aA
Neseniai viešojoje erdvėje pasirodė Andriaus Užkalnio kritikos lavina, nukreipta prieš dviratininkus. Situacijai abejingas neliko ir kitas žinomas šalies žurnalistas – Vladimiras Laučius, kuris socialiniame tinkle taip pat negailėjo griežtų žodžių dviračių mėgėjams. Tačiau ar tikrai dviratininkai yra visų blogybių atspindys?
Andrius Užkalnis
© DELFI / Domantas Pipas

Vadina įžūliais ir nesukalbamais

Išsakydamas savo nuomonę apie dviratininkus A. Užkalnis jam būdingu stiliumi nevynioja žodžio į vatą ir rėžia atvirai, kad dviratininkai yra viso blogio pradžia. Pasak publicisto, dviratininkams jų takas – šventas ir jau išvažiavę į kelią jie būna pasiruošę konfliktams su pėsčiaisiais, kurie bent bato krašteliu įžengs į dviračiams skirtą juostą.

Portalo LRT.lt vyr. redaktorius V. Laučius sutinka su A. Užkalniu ir socialinio tinklo „Facebook“ paskyroje dviratininkus įvardija kaip naują kenkėjų rūšį, siurbiančią kraują iš eismo dalyvių, gadinančią daiktus, sveikatą, nuotaiką, laužančią taisykles.

Nepaiso KET?

A. Užkalnis ir toliau laido nepasitenkino strėles į dviratininkus ir sako, kad neįsivaizduoja motociklininkų arba automobilių vairuotojų, kurie važiuotų kaip jiems patogiau – šaligatviais, skverais ir parkų alėjomis, šokinėtų teisinga arba priešpriešine juosta, nardytų po draudžiamaisiais ženklais, prie šviesoforų sustotų pagal nuotaiką, o ne pagal signalą, ir dar jaustųsi, kad yra visada teisūs.

Anot rašytojo, dviratininkai paiso KET tik tada, kada jiems yra patogu – važiuoja šaligatviu, kiek nori ir kada nori, per pėsčiųjų perėją privalo persivesti dviratį, tačiau to nepaiso, nes jie toks eismo dalyviai, kokiais nori būti.

Pasak V. Laučiaus, dviratininkai ne tik, kad neturi humoro jausmo, tačiau dažnai pasižymi ir agresyvumu.

A. Užkalnis rašo, kad dėl savo pajuokavimų apie dviratininkus buvo įskųstas policijai. Pasak jo, baisu net pajuokauti, nes jie to nesupranta, rašo ir neša pareiškimus.

Andrius Užkalnis
Andrius Užkalnis
© DELFI / Domantas Pipas

Dviratininkai gina savo interesus

Lietuvos dviratininkų bendrijos Tarybos nariui Linui Vainiui, tokie žinomų žmonių pasisakymai pasirodė asocialūs, arogantiški ir nepagrįsti.

„Nematau prasmės kiekvieno nusišnekėjimo komentuoti“, – sako vyras.

Kalbėdamas apie Lietuvos dviratininkų kultūrą L. Vainius sako, kad negalima jų vertinti kaip kažkokios ypatingos, homogeniškos, išskirtinius bruožus turinčios bendruomenės. Dviratininkai – Lietuvos gyventojai, tuo metu važiuojantys dviračiu.

„Pagal statistiką, dviračius turi apie pusę šalies namų ūkių. Todėl kultūra įvairi, kokie skirtingi mes esame.Vieni turi didesnę patirtį, geriau valdo dviratį, moka saugiai atsakingai važiuoti. Kiti elgiasi vienodai agresyviai ir chamiškai prie mašinos, dviračio vairo, savo aplinkoje ar išėję į gatvę“, – sako vyras.

Jaučiasi diskriminuojami

Pasak L. Vainiaus, kai kurie KET aprašyti reikalavimai dviratininkams yra tiesiog absurdiški.

„Pavyzdžiui reikalavimas važiuoti dienos metu keliu su įjungtomis dviračio šviesomis ar apsivilkus ryškią liemenę. Dienos metu eismo dalyviai gerai matomi nebūtinai su liemene. Dviračio šviesų dieną beveik nesimato, juo labiau dviračio šviesų stiprumas nereglamentuotas“, – pasakoja dviratininkas.

