aA
Viso labo 17-24 metrų ilgio techninės apžiūros stotyse esančias patikros linijas automobilis vidutiniškai įveikia per 15-25 minutes, todėl atrodo, kad judėjimo greitis čia net teoriškai negali kelti problemų, rašoma pranešime žiniasklaidai. Tas pats pasakytina beveik apie visus transporto priemonių techninės būklės tikrinimo etapus – rizikai čia tiesiog nėra erdvės. Tačiau birželio 14-ąją Skuodo TAS įvykusi tragedija, kai automobilio nesuvaldžiusi moteris patrenkė ir mirtinai sužalojo ilgametę darbo patirtį turintį kontrolierių, priminė seną lietuvišką patarlę „ir lazda kartą per metus iššauna“.
Techninė apžiūra
© Organizacijos nuotr.

Būtent po šios dramatiškos nelaimės techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“ nariai susirinko į neeilinį pasitarimą, kuriame ėmėsi svarstyti, ką ir kaip reiktų keisti patikros procese, siekiant užkirsti kelią bet kokiems incidentams. Skirtingų TA centrų vadovai minėjo iš esmės tas pačias problemas, nulemtas žmogiškojo faktoriaus bei šiuo metu naudojamos diagnostinės įrangos, bei siūlė panašius sprendimus.

„Darbų saugos taisyklės ir dabar yra visiškai aiškios, todėl jei visi – tiek kontrolieriai, tiek vairuotojai – jų laikytųsi, iš tiesų niekada nekiltų jokių bėdų. Tačiau akivaizdu, kad kai kurie mūsų darbuotojai, metų metais kasdien tikrinantys dešimtis automobilių, praranda budrumą ir liaujasi mašinas laikyti padidinto pavojaus šaltiniais. Tai tampa ypač didele problema, kai automobilio vairuotojas negali pasigirti gerais automobilio valdymo įgūdžiais ir atvykęs į techninę apžiūrą dar pradeda ir stresuoti. Skuodo TAS mes pamatėme tragiškiausią įmanomą tokio aplinkybių derinio – dėl ilgametės darbo rutinos nebesisaugančio kontrolieriaus bei prasto vairuotojo susitikimo atomazgą“, – analizuodamas nelaimės priežastis teigė „Telšių TAC“ direktorius Arvydas Plienius.

Susirinkimo metu techninės apžiūros įmonių vadovai pripažino, kad nerimą keliančių nesusipratimų yra pasitaikę beveik visose TA stotyse, tačiau lig šiol visi jie baigdavosi nedideliu išgąsčiu dėl netikėtai pajudėjusio, vartus aplamdžiusio ar į važiuoklės apžiūrai skirtą duobę ratu įsmukusio automobilio.

Ką daryti, kad panašios „uždelsto veikimo bombos“ niekada nedetonuotų? Dažniausiai girdimi siūlymai – neleisti apžiūroje dalyvauti automobilio savininkui ar valdytojui. Taip būtų eliminuotas bene didžiausio pavojaus šaltinis, o drauge kontrolieriai išvengtų tokių dalykų kaip siūlymai „susitarti“ ir nepastebėti akivaizdžių trūkumų, negirdėtų klientų sakomų (ne visuomet malonių) epitetų, manipuliacijų garsiais pavadinimais, pavardėmis, pareigomis, o kai kuriais atvejais netgi mosikavimo kumščiais, grasinimų susidoroti, apskųsti ir t. t.

Tačiau šiuo metu galiojančiuose norminiuose dokumentuose (konkrečiai – „Privalomosios transporto priemonių techninės apžiūros atlikimo tvarkos apraše“) labai aiškiai užfiksuota, kad „valdytojas turi teisę stebėti privalomosios apžiūros atlikimą“. Šia teise naudojasi ko gero 99 proc. automobilių savininkų, nes tam tikrai daliai jų nuoširdžiai rūpi, kokias problemas pastebės kontrolierius ir ką reikės remontuoti. Dalis stoviniuoja greta, nes klientų laukimo salių – patalpų daugelyje TA stočių tiesiog nėra.

Be to, dažni atvejai kai saugumo sumetimais automobiliuose įrengiami įvairūs „slapukai“, todėl ir užvesti variklį galima tik su savininko pagalba, o tai padaryti apžiūros metu tenka ne kartą ir ne du. Patikrinti visų sunkvežimių sistemų be vairuotojo pagalbos apskritai nėra įmanoma.

Techninė apžiūra
Techninė apžiūra
© Organizacijos nuotr.

