Naujojo vidaus reikalų ministro Eimučio Misiūno siūlymas bausti ne tik girtus vairuotojus, bet ir keleivius, kurie neblaiviems asmenims leidžia sėsti prie vairo, visuomenėje sukėlė diskusijų audrą ir padalijo ją į dvi dalis. Viena jų tokį siūlymą palaiko ir mano, kad tai būtų efektyvi priemonė mažinti girtų vairuotojų skaičių keliuose, o siūlymo skeptikai įsitikinę, kad neblaiviems vairuotojams tai padėtų atsikratyti atsakomybės už savo veiksmus.
Policijos reidas Kaune (asociatyvi nuotr.)
© DELFI (R. Achmedovo nuotr.)

Bauda – 100 eurų

„Jei asmuo aiškiai suvokia, kad sėdi keleivio pusėje, o mašiną vairuoja girtas asmuo, svarstytinas klausimas dėl jo atsakomybės. Mano nuomone, tokia idėja galėtų būti svarstoma, kai turime tokią problemą, kad vairuotojai važinėja girti, nebijo nuobaudų.

Baudžiamajame kodekse yra 238 straipsnis, kuris pavadintas „Nepranešimas apie nusikaltimą“. Ten labai aiškiai parašyta, kad „Tas, kas be svarbios priežasties nepranešė teisėsaugos įstaigai arba teismui apie jam žinomą daromą ar padarytą labai sunkų nusikaltimą, baudžiamas“. Siūlymo bausti su girtais vairuotojais važinėjančius keleivius Vyriausybės programoje nėra, nereikėtų sakyti, kad ministerija inicijuos tokio teisės akto atsiradimą, bet, mano nuomone, tokia idėja galėtų būti svarstoma“, – neseniai DELFI sakė E. Misiūnas.

Ministro teigimu, šiuo atveju kalbama apie tyčinę kaltės formą, kai asmuo supranta, kad automobilį vairuoja neblaivus asmuo, turi galimybes imtis veiksmų, bet tyčia to nedaro.

E. Misiūno nuomone, pirmą kartą tokį pažeidimą, kai važiavo su girtu vairuotoju, nors puikiai žinojo, kad jis yra neblaivus, padaręs asmuo galėtų būti įspėtas ir jam tektų sumokėti nuo 10 iki 100 eurų baudą. Už pakartotinį pažeidimą galėtų būti taikoma bauda nuo 50 iki 150 eurų. „Didžiausia nuobauda vis dėlto turėtų būti taikoma asmeniui, kuris vairuoja automobilį“, – pabrėžė ministras.

Baudos girtų vairuotojų keleiviams: ar jie jų nusipelnė?
© DELFI

Girti kratysis atsakomybės

Psichoterapeutas Olegas Lapinas tokią ministro E. Misiūno idėją pavadino absurdišku siūlymu. „Tai gal pradėkime bausti žmones, kurie leidžia įvykti vagystėms, nes neuždaro lango? Arba prisigalvokime dar kokių nors absurdiškų pasiūlymų, kai atsakomybė užkraunama žmogui, kuris nėra atsakingas už kažkokius nusikaltimus ar pažeidimus“, – ironizavo O. Lapinas.

Jo teigimu, vienintelis atsakingas žmogus, kuris girtas sėda prie vairo, yra tik jis pats.

„Bet koks geriantis žmogus mielai perkelia atsakomybę kitiems. Jei suteiksime jiems tokią galimybę, tai ir girdėsime pasiteisinimų, kad būčiau nevairavęs girtas, bet niekas manęs nesustabdė, nesulaikė, nepatarė taip nesielgti. Girtas vairuotojas neturi dalytis savo atsakomybės su kitais automobilio keleiviais, tai neteisinga visomis prasmėmis“, – tvirtino psichoterapeutas.

Jo teigimu, reikia ieškoti būdų, kaip didinti vairuotojų atsakomybę, kad jie girti nesėstų prie vairo, o ne bausti kitus žmones, kurie neva leidžia neblaiviems asmenims vairuoti.

„Lietuva istoriškai yra šalis su autoritarine praeitimi. Be to, mes dar ir katalikai, o ši religija taip pat labai autoritarinė. Tokiose visuomenėse žmonės yra mažai socialiai atsakingi, todėl labai dažnai ir nesudrausminame žmogaus, kuris pakyla nuo stalo įkaušęs ir ketina girtas vairuoti.

Pavyzdžiui, danai, švedai, olandai niekada neleis girtam žmogui sėsti prie vairo, nes tose šalyse žmonės labai pilietiški, labai socialiai atsakingi. Užuot ieškoję būdų, kaip skatinti vairuotojų atsakingumą, mes ieškome priemonių, kaip nubausti kuo daugiau žmonių. Jau pats žodis „bausti“ yra labai blogas. Jei norime ko nors pasiekti, turime skatinti, o ne bausti“, – aiškino O. Lapinas.

