aA
Nuo šių metų pradžios Lietuvoje leista registruoti dešiniavaires transporto priemones, jei tik jose bus sumontuota speciali saugumą užtikrinanti įranga. Tačiau įrangai keliami reikalavimai stebina ne tik vairuotojus, bet ir automobilių inžinierius. Jei vairuotojai ir ryšis įgyvendinti begalę painių reikalavimų, eismui dešine puse pritaikytas automobilis gali būti visiškai nesaugus keleiviams.
Dešiniavairis automobilis
© Organizacijos nuotr.

Lietuva priešinosi dešiniavairėms transporto priemonėms, bet savo nuostatą buvo priversta pakeisti. Prieš kelerius metus Europos Teisingumo Teismas nusprendė, kad Lietuva turi leisti registruoti automobilius su vairu dešinėje pusėje. Žalia šviesa registravimui uždegta nuo šių metų pradžios. Tačiau su sąlyga, kad automobilio savininkai įgyvendins begalę reikalavimų.

„Kai perskaičiau reikalavimus, pamaniau, kad jie sukurti tam, kad niekas neužsiimtų tuo darbu. Surašyti labai painiai, nežinau, koks tokios painiavos tikslas. Nemanau, kad paskaitęs žmogus imsis to darbo. Europa registruoja automobilius ir nežinau, ar kažkur reikalaujama papildomos įrangos. Gal lietuviai bus skautai?“ – svarsto Tautvilas Šlėgus, Automobilių ir jų detalių prekybos įmonės „GTV group ir ko“ atstovas.

Kad dokumentacijoje susigaudyti sunku, sutinka ir už tokių transporto priemonių ekspertizę būsiantys atsakingi ekspertai. Jie aiškina, kad iš esmės reikalaujama įdiegti papildomą netiesioginio matymo sistemą, kuri vairuotojui turėtų padėti atlikti lenkimo manevrą. Vis dėlto aiškėja, kad paprasta nebus nei automobilių savininkams, nei transporto priemonių vertintojams.

„Viduje esantys papildomai sumontuoti komponentai – kamera, monitorius, periskopiniai veidrodžiai – negali uždengti daugiau kaip 10 proc. valytuvais valomo stiklo ploto“, – sako Ramūnas Vėlavičius, bendrovės „Transporto studijos“ direktoriaus pavaduotojas.

Rebusą, kaip visa tai išdėlioti ir pritvirtinti nepažeidžiant reikalavimų, matyt, turės spręsti tą išmanantis konstruktorius.

„Kiek tai išpildoma realiai, šiandien komentuoti ir daryti kažkokias prielaidas sunku. Mums dar neteko matyti realaus pavyzdžio, kaip tie reikalavimai išpildyti“, – teigia R. Vėlavičius.

Ramūnas Vėlavičius
Ramūnas Vėlavičius
© Asmeninis archyvas

Teisės akto rengėjai tikrai neturėjo pakankamai patirties ir žinių, sako specialistas, žvelgdamas į dokumentus, ir viliasi, kad daug kas paaiškės, kai ekspertizei bus atvarytos „pirmosios kregždės“.

Automobilių ekspertai perspėja, kad netinkamai sustatyti ir pritvirtinti įrenginiai gali ne tik blaškyti vairuotojo dėmesį, bet ir sukelti papildomų problemų. Paradoksalu, bet su šia įranga siekiant didesnio saugumo, gali nutikti ir taip, kad per eismo įvykį būtent dėl jos nukentės keleiviai. Pavyzdžiui, smūgio metu visa reikalaujama įranga tiesiog „suvažiuos“ keleiviui į veidą.

Periskopiniai veidrodžiai su beskeveldriu stiklu, tam tikrus techninius parametrus atitinkanti ir tikrai ne pigi vaizdo kamera, monitorius, specialiai pritaikyti žibintai. Kyla klausimas, ar aibė reikalavimų išvis įgyvendinami?

Pigesni nei automobiliai su vairu kairėje pusėje

Kol kas didesnio sujudimo dešiniavairių transporto priemonių rinkoje nefiksuoja ir vienas iš automobilių pardavimo portalų.

„Yra tikimybė, kad tokie automobiliai gali pabrangti iki 10 proc. Tačiau jie vis tiek bus gerokai pigesni negu automobiliai su vairu kairėje pusėje“, – skaičiuoja Matas Buzelis, transporto skelbimų portalo „Autoplius“ plėtros vadovas.

Jis neatmeta galimybės, kad mūsų šalyje gali pasikartoti Bulgarijos scenarijus. Ši valstybė dešiniavaires transporto priemones leido registruoti prieš kelerius metus.

Dešiniavairis automobilis
Dešiniavairis automobilis
© Gamintojo nuotr.

„Buvo toks staigus bumas tų automobilių iš Anglijos, Airijos. Apie 100 tūkst. per metus bulgarai įsigijo, atsivežė, užregistravo. Pradėjo eksploatuoti, pamatė, kad [...] sunku su tokiais automobiliais, pradėjo pardavinėti pigiau, nei nusipirko, tokių automobilių niekas nebenorėjo“, – pasakojo M. Buzelis.

