aA
Tyčia sukelti eismo įvykiai siekiant pasipelnyti – neretas sukčiavimo būdas užsienyje, tačiau Lietuvoje jis taip pat ne naujiena. Inscenizuoti eismo įvykiai sukeliami tiek iš anksto sutarus abiem vairuotojams, tiek vienam jų siekiant „prigauti“ nieko nenutuokiančius eismo dalyvius. Pastarosios situacijos bene dažniausios didelėse žiedinėse sankryžose, kur sukčių taikiniu tapę vairuotojai visiškai nepelnytai tampa avarijos kaltininkais.
Žiedas prie Edukologijos universiteto
© DELFI / Tomas Vinickas

Tyčia sukeltų eismo įvykių kasmet pastebi tiek policija, tiek draudikai, teigiama draudimo bendrovės „Ergo“ pranešime žiniasklaidai. Tyčia sukeldami avarijas, vairuotojai siekia apgadinti ar visiškai sudaužyti automobilius, kurių realizuoti antrinėje rinkoje neapsimoka, ir taip gauti draudimo išmoką.

„Tokie asmenys siekia tyčia sukelti eismo įvykius, kuriuose kita pusė – visiškai nesusiję vairuotojai – pagal šalyje galiojančias kelių eismo taisykles liktų kalta. Ypač dažnai tokie atvejai pasitaiko žiedinėse sankryžose. Taip tikimasi gauti išmoką iš į tokius spąstus patekusio vairuotojo draudimo bendrovės. Taip pat neretai dėl eismo įvykio visiškai nekaltus vairuotojus bandoma įtikinti, kad jie kalti, ir siūloma „susitarti“, žinoma, sumokant sukčiui pinigų“, – pasakoja Raimondas Bieliauskas, „Ergo“ Transporto žalų administravimo skyriaus vadovas.

DELFI primena, kad viena sudėtingiausių Vilniaus žiedinių sankryžų greta Edukologijos universiteto vasaros pabaigoje buvo pertvarkyta. DELFI drauge su vairavimo mokytoju įveikė šią sankryžą ir detaliai paaiškino, kaip joje nepakliūti į avariją.

Po 20 inscenizuotų įvykių

Didelės, kelių eismo juostų žiedinės sankryžos miestuose, draudikų atstovo teigimu, yra bene populiariausia tokių inscenizacijų vieta. R. Bieliauskas pasakoja, kad šiose sankryžose nedorų kėslų turintys vairuotojai neretai tyčia padidina greitį ir atsitrenkia į iš sankryžos išvažiuoti norinčio automobilio šoną. Taip pat pasitaiko atvejų, kai eismo įvykį sukelti norintis asmuo kitam vairuotojui leidžia suprasti duodantis kelią, bet staiga padidina greitį ir inicijuoja avariją.

„Paskutinį tokį atvejį visai neseniai užfiksavome Vilniuje, žiedinėje sankryžoje prie vieno didelio prekybos centro. Naudotas minėtas klasikinis scenarijus, kai pasistengiama atsitrenkti į iš sankryžos išvažiuojantį automobilį. Tačiau ši sankryža visą parą filmuojama, o vaizdo įrašai padėjo atkurti eismo įvykio eigą ir išaiškinti tikrąjį kaltininką“, – pasakoja R. Bieliauskas.

Anot draudimo eksperto, duomenų analizė labai dažnai parodo, kad tyčia eismo įvykius panašiose situacijose sukelti siekia tie patys asmenys. Patikrinus eismo įvykių duomenų bazes, paaiškėja, kad tas pats automobilis ar asmuo žiedinėse sankryžose per metus yra patyręs nuo 5 iki 20 eismo įvykių, kuriuose buvo pripažintas nukentėjusiuoju. Tai, pasak R. Bieliausko, yra pirmasis ženklas, kad reikia platesnio tyrimo.

Mažėja puolančių po ratais

Kelių policijos valdybos Administracinės veiklos skyriaus viršininkas Egidijus Tučis pabrėžia, kad dažniausiai nustatomi ir nubaudžiami vadinamieji „etatiniai“ tyčinių avarijų sukėlėjai.

„Tais atvejais, kai abu vairuotojai susitaria dėl inscenizuojamos avarijos, kartu užpildo deklaracijas ir kreipiasi į draudikus, dažniausiai jau nieko negalime padėti. Taip pat pasitaiko atvejų, kai sukčius dažnai įtikina realiai nukentėjusią pusę sutikti su nesama savo kalte ir vairuotojai išsiskirsto neiškvietę policijos. Tuomet jau tik draudikai gali atlikti vidinius tyrimus, o radę pagrindą įtarti sukčiavimą – kreiptis į teisėsaugą“, – sako E. Tučis.

Vis dėlto, pasak policijos atstovo, kai kurių sukčiavimo būdų keliuose ir gatvėse pasitaiko vis rečiau. Pavyzdžiui, anksčiau nereti atvejai, kai pėstieji specialiai kliudo lėtai manevruojantį automobilį ir apsimeta susižaloję, dabar beveik nebefiksuojami.

„Daugelis vairuotojų jau išmoko atpažinti įžūlų sukčiavimą, tokiose situacijose nesutrikti ir iškviesti policiją. Dėl to sukčiams retai bepavyksta išpešti naudos iš tokių apsimetinėjimų. Be to, policijai pavyko ne vieną tokį asmenį nubausti. Pastebėjome, kad pastaraisiais metais itin įžūlių eismo įvykių inscenizacijų tikrai sumažėjo“, – pasakoja policijos atstovas.

