aA
Kelių apmokestinimas Kazachstane dar tik planuojamas, svarstoma įvesti kelių mokestį be alternatyvos važiuoti nemokamais keliais. Priežastis paprasta: jei atsiras nemokama alternatyva, visi pradės ja naudotis, ir mokamų kelių atsiperkamumas liks ginčytinas.
© Gamintojo nuotr.

Apie mokamus kelius Kazachstane jau kalbama nuo gegužės 2008 m., kai Parlamentas priėmė įstatymo pakeitimus, leidžiančius koncesininkams taikyti kelių mokestį iki tol, kol kelias nebus grąžintas valstybei (ne daugiau kaip 25 metai). 2010 m. kovo mėnesį vyriausybė patvirtino šalies plėtros programą, pagal kurią 5 keliai (Almatos žiedinė automagistralė, Astana-Karaganda, Almata-Kapčagajus, Almata-Chorgos, Almata- Isyk Kulis) turėtų būti perduoti į koncesiją. Tačiau ir apie tai žiniasklaida nutylėjo.

Pirmas konkretus projektas buvo paskelbtas 2011 m. pradžioje. Tai buvo 220 km. ruožas kelyje „Astana-Petropavlovskas“, kurį planuojama apmokestinti 20 metų. Buvęs Kazachstano susisiekimo ministras pareiškė, kad mokestis bus vienas iš mažiausių pasaulyje – 5 tengės už 1 km. lengviesiems ir 10 tengių – krovininiams automobiliams (0,027 ir 0,054 eurų atitinkamai). 16 aplinkinių kaimų gyventojai bus atleisti nuo mokesčio, kadangi jie neturės alternatyvaus kelio. Ministro skaičiavimais šio kelio perdavimas į koncesiją leis sutaupyti 7 mln. eurų kelio priežiūrai.

Susisiekimo ministerija paaiškino, kad tarifai bus skaičiuojami atsižvelgiant į atskirai kiekvieno projekto vertę įskaitant finansavimo ir remonto darbų kainą per visą kelio eksploatacijos laikotarpį.

Dabartinis Susisiekimo ministras perkėlė šį eksperimentą į neapibrėžtą ateitį. Vietoje konkrečių veiksmų buvo paskelbtas elektroninės mokesčių surinkimo sistemos kūrimo konkursas, kurio tikslas – išvengti korupcijos.

Analogiška istorija atsitiko ir su ruožu „Astana-Karaganda“: koncesijos konkursas jau trečią kartą perkeliamas į šių metų pabaigą „dėl konkurso paraiškų nebuvimo“.

Neišsprendžiamas prieštaravimas

Ekspertai įvardina kelias Kazachstano vadovų nesėkmių ir neryžtingumo priežastis. Pirmiausiai, tai sunkiai išsprendžiamas prieštaravimas tarp siekio padaryti pravažiavimą pigiu ir realių investicijų atsiperkamumo, kuomet eismas gana neintensyvus.

Iš pasaulinės praktikos žinoma, jog keliui atsipirkti reikalingas 20 tūkst. automobilių srautas per parą. Šiandien Kazachstane nėra ne vieno kelio, kuris atitiktų šį reikalavimą. Paties intensyviausio respublikos kelio „Almata-Kapčagajus“ pralaidumas piko metu – 15 tūkst. automobilių ir tik vasarą.

Būtent šis argumentas 2009 m. privertė parlamentą panaikinti įstatymo reikalavimą įvesti kelių apmokestinimą tik esant nemokamiems alternatyviems keliams. Jei bus alternatyva, kelių apkrova dar sumažės ir dėl to neatsiras norinčių pasirašyti koncesijos sutartį. Kelių plėtrą vilkiną dar ir tai, kad šalyje nuolat keičiasi Susisiekimo ministrai ir kaskart kyla korupcijos skandalai. Nauji valstybės tarnautojai nenori prisiimti atsakomybės už nelabai populiarius projektus.

Nors Kazachstanas yra labai patrauklus užsienio kapitalo atžvilgiu, naujų investicijų į transporto sektorių vis dar nematyt. Vietinėje žiniasklaidoje kalbama, jog iš daugelio projektų tik du rado savo investuotojus. Kai kurie analitikai pabrėžia, kad užsienio investuotojus atgraso ir politinė rizika: nėra pagrindo tikėti, jos 20-25 metų perspektyvoje sugriuvus N. Nazarbajevo ankstesni susitarimai nepraras galios.

Mokestis už kelius – vietinių verslas

Tuo tarpu šalyje vis dėlto atsirado pirmas mokamas kelias, Tiesa, neoficialiai. Ir neilgam. Praeitais metais respublikos pietuose šalia trasos „Bairkumas-Šardara“ atsirado senas vagonėlis ir nešvari virvė skersai kelio. Skelbime buvo parašyta, kad pravažiavimas kainuoja 1,5 dolerių lengviesiems automobiliams ir 13 dolerių – vilkikams bei autobusams. Tačiau, kai į vietą atvyko ieškantys sensacijos žurnalistai vienas vagonėlio gyventojas paspruko, o kitas papasakojo, jog niekas čia nevertė mokėti už pravažiavimą, o pertvara buvo padaryta tam, kad nukreipti visą transportą į aplinkkelį, kadangi šis kelias dar nebaigtas statyti ir neperduotas į eksploataciją.

