aA
Dienos, kai nuo ankstyvo ryto iki vėlyvo vakaro buvo galima džiaugtis šviesa – praeityje. Vis anksčiau temstantis dangus primena, kad keliuose tampa dar pavojingiau. Ypač, keliaujantiems pėsčiomis.
Atšvaitų dalinimo akcija
© DELFI / Domantas Pipas

Teigiama, kad tamsiu paros metu pėsčiomis keliaujančiam eismo dalyviui pavojus patekti į eismo įvykį išauga 8 kartus. Remiantis statistika, daugiau nei pusė į eismo įvykius patekusių pėsčiųjų žūva, o kas trečias patiria sunkių sužalojimų.

Žūva daugiau nei pusė

Pagal Lietuvos kelių policijos tarnybos pateiktus 2018 m. duomenis, būtent pėstieji sudaro didžiausią eismo įvykiuose žuvusių žmonių skaičių – 68 asmenys. Per devynis šių metų mėnesius jau žuvo 33 pėstieji, o šešiolika jų į eismo įvykius pateko tamsiu paros metu.

Nors kiekvienais metais atšvaitų temai skiriama išties daug dėmesio, tyrimai rodo, kad trečdalis vyresnio amžiaus žmonių atšvaitų ne tik nedėvi, bet ir neturi. Savo saugumu nepasirūpina ir 23 proc. vidutinio amžiaus žmonių, o 14 proc. ikimokyklinio amžiaus vaikų saugumu nepasirūpina jų tėvai.

Atšvaitai
© DELFI / Audrius Solominas

Be atšvaito paskęsta tamsoje

Specialistai akcentuoja, kad atšvaitą turėti ir tinkamai dėvėti privaloma visada esant blogam matomumui ar einant tamsiu paros metu. Atėjus šaltajam metų laikui, kai greičiau temsta, dažniau vyrauja prasti orai, tai prisiminti ypač svarbu.

Jei oras geras, automobilyje įjungę tolimąsias šviesas, vairuotojai atšvaitą dėvintį pėsčiąjį galės pastebėti iš 300 metrų, su artimosiomis žibintų šviesomis – iš 150 metrų atstumo.

Jei pėsčiasis atšvaito nesegės, vairuotojas, įjungęs tolimąsias žibintų šviesas, galės žmogų pastebėti tik iš 100 metrų, jei bus įjungtos artimosios šviesos, atstumas sumažės iki 50 metrų.

Šie skaičiai ypatingai svarbūs, mat jeigu kelio danga sausa, o vairuotojas važiuoja 90 km/val. greičiu, automobilis visiškai sustos tik nuvažiavęs 70 metrų. Jei toks vairuotojas važiuos įsijungęs tik artimąsias šviesas, sustabdyti automobilio ir nepartrenkti tamsoje nematomo žmogaus jis paprasčiausiai nespės.

Atšvaitus „namie“ pamiršę nesupranta, kad gresia ne tik bauda, bet ir mirtis
© DELFI / Audrius Solominas

Be to, atvėsus orams ir dažniau lyjant, automobilio stabdymo kelias ilgėja, tad kai kuriais atvejais jis gali išaugti net dukart. Tad atšvaitų dėvėjimas tamsoje, esant prastam matomumui, yra ypatingai svarbus.

Svarbu dėvėti teisingai

Laiku pastebėti pėsčiąjį vairuotojui gali būti sunku ir tais atvejais, kai atšvaitai bus dėvimi neteisingai ar juos uždengs daiktai.

Atšvaitą pėsčiasis turėtų prisitvirtinti taip, kad jis būtų matomas iš visų pusių. Geriausia, jei dar prieš išeidami į gatvę, pėstieji atšvaitą prisitvirtintų ant dešinės rankos ties alkūne ir ant kojos žemiau kelio. Rekomenduojama, kad pakabinami atšvaitai turėtų būti automobilio žibintų aukštyje, taip jie galės maksimaliai atspindėti žibintų skleidžiamą šviesą ir vairuotojui pranešti apie einantį žmogų.

Tėvai turėtų pasirūpinti ir savo atžalų saugumu bei joms pritvirtinti atšvaitus taip, kad šie būtų suaugusio žmogaus kelių lygyje. Nevalia pamiršti ir šviesą atspindinčių liemenių, mat jos gali atspindėti daugiau šviesos, todėl žmogus dar geriau matomas.

Tiesa, pėstieji turėtų prisiminti, kad jei einama su kuprine, privaloma pasirūpinti, kad atšvaitai būtų ir ant kuprinės. Kitu atveju kuprinė gali uždengti šviesą atspindinčius elementus ir sumažinti galimybę vairuotojams pėsčiąjį pamatyti.

Atšvaitus „namie“ pamiršę nesupranta, kad gresia ne tik bauda, bet ir mirtis
© DELFI / Audrius Solominas

Daugiau šviesos

Keliaudami tamsiuoju paros metu pėstieji su savimi turėtų pasiimti ir žibintuvėlį ar kitą šviesą skleidžiantį įrenginį. Taip pat pėstieji privalo eiti pėsčiųjų takais bei šaligatviais, o kur tokių nėra – kelkraščiais prieš automobilių judėjimo kryptį.

