučių (52)

Viena įdomiausių ir aktualiausių architektų, urbanistų, NT ekspertų ir turbūt net sociologų...

Izraelyje nesiliauja smurtas: iš Gazos ruožo paleista 1,5 tūkst. raketų, nuo antskrydžių žuvo 67 palestiniečiai papildyta 10.03 (48)

Apie 1 500 raketų buvo paleista iš Gazos Ruož o Izraelio miestų link nuo šios savaitės...