aA
Dienos, kai nuo ankstyvo ryto iki vėlyvo vakaro buvo galima džiaugtis šviesa – praeityje. Vis anksčiau temstantis dangus primena, kad keliuose tampa dar pavojingiau. Ypač, keliaujantiems pėsčiomis.
Atšvaitų dalinimo akcija
Atšvaitų dalinimo akcija
© DELFI / Domantas Pipas

Teigiama, kad tamsiu paros metu pėsčiomis keliaujančiam eismo dalyviui pavojus patekti į eismo įvykį išauga 8 kartus. Remiantis statistika, daugiau nei pusė į eismo įvykius patekusių pėsčiųjų žūva, o kas trečias patiria sunkių sužalojimų.

Žūva daugiau nei pusė

Pagal Lietuvos kelių policijos tarnybos pateiktus 2018 m. duomenis, būtent pėstieji sudaro didžiausią eismo įvykiuose žuvusių žmonių skaičių – 68 asmenys. Per devynis šių metų mėnesius jau žuvo 33 pėstieji, o šešiolika jų į eismo įvykius pateko tamsiu paros metu.

Nors kiekvienais metais atšvaitų temai skiriama išties daug dėmesio, tyrimai rodo, kad trečdalis vyresnio amžiaus žmonių atšvaitų ne tik nedėvi, bet ir neturi. Savo saugumu nepasirūpina ir 23 proc. vidutinio amžiaus žmonių, o 14 proc. ikimokyklinio amžiaus vaikų saugumu nepasirūpina jų tėvai.

Atšvaitai
© DELFI / Audrius Solominas

Be atšvaito paskęsta tamsoje

Specialistai akcentuoja, kad atšvaitą turėti ir tinkamai dėvėti privaloma visada esant blogam matomumui ar einant tamsiu paros metu. Atėjus šaltajam metų laikui, kai greičiau temsta, dažniau vyrauja prasti orai, tai prisiminti ypač svarbu.

Jei oras geras, automobilyje įjungę tolimąsias šviesas, vairuotojai atšvaitą dėvintį pėsčiąjį galės pastebėti iš 300 metrų, su artimosiomis žibintų šviesomis – iš 150 metrų atstumo.

Jei pėsčiasis atšvaito nesegės, vairuotojas, įjungęs tolimąsias žibintų šviesas, galės žmogų pastebėti tik iš 100 metrų, jei bus įjungtos artimosios šviesos, atstumas sumažės iki 50 metrų.

Šie skaičiai ypatingai svarbūs, mat jeigu kelio danga sausa, o vairuotojas važiuoja 90 km/val. greičiu, automobilis visiškai sustos tik nuvažiavęs 70 metrų. Jei toks vairuotojas važiuos įsijungęs tik artimąsias šviesas, sustabdyti automobilio ir nepartrenkti tamsoje nematomo žmogaus jis paprasčiausiai nespės.

Atšvaitus „namie“ pamiršę nesupranta, kad gresia ne tik bauda, bet ir mirtis
© DELFI / Audrius Solominas

Be to, atvėsus orams ir dažniau lyjant, automobilio stabdymo kelias ilgėja, tad kai kuriais atvejais jis gali išaugti net dukart. Tad atšvaitų dėvėjimas tamsoje, esant prastam matomumui, yra ypatingai svarbus.

Svarbu dėvėti teisingai

Laiku pastebėti pėsčiąjį vairuotojui gali būti sunku ir tais atvejais, kai atšvaitai bus dėvimi neteisingai ar juos uždengs daiktai.

Atšvaitą pėsčiasis turėtų prisitvirtinti taip, kad jis būtų matomas iš visų pusių. Geriausia, jei dar prieš išeidami į gatvę, pėstieji atšvaitą prisitvirtintų ant dešinės rankos ties alkūne ir ant kojos žemiau kelio. Rekomenduojama, kad pakabinami atšvaitai turėtų būti automobilio žibintų aukštyje, taip jie galės maksimaliai atspindėti žibintų skleidžiamą šviesą ir vairuotojui pranešti apie einantį žmogų.

Tėvai turėtų pasirūpinti ir savo atžalų saugumu bei joms pritvirtinti atšvaitus taip, kad šie būtų suaugusio žmogaus kelių lygyje. Nevalia pamiršti ir šviesą atspindinčių liemenių, mat jos gali atspindėti daugiau šviesos, todėl žmogus dar geriau matomas.

Tiesa, pėstieji turėtų prisiminti, kad jei einama su kuprine, privaloma pasirūpinti, kad atšvaitai būtų ir ant kuprinės. Kitu atveju kuprinė gali uždengti šviesą atspindinčius elementus ir sumažinti galimybę vairuotojams pėsčiąjį pamatyti.

