aA
Sustreikavus automobiliui, didžioji dalis vairuotojų pagalbos kreipiasi į autoservisą. Tačiau ar daugelis, džiaugdamiesi pagaliau atnaujinta automobilio kokybe, susimąsto, kaip bus panaudotos nebereikalingos, susidėvėjusios detalės? Šių metų liepos mėnesį „Spinter Research“ atliktas tyrimas atskleidė šalies gyventojų nuomonę apie susidėvėjusių automobilių detalių keliamą pavojų aplinkai.
© DELFI / Tomas Vinickas

Kaip rašoma pranešime žiniasklaidai, tyrimo rezultatai parodė, kad didžioji dalis, net 81 proc. gyventojų, automobilį remontuoja autoservise arba pas privatų meistrą. Beje, moterys, ypač jaunesnio amžiaus ir aukštesnio išsilavinimo, autoservisui ar privačiam meistrui automobilį patiki kiek dažniau nei vyrai.

Tą patį galima pasakyti ir apie abiejų lyčių automobilių savininkus, gaunančius didesnes pajamas. Vyrai gerokai dažniau nei moterys nurodė remontuojantys automobilį patys. Gana nemažai moterų tvirtino, kad jų automobilio technine būkle pasirūpina kitas asmuo, taigi, tikėtina, kad dalis jų galiausiai taip pat remontuojama ne šeimininkų garažuose, o autoservisuose.

Taigi, būtent autoservisuose paliekama absoliuti dauguma senų, nusidėvėjusių automobilių detalių, ir vairuotojams nereikia patiems spręsti problemos, ką toliau su jomis daryti. Vis dėlto ar detalių savo garažuose patys nekeičiantys vairuotojai žino apie jų taršą bei autoservisų pareigą panaudoti atliekas tinkamai, laikantis teisinių reglamentų?

Ne visi žino apie atliekų pavojingumą

Tyrimas atskleidė, kad vairuotojų ekologinis sąmoningumas dar nėra itin aukštas – tik 62 proc. apklaustųjų žino apie tai, kad nusidėvėjusios automobilių detalės yra pavojingos aplinkai. Moterų ir vyrų nuomonės šiuo klausimu šiek tiek skiriasi – apie atliekų kenksmingumą žino daugiau vyrų (64 proc.) nei moterų (58 proc.). Beje, jauno ir vidutinio (26–55 m.) amžiaus vyrai, gyvenantys rajonų centruose ir kaimuose, yra dažniausiai informuoti apie šią automobilių atliekų problemą.

Į klausimą, kokias automobilių atliekas jie laiko pavojingomis, daugiausia, net 49 proc. respondentų, atsakė manantys, kad tai padangos. 45 proc. apklaustųjų teigė, kad tai akumuliatoriai. Didžioji dalis šį atsakymą pasirinkusių apklaustųjų – jauno ir vidutinio amžiaus, žemesnio išsilavinimo žmonės.

Kiti 26 proc. apklaustųjų rinkosi tepalus, 11 proc. – filtrus, 9 proc. – stiklus. Kitas detales vardijo vos keletas respondentų, ir tik 4 proc. apklaustųjų mano, kad kenksmingos yra visos detalės. Tiesa, moterų ir vyrų nuomonės šiuo klausimu taip pat skiriasi. Šiek tiek daugiau nei pusė visų apklaustų moterų kaip pavojingą atlieką įvardijo padangas, o vyrai bei didžiausias pajamas gaunantys atstovai daugiau rinkosi ir įvairias kitas detales.

Neatsakingas autoservisas – ne bėda

Tyrime bandyta išsiaiškinti ir kitą gyventojų sąmoningumo aspektą – ar žinodami, kad jų autoservisas neteisingai tvarko atliekas, pakeistų jį į kitą? Rezultatai rodo, kad vairuotojų ekologinis sąmoningumas ir ryžtas, deja, nėra itin aukšti – tvirtą „taip“ rinkosi vos 14 proc. apklaustųjų.

Didžiausia apklausos dalyvių dalis teigė dėl šio klausimo abejojantys: 42 proc., išsiaiškinę tokią informaciją, greičiausiai autoservisą keistų, ir 31 proc. – greičiausiai nekeistų. 11 proc. apklaustųjų buvo griežtai apsisprendę – net ir sužinoję neigiamą informaciją, jie savo autoserviso į kitą nekeistų.

Vyrų ir moterų nuomonės šiuo klausimu skiriasi nestipriai, tačiau daugiau vyrų nusiteikę ryžtingai – didžioji jų dalis tikrai žino, keistų arba nekeistų autoserviso, o štai moterys labiau linkusios pasvarstyti. Atsisakyti netinkamai atliekas prižiūrinčio autoserviso paslaugų taip pat daugiau linkę jauno ir vidutinio amžiaus žmonės, o vyresni nei 56 metų vairuotojai nusiteikę konservatyviai – didžioji dalis jų, net ir išsiaiškinę tokią informaciją, savo autoservisui liktų ištikimi. Žemesnio išsilavinimo respondentai dažniau abejoja dėl apsisprendimo, o gaunantys aukštas pajamas yra labiau linkę autoserviso paslaugų atsisakyti.

