aA
„Goodyear“ ir Londono ekonomikos bei politikos mokslų mokyklos (LSE) tyrimo rezultatai rodo, kad tam tikras vairuotojų elgesys kelyje sukelia bangos efektą.
Piktas, agresyvus vairuotojas
© Shutterstock nuotr.

Apklausoje, kurioje dalyvavo beveik 9000 vairuotojų iš 15 Europos šalių, 87 proc. vairuotojų teigė, kad pastebėtas kito vairuotojo dėmesingumas važiuojant gali paskatinti juos pačius būti dėmesingiems kitų eismo dalyvių atžvilgiu, teigiama pranešime žiniasklaidai.

Net 55 proc. apklaustųjų buvo pasirengę pripažinti, kad, suerzinti ar išprovokuoti vieno vairuotojo, jie galbūt bus linkę vėliau išlieti pyktį ant kito vairuotojo. Paprastas geranoriškas poelgis arba agresyvus veiksmas gali pradėti ištisą įvykių grandinę, sukuriančią arba komfortišką ir saugią, arba įtemptą ir pavojingą eismo aplinką.

„Be tokių veiksnių kaip oro sąlygos ar nuovargis, kelyje sutikti kiti vairuotojai yra tas reikšmingas kontekstas, į kurį mes reaguojame kelionės metu“, – teigė dr. Chrisas Tennantas iš Londono ekonomikos bei politikos mokslų mokyklos, vadovavęs tyrimo projektui.

„Dalydamiesi erdve kelyje su kitais, vairuotojai dažnai vadovaujasi abipusiškumo logika. Bet kadangi daugelis sąveikų yra trumpalaikės, abipusiškumas dažnai būna netiesioginis – mūsų atsakas pasiekia kitą vairuotoją, vėlesniu kelionės momentu. Taip atsiranda bangos efektas.“

Dėl kitų elgesio bet kuris gali pradėti vairuoti pavojingiau

Tyrimas taip pat parodė, kad kitų eismo dalyvių elgesys gali bet kurį vairuotoją paskatinti vairuoti pavojingiau, net jei toks vairuotojas paprastai nėra problemiškas.

„Eismo dalyvių etiketas svarbus visiems vairuotojams“, – paaiškino Ch. Tennantas. Peržiūrėję vaizdo įrašus apie sąveikas keliuose, dauguma apklaustų vairuotojų patvirtino, kokie svarbūs yra padėkos gestai, ir tik mažiau nei 10 proc. paneigė tokių veiksmų svarbą.

Pokalbių metu vairuotojai lengvai pripažino, kad, jei vienas vairuotojas nepadėkoja, per kitą sąveiką jie bus labiau linkę vairuoti neatsižvelgdami į kitus.

Tyrimas leido nustatyti įvairius elgesio būdus, kurie veikiausiai sukels priešiškas nuotaikas, pradedant įsiliejimo į eismo srautą taktika didelėse sankryžose, važiavimu iš paskos mažu atstumu ir baigiant netinkamu naudojimusi signalais bei nedrausmingu važiavimu greitkelio juostomis. Tačiau pokalbių metu vairuotojai pripažino, kad jie patys taip elgiasi ir tai dažnai daro netyčia, taip sukeldami neigiamų sąveikų bangos efektą.

Kelias retai kada laikomas socialine sfera ir tokia aplinka, kur reikalingos geros manieros. Mūsų kelių eismo saugos tyrimas rodo, kad daugelis vairuotojų gali žvelgti į kitus keliu važiuojančius automobilius kaip į anonimines mašinas, o ne kaip į transporto priemones, kuriomis važiuoja kiti žmonės“, – pridūrė „Goodyear“ plataus naudojimo padangų EMEA padalinio viceprezidentas Olivier Rousseau.

„Mes raginame vairuotojus nepamiršti, kokį stiprų poveikį jų pačių elgesys daro kitų elgesiui. Mūsų tyrimas perša išvadą, kad vieno vairuotojo agresyvus ir kovingas elgesys gali pradėti kitų vairuotojų reakcijų grandinę ir galiausiai sukelti pavojingą situaciją ar net nelaimingą atsitikimą vėliau, kai viso to pradinis kaltininkas jau bus kažin kur toli. Tai, kad toks bangos efektas neįvyktų kelyje, priklauso nuo visų mūsų“, – teigė O. Rousseau.

Kitų vairuotojų nepaisymas

„Nepaisyti kitų vairuotojų galima įvairiai – mokyti, lenktyniauti, šaukti, gestikuliuoti, bauginti. Visi šie veiksmai gali paskatinti ir sustiprinti kitų nepaisymo ir galimai ne tokio saugaus vairavimo „kultūrą“.

