aA
Girtas prie vairo – mirtis už kampo. Tikriausiai taip galėtume apibūdinti vieną skaudžiausių problemų Lietuvos keliuose. Šiaulių apskrities policijos atstovai tikina, kad šiemet padaugėjo vairuotojų, kurie sėda prie automobilio vairo būdami neblaivūs, padaugėjo ir eismo įvykių, kuriuos sukėlė apsvaigę vairuotojai. Tuo metu Teisingumo ministerija tikina sugalvojusi, kaip reikia pažaboti velnio lašus mėgstančius vairuotojus.
© Shutterstock nuotr.

Vairuotojai vengs teistumo

Teisingumo ministras Juozas Bernatonis ragina imtis griežtesnių priemonių prieš „karą keliuose“ ir pasiūlė už vairavimą išgėrus ar kitaip apsvaigus taikyti kriminalines bausmes. Artimiausiu metu bus pateiktos atitinkamos Baudžiamojo kodekso 281 straipsnio pataisos. Jos gali būti priimtos dar šiemet.

Pagal parengtą projektą, transporto priemonės vairavimas esant neblaiviam ar apsvaigusiam nuo narkotinių, psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų būtų baudžiamas bauda, areštu arba laisvės apribojimu iki vienerių metų. Žinoma, pasak ministro, tai nereiškia, kad už grotų būtų siunčiamas kiekvienas sulaikytas išgėręs ar kitaip apsvaigęs vairuotojas. Bausmės dydį nustatytų teismas, atsižvelgdamas į nusikaltimo aplinkybes – apsvaigimo laipsnį, pasikartojamumą ir kt.
Pataisų esmė tokia, kad, paprastai šnekant, toks vairuotojas bus teistas. Anot Teisingumo ministerijos atstovų, kontrabandininkai labai vengia baudžiamosios atsakomybės (neviršija kontrabandos kiekio, kuris užtrauktų baudžiamąją atsakomybę), nes ji sukelia jau visai kitokius padarinius žmogaus gyvenimui nei administracinė bausmė, nors ir griežta.

„Mano nuomone, bet kokios priemonės yra reikalingos, jas visas kiek įmanoma reikia bandyti išnaudoti. Šiuo metu yra tokių asmenų, kurie per metus būdami neblaivūs vairuoja ir po tris, ir po keturis kartus. Galima sakyti, kad tos priemonės, kurios yra naudojamos, neduoda laukiamo rezultato ir akivaizdu, kad mes turime kažką keisti. Aš už tokį siūlymą“, – „Šiaulių naujienoms“ sakė Šiaulių apskrities vyriausiojo policijos komisariato Kelių policijos biuro viršininkas Kęstutis Dičius.

Gyventojai nesiryžta skųsti savų

Statistika rodo, kad nors yra taikomos atitinkamos administracinės nuobaudos, labai daug žmonių vairuoja išgėrę ir dažnai sukelia labai skaudžius padarinius. Vien dėl to per metus Lietuvoje žūsta apie 40 žmonių, dar daugiau sužalojama, o apsvaigusių vairuotojų sulaikoma tūkstančiais.

Šiaulių apskrities vyriausiojo policijos komisariato pateikta statistika rodo, kad girtų vairuotojų nepavyksta sutramdyti ir Šiaulių apskrityje. Per pirmus keturis šių metų mėnesius Šiaulių apskrityje užfiksuota 100 eismo įvykių, kurių metu sužeista 119 asmenų, 8 žuvo. 12 eismo įvykių įvyko dėl neblaivių vairuotojų kaltės.

„Šiais metais mes esame sulaikę daugiau neblaivių vairuotojų nei pernai. Beje, ir eismo įvykių dėl neblaivių vairuotojų kaltės yra daugiau. Taigi, problema tikrai egzistuoja. Ir prie šios problemos nemažai prisidėję aplinkiniai asmenys. Juk vienas pats žmogus neprisigeria. Mato ir kaimynai, ir kiti pašaliniai asmenys, kad žmogus sėda prie vairo neblaivus ir tik labai retais atvejais jie ryžtasi apie tai informuoti policiją. Mums kažkodėl vis dar atrodo, kad jeigu važiuoja išgėręs draugas ar kaimynas – tai čia nieko tokio, informuoti nereikia. Bet aš visada sakau, kad tas pats kaimynas ar draugas važiuodamas girtas gali kliudyti jus, jūsų vaikus, artimuosius. Tada ir priešiškumas atsiranda. Bet tada kaltinama tik policija“, – teigė Kelių policijos biuro viršininkas K. Dičius.