Atšvaitus ar ryškiaspalvę liemenę privalo turėti bei dėvėti ir transporto priemonių vairuotojai. Jei vairuotojas priverstas sustoti, tai padaryti turėtų kuo arčiau dešiniojo kelio krašto, o išlipti iš automobilio – tik jau apsirengęs ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais.

Galima gauti baudą

Pareigūnai priminė, jog atšvaitus turi turėti ir naudoti ne tik pėstieji ar transporto priemonių vairuotojai, bet ir dviratininkai ir vadeliotojai.

Svarbu žinoti ir tai, kad jeigu eismo dalyviai atšvaitus dėvėti ir savo saugumu pasirūpinti atsisakys, už nustatytų elgesio tamsiuoju paros metu ar esant blogam matomumui reikalavimų nesilaikymą yra numatytos baudos nuo 20 iki 40 eurų, o eismo įvykio atveju bauda gali siekti 230 eurų.

Informacija parengta bendradarbiaujant su Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(2 žmonės įvertino)
1.0000

Rudenį eismo įvykių sumažėja atėjus žieminių padangų sezonui – siūlo jas keisti anksčiau (56)

Nors žiemines padangas vairuotojai turėtų susimontuoti iki lapkričio 9-osios, tačiau dargana bei...

Svarbus pokytis vairuotojams: nuo lapkričio 1-osios sankryžose į dešinę suksime kitaip (245)

Iki šiol papildomų lentelių su žalia rodykle privilegija besidžiaugę vairuotojai turės pakeisti...

Atšvaitų dieną – svarbi žinutė pėstiesiems: atšvaitus dalys nemokamai (1)

Skatinant senjorus ir kitus eismo dalyvius kelyje segėti atšvaitus, ketvirtadienį prasideda visą...

Šiemet incidentų su paspirtukais dvigubai daugiau – galimas jų eismo apribojimas šaligatviais (50)

Lietuvoje vis gausėja alternatyvių transporto priemonių, sparčiai populiarėja ir elektriniai...

Atšilus orams vairuotojai atsipalaidavo, tačiau nevalia pamiršti svarbios datos (2)

Po vėsių rudeniškų orų į Lietuvą porai savaičių atėjo bobų vasara, o su ja – šilti,...

Top naujienos

Globėjų pasakojimas griebia už širdies: mama neaugina nė vieno vaiko, nors laukiasi jau septinto (25)

„Šiuos du zuikius Raimonda augina, šitą aš, dar du zuikiai yra įvaikinti ir mes neturime...

DELFI reportažas iš gaisro iškankinto kaimo: primena Černobylį, nėra žmonių, žūsta gyvūnai papildyta 17:57 (343)

DELFI žurnalistai apsilankė Alytaus apylinkėse, kur šiuo metu vargsta nuo degančių padangų...

Kauno klinikose nukentėjusios paauglės mama: gydytojas prašė apie tai niekam nepranešti, siūlė kompensaciją (517)

Penktadienį vakare per Lietuvą nuskriejo žinia, kad paauglei iš Jonavos Kauno klinikose į...

Tektoninis lūžis: Lietuva iš krepšinio donorės virsta importuotoja (9)

Lietuva dešimtmečius garsėjo kaip krepšinio gamykla, ruošianti produkciją ekonomiškai...

Sveikuolių giriama ciberžolė nelegaliai dažoma švinu: ką apie tai reikia žinoti Lietuvos gyventojams? VMVT komentaras (1)

Neseniai tyrimais nustatyta, kad įmonės Bangladeše į sveikuolių giriamos ciberžolės miltelius...

Moteris pasiskundė, kad sugedo jos automobilis – to, ką rado po kapotu, nesitikėjo niekas (1)

Jeigu automobilis skleidžia įtartinus garsus ir sklinda dvokas tarsi kažkas degtų, tai tiesiog...

Kainos svetur: kiek už duoną ar bananus teks sumokėti Emyratuose (142)

Jungtiniuose Arabų Emyratuose tikrai ne visur vienodos kainos – Abu Dabis ar Dubajus jau...

Sekmadienį yra didelė tikimybė pagerinti Lietuvos orų rekordą (14)

Šeštadienį mūsų laukia dar viena labai šilta ir graži diena. Naktį vietomis tvyrojęs rūkas...

Balsavimas dėl „Brexit“ atidėjimo: Johnsonas delsti nenori, ES reikalauja aiškumo Papildyta 18:27 (115)

Šeštadienį Didžiosios Britanijos parlamento Bendruomenių Rūmų deputatai balsavo dėl pataisos,...

Garsus plastikos chirurgas apie moterų norus – „pripūstos“ krūtinės eina užmarštin (7)

Vienas garsiausių Lietuvoje plastikos chirurgų, plastinės rekonstrukcinės chirurgijos gydytojas...