Taigi, tyrimo duomenų analizė atskleidė, kad vairuotojų ekologinis sąmoningumas mūsų šalyje dar nėra aukštas, daugelio vis dar nepasiekė informacija apie automobilių atliekų kenksmingumą. Be to, didelė vairuotojų dalis į neatsakingai pareigas atliekančius autoservisus žiūri atlaidžiai, ir abejoja, ar dėl to atsisakytų jų paslaugų.

„Autogamintojų ir importuotojų“ asociacijos direktorė Rita Zdanevičienė primena, jog dauguma automobilių atliekų įrašytos į pavojingųjų atliekų sąrašą: alyva, jos pakuotės ir ja suteptos pašluostės, akumuliatoriai, hidrauliniai amortizatoriai, tepalų, kuro ir oro filtrai, baterijos ir kitos savo sudėtyje pavojingų medžiagų turinčios automobilių dalys. Tokios atliekos bei pavojingomis atliekomis nelaikomos automobilinės atliekos (pavyzdžiui, automobilinės padangos), numestos bet kur, nerūšiuojamos ar netinkamai tvarkomos, gali kelti didelį pavojų tiek aplinkai, tiek pačių žmonių sveikatai. Tokias atliekas privaloma perduoti legaliam atliekų tvarkytojui, turinčiam šią teisę.

„Autogamintojų ir importuotojų“ asociacija šias pavojingas atliekas iš gyventojų surenka organizuojamų akcijų metu. Daugiau apie organizuojamas akcijas – www.agia.lt.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Pasikeitė degalų žymėjimas: ką daryti vietoj dyzelino įsipylus benzino (183)

Nuo lapkričio pirmosios visose Lietuvos degalinėse turėtume pamatyti naująjį kuro žymėjimą,...

Keturios taisyklės, kurios apsaugos automobilio akumuliatorių nuo „mirties“ (51)

Nesvarbu, kokį automobilį bevairuotumėte, elektra jame vaidina labai svarbų vaidmenį....

Galvos skausmas dėl padangų: kada pasikeisti ir kur padėti senas (56)

Prasidėjus padangų keitimo sezonui, draudikai skatina vairuotojus važiuoti atsargiau bei atidžiau...

Kaip elgtis, kad pamačius laukinį žvėrį kelionė nesibaigtų griovyje (31)

Lietuvoje kasmet įvyksta keli tūkstančiai eismo įvykių, kai susikerta automobilių ir laukinių...

Įspėjo tuos, kurie atiduoda automobilį „į metalo laužą“: užmaršumas gali virsti rūpesčiais (18)

Nenaudojamą automobilį norima parduoti į metalo laužą, tačiau kaip elgtis su ant jo esančiais...

Top naujienos

Europos žaizda, kurioje šlovinamas komunizmas: viskas atrodo taip, kaip pas mus buvo „prie ruso“ (55)

Pirmojoje pasakojimo dalyje rašiau apie Moldovos teritorijoje esančią Padniestrę – regioną,...

Gyvai / DELFI TV Gyvai: Vėlyvis, Dragūnas ir Andriulis apie tai, ar menas privalo provokuoti? (1)

Pirmadienį 17 val. DELFI TV Gyvai konferencijoje - diskusija apie tai, ar menas privalo provokuoti,...

Mokykloms ruošiamas pavyzdinis valgiaraštis: meniu buvo kuriamas ligoniams, dabar adaptuojamas vaikams (178)

Pirmadienio popietę Sveikatos apsaugos ministras Aurelijus Veryga ir Švietimo ir mokslo ministrė...

Kaune kilo didelis gaisras – dega sandėliai su buitine technika (1)

Pirmadienį, 16.05 val., Kauno ugniagesiai gavo pranešimą apie didelį gaisrą Draugystės g. Pasak...

Bandymas sudrausminti vaikus baigėsi policijos komisariate: užteko praeivio skambučio (956)

Kaunietės pasivaikščiojimas gamtoje su dviem mažamečiais vaikais baigėsi policijoje. Kaip sako...

Vairuotojai kasdien važiuoja „per raudoną“, bet policija nurodė, kad kalti – ne tik jie (14)

Gana dažnai remontuojamuose kelio ruožuose eismo tvarką nurodo įrengti laikini šviesoforai,...

„Putino virėjui“ pažėrė sunkių kaltinimų – įtaria prisidėjus prie žmogžudystės ir virtinės užpuolimų prie žurnalisto namų – laidotuvių vainikas ir nukirsta avino galva (18)

Rusijos verslininko Jevgenijaus Prigožino , kurį JAV tyrėjai kaltina bandymu kištis į 2016...

Retą ligą įveikusios mergaitės mama: tėvai gali labai daug, reikia tik nepasiduoti (2)

Dar viena jautri istorija iš saulėtosios Turkijos. Vaikų paramos fondo „Mamų unija“ vadovė...

Antradienį šaukiamas neeilinis Seimo posėdis: dėmesio centre Skvernelis ir Širinskienė (109)

Tai jau yra oficialu – antradienį rengiamas nenumatytas Seimo posėdis, kuriame bus svarstomos...

„CityBee“ keičia kainas ir taisykles: už 0,1 promilės – 2000 eurų bauda (140)

Automobilių dalijimosi platforma „CityBee“ nuo spalio 29 d. keičia kainodarą ir taisykles.