„Reikia įvertinti ir tai, kad kai kurie žmonės automobilį laiko kone šeimos nariu, todėl kontrolieriaus „landžiojimas“ ieškant gesintuvo, vaistinėlės ar bandymas prisikasti prie bagažinėje esančio dujų baliono, vertinamas kaip intervencija į asmeninę šventovę. Jei apžiūros metu nutrūksta kokia nors žarnelė ar vamzdelis, jei dėl turbinos susidėvėjimo prasideda vadinamasis dyzelinio variklio „užsigazavimas“ – o tai tikrai nėra retenybė, tai bene vienintelis būdas išvengti konflikto yra automobilio savininko buvimas greta. T. y. kai jis savo akimis mato, kaip kas daroma patikros metu, ir suvokia, jog ant stabdžių stendo nutrūkusi žarnelė išgelbėjo nuo didelės bėdos gatvėje, apsaugo nuo kaltinimų lavinos kontrolierių“, – samprotauja A. Plienius.

Kitaip tariant, transporto priemonės valdytojas ir toliau būtų greta automobilio TA procedūros metu, tačiau palikti klientams skirtus takus ar zonas, iš kurių jie stebėtų patikrą, galėtų tik kontrolieriui paprašius parodyti vaistinėlę bei gesintuvą, išjungti apsaugos sistemas, sudaryti sąlygas apžiūrėti bagažinėje esantį dujų balioną etc. Visgi tokiu atveju klausimas kaip tai išspręstų su agresyvia automobilių savininkų elgsena ar paprasčiausiu neatidumo susijusias problemas, lieka atviras.

Kitas galimas permainų scenarijus – visiškas kliento atribojimas nuo patikros, kai atvykus į TA stotį iš jo paimami rakteliai, o apžiūrą baigus gražinami drauge su išvada ir detaliai išvardintais trūkumais, jei tik tokių aptinkama. Tačiau tokiu atveju vieno automobilio apžiūrą privalėtų atlikti mažiausiai du kontrolieriai ar bent jau kontrolierius ir kiek mažesnę atsakomybę prisiimantis jo pagalbininkas.

Tačiau abiem atvejais akivaizdu, kad nors patikros sparta ir kontrolierių darbo našumas išaugtų, apžiūros kaštai taip pat šautų į viršų. Kaip juos „užgesinti“, kai dabartiniai privalomosios apžiūros kainos yra ne šiaip mažiausios Europoje, bet net pustrečio karto nusileidžia antroje nuo galo esančioje pigiausioje ES šalyje ir lenkia tik kai kurių klasių automobilių patikrą Baltarusijoje (čia privalomoji apžiūra kainuoja 10-20 eurų priklauso nuo transporto priemonių tipo, degalų rūšies ir pan. dalykų). Iš kokių lėšų investuoti į patikros linijų modernizavimą, ar įrangos, leidžiančios minimizuoti nelaimingų atsitikimų riziką, įsigijimą, pvz.: įrengiant papildomas techninės apžiūros linijas su keltuvais tik lengviesiems automobiliams, o esamas universalias apžiūros linijas su apžiūros duobėmis paliekant tik krovininių transporto priemonių apžiūros atlikimui?

Bendrovės „Šiaulių techninių apžiūrų centras“ direktorius Vaidotas Vaišvila savo ruožtu pastebėjo, kad dviejų kontrolierių ar kontrolieriaus ir jo pagalbininko darbas prie vieno automobilio saugos požiūriu iš esmės nieko nepakeis, kol vairuotojas pats dalyvaus apžiūroje.

„Daugiau tinkamai paruoštų specialistų incidentų riziką sumažintų, tačiau trikdžių, susijusių su pašalinių žmonių buvimu, jų užduodamais klausimais ar tam tikru spaudimu, kiekis greičiausiai liktų koks buvęs. Galbūt tik automobilių savininkus ir jų palydą – neretai į techninę apžiūrą atvykstama net su mažamečiais vaikais – „ganyti“ būtų lengviau. Kitaip tariant, permainos patikroje neturėtų būti dalinės, bet keičiančios TA procesą iš esmės. Jei įsivelsime į įvairius kompromisus, tai tik išauginsime veiklos kaštus“, – teigė V. Vaišvila.

Automobilio šeimininkas techninėje apžiūroje: dalyvauti negalima stebėti – kur dėti kablelį?
© Organizacijos nuotr.

Tuo metu „Utenos TAC“ vadovas Stasys Masiulis teigė, kad senesnėse patikros linijose, kuriose įrengtos universalios duobės važiuoklės ir pakabos apžiūrai, vairuotojus visiškai eliminuoti iš šio proceso būtų vargu ar įmanoma. Ne tik dėl to, kad kontrolieriui reikėtų pagalbininko, bet ir dėl esamos infrastruktūros – kol kas daug kur nėra net teorinių galimybių įrengti atskirus klientų laukiamuosius.