Turint įtarimų – kviesti policiją

R. Bieliauskas pabrėžia, kad tais atvejais, kai vienas ar keli vairuotojai eismo įvykį sukėlė tyčia ar žalą padidinti siekė dirbtinai, išmokos ne tik nemokamos, bet apie tai pranešama policijai, kuri gali pradėti tyrimą dėl administracinio ar baudžiamojo nusižengimo.

Jei įtariate, kad galėjote tapti tyčinių avarijų sukėlėjų aukomis, draudikų atstovas pataria nepasiduoti kitos pusės įtikinėjimams susitarti gražiuoju ar prisiimti kaltę, tačiau visada kviesti policiją.

Jei eismo įvykio kaltininko iš karto nustatyti nepavyksta arba su kalte vis tiek nesutinkama, pasak R. Bieliausko, eismo įvykio deklaracijoje reikėtų pasirašyti tik dėl eismo įvykio aplinkybių, bet ne kaltės fakto. Tokiais atvejais įvykio vietoje naudinga surinkti ir kuo daugiau įrodymų – iš įvairių perspektyvų nufotografuoti transporto priemonių padėtį, patirtą žalą, užsirašyti avarijos liudininkų kontaktus, apsižiūrėti, ar eismo įvykio negalėjo užfiksuoti vaizdo stebėjimo kameros.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Kelininkai skelbia ekstremalią padėtį – dauguma kelių tapo neįveikiamais (232)

Permainingos oro sąlygos Lietuvoje negaili iššūkių – rajoniniai keliai dėl spustelėjusio...

Kelininkai atremia kaltinimus dėl nevalytų gatvių: dirbame išsijuosę (85)

Pastaroji para tapo tikru išbandymu Kauno vairuotojams. Nors ir netrūksta pranešimų bei...

Įspėjo vairuotojus: vienoje pagrindinių šalies magistralių – ypač sudėtingos eismo sąlygos (57)

Lietuvos automobilių kelių direkcija (LAKD) perspėjo vairuotojus, važiuosiančius iš Vilniaus...

Kauno gatvės virto čiuožykla: pasipylė avarijos, automobiliai neužkyla į kalnus ledas ir magistralėje (197)

Pirmadienį Kaune telkšojusi sniego pliurza vakarop spustelėjus šaltukui gatves padengė ledu...

Šalyje vietomis susidarė plikledis, rūkas (1)

Šiaurės vakarų Lietuvoje bei Joniškio, Biržų ir Jurbarko rajonuose šeštadienio rytą eismo...

Top naujienos

Dingus 5 asmenų šeimai į policiją kreipėsi vaiko teisių tarnyba: jų neberanda net giminaičiai (109)

Dėl penkių asmenų šeimos dingimo prašymą pradėti paiešką pateikusi Vaiko teisių apsaugos...

Trumpas griebiasi pirmtako išbandytos taktikos: praėjusį kartą tai padėjo sugriauti Kremliaus imperiją (415)

JAV prezidentas Donaldas Trumpas žengia savo pirmtako Ronaldo Reagano keliu. Ketvirtadienį...

Kauno autobusų stotyje kilo gaisras, evakuota keli šimtai žmonių papildyta 13.38  (11)

Penktadienį iš Kauno autobusų stoties pastato ir šalia esančių parduotuvių dėl kilusio...

Pagrindinę Petrauskienės klaidą įvardijęs naujasis švietimo ministras atleis jos suformuotą komandą (133)

„Ir ministerija, ir švietimas labai pasikeitę. Ir iššūkiai šiek tiek kitokie“, – sako...

Pavojingiausios statybinės medžiagos, naudojamos ir dabar: gali sukelti ne tik vėžį, bet ir mirtį (3)

Pavojingomis gali būti laikomos tiek natūraliais, tiek sintetiniais cheminiais komponentais...

Užkalnis: užaugo kvailių karta, kuriai viskas gyvenime yra netyčiukas (397)

Manęs paklausė – ką svarbiausio reikėtų įskiepyti vaikui XXI amžiuje. Čia Instagramo stories...

Išpuoselėtas Dalios Grybauskaitės įvaizdis: pagrindinės grožio taisyklės pagal prezidentę komentuoja ekspertai

Prezidentės pareigos ir nuolatiniai oficialūs vizitai reikalauja politikės pastangų ir...

Putiną sutiko kaip superžvaigždę: pakelti naikintuvai, uždarytos gatvės ir plūstanti minia (355)

Serbijos prezidentas Aleksandras Vučičius sausio 17 dieną Rusijos prezidentui Vladimirui Putinui...

Europos sala, kuri kaip magnetas traukia romantikus ir įsimylėjėlius (3)

Dauguma Retimno regiono lankomiausių vietų yra vakarinėje jo dalyje, arčiau Chanios regiono,...

Kai kurios gatvės nepravažiuojamos, keliuose – chaosas eismas link Vilniaus vyksta tik viena eismo juosta, papildyta 11.56 val. (307)

Penktadienis daugeliui vairuotojų prasidėjo itin prastomis nuotaikomis keliaujant į darbą. DELFI...