aA
Atėjus rudeniui vairuotojai turėtų „perprogramuoti“ vairavimo įgūdžius ir paruošti automobilį ekstremalesnėms kelionėms. Lietus, pirmosios šalnos ir slidesni keliai, tamsa – visa tai pasitinka vairuotojus rudenį. Lenktynininkas Antanas Juknevičius skaitytojams pataria, į ką būtina atkreipti dėmesį.
Eismas
Eismas
© DELFI / Domantas Pipas

Siūlo išbandyti automobilį dar kelionės pradžioje

Baltijos šalių rekordininkas Dakaro raliuose ir profesionalus vairuotojas A. Juknevičius sako, kad dar prieš sėsdami į automobilį žmonės turėtų atkreipti dėmesį į orą – kokia tuo metu temperatūra, kokia numatoma prognozė. „Tai užtruks tik sekundę, bet galėsite nuspėti, kokios galimos vairavimo sąlygos“, – priduria A. Juknevičius.

Tačiau, pasak lenktynininko, vien tik to neužteks – reikės įvertinti ir kelio dangą. Tai jis pataria daryti nuošalesnėje gatvėje ar aikštelėje.

„Pats ne kartą esu patyręs, kad 10 km gali būti puikus kelias ir automobilio sukibimas su kelio danga, bet užvažiavus ant viaduko – visiškas plikledis. Keisčiausia, kad akimis jo gali net nepastebėti.

Reikia išmokti tai atskirti, bet jei jau turi įtarimą, kad gali būti slidu, – geriau sumažink greitį ir nerizikuok. Labai sveika patikrinti kelio dangą, bet tai reikia daryti protingai – kai už tavęs ar prieš tave nėra važiuojančių automobilių, pasirinkus saugią atkarpą. Patarimas paprastas – važiuoji ir staigiai pastabdai tam, kad sužinotum stabdymo kelią“, – pataria A. Juknevičius. Tuo metu pareigūnai ragina rinktis tik tam skirtas aikšteles, mat kitu atveju galite sulaukti baudos.

Pašnekovo teigimu, išbandyti automobilį dar kelionės pradžioje ypač svarbu tiems, kurie į didžiuosius miestus atvyksta iš užmiesčio, nuošalesnių rajonų.

„Jei tai tokia atkarpa, kurioje rečiau apsilanko ir kelininkai, gali kilti papildomų pavojų. Pats visuomet išbandau automobilį ir patikrinu stabdymo kelią. Mes, lenktynininkai, taip pat neišvengiame situacijų, kai „užneša“ automobilį. Apačioje žemė būna šilta, kondensuojasi paviršius. Naktį lyg nelijo ar nesnigo, bet būna minusinė temperatūra ir kylantis iš žemės kondensatas tampa ledu“, – LRT.lt sako lenktynininkas.

Antanas Juknevičius
Antanas Juknevičius
© LTeam

Tačiau ką daryti, jei automobilis pradėjo slysti – staigiai stabdyti, o gal kaip tik spausti greičio pedalą ir bandyti išlaviruoti kelyje?

„Svarbu žinoti, kad nėra vienos taisyklės, tinkančioms visoms situacijoms. Stengiuosi nedalyti patarimų, kad reikėtų daryti būtent taip ar kitaip. Tai priklauso ir nuo jūsų automobilio – ar jis varomas priekiniais, galiniais, o gal visais keturiais ratais? Jis sunkesnis ar lengvesnis, aukštesnis ar žemesnis? Kokio galingumo variklis?

Svarbiausias patarimas – stengtis nepatekti į tokias situacijas. Teisingai eismo sąlygas įvertinęs vairuotojas į jas nepatenka arba patenka labai retai“, – tvirtina A. Juknevičius.

Kitas lenktynininko patarimas – mažinti greitį ir nepagailėti pinigų geroms padangoms. „Kokį automobilį bevairuotumėte – kainuojantį keliasdešimt tūkstančių ar kelis šimtus eurų, vis tiek jo valdymas stipriai priklauso nuo sukibimo su keliu. Praradus sukibimą, jį susigrąžinti sunku netgi geram lenktynininkui.

