aA
Dienos, kai nuo ankstyvo ryto iki vėlyvo vakaro buvo galima džiaugtis šviesa – praeityje. Vis anksčiau temstantis dangus primena, kad keliuose tampa dar pavojingiau. Ypač, keliaujantiems pėsčiomis.
Atšvaitų dalinimo akcija
Atšvaitų dalinimo akcija
© DELFI / Domantas Pipas

Teigiama, kad tamsiu paros metu pėsčiomis keliaujančiam eismo dalyviui pavojus patekti į eismo įvykį išauga 8 kartus. Remiantis statistika, daugiau nei pusė į eismo įvykius patekusių pėsčiųjų žūva, o kas trečias patiria sunkių sužalojimų.

Žūva daugiau nei pusė

Pagal Lietuvos kelių policijos tarnybos pateiktus 2018 m. duomenis, būtent pėstieji sudaro didžiausią eismo įvykiuose žuvusių žmonių skaičių – 68 asmenys. Per devynis šių metų mėnesius jau žuvo 33 pėstieji, o šešiolika jų į eismo įvykius pateko tamsiu paros metu.

Nors kiekvienais metais atšvaitų temai skiriama išties daug dėmesio, tyrimai rodo, kad trečdalis vyresnio amžiaus žmonių atšvaitų ne tik nedėvi, bet ir neturi. Savo saugumu nepasirūpina ir 23 proc. vidutinio amžiaus žmonių, o 14 proc. ikimokyklinio amžiaus vaikų saugumu nepasirūpina jų tėvai.

Atšvaitai
© DELFI / Audrius Solominas

Be atšvaito paskęsta tamsoje

Specialistai akcentuoja, kad atšvaitą turėti ir tinkamai dėvėti privaloma visada esant blogam matomumui ar einant tamsiu paros metu. Atėjus šaltajam metų laikui, kai greičiau temsta, dažniau vyrauja prasti orai, tai prisiminti ypač svarbu.

Jei oras geras, automobilyje įjungę tolimąsias šviesas, vairuotojai atšvaitą dėvintį pėsčiąjį galės pastebėti iš 300 metrų, su artimosiomis žibintų šviesomis – iš 150 metrų atstumo.

Jei pėsčiasis atšvaito nesegės, vairuotojas, įjungęs tolimąsias žibintų šviesas, galės žmogų pastebėti tik iš 100 metrų, jei bus įjungtos artimosios šviesos, atstumas sumažės iki 50 metrų.

Šie skaičiai ypatingai svarbūs, mat jeigu kelio danga sausa, o vairuotojas važiuoja 90 km/val. greičiu, automobilis visiškai sustos tik nuvažiavęs 70 metrų. Jei toks vairuotojas važiuos įsijungęs tik artimąsias šviesas, sustabdyti automobilio ir nepartrenkti tamsoje nematomo žmogaus jis paprasčiausiai nespės.

Atšvaitus „namie“ pamiršę nesupranta, kad gresia ne tik bauda, bet ir mirtis
© DELFI / Audrius Solominas

Be to, atvėsus orams ir dažniau lyjant, automobilio stabdymo kelias ilgėja, tad kai kuriais atvejais jis gali išaugti net dukart. Tad atšvaitų dėvėjimas tamsoje, esant prastam matomumui, yra ypatingai svarbus.

Svarbu dėvėti teisingai

Laiku pastebėti pėsčiąjį vairuotojui gali būti sunku ir tais atvejais, kai atšvaitai bus dėvimi neteisingai ar juos uždengs daiktai.

Atšvaitą pėsčiasis turėtų prisitvirtinti taip, kad jis būtų matomas iš visų pusių. Geriausia, jei dar prieš išeidami į gatvę, pėstieji atšvaitą prisitvirtintų ant dešinės rankos ties alkūne ir ant kojos žemiau kelio. Rekomenduojama, kad pakabinami atšvaitai turėtų būti automobilio žibintų aukštyje, taip jie galės maksimaliai atspindėti žibintų skleidžiamą šviesą ir vairuotojui pranešti apie einantį žmogų.

Tėvai turėtų pasirūpinti ir savo atžalų saugumu bei joms pritvirtinti atšvaitus taip, kad šie būtų suaugusio žmogaus kelių lygyje. Nevalia pamiršti ir šviesą atspindinčių liemenių, mat jos gali atspindėti daugiau šviesos, todėl žmogus dar geriau matomas.

Tiesa, pėstieji turėtų prisiminti, kad jei einama su kuprine, privaloma pasirūpinti, kad atšvaitai būtų ir ant kuprinės. Kitu atveju kuprinė gali uždengti šviesą atspindinčius elementus ir sumažinti galimybę vairuotojams pėsčiąjį pamatyti.