Automobilis – ginklas, kuriuo žaisti negalima

K. Dičius tikino, kad policija, kiek leidžia galimybės, dirba aktyviai. Tačiau norėtųsi šiek tiek daugiau visuomenės pozicijos, kad ji nesudarytų sąlygų įvykti skaudiems įvykiams.

„Matote, kad neblaivus draugas nori išvažiuoti – neduokite raktų, neduokite automobilio. Bus pati geriausia prevencija. O jeigu jau išvažiavo, paskambinkite, informuokite policiją. Taip išgelbėsite tiek jį, tiek jo šeimą, tiek jo visą aplinką. Žmonės nepagalvoja, kad važiuojant gali įvykti kokia nors nelaimė, kurios pasekmės gali būti pakankamai skaudžios. Pavyzdžiui, neblaivus vairuotojas įvažiuos į labai brangų automobilį, jį apgadins, remontas kainuos labai daug, tai visa šita padaryta žala, t. y. remonto išlaidos, guls ant vairuotojo pečių arba ant automobilio savininko pečių. Vėlgi automobilio savininkas turėtų pažiūrėti, kam duoda savo transporto priemonę. Nes yra labai daug įvykių, kuriuose dalyvauja vairuotojai – ne transporto priemonių savininkai“, – sakė K. Dičius.

Paklaustas, kodėl, jo nuomone, vairuotojai nevengia sėsti prie vairo būdami apsvaigę, Kelių policijos biuro viršininkas sakė, kad žmonėms vis dar trūksta sąmoningumo, supratimo. „Jeigu ruošiesi vartoti alkoholį, tai vyk be automobilio. Galbūt ta atsakomybė ateina iš šeimos, auklėjimo. Vien nuobaudomis visiškai šios problemos neišspręsi. Jei tai būtų galima išspręsti, padarytume nuobaudas – 20 metų kalėjimo ir nebūtų nė vieno neblaivaus vairuotojo, bet taip tikrai neatsitiks. Pirmiausia – pats žmogus turi suprasti, kad šitaip elgtis negalima. Taigi, reikia nuo vaikystės įdiegti supratimą, kad transporto priemonė yra ginklas, su kuriuo žaisti negalima“, – patarimus dalijo K. Dičius.

Lenkija girtųjų negaili

Tuo metu Lenkija nuo šių metų sausio 1 dienos tapo viena iš griežčiausiai neblaivius vairuotojus baudžiančių šalių pasaulyje. Nuolaidos netaikomos ir pirmą kartą tokį nusižengimą padariusiems asmenims. Jiems skiriamos 5 tūkst. zlotų (4 135 Lt) baudos, o teisė vairuoti atimama iki 3 metų. Pakartojus šį nusižengimą bauda siekia iki 100 tūkst. zlotų (82,7 tūkst. Lt), o teisė vairuoti atimama nuo 5 iki 15 metų, rašoma Teisingumo ministerijos išplatintame pranešime.

Lenkams kantrybė trūko tuomet, kai girtas vairuotojas įvažiavo į ant šaligatvio stovėjusių pėsčiųjų būrį ir užmušė šešis žmones. Pasak teisingumo ministro J. Bernatonio, po tokių įvykių emocijos padaro savo ir griežčiausių bausmių pasiūlymai sulaukia visuomenės pritarimo. Tačiau, ministro nuomone, kaip tik gerai, kad pastaruoju metu Lietuvoje nieko tragiško neįvyko, nes nesinorėtų veikti šiuo metodu – geriau visus šiuos pakeitimus apsvarstyti šaltu protu.

