aA
Atėjus rudeniui dėl ilgiau trunkančios tamsos, darganų ar pirmųjų šalnų vairuotojams kyla daug iššūkių. Būtina vairuoti dėmesingiau, atsakingiau, neskubant, taip pat paruošti savo automobilį šaltajam sezonui – visi vairuotojai iki lapkričio 10 d. privalo vasarines automobilio padangas pakeisti į žiemines. Apie tai, kodėl tai padaryti būtina ir į ką reikėtų atkreipti dėmesį renkantis padangas, pranešime žiniasklaidai cituojamas Vilniaus Gedimino technikos universiteto Automobilių inžinerijos katedros docentas Vidas Žuraulis.
Padangų keitimas
© Shutterstock nuotr.

„Mūsų geografinėje zonoje meteorologinės sąlygos keičiasi gana plačiais intervalais – vasarą kelio danga įkaista iki +50 ar net daugiau laipsnių Celsijaus, o žiemą temperatūra gali nukristi iki -30 laipsnių. Be to, ant kelio dangos dažnai būna didesnis ar mažesnis vandens sluoksnis, šlapias purvas, ją dengia sniegas ar net ledas. Esant šioms sąlygoms automobilių padangos turi užtikrinti pakankamą kontaktą su keliu ir važiavimo saugumą“, – sako docentas ir priduria, jog vieno tipo padangos technologiškai to užtikrinti negali, todėl įprasta žiemos ir vasaros sezonams jas naudoti skirtingas.

Kuo pasižymi žieminės padangos?

Žieminio tipo padangos pirmiausia išsiskiria gumos mišinio savybėmis bei protektoriaus raštu. Šių padangų gumos mišinys būna vidutinio minkštumo arba minkštasis ir yra pritaikytas užtikrinti pakankamas kontaktines savybes oro temperatūrai nukritus žemiau 0 laipsnių. Protektoriaus raštas dažnai siūlomas kryptinio tipo, kadangi taip užtikrinamas efektyvesnis šlapio sniego – purvo išstūmimas iš padangos kontakto su keliu zonos. Žieminių padangų protektoriaus rašto gylis taip pat yra kiek didesnis.

„Rinkdamiesi žiemines padangas vairuotojai turėtų įvertinti, kokiais keliais jie dažniausiai keliauja: tik miestų gatvėmis ir pagrindiniais užmiesčio keliais ar tenka važiuoti ir rečiau prižiūrimais rajoniniais, kartais be kietos dangos keliais. Pagal tai reikėtų rinktis vidutinio minkštumo arba minkštąsias padangas. Jeigu ypač svarbus geras pravažumas, galima svarstyti ir apie dygliuotąsias padangas“, – teigia V. Žuraulis.

Docentui antrina Lietuvos transporto saugos administracijos (LTSA) Kauno priežiūros departamento Kauno skyriaus vyriausiasis inspektorius Audrius Bartkus. Jo teigimu, labai svarbu atminti, jog minkštojo gumos mišinio ir dygliuotosios padangos efektyviausios žiemiškomis sąlygomis. Jos geriau sukimba su snieguota ar apledėjusia danga, tačiau turi žemesnį stabdymo efektyvumą ant šlapios dangos.

Antras pagalbininkas renkantis padangas vairuotojams turėtų būti lipdukas, kuriame pateikiama padangų energetinio efektyvumo, stabdymo ant šlapios dangos efektyvumo ir triukšmingumo rodikliai. Jis yra privalomas ant Europos Sąjungoje parduodamų naujų padangų.

Žieminės ar universalios padangos?

Docentas juokauja, jog universalias padangas gali rinktis tik tie vairuotojai, kurie, įvertinę meteorologines sąlygas, gali rinktis, ar važiuoti, ar ne. Pavyzdžiui, esant smarkiam snygiui ar apledėjus kelio dangai, nuosavą automobilį gali palikti garaže, o kelionės tikslą pasiekti viešuoju transportu.

„Žieminės padangos yra skirtos būtent šiam sezonui būdingoms sąlygoms, ypač esant žemai temperatūrai. Universalios padangos toli gražu neužtikrina pačių geriausių sukibimo ir stabilumo savybių esant nepalankioms sąlygoms arba ekstremalioms situacijoms“, – teigia V. Žuraulis.

Padangų eksploatacija

Vidutiniškai eksploatuojamo automobilio padangų komplektas susidėvi per 5–6 sezonus, todėl gamintojų tikslas yra užtikrinti, kad pagrindinės padangų savybės per šį laikotarpį kistų minimaliai. Padangas naudojant ilgiau, rekomenduojama periodiškai įvertinti jų būklę: įtrūkius, dilimo tolygumą, gumos mišinio minkštumą.

Ypač svarbu prieš kiekvieną sezoną įvertinti protektoriaus rašto gylį. Lietuvoje lengvųjų automobilių žieminio tipo padangoms galioja 3 mm minimalaus protektoriaus rašto gylio reikalavimai, tačiau tai yra riba, kurios nepaisant važiavimas sudėtingesnėmis sąlygomis arba ekstremalioje situacijoje jau būtų pavojingas.

