Perkant automobilį dažnai iškyla klausimas, su kokia pavarų dėže rinktis transporto priemonę. Akivaizdu, kad automobilių, turinčių automatines pavarų dėžes, mūsų šalyje vis daugėja, tačiau turbūt tik nedaugelis vairuotojų žino, kaip tinkamai tokią transporto priemonę eksploatuoti. O netinkamai prižiūrima automatinė pavarų dėžė sugenda ir remontas tampa tikru galvos skausmu.
© Gamintojo nuotr.

Patikimas mechanizmas

Kiekvienas daiktas turi privalumų ir trūkumų, taip pat – ir pavarų dėžės. Automobiliu su automatine pavarų dėže daug patogiau važiuoti, nereikia galvoti, kada perjungti pavarą. Ypač patogu miestuose, kai tenka nedaug judėti, nes nedyla sankaba. Be to, tokius automobilius nesunku vairuoti ir neįgaliesiems.

Automobiliais, turinčiais automatinę transmisiją, daug kas vis dar nepasitiki, tačiau automatinė transmisija su hidrotransformatoriumi yra nors ir sudėtingas inžinerinis kūrinys, tačiau labai patikimas agregatas. Specialistai tvirtina, kad tvarkingas ir teisingai eksploatuojamas „automatas“ yra patikimas mechanizmas.

Be viso to, automobiliuose su automatinėmis pavarų dėžėmis gerokai sumažėja transmisijos dinaminės apkrovos, mažesnis (mažiau junginėjamos pavaros, nėra „pergazavimų“) toksinių medžiagų kiekis išmetamosiose dujose. Tiesa, mašinų su „automatais“ kaina yra didesnė, jos naudoja šiek tiek daugiau kuro. Automatinių pavarų dėžių nemėgsta aktyvaus vairavimo mėgėjai.

Pagrindinė priežastis, kodėl dauguma vairuotojų vis dar bijo automobilių su automatinėmis pavarų dėžėmis – šios dėžės dažnokai genda, o remontas nėra pigus. Tačiau, kaip teigia daugelis meistrų, pagrindinės automatinių dėžių gedimo priežastys – netinkama jų eksploatacija.

Alyvos būklė

Automatinėse pavarų dėžėse labai svarbi yra alyva, pagal ją galima nustatyti ir transmisijos būklę. Naujai pakeistas, tvarkingos automatinės transmisijos tepalas yra rausvos spalvos. Jei pavarų dėžės karteryje yra pageltonavusi ar net pajuodavusi alyva – ją reikia keisti. Skubi pagalba pavarų dėžei reikalinga ir tuomet, kai net ir neseniai keista alyva pajuodusi ir turi svilėsių kvapą.

Svarbu periodiškai patikrinti automatinės pavarų dėžės tepalo lygį. Viena iš dažniausių automatinių pavarų dėžių gedimų priežasčių – sumažėjęs alyvos lygis, pvz., dėl nehermetiškų ir tepalą leidžiančių riebokšlių. Kai pavarų dėžėje trūksta tepalo, hidraulinėje sistemoje sumažėja slėgis. Tuomet frikcionai greičiau pradeda buksuoti ir agregatas sugenda. Tokių pasekmių nesunku sulaukti net ir tuomet, kai pavarų dėžės karteryje trūksta visai nedaug alyvos.

Tačiau negerai, jei automatinės pavarų dėžės karteris yra perpildytas alyvos. Atminkite, kad alyvos lygis matuojamas veikiant varikliui. Ant tepalo matuoklės strypo būna žymos ir šaltam, ir įkaitintam tepalui. Jei ant matuoklės strypo žymos nenurodoma matavimo temperatūra, tuomet derėtų tepalo lygį matuoti pavarų dėžei įšilus.

Automatinės pavarų dėžės itin išrankios tepalams. Jokiu būdu nevalia į jas pilti kitokį tepalą, nei reikalauja gamintojas. Dažniausiai „pagyvenusių“ automobilių „automato“ alyva keičiama kas 30 tūkst. kilometrų.

Svarbu laikytis reikalavimų

Automatinių pavarų dėžių amžių galima pailginti laikantis tam tikrų reikalavimų. Pradedant važiuoti į priekį padėtį „R“ reikia peršokti greitai. Sustojus – greit peršokti į „P“ padėtį. Trumpam sustojus, pavyzdžiui, prie šviesoforo, nereikia jungti „N“ padėties ir apskritai ją naudoti kuo rečiau. Trumpam sustojus automobilį reikia prilaikyti stabdžiais, o sustojus ilgesniam laikui įjungti „P“ padėtį.

Jei sustojus prie šviesoforo automobilis smarkiai ima veržtis į priekį, kalta ne automatinė pavarų dėžė, o akceleratoriaus pavara. Taip būna, kai užsikerta akceleratoriaus lynas ar sutrikusi karbiuratoriaus veikla.

Rekomenduojama kuo rečiau naudotis „kick-down“ režimu, nes kuo mažiau spausite akceleratorių, tuo ilgiau tarnaus transmisija. Ar reikia šildyti variklį žiemą prieš pradedant važiuoti? Šiuolaikinės alyvos leidžia to nedaryti, bet šaltą žiemą geriau, kad variklis padirbėtų keletą minučių, selektoriaus svirčiai esant „N“ padėties.

Automatinė pavarų dėžė dažniausiai sugenda, kai bandoma intensyviai išsivaduoti įklimpus be įjungto pažeminto diapazono. Ypač pavojinga, kai automobilį bandoma „ištraukti“ siūbuojant pirmyn atgal ir staigiai perjunginėjant „R“ ir „D“.