„Reikalavimas žmonėms sėdus ant dviračio laikytis ypatingo aprangos kodo – išvis Šiaurės Korėjos lygio nukrypimas. Kur matyta, kad Europoje valdžia nurodinėtų piliečiams kokios spalvos ir formos drabužius dėvėti? Paprasti piliečiai, ne statutiniai pareigūnai ar ypatingomis sąlygomis dirbantys spec. darbuotojai. To nėra nei vienoje pasaulio šalyje“, – sako L.Vainius.

Asociatyvi nuotr.
Asociatyvi nuotr.
© Pajūrio regioninio parko nuotr.

„Arba kitas pavyzdys – nulipti prieš pėsčiųjų perėją ir persistumti dviratį. Labai formalus ir kvailas reikalavimas. Būtų užtekę KET formuluotės, kad kirsti perėją saugiu greičiu, prieš tai įsitikinus savo saugumu ir įvertinus atstumą iki kitų transporto priemonių. Dabar net tuščioje gatvėje, kur po kelis šimtus metrų nėra mašinų formaliai turi nulipti ir varytis dviratį per perėją“, – piktinasi vyras.

Tikroji problema – automobilių vairuotojai?

Kalbėdamas apie tikrąsias problemas kelyje, L. Vainius sako, kad automobilių vairuotojai Lietuvoje yra kur kas didesnis galvosūkis nei neatsakingi dviratininkai.

„Lietuvos automobilių vairuotojai, mano vertinimu, yra pavojingiausi, agresyviausi, neprognozuojami, sukeliantys mirtiną pavojų dviratininkams iš visų aplinkinių kaimyninių
šalių“, – sako dviratininkas.

„Pavojingi lenkimai dideliu greičiu, važiavimas priešinga eismo juosta kaktomuša į dviratį, staigus kelio užkirtimas, nepraleidimas išvažiuojant iš kiemo ar uždaros teritorijos, spaudimas prie kelkraščio ar net nustūmimas nuo jo. Tai Lietuvos dviratininkų kasdienybė“, – vardina L.Vainius.

Dviratininkas pasakoja, kad dar šiais metais keliavo dviračiu po Estiją ir išvis nepatyrė jokio agresyvaus elgesio iš automobilių vairuotojų, tačiau net atvirkščiai – priprato prie mandagaus ir atsargaus vairavimo.

Asociatyvi nuotr.
Asociatyvi nuotr.
© Įmonės archyvas

„Lietuvoje iškart grįžau į realybę. Čia žmonės sėdę už mašinos vairo įsivaizduoja save kelio viešpačiais manydami, kad visi aplinkiniai jiems turi duoti kelią, o dviratininkai „trukdo eismui“. Iš čia ta agresija dviratininkų ir pėsčiųjų atžvilgiu sukelia daug eismo įvykių. Tai mentaliteto problema, o Užkalnio ir Laučiaus kalbos yra to elgesio ir mentaliteto atspindys“, – sako L. Vainius.

Draudimai ir reikalavimai painioja žmones

Pasak L. Vainiaus, Lietuvoje begalė nepagrįstų ir prieštaringų reikalavimų, dėl kurių žmonės dažnai susipainioja, o policija į tai nekreipia dėmesio.

„Pavyzdžiui, žmonės galvoja, kad liemenės atstoja šviesas, kas nėra tiesa. Dviračio šviesos tamsoje matosi iš toli, o visokie atšvaitai padeda tik juos apšvietus mašinos žibintais“, – sako dviratininkų bendrijos narys.

L. Vainius pasakoja „šviežią“ patirtį, kai „Velomaratono“ organizatoriai ir rėmėjai „ERGO draudimas“ kartu su policija, viešųjų ryšių akcijos metu, gaudė per perėjas važiuojančius dviratininkus, primygtinai siūlė šalmus, kurie net nėra privalomi.

„Tai absurdas, o visi pamiršta vienintelį esminį reikalavimą – dviratininkai tamsoje privalo važinėti su įjungtomis šviesomis. Lietuvoje to dažnai nepaisoma, o policija nesugeba sukontroliuoti ir užsiiminėja antraeiliais dalykais: liemenėmis, šalmais ir perėjomis“, – piktinasi dviratininkas.