Atšvaitus „namie“ pamiršę nesupranta, kad gresia ne tik bauda, bet ir mirtis
© DELFI / Audrius Solominas

Daugiau šviesos

Keliaudami tamsiuoju paros metu pėstieji su savimi turėtų pasiimti ir žibintuvėlį ar kitą šviesą skleidžiantį įrenginį. Taip pat pėstieji privalo eiti pėsčiųjų takais bei šaligatviais, o kur tokių nėra – kelkraščiais prieš automobilių judėjimo kryptį.

Atšvaitus ar ryškiaspalvę liemenę privalo turėti bei dėvėti ir transporto priemonių vairuotojai. Jei vairuotojas priverstas sustoti, tai padaryti turėtų kuo arčiau dešiniojo kelio krašto, o išlipti iš automobilio – tik jau apsirengęs ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais.

Galima gauti baudą

Pareigūnai priminė, jog atšvaitus turi turėti ir naudoti ne tik pėstieji ar transporto priemonių vairuotojai, bet ir dviratininkai ir vadeliotojai.

Svarbu žinoti ir tai, kad jeigu eismo dalyviai atšvaitus dėvėti ir savo saugumu pasirūpinti atsisakys, už nustatytų elgesio tamsiuoju paros metu ar esant blogam matomumui reikalavimų nesilaikymą yra numatytos baudos nuo 20 iki 40 eurų, o eismo įvykio atveju bauda gali siekti 230 eurų.

Informacija parengta bendradarbiaujant su Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
|Populiariausi straipsniai ir video
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(2 žmonės įvertino)
1.0000

Paaiškino, kuo geriau pasitikėti: automobilio termometru ar tuo, ką sako sinoptikai (13)

Vairavimo sąlygas tiksliau įsivertinti bei pagal jas pasirinkti saugų vairavimo būdą norintys...

Vėstantys orai keičia ir keliavimo įpročius: svarbias taisykles turėtų prisiminti visi eismo dalyviai (1)

Tamsesni rytai ir vakarai sukelia sunkumų ne tik prireikus anksčiau keltis, tačiau ir leidžiantis...

Kodėl automobilio multimedija ir telefonas vairuojant gali ne tik padėti, bet ir tapti nelaimės priežastimi?

Nors prastėjančios oro, o kartu ir eismo sąlygos iš vairuotojų reikalauja didesnio atidumo,...

Paaiškino, kiek ilgai galima važiuoti su tolimosiomis šviesomis: KET įrašyta kitokia riba nei pratę vairuotojai (117)

Statistika rodo, kad nepaisant to, jog eismo intensyvumas naktį yra kelis kartus mažesnis nei dieną...

Suskaičiavo, kiek vairuotojams kainuoja į kelią išbėgęs gyvūnas – atsargumo stoka atsieina itin brangiai (43)

Rudenį skaudžių ir brangių avarijų priežastimi tampa prasidėjusi ir iki pat žiemos...

Top naujienos

Kartą lietuviai jau išgyveno pandemiją: tais metais tauta ėjo „išmirimo keliu“ (151)

Gyvenimas pandemijos sąlygomis nėra saldus: tą galėtų paliudyti ne tik šių dienų lietuviai,...

Vyraus debesuoti ir drėgni orai (7)

Lietuvos orams įtaką turės Šiaurės Europoje plačiai išsiskleidęs žemo atmosferos slėgio...

Koronavirusas vėl kerta darbo rinkai: auga prastovose esančiųjų darbuotojų skaičius (27)

Šalyje sparčiai augant koronavirusinės infekcijos susirgimų skaičiui, prastovose esančių...

Laukiamiausioje Čempionų lygos akistatoje – Messi ir „Barcelonos“ triumfas Turine (3)

UEFA Čempionų lygoje „Barcelona“ iškovojo antrą pergalę iš eilės. Katalonai trečiadienį...

Išgirdusi agresyvaus vėžio diagnozę vilnietė Ana jau laukėsi: buvo nusiteikusi blogiausiam (8)

Mažajai Arianai dar nėra nė metukų – neįtikėtinai ramiai ir viskuo besidominčiai mergaitei...

Giedraitis tritaškius metė pro šalį, tačiau „Baskonia“ šventė pergalę Ispanijoje (1)

Penktą pergalę Ispanijos ACB lygoje iškovojo Vitorijos „Baskonia“ (5-3). Roko Giedraičio ir...

Šimonytė įvardijo, kas ir kaip galėtų valdyti koronaviruso krizę: valdžia negalėjo atsipalaiduoti (412)

Buriamos centro dešinės koalicijos kandidatė į premjeres, Ingrida Šimonytė trečiadienį...

Verslininkų kovoje dėl milijonų – keisti sutapimai teisme (14)

Kol „ Arvi “ įkūrėjas Vidmantas Kučinskas sulaikytas Slovėnijoje, Lietuvoje tęsiasi jo...

|Maža didelių žinių kaina