Teisingumo ministerija neabejoja, kad dėl minėtų pataisų Seime ir visuomenėje vyks audringos diskusijos, galbūt bausmės bus ir sušvelnintos, tačiau diskutuoti bei keisti susiklosčiusią padėtį – būtina. Prieš kelerius metus sugriežtintos bausmės šiek tiek pagerino padėtį, bet ne iš esmės. Daugybė vairuotojų išgėrę ar kitaip apsvaigę sėda prie vairo, nepaiso visuomenės interesų ir įstatymų reikalavimų bei kelia grėsmę tiems, kurie vairuoja saugiai.

Šiaulių naujienos
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Elektriniams paspirtukams Lietuvoje važiuoti šaligatviais nedraus: siūlo būti tiesiog sąmoningesniais (14)

Vidaus reikalų ministerija (VRM) pirmadienį pareiškė neketinanti atsižvelgti į Palangos...

Palangos meras ėmėsi permainų: miesto centre uždraudė elektrinius paspirtukus, neleis važiuoti ir dviračiais (270)

Dar praeitos vasaros metu buvo ne kartą skelbiama, kad į Palangą atvykę poilsiautojai nukentėjo...

Prasideda darbai vienoje pagrindinių Kauno sankryžų: vairuotojai turės apsišarvuoti kantrybe (2)

Prasideda darbai vienoje pagrindinių Kauno sankryžų, jungiančių Savanorių prospektą su Šv....

Kauniečiams prireiks kantrybės: vienoje judriausių miesto sankryžų eismą ribos visą vasarą (14)

Artėjantis vasaros sezonas – pats darbų įkarštis Laisvės alėją rekonstruojantiems rangovams....

Vairuotojo pagalbos sistemos: kada pasitikėti, o kada geriau vairuoti pačiam (4)

Ne vienas vairuotojas sutiks, kad įvairios automobiliuose įdiegtos pagalbos sistemos gali...

Top naujienos

Šimonytė išdėstė savo komandos viziją ir pažėrė netikėtų pastabų kai kuriems ministrams (479)

Į antrąjį prezidento rinkimų turą patekusi Ingrida Šimonytė sakė, kad į savo komandą, jei...

Techninių apžiūrų tvarka gali keistis: pajudino dešimtmečius veikiantį monopolį (248)

Privalomąją techninę apžiūrą Lietuvoje teikia dešimt pelningai dirbančių įmonių. Visos jos...

Grybauskaitė: Lietuvos žmonėms pasisekė (10)

Balsą antrame prezidento rinkimų ture atidavusi kadenciją baigianti šalies vadovė Dalia...

Lietuvos pienininkams skirtos milžiniškos baudos: mokės ir 200 tūkst. eurų

Lietuvos banko Priežiūros tarnyba nustatė, kad AB „ Vilkyškių pieninė “ ir AUGA group , AB...

Rusijos nešvarios naftos krizė ligi galo neišspręsta: uostus toliau pasiekia užteršta žaliava Rusija nekomentuoja (79)

Rusijos pastangos įveikti beprecedentę naftos taršos krizę buvo nesėkmingos, šaliai pakrovus dar...

Tomas Sinickis. O dabar apie „Euroviziją“ rimtai, be humoro atsakymas Gediminui Jauniui (89)

Aš norėjau patylėti. Ir jau buvau pamiršęs Euroviziją. Bet šiandien perskaičiau Gedimino...

Mirė legendinis austrų F-1 lenktynininkas Niki Lauda (53)

Austrijos sostinėje Vienoje mirė triskart F-1 lenktynių pasaulio čempionas Niki Lauda , pranešė...

Europos šalys ir JAV užblokavo Rusijos prašymą (150)

Europos šalys ir JAV pirmadienį užblokavo Rusijos prašymą surengti Jungtinių Tautų Saugumo...

Darius Voitukevičius. „Sostų karai“ pasibaigė, tačiau paliks tokių, kurie dar ilgai spjaudysis ugnimi (3)

Štai ir viskas, pasibaigė aštuonerius metus vystoma svarbiausio XXI amžiaus televizinio šou...