Pasirodė, vietinės valdžios apie šį verslą nežinojo. Susidomėjimas šia istorija greitai užgeso, nes teismo bylai iškelti nebuvo pagrindo, t.y. nukentėjusiųjų skundų.

Papildoma informacija

Automobilių kelių ilgis Kazachstane – apie 148 tūkst. km, iš jų bendro naudojimo – virš 93 tūkst. km. Susisiekimo ministerijoje manoma, kad kelių tinklas suformuotas gerai, trūksta tik kelių jungiamųjų ruožų.

Automobilių parkų nusidėvėjimo lygis labai aukštas – transporto priemonės virš 12 metų senumo sudaro 63 proc. viso transporto: autobusai – 57 proc., lengvieji automobiliai – 59 proc., sunkvežimiai – 84 proc.

Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Įspėjo klaipėdiečius: nuo sausio 1-osios sankryžose įsigalios nauja tvarka (18)

Kelių eismo taisyklių 76 punktas nuo 2020 m. sausio 1 d. neteks galios, o tai reiškia, kad ties...

Priminė, kokia dažniausia skubančiųjų pėsčiųjų daroma klaida (18)

Saugaus eismo ekspertai pastebėjo, kad prasidėjus šventiniam laikotarpiui išsiblaškiusių...

Skubančius vairuotojus stabdė mokiniai: ragino koreguoti stabdymo įpročius

Įpusėjus gruodžiui didžiojoje Lietuvos dalyje buvo vos pora žiemiškų dienų, kai gatves ir...

Kultūra šalies keliuose: vairuotojai mirksi šviesomis ir burnoja, o vėliau tikisi, kad juos praleis (100)

Paskutinis metų mėnuo įprastai pasižymi išaugusiu chaosu šalies keliuose. Visgi ekspertai...

Kai gatvės tampa čiuožykla: trys patarimai, kaip išsilaikyti ant kojų (3)

Žemę sukausčius šaltukui, svarbu prisiminti, kaip kovoti su žiemos sezono keliamais...

Top naujienos

Orai: žiema vietoj šalčių pažers šilumos (7)

Pirmadienio dieną pajūryje ir Šiaurės Lietuvoje naktį kilusi audra pamažu rims. Tik pirmoje...

Tikėjosi lengvo kelio, o gavo tikrą pragarą: kaip suomiams pavyko sustabdyti sovietų ordą (542)

Iš daugybės Antrojo pasaulinio karo mūšių ir įvykių vienas sunkiausiai suvokiamų yra...

Dėl prarasto siuntinio į teismą padavė Lietuvos paštą: jei netinka, kreipkis į privačias bendroves (182)

Dėl išsiųstos ir nežinia kur dingusios registruotos siuntos Lietuvos paštą į teismą padavęs...

Pasiskundęs, kad šeimyniniai džiaugsmai užgožė vyriškus, sulaukė palaikymo: tu ne vienas, brolau (498)

Du mažamečius vaikus su žmona auginantis vyras tvirtina, kad jau kone trejus metus jų šeimoje...

Lietuvė išbandė karališką kelionę traukiniu po Airiją: čia keleiviai prabangą kabina šaukštais (152)

Kai Dublino geležinkelio stotyje sustoja prabangusis „Grand Hibernian“, visų perone esančių...

Kaune automobilis rėžėsi į stulpą: keleivis žuvo, vairuotojas girtas (78)

Sekmadienio vakarą policija, medikai ir ugniagesiai skubėjo į avariją Kaune. Pranešta, kad...

Į avariją Vilniuje lėkė trys greitosios, keli sužaloti žmonės ligoninėje (26)

Sekmadienį Vilniuje, Salomėjos Neries gatvėje, į avariją skubėjo policija ir net 3 medikų...

Miestas Žemaitijoje, prieš šimtmetį išgyvenęs tikrą aukso amžių: žmonės sulaukdavo „amerikoniškų“ uždarbių (51)

Miestelis, kurį vagoja Bartuvos upė. Ramus žemaitiškas kampelis pačiame pasienyje su Latvija ....

Rusijos dailiojo čiuožimo žvaigždė Zagitova stabdo karjerą būdama 17-os (11)

Rusijos dailiojo čiuožimo gerbėjai sekmadienį buvo šokiruoti – viena talentingiausių šalies...

Įrodyta moksliniais tyrimais: šie penki papildai lieknėjimui yra tik pinigų metimas į balą (7)

Paieškoje įvedus „svorio metimas“, iškyla nemenkas iššūkis: reikia atskirti faktus nuo...