„Tai tokie kasdienybės atspindžiai, mano manymu, atspindi Lietuvos eismo kultūrą, kuri man kartais panaši į rusiškus „Youtube“ ir filmų vaizdelius apie eismą Rusijoje, nei į Vakarų šalių kasdienybę“, – sako dviratininkų atstovas.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Rudenį eismo įvykių sumažėja atėjus žieminių padangų sezonui – siūlo jas keisti anksčiau (60)

Nors žiemines padangas vairuotojai turėtų susimontuoti iki lapkričio 9-osios, tačiau dargana bei...

Svarbus pokytis vairuotojams: nuo lapkričio 1-osios sankryžose į dešinę suksime kitaip (248)

Iki šiol papildomų lentelių su žalia rodykle privilegija besidžiaugę vairuotojai turės pakeisti...

Atšvaitų dieną – svarbi žinutė pėstiesiems: atšvaitus dalys nemokamai (1)

Skatinant senjorus ir kitus eismo dalyvius kelyje segėti atšvaitus, ketvirtadienį prasideda visą...

Šiemet incidentų su paspirtukais dvigubai daugiau – galimas jų eismo apribojimas šaligatviais (50)

Lietuvoje vis gausėja alternatyvių transporto priemonių, sparčiai populiarėja ir elektriniai...

Atšilus orams vairuotojai atsipalaidavo, tačiau nevalia pamiršti svarbios datos (2)

Po vėsių rudeniškų orų į Lietuvą porai savaičių atėjo bobų vasara, o su ja – šilti,...

Top naujienos

Naujų technologijų era: piršto antspaudu ar veidu atrakinami išmanieji telefonai – kiek tai saugu (56)

Šiandien jau nieko nestebina, kad pirštų antspaudu ar savo veidu galite atrakinti išmanųjį...

Sutampa net aplinkybės: Karbauskiui teko savo kailiu pabūti Pranckiečio vietoje (170)

Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos ( LVŽS ) pirmininkas Ramūnas Karbauskis patekęs į...

Gaisras Alytuje: dūmai nusisuko nuo miesto Prognozuoja, kada gaisras bus užgesintas. Papildyta 21:03 (553)

DELFI žurnalistai apsilankė Alytaus apylinkėse, kur šiuo metu vargsta nuo degančių padangų...

Zelenskis negrąžins didžiausio šalies banko savininkui: gresia rimtas konfliktas su buvusiu partneriu (44)

Ukrainos prezidentas pareiškė, kad jo vyriausybė negrąžins didžiausio šalies banko...

Veryga kreipėsi į Alytaus gyventojus (94)

Alytuje jau ketvirtą parą nepavykstant užgesinti padangų perdirbimo gamykloje kilusio gaisro,...

Johnsonas įpareigotas atidėti „Brexit“: tikisi, kad ši idėja nesužavės ES

Borisas Johnsonas teigė nesijaučiąs sužlugdytas, nors Jungtinės Karalystės (JK) parlamentas...

Prancūzijoje turėjo savo krautuvėlę, bet ramybės oazę atrado mažame Žemaitijos kaimelyje (22)

Trylika metų mažame miestelyje Prancūzijoje gyvenusi Lina Galminaitė Blanchot ten turėjo savo...

Užkalnis: kuo kvepia laukinė laisvė ir runkeliai iš kioskų? (107)

Bjaurieji amžiai, dar žinomi, kaip pirmasis nepriklausomybės dešimtmetis, viskas, kas prasideda...

Paaiškėjo pirmoji iš projekto „Šok su žvaigžde“ iškritusi pora ir favoritai (1)

LRT projekto „Šok su žvaigžde“ dalyviams šis vakaras tapo rimtu išbandymu. Laidos pabaigoje...

Apie troleibusą svajojo nuo vaikystės: kai atlyginimas – 500 eurų, jauni darbuotojai čia neužsibūna (59)

Vilniaus miesto gatvės neįsivaizduojamos be troleibusų. Vieni jų nemėgsta dėl prasto...