Baudžiamoji atsakomybė už vairavimą išgėrus girtuoklių neatgraso, o jų sukeltos avarijos dažnai baigiasi itin skaudžiai. Neblaivus „CityBee“ vairuotojas pražudė jauną merginą. Tai – ne pirmas kartas, kai išsinuomavę automobilius vairuotojai drąsiai važinėja neblaivūs. Kodėl apsvaigusių asmenų nejaudina bausmės? Ar nuo girtaujančių vairuotojų apsaugos alkoblokai?
© DELFI / Ainis Gurevičius

Labai ankstus rytas, beveik jokio eismo ir netikėtas smūgis į automobilio galą. „Toyota Prius“ gale sėdėję keleiviai ir vairuotojas turėjo patirti tikrą šoką. Spėjama, kad išsinuomotas „Volkswagen Golf“ lėkė dideliu greičiu. Jis kliudė ir šalia „Toyota“ prie sankryžos stovėjusį BMW. Vis dėlto, skaudžiausias pasekmes teko išgyventi būtent „Prius“ ekipažui.

Jaunos, vos 26-erių metų, merginos gyvybė užgeso čia pat, pavėžėjimo paslaugas teikiančios įmonės automobilyje.

Medikams teko skubiai pasirūpinti kitais nukentėjusiaisiais – šalia žuvusiosios sėdėjęs vaikinas patyrė daug traumų, į ligoninę buvo išvežtas ir „Toyota Prius“ vairuotojas. Avarijos kaltininkas – 55-erių „CityBee“ vairuotojas – nenukentėjo. Iškart po eismo įvykio jam buvo nustatytas daugiau negu 1,5 promilės girtumas.

Girti vairuotojai – vis dar opi problema

Įvykusi avarija – tragedija, bet į problemą, kad prie vairo sėda girti vairuotojai, reikia žvelgti plačiau, – įsitikinęs vairuotojas profesionalas, žinomas lenktynininkas Darius Jonušis.

„Daugelis iš mūsų nuskrendame į kitas šalis arba Lietuvoje išsinuomojame automobilį ir tai yra mano, kaip vairuotojo, atsakomybė. Bėda yra vairuotojo suvokimas, kad aš galiu sau leisti važiuoti išgėręs“, – situaciją komentuoja D. Jonušis.

Apie šią bėdą akivaizdžiai rėkia ir skaičiai.

„Iki šiandien nustatyta beveik 1 tūkst. neblaivių vairuotojų, kurie įpūtė iki 1,5 promilės, ir kiek daugiau nei 900 tokių, kurie pripūtė daugiau negu 1,5 promilės. Tai rodo, kad mums iš tikrųjų trūksta atsakingo dalyvavimo eisme, noro saugiai dalyvauti eisme“, – liūdną šių metų statistiką vardija Lietuvos kelių policijos tarnybos viršininkas Vytautas Grašys.

Avarijose dirbantys gelbėtojai: būna, kad nesulaikome ašarų ir mes
© DELFI / Ainis Gurevičius

Ar alkoblokai išgelbės nuo neblaivių vairuotojų?

Ne tik daužomi automobiliai, bet ir akivaizdus pavojus kitų eismo dalyvių gyvybei. Faktai byloja, kad nei didelės baudos, nei baudžiamoji atsakomybė girtuoklių neatgraso, todėl imta kalbėti apie fizinius ribojimus – alkoblokus.

„Kai kurios šalys yra pripažinę, kad alkoblokas yra veiksminga priemonė kovojant su neblaiviais vairuotojais. Alkoblokas gali patikrinti kokios būklės yra už nuomojamo automobilio norintis sėsti asmuo. Manau, tai yra teigiamas žingsnis“, – alkobloko naudą įžvelgia V. Grašys.

Tačiau tikrai ne visiems atrodo, kad toks prietaisas yra išsigelbėjimas.

„Apie ką mes kalbame? Visame pasaulyje nuomoja mašinas. Važinėjame, skraidome, pasiimame bet kurioje nuomos kompanijoje, bet kurioje šalyje. Ar jūsų kas nors prašo pūsti? Čia yra tavo atsakomybė ar tu normalus, ar visgi elgiesi neadekvačiai“, – alkoblokų nauda nuomojamuose automobiliuose abejoja D. Jonušis.

Dėl alkoblokų įdiegimo savo automobiliuose kol kas abejonių turi ir „CityBee“ atstovai.

„Pagrindinis iššūkis, su kuriuo mes susiduriame šiandien, kad nėra alkobloko, kuris gali būti pritaikytas mūsų paslaugai. Kiekvieną mėnesį su mūsų įmonės automobiliais yra padaroma apie 100 tūkst. kelionių. Nėra tokio alkobloko sprendimo, kuris leistų jį naudoti higieniškai ir neužkertant kelio naudotis normaliems vartotojams paslauga patogiai“, – alkoblokų trūkumus vardija įmonės vadovas Lukas Yla.

Kartais dėl žuvusiųjų verkia ir medikai

Į žiaurias avarijas kaskart skubantys gelbėtojai atviri – mirtinas pasekmes po neblaivių vairuotojų skrydžių iš arti sunku matyti ne tik žuvusiųjų artimiesiems.