Dar viena pavojinga situacija – buksyravimas, kai variklis nepaleistas. Dėžės alyvos siurblys veikia nuo alkūninio veleno ir net esant įjungtai „N“ padėčiai kai kurie krumpliaračiai su savo frikcionais nesitepa. Tad buksyruoti geriausia užkėlus varančiuosius ratus ant vežimėlio arba išjungti kardaninį veleną ar pusašius. Jei tai neįmanoma, reikia tempti tokį automobilį ne greičiau kaip 30 km/val. ir kuo trumpesnį atstumą. Absurdiškai skamba, kai šnekama, kad automobilio variklį galima paleisti mašiną tempiant, o paskui staigiai įjungus 1 poziciją. Variklis gal ir bus paleistas, bet dėžė po tokių eksperimentų gali nutilti ilgam.

Turi trūkumų

Tačiau tokio automobilio eksploatacija – gana brangi. Reikia griežtai laikytis automobilio gamintojo nurodytų tepalų keitimo intervalų. O vien filtras tokiai pavarų dėžei, atsižvelgiant į modelį, kainuoja nuo 50 iki 800 litų. Brangesni ir patys tepalai. Be to, ne kiekvienas autoservisas keičia automatinių pavarų dėžių tepalus, nes tam reikia specialios įrangos.

Dar vienas automobilio su automatine pavarų dėže trūkumas – juo nepatartina tempti kitos mašinos, nes galima pakenkti pavarų dėžei. Automatinei pavarų dėžei būtinai reikia gerų starterio ir akumuliatoriaus.

Be to, automatinės pavarų dėžės sistema daug jautresnė, todėl greičiau genda. Tačiau reikėtų pabrėžti, kad gedimų dažniausiai pasitaiko dėl netinkamos automobilio priežiūros. O tinkama priežiūra brangiai kainuoja. Susidaro tarsi užburtas ratas.

Reikėtų turėti omeny, kad visi naudoti automobiliai atvežti iš užsienio, todėl nežinia, kaip jie buvo prižiūrimi buvusių savininkų. Kita kalba, jei perkamas naujas automobilis.

Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Automobiliai su vairu dešinėje: ar verta tokį įsigyti (43)

Nuo šių metų pradžios Lietuvoje leista registruoti dešiniavaires transporto priemones, jei tik...

Policijos rankose – nauji pažangūs greičio matuokliai matys pažeidėją už 2 km (306)

Lietuvos policija iš kompanijos „Eurosec“ nusipirko pirmuosius pažangius nešiojamus...

Kontrolierė: žmones su klausos negalia diskriminuoja vairuotojų sveikatos pažymų išdavimo tvarka (1)

Lygių galimybių kontrolierė Agneta Skardžiuvienė teigia, kad dabartinė vairuotojų sveikatos...

Eismo įvykio deklaracijų pildymas: ar žinotumėte, kaip elgtis tokiose situacijose (11)

Užpildyti eismo įvykio deklaraciją iš pirmo žvilgsnio nesudėtinga, tačiau draudikai ir...

„Regitra“: vairuotojai bendrauja ne žodžiais, o posūkio signalais (15)

Eisme vairuotojai tarpusavyje nuolatos bendrauja, taip pranešdami apie savo ketinimus. Posūkiuose...

Top naujienos

Apskaičiavo, kas bus Lietuvoje po penkerių metų (5)

Gyventojų skaičiaus mažėjimas Lietuvoje tampa grėsmingas. Naujausiais duomenimis, dėl...

Dvyliktasis Dakaro etapas: ilgiausią išbandymą atlaikė visi Lietuvos ekipažai Juknevičius artėja link rekordo (283)

Išbandymų dieną atlaikė visos Lietuvos komandos. Antanas Juknevičius ir Darius Vaičiulis...

Po paslaptingos modelio žūties Klaipėdos viešbutyje – sukrečiantis pokalbis (96)

Praėjusių metų lapkričio pabaigoje Lietuvą sukrėtė netikėta merginos žūtis – Klaipėdoje,...

Orai: jums tai patiks – bus dar daugiau sniego, o po to ir šalčio (10)

Šiuo metu šalyje tikra žiema: apylinkes puošia sniegas, o šaltis neskuba trauktis, priešingai,...

Lemiamą šturmą atlaikęs „Žalgiris“ dramatiškoje mačo pabaigoje įveikė Ispanijos čempionus (281)

17 taškų persvarą iššvaistęs Kauno „Žalgiris“ (12-7) sugebėjo išsaugoti pergalę savo...

Liūdnai pagarsėjęs „Lexus“ vairuotojas: gavau nuo pareigūnų normaliai (302)

Ketvirtadienį į Vilniaus miesto apylinkės teismą atžygiavo liepos mėnesį siautėjęs...

Programišių ataka: įsilaužus į Lietuvos portalą apšmeižtas ministras Karoblis kibernetinio saugumo centras pradėjo tyrimą (353)

Įsilaužus į naujienų portalą tv3.lt, jame ketvirtadienio vakarą paskelbta išgalvota melaginga...

Aistros apimto senolio žmona baiminasi, kad akto metu jis nenumirtų (118)

Aš ir mano vyras gulime pataluose, švytintys nuo to momento intensyvumo. Mūsų kūnai susipynę ir...

Pergale pasidžiaugęs Jasikevičius lenkė galvą prieš savo auklėtinius ir prašė laisvos dienos (8)

Kauno „Žalgirio“ krepšininkai išgyveno dar vieną trilerį Eurolygos rungtynėse namuose. Po...

Juknevičius po 12-ojo etapo: vienas mėgstamiausių mano greičio ruožų (4)

Po vienuoliktojo greičio ruožo, vos tik išlipę iš savo bolido Antanas Juknevičius ir Darius...