„Dažnai tenka girdėti, jog mažiau nudilusias padangas (gilesniu protektoriumi) reikia dėti ant priekinės ašies (automobiliams su priekiniais varančiaisiais ratais). Tai nėra teisinga. Žiemą automobiliui praradus stabilumą, gerokai svarbiau yra turėti geresnį sukibimą galine automobilio ašimi. Be to, esant kritinei situacijai suvaldyti automobilį su geresnėmis padangomis ant galinės ašies bus šiek tiek lengviau, kadangi valdymas nereikalaus tokios žaibiškos vairuotojo reakcijos ir įgūdžių nei slystant galinei ašiai“, – pasakoja V. Žuraulis.

LTSA pareigūnas Audrius Bartkus priduria, jog kitas labai svarbus parametras yra slėgis padangose. Ir dėl per aukšto, ir dėl per žemo slėgio sumažėja padangos sukibimo savybės. Rekomenduojamas slėgis jūsų automobilio padangoms nurodytas ant automobilio vairuotojo durų statramsčio, ant degalų pripylimo dangtelio arba automobilio vartotojo instrukcijoje.

Jei automobiliu važinėjama mažai, padangas galima naudoti ir daugiau nei 6 sezonus. Tokiu atveju prieš kiekvieną žiemos sezoną rekomenduojama įvertinti padangų būklę, ar tinkamai padangos buvo sandėliuotos, o prieš eksploatavimą – dar ir parodyti specialistams.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
|Populiariausi straipsniai ir video
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(17 žmonių įvertino)
2.8235

Autoserviso patirtis: per 15 metų nepatarė pirkti nė vieno naudoto automobilio, kurį pirkėjai prašė patikrinti (111)

Naudoto automobilio pirkimas neretai prilygsta loterijai, tačiau sėkmingą bilietą pirkėjas gali...

Paaiškino, kaip namie laikomas senas akumuliatorius gali pakenkti sveikatai (2)

Aplinkos apsaugos agentūros duomenimis, Lietuvos rinkoje per metus surenkama daugiau kaip 10...

Kodėl prieš žiemą akumuliatorių verta įkrauti (35)

Artėjantis žiemos sezonas kiekvienam vairuotojui primena, kad būtina pasirūpinti savo automobiliu....

7 patarimai, kaip saugiai važiuoti atšalus orams (2)

Artėjant žiemai vairavimo sąlygos tampa sudėtingesnės. Ryte važiuojant į darbą tenka įveikti...

Kelininkai įspėja: slidu gali būti net ir esant teigiamai temperatūrai (2)

Panevėžyje pasirodžiusį pirmąjį sniegą daugelis pramiegojo, o kelininkai jau ėmėsi darbo....

Top naujienos

Vokietijos rankose – tikrasis Putino ginklas Ukrainai ir Baltarusijai valdyti: ar galima pasirinkti išdavystę? (193)

Būti ar nebūti? Toks klausimas vėl iškilo Vakarų Europai svarstant vamzdyno „ Nord Stream 2...

Vilniuje užsisakė naminį kugelį išsinešti, o kai atidarė pakuotę – laukė staigmena (87)

Dabar toks metas, kad kavinių ir restoranų maistu galima pasimėgauti tik užsisakius jį...

Sukrečiantį vaizdo klipą išleidusi Rusijos grupė: jūsų karaliukui ateina galas (82)

Rusijos repo grupė „Kasta“ paskelbė vaizdo klipą, kuriame rodomi akivaizdūs įvykių...

Vytautė Merkytė | D+ nariams

Kas slepiasi po Paryžiaus gatvėmis: 6 mln. sielų įspėja – sustok, čia yra mirties imperija

Nors Paryžius yra meilės ir romantikos miestas, vieno fakto negalime ignoruoti – po jo gatvėmis...

Dulkys – apie nuotaikas po susitikimo su prezidentu: dėl vieno dalyko su Šimonyte buvome susitarę (265)

„Nenorėčiau spėlioti. Atvirai kalbant, gal ir nelabai yra laiko toms emocijoms, nes tikrai visa...

Dalia Vaitkutė-Šiaulienė | D+ nariams

Pasiilgusiems kelionių siūlo aplankyti lietuvišką Laplandiją, Aliaską ar net Tailandą

Manote, kad žiemą nėra ką veikti? Netiesa. Dar vienas mitas, jog per karantiną galima nebent...

Prognozuoja, kad kavos kainos kils: nyksta didžiausias pasaulyje kavos derlius (6)

Kavos prekiautojai pamažu pradeda suvokti Brazilijos orų problemos mastą, nes dėl karštų ir...

Kai ištekėjau, draugę į svečius kviečiu vis rečiau: vaizdas virtuvėje įsiutino (6)

Turiu draugę, dėl kurios daug metų neraminusi problema dabar sukilo visu stiprumu. Ji labai artima,...

Orijaus kelionės. Panevėžys žada nustebinti visą Lietuvą: pritrauksime tūkstančius turistų (2)

Panevėžyje stūksančius kaminus ir milžiniškas gamyklas ketinama panaudoti kuriant naują miesto...

|Maža didelių žinių kaina