„Kai kurie mūsų brigados nariai kartais netgi ir paverkia, jei žūsta žmogus. Tiesiog gaila, juk mes irgi tokie patys žmonės, suprantame, kad įvyko tokia baisi nelaimė, kai žūsta jaunas žmogus“, – atvirai apie medikų jausmus pasakoja I. Lukaševas.

Ugniagesių-gelbėtojų atstovas A. Sondovič sako, kad atvykus į tragedija pasibaigusią eismo įvykio vietą žmonės dažnai apgailestauja, kad negali laiko atsukti atgal.

Jei baudos ir bausmės pažeidėjų neveikia, ugdyti sąmoningumą atrodo tiesiausias, nors ir ne pats trumpiausias kelias.

„Nuo mūsų visų požiūrio, kad neblaivus vairuotojas už vairo yra didžiulė gėda ir didžiulis pavojus, priklausys, kaip mums seksis tokius vairuotojus eliminuoti iš eismo“, – keisti požiūrį į girtus vairuotojus ragina V. Grašys.

„Kol yra diskusija, kaip apgauti alkobloką ar radarą, greičio matuoklį, galų gale, kaip užsegti diržą, kad nepypsėtų, tol neišgelbės nė vienas instrumentas. Deja, liūdna pripažinti, bet problemos yra su galva, su neteisingu mąstymu“, – konstatuoja D. Jonušis.

Pastaruoju metu aktyviai diskutuojama, kad sudrausminti neblaivius vairuotojus padėtų ir jų pavardžių viešinimas. Tiesa, tai dar turi būti suderinta su asmens privatumo apsauga. Pernai neblaivūs vairuotojai sukėlė 186 avarijas, jose žuvo 11 žmonių.

Parengė Vytenis Kudarauskas

Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Papasakojo, kokios kritinės klaidos vairavimo egzamine pakiša koją – jas daro ir patyrę vairuotojai (149)

Dažnas būsimas vairuotojas, keliaudamas laikyti praktinio egzamino į „Regitrą“, viliasi, kad...

Pasikeitus vairuotojų dokumentų tvarkai, pastebimos ir pirmosios neigiamos pasekmės (168)

Sustabdžius pareigūnams šiek tiek ilgiau trunkanti patikra – pagrindinė neigiama naujos...

Paaiškino, kokių klaidų norintiems vairuoti motociklą geriau nedaryti (25)

Šalies transporto priemonių registrą valdanti VĮ „Regitra“ suskaičiavo, kad šiemet...

Vasaros iššūkiai vairuotojams: nuo slidaus asfalto iki paukščių išmatų paliktų dėmių

Neįprastai karšta vasara atnešė pačių įvairiausių iššūkių vairuotojams. Pasirodo, sunkumų...

Po Kaune praūžusios liūties – šūsnys valstybinių numerių (1)

Vakar, rugpjūčio 14 d., Kauną merkė nepaprastai smarkus lietus . Jo padariniai – ne tik...

Top naujienos

Nutylėta sovietų armijos katastrofa: panikos apimti gyventojai lėkė iš namų ir sodino vaikus pas svetimus žmones (105)

Nedaug trūko, kad netoli Berlyno 1977 metais būtų įvykęs branduolinis sprogimas, – rašo...

Žymūs ekonomistai susiginčijo, kokia yra skurdo kartelė (181)

Žymūs ekonomistai – „Swedbank“ vyriausiasis ekonomistas Nerijus Mačiulis ir Vilniaus...

Juodieji karų su banditais puslapiai: „Vilniaus brigados“ garsenybės buvo laužomos sostinės požemiuose (338)

Atkūrus Lietuvos nepriklausomybę 1990 m. šalis paveldėjo sovietinę miliciją, kitos operatyvinės...

Jolita Mikolaitienė: 21 amžius, o iki šiol moterys naiviai ieško slaptos prasmės tiesmukuose vyrų žodžiuose (106)

Atsakingas pareigas tarptautiniame versle užėmusi Jolita Mikolaitienė daugeliui geriau pažįstama...

Rusijoje lietuvis surado keisčiausią pasaulyje viešąjį tualetą (203)

Norite sysiuko ar dar rimčiau? Eikite į tam skirtą autobusą – jums pasakytų...

Pavogė mirusio vaiko tapatybę, buvo demaskuotas, tačiau tada kilo dar daugiau mįslių (18)

Jis pavogė mirusio vaiko tapatybę, galiausiai buvo demaskuotas, tačiau kilo dar daugiau mįslių....

Profesorius Lukoševičius apie visuotinę problemą: niekas nemoka sveikai maitintis (50)

Palangoje kiekvieną vasarą leidžiantis prof. habil. dr. Leonardas Lukoševičius – puikus...

Kaip pasikeis jūsų organizmas atsisakius alkoholio? (136)

Alkoholio poveikis žmogaus organizmui gali būti labai pragaištingas. Laimei, vis daugiau žmonių...

Nėštumas: kūno pokyčiai, kurie išlieka net ir pagimdžius (20)

Sakoma, kad motina tapusi moteris pasikeičia, ir tai nėra pokštas. Jokiu kitu gyvenimo periodu...

Pagimdžiau dukrą: vyras tai atšventė namie su prostitutėmis... (39)

Mūsų šeimos nebeliko po 24 bendro gyvenimo metų, jei galima sakyti, kad tas gyvenimas buvo...