Atšvaitus „namie“ pamiršę nesupranta, kad gresia ne tik bauda, bet ir mirtis
© DELFI / Audrius Solominas

Daugiau šviesos

Keliaudami tamsiuoju paros metu pėstieji su savimi turėtų pasiimti ir žibintuvėlį ar kitą šviesą skleidžiantį įrenginį. Taip pat pėstieji privalo eiti pėsčiųjų takais bei šaligatviais, o kur tokių nėra – kelkraščiais prieš automobilių judėjimo kryptį.

Atšvaitus ar ryškiaspalvę liemenę privalo turėti bei dėvėti ir transporto priemonių vairuotojai. Jei vairuotojas priverstas sustoti, tai padaryti turėtų kuo arčiau dešiniojo kelio krašto, o išlipti iš automobilio – tik jau apsirengęs ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais.

Galima gauti baudą

Pareigūnai priminė, jog atšvaitus turi turėti ir naudoti ne tik pėstieji ar transporto priemonių vairuotojai, bet ir dviratininkai ir vadeliotojai.

Svarbu žinoti ir tai, kad jeigu eismo dalyviai atšvaitus dėvėti ir savo saugumu pasirūpinti atsisakys, už nustatytų elgesio tamsiuoju paros metu ar esant blogam matomumui reikalavimų nesilaikymą yra numatytos baudos nuo 20 iki 40 eurų, o eismo įvykio atveju bauda gali siekti 230 eurų.

Informacija parengta bendradarbiaujant su Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(2 žmonės įvertino)
1.0000

Keliaujantiems į Nidą automobiliu teks koreguoti planus: savivaldybė planuoja nebeįsileisti poilsiautojų automobilių (2)

Nida – vieta, kuri pritraukia daug poilsiautojų ne tik iš Lietuvos, tačiau ir kitų valstybių....

Įvertino gyventojų pasirinkimus: pandemija vis dar skatina dažniau keliauti automobiliu

Besitęsiant pandemijai toliau sparčiai populiarėja kelionės asmeniniais automobiliais, kurie...

Kelio darbai valstybinės reikšmės keliuose: perspėja vairuotojus, kokius ruožus geriau aplenkti

Lietuvos automobilių kelių direkcija primena, kad šiais metais numatyti net kelių valstybinės...

Draudikai įvardijo, kur Vilniuje po lietaus važiuoti automobiliu pavojingiausia

Vilniečiai tikriausiai dar puikiai prisimena po kiekvieno smagesnio lietaus atsirasdavusį Narbuto...

Naujovė Vilniaus viešajame transporte: vietoj baudos – kontrolės bilietas

Vilniaus miesto Taryba šiandien pritarė komitetuose apsvarstytam klausimui dėl galimybės vietoj...

Top naujienos

Delfi PliusEglė Gatelytė

Autoritetingas Europos politikas dar prieš 20 metų išpranašavo naujus Rusijos karus: dabar Europa rizikuoja padaryti didžiulę klaidą (3)

Dabar ne vienas vokiečių politikas viešai pripažįsta dėl Rusijos buvęs naivus, apgailestauja,...

Prastėjanti situacija rinkoje kaitina žaliavų tiekėjų sandėlius: stebimas pasikeitęs elgesys

Pasaulyje įsivyravus ekonomikos lėtėjimo prognozėms ir nuotaikoms, tam tikrų žaliavų tiekėjai...

Kruvina drama Vilniuje: du nužudyti, trečiam – perpjauta gerklė

Tai buvo tikrų tikriausia siaubo drama viename sostinės daugiabutyje – atvykę policijos...

Orai: karščio bangai pasitraukus šiluma nedings – termometrų stulpeliai kils iki 28 laipsnių (1)

Šiandien virš Lietuvos laikysis jau šiek tiek vėsesnio oro masė. Vakar dieną ir naktį slinkęs...

Aukštą blogąjį cholesterolį galima pastebėti, pažvelgus į akis: profesorius patarė, į ką atkreipti dėmesį

Geltonas lankas prie akies vyzdžio moteriai sukėlė nerimą. Ji girdėjo, kad tai gali būti...

600 metrų gylyje po Arkties ledo sluoksniu – mokslininkus pribloškęs radinys: tokių reiškinių čia aptikti nesitikėjo niekas

Mokslininkai ir vėl aptiko gyvybę tokioje vietoje, kurioje neišgyventų dauguma mūsų planetos...

Lukašenka ėmėsi karo provokacijų: apkaltino Ukrainą paleidus į Baltarusiją raketas (15)

Baltarusijos autoritarinis prezidentas Aliaksandras Lukašenka šeštadienį pareiškė, kad jo...

Verslas PliusBloomberg News

Rusijos pramonei – dar vienas didelis galvos skausmas

Rusijos priklausomybė nuo užsieninės programinės įrangos, kurią ji naudoja savo fabrikuose,...

Karas Ukrainoje. Ukraina: turime informacijos apie galutinį Baltarusijos įtraukimą į karą

Savo naktinėje kalboje Ukrainos prezidentas Volodymyras Zelenskis sakė, kad Rusijos bombardavimas...