„Teoriškai apsieiti be automobilių šeimininkų paslaugų atliekant TA įmanoma ir šiandien. Mes jau dabar kategoriškai draudžiame klientams patiems važiuoti per apžiūros duobę (išskyrus sunkvežimius ir autobusus), nes bent porą kartų kontrolierių pakviesti važiuoti iki pakabos tikrinimo stendo per duobę, išsiblaškėliai su savo automobiliais į jas įkrito. Gerai, kad viskas baigėsi sąlyginai laimingai. Tačiau jei vairuotojai tik stebės TA procesą iš šalies, o vienas kontrolierius turės keletą kartų išlipinėti iš apžiūros duobės tam, kad pasuktų vairą į vieną ar kitą pusę, kad porą metrų pajudėtų į priekį, kad įjungtų – išjungtų variklį, ne tik gerokai pailgėtų pati apžiūra, bet kontrolieriui tektų gerokai didesnis fizinis krūvis, o tai tikrai neprisidėtų prie geresnės saugos užtikrinimo“, – svarstė S. Masiulis.

„Transekstos“ susirinkime dalyvavęs LTSA (Lietuvos transporto saugos administracija) direktoriaus pavaduotojas Justas Rašomavičius savo ruožtu rekomendavo dar kartą itin atidžiai išanalizuoti visus pastaraisiais metais techninės apžiūros centruose įvykusius incidentus ir tik išgryninus jų priežastis priimti sprendimus dėl sisteminių permainų. Patys TA įmonių vadovai patikino, kad būtent tai daro kiekvieną dieną.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Perspėja apie sudėtingas eismo sąlygas: šiąnakt plikledis ir lijundra (15)

Antradienio naktį Lietuvoje eismo sąlygas sunkins plikledis ir lijundra, įspėja kelininkai .

Paaiškino, kada automobilyje reikia antro atsarginio rato, o kada – kastuvo (28)

Ką pravartu automobilyje turėti žiemos metu, kad ji neužkluptų netikėtai? Galbūt nieko, nes...

B. Vanagas parodė, kaip pasitikrinti, ar automobilyje sėdite taisyklingai – svarbiausia ne patogumas (21)

Taisyklingas automobilio valdymas prasideda nuo taisyklingos sėdėjimo pozicijos. Tik sėdėdami...

Priminė vairavimą lengvinančią sistemą, kurią važiuojant per lietų geriau išjungti (35)

Važiuojant 90 km/val. greičiu keliu, ant kurio – vieno centimetro vandens sluoksnis, slystelėti...

Vairuotojus įspėja apie plikledį: priminė, kurios vietos pavojingiausios (5)

Lapkričiui nebūdingus ganėtinai šiltus orus, teigia sinoptikai, netruks pakeisti šaltukas. Jau...

Top naujienos

Juozaičio pranašystė: jei taip toliau, po 20 m. nebebus lietuvių kalbos ir tautos (1380)

„Niekada taip nebuvo, kad lietuvis taip ėstų lietuvį. Po bet kurio straipsnio tokių keiksmų...

Su Nekrošiumi dirbusios aktorės vos tramdo ašaras: taip netikėta, taip staiga (36)

Antradienio rytą Lietuvą žaibiškai apskriejo liūdna žinia – mirė garsus teatro režisierius...

Orai: laikysis lengvas šaltukas

Lapkritis persirita į paskutinį dešimtadienį ir, panašu, artėja prie jam būdingų orų.

Andrius Užkalnis: mano šuo maitinasi geriau negu visa tavo šeima (473)

Lietuviai, nacionalinio maisto gadintojai. Ar pastebėjote, kad lietuviai blogiausiai elgiasi su tuo...

Markauskas pardavė jį iš posto išvertusį ūkį: politika privertė daryti greitus sprendimus (24)

Per patį skandalo dėl neteisėtai ariamos žemės įkarštį tuometinis žemės ūkio ministras...

Tenerifėje atostogavęs lietuvis apie salai smogusią stichiją: sakė, kad tai – anomalija (27)

„Tai ne eilinis įvykis, nes anomalija ne bet ką vadina“, – taip savaitgalį šėlusią...

DELFI autoriai pagerbti Titanų statulėlėmis (20)

Antradienio vakarą į iškilmingą vakarą MO muziejuje rinkosi DELFI autoriai ir bičiuliai. Čia...

Antrame kėlinyje įvarčiais prapliupę serbai sutriuškino Lietuvos rinktinę (202)

Lietuvos futbolo rinktinė sužaidė geriausią pirmą kėlinį UEFA Tautų lygoje, tačiau antrajame...

Neuromokslininkas Bredesenas: norite nesusirgti Alzheimeriu – venkite pagrindinių ligos sukėlėjų (27)

„Holistic Primary Care“ redaktorius Erikas Goldmanas kalbasi su dr. Dale’u Bredesenu –...

„Žalgirį“ CSKA pasitiko netikėtai vėsiai, bet su komplimentais specialiai Krepšinis.lt iš Maskvos (3)

Kauno „Žalgirio“ krepšininkai antradienio vakarą surengė pirmąją treniruotę Maskvoje prieš...