aA
Automobilių komfortas pastaraisiais metais žengė ne vieną didelį žingsnį į priekį – nuo lengvai suvokiamų garso izoliacijos ar pakabos pokyčių iki pažangių elektroninių sistemų, kurios leidžia vairuotojams tam tikrus darbus tiesiog pamiršti. Viena tokių yra automatinio automobilio statymo sistema, leidžianti vairuotojams atsisakyti ne paties maloniausio ir didelio tikslumo reikalaujančio darbo, rašoma pranešime žiniasklaidai.
Automatinė parkavimo sistema Mercedes-Benz automobiliuose
Automatinė parkavimo sistema Mercedes-Benz automobiliuose
© Gamintojo archyvas

Žmonės dar prisimena pirmąsias automatinio parkavimo sistemas, pasirodžiusias praėjusį dešimtmetį. Buvo juokaujama, kad kiekviena automobilyje panaudojama du kartus – norint išbandyti pačiam ir demonstruojant keleiviui. Šiuo metu tokios sistemos, bent jau kai kuriuose Premium automobiliuose, yra visiškai kito lygio ir suteikia realios naudos vairuotojui.

Kokia ta nauda? Galimybė jau šiandien pamiršti automobilio statymo sunkumus ir į siaurą vietą autonomiškai įvažiuojantį automobilį stebėti neliečiant nei vairo, nei pedalų.

Visureigyje „Mercedes-Benz GLE“ ir kituose naujausiuose to paties gamintojo modeliuose gali būti montuojama „Parking Pilot“ sistema, kuri be vairuotojo įsikišimo kontroliuoja visą automobilio statymo procesą: nuo tinkamos parkavimo vietos radimo iki visiško sustojimo. Sistema valdo vairą, akceleratoriaus, stabdžio pedalus ir pavaras, vairuotojas turi tik stebėti aplinką neliesdamas nieko nei rankomis, nei kojomis. Tiksliai pastatyti didelį automobilį ne visada įmanoma vienu judesiu, tad sistema pati gali perjungti pavaras iš atbulinės į priekinę.

Automatinė parkavimo sistema Mercedes-Benz automobiliuose
Automatinė parkavimo sistema Mercedes-Benz automobiliuose
© Gamintojo archyvas

Tokios efektyvios sistemos montuojamos ir naujausiuose „Lincoln Aviator“, „Tesla Model 3“ automobiliuose, tačiau daugelis rinkos dalyvių šioje srityje atsilieka. „Bentley Bentayga“ ar „Volvo XC60“ modeliuose automatinio parkavimo sistemą naudojantis vairuotojas turi kontroliuoti ne tik stabdžių bei akceleratoriaus darbą, bet ir pavarų judėjimą pirmyn ar atgal.

Automatizavus automobilio statymą, gerokai sumažinama eismo įvykio rizika. Moderniausios sistemos turi daugybę jutiklių ir vaizdo kamerų, kuriomis aplinka stebima vienu metu. Nors vairuotojas yra įpareigotas stebėti ją automobiliui parkuojantis, sistema tai daro efektyviau ir leidžia išvengti švelnių brūkštelėjimų į bordiūrą ar kitas transporto priemones. Tai itin naudinga centrinėse miestų dalyse, kuriose stovėjimo vietų nėra daug, o ir laisvos dažniausiai būna itin ankštos. Įsprausti jose erdvų visureigį – ne visada paprasta.

Kitas žingsnis – 4 lygio autonomija

Automobilių gamintojai žengia į visiškai kitą lygmenį, vadinamą 4 lygio autonomija (iš viso – 5). Tai yra galimybė vairuotojui atvykus į susitikimo vietą palikti parkavimo aikštelės prieigose automobilį, kuris stovėjimo vietą susiras pats. Baigęs susitikimą vairuotojas išmaniojo telefono programėlėje spusteli mygtuką ir automobilis pats atvažiuoja jo pasitikti į numatytą vietą.

Pirmieji tokio lygio sistemą pasaulyje 2019 m. pristatė „Mercedes-Benz“ kartu su „Bosch“. Štutgarte įkurto „Mercedes-Benz“ muziejaus stovėjimo aikštelėje automobilis gali be vairuotojo įsikišimo rasti parkavimo vietą ir į ją įvažiuoti, išėjus iš muziejaus – autonomiškai privažiuoti prie vairuotojo.

Pagal pasaulyje pripažįstamą automobilių inžinierių draugijos (angl. Society of Automotive Engineers, SAE) apibrėžimą tai yra pirmoji 4 lygio autonominio vairavimo sistema, t. y. kai automobilis gali geografiškai apibrėžtoje vietovėje pasiekti kelionės tikslą vairuotojui nedalyvaujant.

Automatinė parkavimo sistema Mercedes-Benz automobiliuose
Automatinė parkavimo sistema Mercedes-Benz automobiliuose
© Gamintojo archyvas

„Tesla“ 2019 m. pabaigoje pasiūlė „Smart Summon“ sistemą, tačiau jos instrukcijoje yra pabrėžiama, kad tai – bandomoji programos versija („Beta“). Vairuotojas privalo nuolat stebėti automobilį, tad tokia sistema yra laikoma 3 lygio autonomija (pagal SAE apibrėžimą ją turintis automobilis gali važiuoti be vairuotojo įsikišimo, tačiau žmogus privalo nuolat stebėti judėjimą bei būti pasiruošęs perimti valdymą).

