aA
Jungtinėse Valstijose apie 80 proc. netinkamos eksploatuoti transporto priemonės yra perdirbama. Kodėl automobilių atliekų perdirbimas antrinėje rinkoje yra toks svarbus ir kaip sekasi Lietuvai, klausiama pranešime žiniasklaidai.
Automobilių atliekos
Automobilių atliekos
© Shutterstock

Kaip 2018 metais Lietuvai sekėsi tvarkyti senus automobilius duomenų kol kas nėra. Naujausiais Aplinkos ministerijai pavaldžios Aplinkos apsaugos agentūros duomenimis, 2017 metais Lietuvoje surinktų ir po pavojingų medžiagų apdorojimo eksploatuoti netinkamų transporto priemonių skaičius sudarė beveik 31,2 tūkst. tonų, iš jų 30 tūkst. tonų buvo apdorota (paruošta naudoti ar šalinti).

„Šie duomenys vis tik neatspindi, kiek ir kokių automobilių detalių pakartotinai Lietuvoje panaudojama bei kiek jų perdirbama. Tačiau automobilių perdirbėjų veikla neabejotinai sukuria vertės tiek dėl pakartotinio transporto priemonės dalių naudojimo, tiek dėl jų perdirbimo, taupomų išteklių, poveikio aplinkai, mokamų mokesčių ar sukurtų darbo vietų“, – sakė Eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkytojų asociacijos vadovas Vladimiras Jankoit.

Pagal Europos Sąjungos (ES) direktyvą, kurios turi laikytis ir Lietuva, 95 proc. lengvųjų automobilių ir mikroautobusų ardymo metu susidarančių atliekų turi nukeliauti į pakartotinį naudojimą bei naudojimą, įskaitant perdirbimą, ir tik 5 proc. šių atliekų gali būti teisėtai pašalinama.

„ES direktyva Lietuvoje įgyvendinama tik ta dalimi (ji sudaro mažiau nei 50 proc.), kurią finansuoja legalūs transporto priemonių importuotojai. Ištraukus verslą iš šešėlio padėtis būtų žymiai geresnė. Tačiau teigiama yra tai, kad pareigas vykdantys transporto priemonių importuotojai per gamintojų ir importuotojų asociacijas sudarė gyventojams sąlygas nemokamai pristatyti ir atiduoti automobilius sutvarkymui“, – teigė V. Jankoit.

Automobilių atliekos / GIA nuotr.
Automobilių atliekos / GIA nuotr.

Gamintojų ir importuotojų asociacijos vadovė Veronika Masalienė sakė, kad automobilių bei jų dalių gamintojai ir importuotojai finansuoja automobilių ir jų dalių (apmokestinamųjų gaminių (padangų, filtrų, amortizatorių), akumuliatorių ir kt.) atliekų surinkimą ir tvarkymą.

„Daugiausia transporto priemonės atliekų susidaro pas jų ardytojus bei autoservisuose automobilių remonto metu. Ardytojai turi prievolę pasirūpinti, kad netinkamos naudojimui transporto priemonės būtų tinkamai apdorotos, autoservisai – kad senos automobilių detalės patektų pas atliekų tvarkytojus. Teisės aktai draudžia gyventojams patiems užsiimti automobilių ardymo veikla. Keičiantys detales į naujas netinkamas naudojimui turi atiduoti transporto priemonių atliekų tvarkytojams“, – teigė V. Masalienė.

Bendrovės „Atliekų tvarkymo centro“ vykdomoji direktorė Kristina Štelmokaitienė priminė, kad už kai kurių automobilio atliekų pridavimą, pavyzdžiui, akumuliatorių ar metalų, jų turėtojui sumokama. Automobilio atliekų tvarkytojų sąrašą ir atliekų priėmimo sąlygas galima rasti internete, o kilus klausimams kreiptis į bendrovę.

Ardomas automobilis. GIA nuotr.
Ardomas automobilis. GIA nuotr.

Kokia padėtis yra Jungtinėse Valstijose?

Jungtinėse Valstijose (JAV) automobilių perdirbimo pramonė yra 16-oje vietoje pagal indėlį (25 mlrd. JAV dolerių) į bendrąjį šalies vidaus produktą. Kasmet perdirbama apie 27 mln. netinkamų naudojimui transporto priemonių, iš kurių gaunama daugiau kaip 25 mln. tonų įvairių medžiagų. Iš viso perdirbama apie 80 proc. transporto priemonės (pagal svorį), tačiau likę 20 proc. medžiagų (juodųjų ir spalvotųjų metalų gabalai, pašluostės, stiklas, audinys, kartonas, guma ir plastikas) neperdirbama.

Automobilių perdirbimo pramonė JAV ir Kanadoje kiekvienais metais tiekia pakankamai plieno maždaug 13 mln. naujų transporto priemonių gamybai. Mat iš senų transporto priemonių per metus išgaunama daugiau kaip 14 mln. tonų perdirbto plieno. Skelbiama, kad vidutiniškai maždaug 25 proc. automobilio kėbulo yra pagaminta iš perdirbto plieno.

Šiaurės Amerikos automobilių perdirbėjai patiekia apie 40 proc. juodųjų metalų laužo krosnims ir lydykloms visoje JAV. Panaudojama ir perdirbama maždaug 90 proc. transporto priemonės aliuminio. Automobilių akumuliatorių perdirbimo lygis, kaip ir Europoje, siekia maždaug 98-99 procentus.