Jei dešiniavairės transporto priemonės plūstelėtų į šalį, veiklos, matyt, atsirastų ir reikalaujamos įrangos pardavėjams bei montuotojams.

Beje, naujieji įrangos reikalavimai neaktualūs dešiniavairių automobilių savininkams, jei jų transporto priemonės užregistruotos iki 1993 m. gegužės 1 d. Papildomos įrangos montuoti neteks ir istoriniams automobiliams bei specialiesiems darbams pritaikytoms transporto priemonėms. Visos kitos dešiniavairės transporto priemonės pirmiausia turės įvykdyti keliamus reikalavimus, pereiti ekspertizę, o kelyje ir toliau bus atidžiai tikrinamos pareigūnų.

Tiesa, pareigūnai atlaidūs bus specialios įrangos neturinčioms užsienyje registruotoms dešiniavairėms transporto priemonėms, bet tik 90 dienų.

Už dešiniavairės transporto priemonės eksploatavimą be reikalingos įrangos numatyta nešvelni bausmė. Įkliuvus pirmą kartą, gresia bauda nuo 100 iki 200 eurų. Už pakartotinį pažeidimą tektų pakloti nuo 200 iki 300 eurų baudos ir su vairuotojo pažymėjimu atsisveikinti nuo 1 iki 3 mėnesių. Beje, dešiniavaires transporto priemones mūsų šalyje draudžiama vairuoti pradedantiesiems vairuotojams.

Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Rėžė į akis: pavojingi ne tik neblaivūs vairuotojai, bet ir bandantys juos pateisinti (67)

Neblaivūs vairuotojai – viena opiausių problemų keliuose. Itin skaudžios avarijos ne vienam tapo...

Prie geležinkelio pervažų vairuotojus suklaidina viena apgaulinga detalė (20)

Geležinkelių ir transporto kelių sankirtose Lietuvoje kasmet neišvengiama eismo įvykių. Kol...

Problema, apie kurią mažai kalbama: neblaivių ant dviejų ratų tiek pat, kiek automobilių vairuotojų (20)

Automobilių vairuotojai be ginčų sutinka, kad vairavimas išgėrus – netoleruotinas. Tačiau...

Perspėjo dėl gyvūnų keliuose: avarijų skaičius išaugo dukart, žalos – iki 20 tūkst. eurų (10)

Karšti ir sausi šių metų orai paveikė ir laukinių gyvūnų elgesį. Draudikų duomenimis, itin...

Judrioje Kauno sankryžoje panaikintos žaliosios rodyklės (1)

Nuo trečiadienio apkrautą sankryžą Kauno centre kertantiems vairuotojams vertėtų važiuoti...

Top naujienos

Lietuviškoji Venecija: atradę šį kraštą pamiršta Lietuvos pajūrį (31)

Pamario kraštas – vandenų apsuptas Lietuvos regionas, kurį sudaro visa Šilutės rajono vakarinė...

„Valstiečių“ taryba balsavo kitaip, bet Pranckietis lieka: tai gali turėti pasekmių papildyta 19:34

Lietuvos valstiečių žaliųjų sąjungos taryba balsų dauguma patvirtino koalicinę sutartį, pagal...

Kas taikosi „įspirti“ Ursulai von der Leyen? Priešų netrūksta pačioje Vokietijoje (17)

Artėjant lemtingai dienai, Europos Parlamente antradienį vyksiantiems Europos Komisijos...

Kūdikių pilvo diegliai: gydytojas Vaidotas Urbonas įvardijo vienintelę priemonę, kuri iš tiesų padeda (63)

Kūdikių pilvo diegliai – visų tėvų siaubas. Bet, pasak gydytojo gastroenterologo Vaidoto...

Įvaizdžio specialistė išskyrė kelias svarbias Nausėdos inauguracijos detales: ką tai sako apie naująjį šalies vadovą (76)

Penktadienį priesaiką tautai davusio prezidento elgesį, kalbas ir net aprangą stebėjo kone visos...

Buvau neištikima visiems savo vaikinams, tačiau nė trupučio nesigailiu (88)

„Mes sėdėjome ant jo lovos taip arti, kad nors nesilietėme, jaučiau nuo jo kūno sklindantį...

LKL vadovas – apie apribojimą „monstrui“ „Žalgiriui“ ir Eurolygos metamorfozę (29)

Prienų komanda nevirs Kauno „Žalgirio“ dubleriais aukščiausiame šalies divizione, teigia...

Nekomercinio renginio organizatoriai sunkiai patikėjo gautu nurodymu susimokėti: už ką? (54)

Esame nedidelė entuziastų grupelė, kuriems patinka automobilių traukos lenktynės DRAG, kadangi...

Festivalio „Midsummer Vilnius“ atidaryme – žinomi svečiai ir „Queen“ dainos (4)

Vasarišką pirmadienio vakarą startavo tradicija jau tapęs festivalis „ Midsummer Vilnius “....

Žilvinas Tratas pasidalijo kadrais, kuriuose jis atrodo neatpažįstamai: visi galvojo, kad tai grimas (21)

Aktoriui Žilvinui Tratui neretai tenka įvairių herojų ar blogiukų vaidmenys veiksmo filmuose....