4 lygio autonomijai reikia ne tik automobilių gamintojų pasiruošimo, bet ir miestų infrastruktūros bei greito interneto ryšio – visiškai autonominiai automobiliai gatvėse pasirodys tik esant tinkamai išplėtotam 5G ryšio tinklui. Išsivysčiusiose šalyse toks infrastruktūros pokytis turėtų įvykti per kelerius artimiausius metus, tada visiškai savavaldžiai automobiliai bus matomi ir gatvėse, o ne tik parkavimo aikštelėse.

Be 5G ryšio visiškai autonominiai automobiliai gatvėse nėra įmanomi. Todėl tokios sistemos kaip „Mercedes-Benz“ ar „Tesla“ vairuotoją pakeisti galintys visiškai autonominio parkavimo asistentai greičiausiai bus rinkos etalonas artimiausius kelerius metus, iki 5G tinklas padengs užtektinai žemės ploto.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(1 žmogus įvertino)
3.0000

Nemažėjant autoįvykių su laukiniais gyvūnais – aplinkosaugininkų įspėjimas

Kas savaitę sulaukiant beveik arti dviejų šimtų skambučių apie į autoįvykius pakliuvusius...

Ekspertai apie žieminių padangų naudojimą vasarą: brangstant degalams, tai – finansiškai skausmingas sprendimas

„Žieminės padangos jau beveik atgyveno, per vasarą jas visiškai užbaigsiu ir rudenį pirksiu...

Automobilio priežiūra vasarą – 5 patarimai, padėsiantys keliauti saugiau

Vasara – kelionių metas. Didelė dalis keliaujančiųjų savo nuotykiams renkasi būtent...

Nuo šiol dėl eismo nesklandumų vilniečiai turės kreiptis į 3 skirtingas įmones

Siekdama užtikrinti eismo saugumą ir darbų atlikimą laiku, Vilniaus savivaldybė sostinę...

Kvapą gniaužiančios situacijos Vilniaus gatvėse: kai kuriuos vairuotojus galima vertinti vien riebiais žodžiais (5)

Nors dažniausiai apie rudenį kalbama, kaip apie laiką, kai visi ima dar labiau skubėti, stebint...

Top naujienos

Žalimas: tam tikrą logikos trūkumą sankcijose galima įžvelgti

Buvęs Konstitucinio Teismo pirmininkas, Vytauto Didžiojo universiteto Teisės fakulteto dekanas...

Užfiksavus neįprastai didelį prisijungimų srautą stabdomos VMI informacinės sistemos

Užfiksavus neįprastai didelį prisijungimų srautą prie Valstybinės mokesčių inspekcijos (VMI)...

Lietuvos vadovai sutarė, kaip reaguos į EK siūlymus dėl tranzito (4)

Prezidentas Gitanas Nausėda pirmadienį su kitais šalies vadovais aptarė kilusią įtampą dėl...

Kijevas – Rusijos strateginių bombonešių taikinyje, Putinas ginkluoja Lukašenką (1)

Sekmadienį 14–ą raketų skriejo į Ukrainos sostinę Kyjivą ir sukėlė didžiulius sprogimus bei...

Karas Ukrainoje. Ukraina skelbia užkirtusi kelią bandymui apsupti strategiškai svarbų miestą Zelenskis kreipėsi į Baltarusijos piliečius

Per Rusijos smūgius Ukrainos sostinei anksti sekmadienį žuvo vienas ir buvo sužeisti dar šeši...

Naujame „Delfi“ projekte – tikrasis Rusijos veidas ir ryšiai su Vakarų verslais (1)

Naujienų portale „Delfi“ startuoja naujas turinio projektas „Rusija. Blogio veidai“. Jis...

Kol dėmesys nukreiptas į Ukrainą, antra pasaulio armija jau rengiasi kovai su Vakarais: rusų nesėkmės dabar ypač vertingos (6)

Antra pasaulio armija. Taip išdidžiai rusai mėgdavo vadinti savo karines pajėgas, o dabar tai tapo...

Šimonytė: Lietuva išsakė nemažai pastabų EK dėl Kaliningrado tranzito, dokumentas vis dar ruošiamas

Lietuva išsakė nemažai pastabų Europos Komisijai (EK), rengiančiai naujas gaires dėl to, kaip...

Tiesioginė transliacija / Piniginiai reikalai. Naftos kainos smuktelėjo – ką pamatysime degalinėse?

Rinkai nerimaujant dėl galimo ekonomikos nuosmukio, praėjusią savaitę naftos kainos smuko daugiau...

Rusija pirmąkart nuo 1918-ųjų neįvykdė skolos įsipareigojimų

Rusija pirmą kartą per šimtmetį neįvykdė savo valstybės skolos įsipareigojimų užsienio...