Baudos girtų vairuotojų keleiviams: ar jie jų nusipelnė?
© DELFI / Kiril Čachovskij

Jis pripažino, jog girti vairuotojai keliuose yra didelė problema, tačiau ją reikia spręsti kitais būdais.

„Pas mus išties labai giliai įsišaknijusi alkoholio vartojimo kultūra, o tiksliau – nekultūra. Juk dažnai girdime prie stalo, kad išgerk vieną „čerkutę“, antrą – tai nieko tokio, galėsi vairuoti. Mūsų tradicijos palaiko alkoholio vartojimą. Kitokia padėtis, pavyzdžiui, Skandinavijoje. Ten populiariausias posakis yra: „Pagalvok apie pasekmes“. Jei tai pasakysime Lietuvoje vairuotojui, kuris girtas ketina sėsti prie vairo, tikrai liksime nesuprasti“, – teigė O. Lapinas.

Reikia saugoti, o ne bausti

Anot jo, kova su girtais vairuotojais turi būti nukreipta būtent į juos, o ne į pašalinius asmenis.

„Bijau ir pagalvoti, jei toks ministro siūlymas įsigaliotų. Žmonės, norėdami išvengti baudų, gal ir praneštų apie girtus vairuotojus, tačiau tai – jau skundimo momentas, o skundikais niekas nenori būti. Be to, kiek tai sukeltų pykčio, konfliktų, susipriešinimo. Įsivaizduokime, kad žmona skambina policijai ir informuoja, kad važiuoja automobilyje, kurį vairuoja jos girtas sutuoktinis. Juk taip ir šeimos gali iširti“, – kalbėjo psichoterapeutas.

Jis pabrėžė, jog reikia skatinti ne tik vairuotojų, kurie linkę girti sėsti prie vairo atsakomybės jausmą, bet ją skiepyti ir žmonėms, kurie nebijo važiuoti su neblaivais asmenimis. „Pradėkime šviesti žmonės, kad sėsdami į girto vairuotojo automobilį, jie rizikuoja savo gyvybe. Saugokime tuos žmones, o ne bauskime“, – siūlė O. Lapinas.

Baudos skatins pilietiškumą

Visiškai kitos pozicijos laikėsi vairavimo instruktorius ir saugaus eismo ekspertas Artūras Pakėnas. Jo teigimu, ministro E. Misiūno siūlymas bausti su girtais vairuotojais važiuojančius keleivius yra logiškas ir ne naujas.

„Tokia atsakomybė keleiviams tikrai taikoma ne vienoje užsienio valstybėje, tad Lietuva nebūtų kažkokia išimtis. Tačiau susitarkime, kad kalbame tik apie tuos atvejus, kai keleivis tikrai žino, jog vairuotojas yra neblaivus, gal kartu su juo sėdėjo prie stalo, buvo vakarėlyje, matė, kaip jis nemažai išgėrė. Negalima kalbėti apie tai, kad reikia bausti tuos keleivius, kurie važiavo taksi automobilyje, o jį vairavo girtas vairuotojas, arba troleibuse, kurio vairuotojas taip pat buvo neblaivus“, – teigė A. Pakėnas.

Jis tikino, kad savo vairavimo mokykloje auklėtinius moko neleisti girtiems draugams vairuoti.

„Pas mus dar įprasta, jog labai toleruojame girtus vairuotojus, jie vos ne didvyriai. Tačiau ir savo auklėtiniams per pamokas aiškinu, kad jei matote, jog jūsų draugas išgėrė, o paskui nori vairuoti, raginkite jo to nedaryti, gal net apgaulės būdu atimkite raktelius. Aišku, jis pyks, bet kitą dieną veikiausiai padėkos.

O svarbiausia yra ir pačių atsakomybė. Nereikia sėsti į girto vairuotojo vairuojamą automobilį, nereikia rizikuoti savo sveikata ir gyvybe, o tada nereikės baimintis ir baudų. Man ministro siūlymas yra visiškai neaktualus, nes aš niekada nesėsčiau į girto vairuotojo vairuojamą automobilį. Todėl jei nedarau jokio pažeidimo, kodėl baudos už jį turėtų mane gąsdinti?“ – retoriškai klausė pašnekovas.

Artūras Pakėnas
Artūras Pakėnas
© A.Brazaičio nuotr.

Jis ir patarė pirmiausia pradėti nuo savęs, savo atsakomybės.

„Nereikia verkšlenti, jog pasigirdo ketinimų bausti girtų vairuotojų keleivius. Tiesiog reikia tokiais keleiviais nebūti. Nesinaudokime girtais žmonėmis, jei jie nori vairuoti ir parvežti namo, neskatinkime jų to daryti. Aišku, toks elgesys yra paprastas pilietiškumas. Tačiau dar nesame tokie pilietiški, kad būtų galima apsieiti be baudų“, – tvirtino A. Pakėnas.

