Sustreikavus automobiliui, didžioji dalis vairuotojų pagalbos kreipiasi į autoservisą. Tačiau ar daugelis, džiaugdamiesi pagaliau atnaujinta automobilio kokybe, susimąsto, kaip bus panaudotos nebereikalingos, susidėvėjusios detalės? Šių metų liepos mėnesį „Spinter Research“ atliktas tyrimas atskleidė šalies gyventojų nuomonę apie susidėvėjusių automobilių detalių keliamą pavojų aplinkai.
© DELFI / Tomas Vinickas

Kaip rašoma pranešime žiniasklaidai, tyrimo rezultatai parodė, kad didžioji dalis, net 81 proc. gyventojų, automobilį remontuoja autoservise arba pas privatų meistrą. Beje, moterys, ypač jaunesnio amžiaus ir aukštesnio išsilavinimo, autoservisui ar privačiam meistrui automobilį patiki kiek dažniau nei vyrai.

Tą patį galima pasakyti ir apie abiejų lyčių automobilių savininkus, gaunančius didesnes pajamas. Vyrai gerokai dažniau nei moterys nurodė remontuojantys automobilį patys. Gana nemažai moterų tvirtino, kad jų automobilio technine būkle pasirūpina kitas asmuo, taigi, tikėtina, kad dalis jų galiausiai taip pat remontuojama ne šeimininkų garažuose, o autoservisuose.

Taigi, būtent autoservisuose paliekama absoliuti dauguma senų, nusidėvėjusių automobilių detalių, ir vairuotojams nereikia patiems spręsti problemos, ką toliau su jomis daryti. Vis dėlto ar detalių savo garažuose patys nekeičiantys vairuotojai žino apie jų taršą bei autoservisų pareigą panaudoti atliekas tinkamai, laikantis teisinių reglamentų?

Ne visi žino apie atliekų pavojingumą

Tyrimas atskleidė, kad vairuotojų ekologinis sąmoningumas dar nėra itin aukštas – tik 62 proc. apklaustųjų žino apie tai, kad nusidėvėjusios automobilių detalės yra pavojingos aplinkai. Moterų ir vyrų nuomonės šiuo klausimu šiek tiek skiriasi – apie atliekų kenksmingumą žino daugiau vyrų (64 proc.) nei moterų (58 proc.). Beje, jauno ir vidutinio (26–55 m.) amžiaus vyrai, gyvenantys rajonų centruose ir kaimuose, yra dažniausiai informuoti apie šią automobilių atliekų problemą.

Į klausimą, kokias automobilių atliekas jie laiko pavojingomis, daugiausia, net 49 proc. respondentų, atsakė manantys, kad tai padangos. 45 proc. apklaustųjų teigė, kad tai akumuliatoriai. Didžioji dalis šį atsakymą pasirinkusių apklaustųjų – jauno ir vidutinio amžiaus, žemesnio išsilavinimo žmonės.

Kiti 26 proc. apklaustųjų rinkosi tepalus, 11 proc. – filtrus, 9 proc. – stiklus. Kitas detales vardijo vos keletas respondentų, ir tik 4 proc. apklaustųjų mano, kad kenksmingos yra visos detalės. Tiesa, moterų ir vyrų nuomonės šiuo klausimu taip pat skiriasi. Šiek tiek daugiau nei pusė visų apklaustų moterų kaip pavojingą atlieką įvardijo padangas, o vyrai bei didžiausias pajamas gaunantys atstovai daugiau rinkosi ir įvairias kitas detales.

Neatsakingas autoservisas – ne bėda

Tyrime bandyta išsiaiškinti ir kitą gyventojų sąmoningumo aspektą – ar žinodami, kad jų autoservisas neteisingai tvarko atliekas, pakeistų jį į kitą? Rezultatai rodo, kad vairuotojų ekologinis sąmoningumas ir ryžtas, deja, nėra itin aukšti – tvirtą „taip“ rinkosi vos 14 proc. apklaustųjų.

Didžiausia apklausos dalyvių dalis teigė dėl šio klausimo abejojantys: 42 proc., išsiaiškinę tokią informaciją, greičiausiai autoservisą keistų, ir 31 proc. – greičiausiai nekeistų. 11 proc. apklaustųjų buvo griežtai apsisprendę – net ir sužinoję neigiamą informaciją, jie savo autoserviso į kitą nekeistų.

Vyrų ir moterų nuomonės šiuo klausimu skiriasi nestipriai, tačiau daugiau vyrų nusiteikę ryžtingai – didžioji jų dalis tikrai žino, keistų arba nekeistų autoserviso, o štai moterys labiau linkusios pasvarstyti. Atsisakyti netinkamai atliekas prižiūrinčio autoserviso paslaugų taip pat daugiau linkę jauno ir vidutinio amžiaus žmonės, o vyresni nei 56 metų vairuotojai nusiteikę konservatyviai – didžioji dalis jų, net ir išsiaiškinę tokią informaciją, savo autoservisui liktų ištikimi. Žemesnio išsilavinimo respondentai dažniau abejoja dėl apsisprendimo, o gaunantys aukštas pajamas yra labiau linkę autoserviso paslaugų atsisakyti.