Kita vertus, mandagumo kelyje formos ribotos, tačiau tas mandagumas – pavyzdžiui, kitų praleidimas esant intensyviam eismui, akių kontaktas ir matomas padėkojimas, kai kiti jus užleidžia, atsiprašymas, kai sutrukdote kitiems – daro didelę įtaką. Visa tai kuria dėmesingo vairavimo kultūrą, kuri naudinga mums visiems”, – teigė Ch. Tennantas.

Vairuotojų sąveikai, požiūriui į kitus vairuotojus ir rizikingiems vairavimo būdams daromam poveikiui analizuoti skirtą tyrimą sudarė kokybinė tikslinių grupių apklausa ir pokalbiai su vairuotojais Jungtinėje Karalystėje bei Italijoje, taip pat kiekybinė internetinė apklausa, kurioje dalyvavo beveik 9000 vairuotojų iš 15 šalių: Belgijos, Čekijos Respublikos, Vokietijos, Prancūzijos, Italijos, Olandijos, Lenkijos, Rumunijos, Rusijos, Švedijos, Turkijos, Slovėnijos, Ispanijos, Jungtinės Karalystės ir Austrijos.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
|Populiariausi straipsniai ir video
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Ką reikia žinoti apie karantino metu atidėtą automobilio techninę apžiūrą (9)

Vis dar tiksliai nežinant, kiek laiko Lietuvoje truks karantino laikotarpis, Susisiekimo ministerija...

Per karantiną leido važinėti be techninės apžiūros, bet ar galios draudimas po avarijos? (14)

Vyriausybė nusprendė, kad karantino metu nustojus galioti techninei apžiūrai , vairuotojai gali...

Atkreipė dėmesį į keliuose pasirodžiusius motociklininkus: svarbiausia kuo daugiau atidumo vieni kitiems

Minint Saugaus eismo dieną, Susisiekimo ministerija ragina susilaikyti nuo nebūtinų kelionių,...

10 taisyklių, kurias privalo žinoti visi eismo dalyviai (7)

Jei dalyvaudami eisme visi prisimintų svarbiausius saugumo keliuose principus, eismo nelaimių,...

Dviejuose Lietuvos rajonuose eismo sąlygas sunkina plikledis

Sekmadienio rytą Kretingos ir Ignalinos rajonuose eismo sąlygas sunkina susiformavęs plikledis,...

Top naujienos

Įvardijo didžiausias baimes dėl koronaviruso: kur kas gilesnės problemos gali laukti ateityje (156)

Naujausia visuomenės nuomonės ir rinkos tyrimų bendrovės „ Spinter tyrimai “ visuomenės...

Verslo planas dėl karantino švelninimo: galėtų dirbti lauko kavinės, odontologijos įmonės, vėliau – ir viešbučiai (356)

Praėjusią savaitę premjeras Saulius Skvernelis paragino asocijuotas verslo struktūras iki...

Lietuva pildosi apsaugos priemonėmis: Kauną pasiekė 2 tūkstančiai dėžių, pakeliui – dar didesnė siunta (51)

Šiąnakt Kaune nusileido dar vienas lėktuvas su apsauginėmis priemonėmis. Anot Sauliaus...

Naujų atvejų skaičius mažėja: per parą Lietuvoje fiksuoti 32 koronaviruso atvejai (239)

Naujų koronaviruso atvejų skaičius šalyje perkopė 900. Per parą ištyrus 2301 ėminį...

Klaipėdos uosto vadovo konkursą laimėjo su „valstiečiais“ rinkimuose dalyvavęs Algis Latakas (84)

Klaipėdos jūrų uosto vadovo konkursą laimėjo buvęs koncerno „Achemos grupė“ valdomos...

Lingienė: turime per 20 išplitusių koronaviruso židinių Lietuvoje (44)

Nacionalinio visuomenės sveikatos centro Vilniaus departamento direktorė Rolanda Lingienė palaiko...

Alkoholio pramonė skaičiuoja nuostolius: pardavimų kritimas gali svyruoti tarp 20-40 proc. (15)

Alkoholio gamintojų ir importuotojų nuostoliai, patirti viso karantino metu, gali siekti virš 10...

Danija mėgins grįžti į normalų gyvenimą: mes reagavome greitai (13)

Viena iš pirmųjų Europos valstybių, kuri užvėrė savo ekonomiką reaguodama į „Covid-19“,...

Rizikų darbo vietoms mastas – beprecedentis nuo Didžiosios depresijos laikų (14)

Visame pasaulyje darbuotojai patiria didelį spaudimą krečiant koronaviruso krizei, jau sukėlusiai...

Mokslininkas: didžioji dalis Lietuvą pasiekiančių respiratorių – prastos kokybės (34)

Didžioji dalis Lietuvą šiuo metu pasiekiančių respiratorių yra prastos kokybės, sako Kauno...

|Maža didelių žinių kaina