Analogija – saugos diržai

Jis įsitikinęs, jog visuomenė turi pasiekti tokį lygį, kuriame girtas vairuotojas turi būti atskirtasis, smerkiamas, o ne aukštinamas. „Tačiau tokio lygio dar nesame pasiekę, todėl tikrai palaikau ministro siūlymą bausti ir girtų vairuotojų keleivius. Gal tai tikrai bus viena priemonių mažinti neblaivių vairuotojų skaičių keliuose. Ir kaip sakiau, jei būsite sąmoningi, nesėsite į girto vairuotojo automobilį, jums ir nereikia jaudintis dėl jokių baudų“, – dėstė A. Pakėnas.

Jis rado ir analogiją. „Pavyzdžiui, saugos diržų naudojimas. Juk jei saugos diržo neprisisegs keleivis, baudą turės mokėti jis,o ne vairuotojas. Tačiau vairuotojas dažniausiai įspėja keleivį, kad šis prisisegtų saugos diržą, nes taip tiesiog saugiau. Tai yra taip suprantama ir natūralu, kad net klausimų nekyla.

Tas pats galioja ir kalbant apie girtus vairuotojus. Turėtų būti įprasta neleisti neblaiviems draugams ar giminaičiams sėsti prie vairo. O jei jau jų neįmanoma sustabdyti, tuomet kiti žmonės tikrai neturėtų sėsti į tokio vairuotojo automobilį. Visada pagalvokite apie savo gyvybę, nes pirmiausia esame atsakingi patys už save“, – reziumavo A. Pakėnas.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Paaiškino, ką vairuotojai daro blogai, kai į kelią išbėga laukinis gyvūnas (5)

Padidėjęs eismo įvykių skaičius dėl į kelią išbėgusių laukinių gyvūnų rodo vairuotojų...

Įvertino, dėl ko Lietuvoje įvyksta nemažai avarijų (64)

Specialistai sako, kad Lietuvoje nemažai tragiškų avarijų įvyksta dėl vairuotojų budrumo stokos.

Pykstate už vairo? Esate tokie patys pavojingi, kaip ir neblaivūs vairuotojai (9)

Kitam vairuotojui neleidžiant persirikiuoti ar užkišus prieš nosį susinervinate, spaudžiate...

Lenktynininkus ir kelių „gaidelius“ skiria vos viena taisyklė (1)

Galingų automobilių riaumojimas ir milžiniškas greitis profesionaliose lenktynėse sutraukia...

Keisis eismo tvarka vienoje intensyviausių sostinės žiedinių sankryžų (9)

Vilniuje tęsiamas žiedinių sankryžų ženklinimo atnaujinimas – rugpjūčio pradžioje...

Top naujienos

Kas sieja „valstiečius“ su Matijošaičiu? Atsakymą kauniečiai rado pašto dėžutėse (75)

Kam „valstiečiams“ savo partiniame leidinyje reklamuoti Kauno miesto merą Visvaldą...

Maisto klastojimas: vietoj žuvies mums parduoda vandens glazūrą ir džiuvėsėlius (51)

Silkės vietoje sardinių siekiant atpiginti produktų gamybą arba vengiant mokesčių, šaldytų...

DELFI TV Gyvai: D. Trumpo iššūkiai pasauliui: kaip tai atsilieps Lietuvai?

JAV prezidento Donaldo Trumpo kelionę po Europą lydėjo skandalai, nesusipratimai, keisti...

Junckerio elgesiu pasibaisėjęs prancūzų žurnalistas: jis peržengė visas ribas papildyta (67)

„Atmosfera Briuselyje pastaruoju metu primena Brežnevo epochą. Mūsų politinei sistemai vadovauja...

Laukia dešimtmečiai prekybos karo? (18)

Apsisvaidymas vis naujais prekių sąrašais, kuriems taikomi muitų tarifai, jau yra nebe derybinė...

Gamta kėsinasi atimti pamėgtą lietuvių pramogą (3)

Poilsiautojams ši vasara prasidėjo kur kas anksčiau ir labai gerai: jau gegužės mėnesį...

Specialistai pataria: dešimtmetis jau turėtų mokėti skalbti ar įkalti vinį (1)

Vaikai sugeba kur kas daugiau, negu jūs įsivaizduojate, tad tėvai darydami viską už savo atžalas...

Rusijos tyrimų komitetas iškėlė baudžiamąją bylą Lietuvos prokurorams ir teisėjams atnaujinta 12:46 (286)

Rusija reiškia nepasitenkinimą Lietuvos prokuratūra , kuri už dalyvavimą nusikalstamuose Sausio...

Neatpažįstamai pakeitė legendinę Lietuvos vietą: štai čia marozų tikrai nerasite (122)

„Marozų kurortas“ – tokia nemaloni etiketė nuo seno persekioja Palangą. Tai pastebintis...