Automobilių ardymo problema: verslai šešėlyje ir pavojingos atliekos gamtoje
© Organizacijos nuotr.

Be to, per metus sutaupoma apie 85 mln. barelių naftos. Anot portalo www.thebalancesmb.com, kasmet pavojingų skysčių ir alyvų kiekis, kurį saugiai apdoroja JAV automobilių perdirbėjai, prilygsta 8 naftos tanklaivio „Exxon Valdez“ katastrofoms. 1989 metais tanklaiviui užplaukus ant uolų į vandenyną išsiliejo beveik 42 mln. litrų naftos – tai vienas didžiausių naftos išsiliejimų pasaulyje.

Yra ir daugiau naudos. JAV automobilių perdirbėjai mažmeniniams ir didmeniniams klientams tiekia naudotas kokybiškas automobilių dalis, kurių kaina yra 20-80 proc. mažesnės nei analogiškos naujos automobilių dalys. Perdirbtos automobilių padangos panaudojamos batams ir keliams tiesti. Vis labiau populiarėja automobilių priekinių stiklų perdirbimas.

Iš viso automobilių perdirbimo sektoriuje JAV dirba apie 100 tūkst. žmonių, dauguma automobilių perdirbėjų yra mažos įmonės, turinčios apie 10 darbuotojų.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(4 žmonės įvertino)
4.0000

Gerinti eismo saugumą kviečia kartu

Lietuvos saugaus eismo strategija – didinti saugumą šalies keliuose. Šios strategijos prioritetai...

Lietuvos miestų gatvėse gali atsirasti naujų šviesoforų: bus skirti tik vienai kategorijai

Nuo birželio 1 d. įsigaliojus Kelių eismo taisyklių (KET) pakeitimams, miestuose gali atsirasti...

Kelininkai: eismo sąlygas sunkins lietus

Šeštadienio rytą Lietuvoje valstybinės reikšmės kelių dangos daugiausia yra sausos, vietomis...

Verslas PliusKarolis Birgilas

Eksperimentas nustebino: važiuojant lėčiau pavyko sutaupyti, tačiau tokia strategija suveiks ne su visais automobiliais (4)

Prasidėjus degalų kainų raliui vairuotojai dažniau atkreipia dėmesį į patarimus, kaip važiuoti...

Draudikai perspėja apie liūdnus vasaros rekordus (2)

Nuolat girdime apie klimato kaitą ir tai jau įrodo konkretūs skaičiai Lietuvoje. „Lietuvos...

Top naujienos

Delfi Plius Lauryna Vireliūnaitė

Grozevas įvardijo, koks žmogus galėtų ateiti po Putino: tai būtų pats baisiausias variantas (1)

Tarptautinės grupės „ Bellingcat “ vyriausiasis tyrėjas Christo Grozevas teigia, kad...

Dešimtys tūkstančių gyventojų bus priskirti nepasirengusiems dirbti: kyla klausimų dėl naujos tvarkos

Seimui pritarus Užimtumo sistemos pakeitimams, tarnyba jau ruošiasi skirstyti bedarbius į...

Karas Ukrainoje. Žiniasklaida: Rusija svarsto antrąjį Kijevo puolimą Baltarusijoje – nerimą keliantys ženklai

Ukrainos ginkluotosios pajėgos pripažino, kad Rusijos pajėgos padarė pažangą Donecko srityje...

Istorija, kuria Lietuvoje niekas nenorėjo patikėti: lovoje su kitu vyru užtiktas užsienietis išgyveno tikrą pragarą (1)

Tūkstančiams užsieniečių prieglobsčio nesuteikęs Migracijos departamentas (MD), tikėtina,...

Paskutinį pavasario savaitgalį – itin nemalonių orų porcija

Šeštadienio dieną, Lietuvos orus lems ciklono pietinė dalis. Vyraus debesuoti su pragiedruliais...

Jasikevičiaus auklėtiniams teko rimtai paprakaituoti ketvirtfinalyje graikas vos nefiksavo trigubo dublio, turkas atsidūrė ligoninėje

Ispanijos ACB lygos ketvirtfinalio seriją iki dviejų pergalių reguliaraus sezono nugalėtoja „...

Šokas Stambule: Eurolygos čempionai – sumalti į miltus savo pačių gerbėjų akivaizdoje

Jei Eurolygos čempionų trofėjų išlaikiusi Stambulo „Anadolu Efes“ ekipa tikėjosi viena koja...

Delfi PliusJurga Grigienė

Londone dirbanti lietuvė sklaido mitus apie gandais apipintą gydymo būdą: išbandę nustemba, koks jis paprastas ir veiksmingas

Tikriausiai ne vienas esate girdėję pasakojimų apie stebuklingą išgijimą panaudojus hipnozinę...

Delfi PliusDaiva Žeimytė-Bilienė, laida „Iš esmės“

Tikina, kad tai – beprecedentė situacija Lietuvoje: perspėja dėl naujų grėsmių, kurių anksčiau neturėjome

Praėjusiais metais per Baltarusiją į Lietuvą patekę migrantai, kurių dauguma negavo...