Taigi, tyrimo duomenų analizė atskleidė, kad vairuotojų ekologinis sąmoningumas mūsų šalyje dar nėra aukštas, daugelio vis dar nepasiekė informacija apie automobilių atliekų kenksmingumą. Be to, didelė vairuotojų dalis į neatsakingai pareigas atliekančius autoservisus žiūri atlaidžiai, ir abejoja, ar dėl to atsisakytų jų paslaugų.

„Autogamintojų ir importuotojų“ asociacijos direktorė Rita Zdanevičienė primena, jog dauguma automobilių atliekų įrašytos į pavojingųjų atliekų sąrašą: alyva, jos pakuotės ir ja suteptos pašluostės, akumuliatoriai, hidrauliniai amortizatoriai, tepalų, kuro ir oro filtrai, baterijos ir kitos savo sudėtyje pavojingų medžiagų turinčios automobilių dalys. Tokios atliekos bei pavojingomis atliekomis nelaikomos automobilinės atliekos (pavyzdžiui, automobilinės padangos), numestos bet kur, nerūšiuojamos ar netinkamai tvarkomos, gali kelti didelį pavojų tiek aplinkai, tiek pačių žmonių sveikatai. Tokias atliekas privaloma perduoti legaliam atliekų tvarkytojui, turinčiam šią teisę.

„Autogamintojų ir importuotojų“ asociacija šias pavojingas atliekas iš gyventojų surenka organizuojamų akcijų metu. Daugiau apie organizuojamas akcijas – www.agia.lt.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Svarbiausi patarimai žiemos kelyje (1)

Nors kalendorinė žiema eina į pabaigą, orai labiau primena viduržiemį. Kaip teigia automobilių...

„Regitra“ įspėja: sukčiai nerimsta (7)

Pastaruoju metu socialiniame tinkle „Facebook“ vis dažniau pastebima tokių asmenų, kurie siūlo...

Mitai apie automobilių plovimą žiemą (7)

Permaininga, snieguota žiema ir staigūs šalčiai automobilių savininkams kelia prieštaringus...

Pagrindiniame šalies kelyje nyksta greičio matuokliai (80)

Akylesni vairuotojai pastebėjo, kad pagrindiniame šalies kelyje A1 sumažėjo greičio matuoklių...

Ieško būdų, kaip apsaugoti vairuotojus nuo pavojų ant viadukų

Praėjusiais metais ant Klaipėdoje esančių viadukų įvykusios kelios skaudžios avarijos verčia...

Top naujienos

Gerieji pavyzdžiai baigėsi: maisto tikrintojai Utenoje pamatė tikrąjį lietuviškos ligoninės maistą (126)

Ketvirtadienį Sveikatos apsaugos ministerijos ( SAM ) inicijuota maisto tikrinimo komisija lankėsi...

Aiškėja daugiau detalių apie sukrečiančiu pasakojimu pasidalijusį 4-metį: šios šeimos byla – įspūdingo dydžio (151)

Aiškėja daugiau detalių apie šeimą, iš kurios kilęs, įtariama, smurtą patyręs ir apie tai...

Mažinant darbo vietų skaičių, gali būti atleidžiamos ir nėščios moterys (7)

Bendrai mažindami darbo vietų skaičių, darbdaviai gali atleisti ir nėščias moteris,...

Pranešė apie „neblogą siurprizą“: prieš Rusijos samdinių žūtį – signalas iš Kremliaus (252)

Amerikiečių žvalgybos duomenimis, tiek prieš Sirijoje įvykdytą ataką, tiek po jos su Kremliumi...

Dauguma pabėgėlių iš Lietuvos pabėgo (249)

Praėjus porai metų nuo pirmųjų pabėgėlių perkėlimo į Lietuvą, daugiau nei 70 proc. visų...

Baisūs skaičiai: kas dešimtas penktokas ir pusė devintokų vartoja alkoholio iki apsvaigimo (139)

Net 11 proc. penktų klasių mokinių per mėnesį vartojo tiek alkoholio, kad apsvaigo. Seime...

Dar vienos Rusijos olimpietės organizme aptikta dopingo (176)

Pjongčango žiemos olimpinėse žaidynėse dalyvaujančios Rusijos bobslėjininkės Nadeždos...

Garsūs šefai ragina būtinai išbandyti: vištienos sriuba su avokadu ir įspūdingas plikytos tešlos pyragas (2)

Italas kulinaras Gian Luca Demarco prisipažįsta, kad tiesiog dievina Azijos virtuvę, nes joje...

Veterinarė įvardijo didžiausius šiuo metu tykančius pavojus: ką būtina žinoti? (4)

Koks gražus bebūtų gamtą žadinantis pavasaris , ne visos jo paruošiamos staigmenos būna...

Vilniaus autobuse – žirklėmis ginkluotas vyras: puolė keleivius ir dūrė sau į kaklą vaizdo įrašas (141)

Ketvirtadienio vakarą Vilniuje – šiurpus įvykis. Maršrutinio autobuso keleiviams baimę sukėlė...