O kaip gali neprarasti sukibimo, jei turi keturias padangas, o kiekviena padanga, priklausomai nuo automobilio svorio ir dydžio, į kelią remiasi maždaug 8–10 kvadratinių centimetrų. Padauginkit tai iš keturių – turite faktiškai tokį lopinėlį, kuris mažesnis netgi už rašomojo popieriaus lapą. Tik tiek laiko jūsų automobilį ant kelio. Kontrolę prarasti tikrai lengva. Taigi geros padangos ir teisingas greitis – pagrindiniai dalykai“, – LRT.lt komentuoja A. Juknevičius.

Pasirūpinkite geru matomumu

Itin svarbus dalykas vairuojant darganotu oru, pasak pašnekovo, yra geras matomumas. „Mūsų regionas skiriasi nuo Ispanijos, Portugalijos, Prancūzijos ar Italijos. Jie net nesupranta, kokiomis sąlygomis mes vairuojame.

Turime trumpas dienas – rytais ilgai laikosi tamsa, o vakare temsta anksti. Apie 18 val. jau būna prietema. Tokiomis sąlygomis vairuoti nelengva – prisideda ir dargana, dėl kurios matomumas dar labiau suprastėja. Kuo vėliau pamatai kliūtį ar įvertini situaciją – tuo lieka mažiau laiko priimti teisingą sprendimą“, – aiškina A. Juknevičius.

Asociatyvi nuotr.
Asociatyvi nuotr.
© DELFI / Andrius Ufartas

Kaip padidinti matomumą? Lenktynininkas pataria nepagailėti pinigų geram langų apiplovimo skysčiui, pakeisti jį iš vasarinio į žieminį bei įsigyti naujus valytuvų šepetėlius.

„Nežinau, kaip tokiu oru vairuoja tie, kurie dar jų nepasikeitė. Būtinai reikia pasikeisti, o ir kainuoja dabar jie tikrai nedaug. Nebėra deficito, čia taupyti nereikėtų. Valytuvus reikėtų keisti kas pusę metų“, – teigia A. Juknevičius. Nuo drėgmės ar ultravioletinių spindulių surambėjusi guma gerai nebenuvalo stiklo ir prastina matomumą.

Nuo valytuvų – prie žibintų. Kiekvieną savaitę automobilio plauti nebūtina, tačiau, pasak A. Juknevičiaus, vairuotojai galėtų nusivalyti automobilio lempas servetėle. Purvas, esantis ant automobilio lempų, gali sumažinti šviesos pralaidumą 20 ar daugiau procentų.

Lenktynininkas pataria nusivalyti priekinį automobilio stiklą ir iš vidaus: jei perbraukus servetėle ji lieka švari – jūs esate šaunuolis. Įvairios dulkės ir nešvarumai prastina matomumą, tokie nevalyti langai greičiau rasoja, ant dulkių „sėda“ garas. Stiklą reikėtų valyti bent kartą per mėnesį, teigia profesionalus vairuotojas.

Dar keletas patarimų vairuotojams rudenį

Šlapi medžių lapai gali būti slidūs kaip ledas. Per juos važiuokite lėčiau ir venkite staigaus stabdymo.

Dyzelinių automobilių savininkams patartina patikrinti pakaitinimo žvakes, akumuliatorių. Vertėtų pasikeisti ir kuro filtrą.

A. Juknevičius
A. Juknevičius
© Asmeninio albumo nuotr.

Vertėtų apžiūrėti ir šviesos prietaisus – saulė kyla vėlai, o leidžiasi anksti ir būtent tuo metu gatvėse būna daugiausia automobilių. Prieblandoje ar tamsoje tvarkingai veikiančios automobilių šviesos padės vieniems kitus kelyje pastebėti geriau.

Nelaukite pirmojo sniego, kad pasikeistumėte padangas. Vasarinės padangos praranda savo darbines savybes esant žemesnei temperatūrai nei 7 laipsniai. Jei šlapia, sukibimas prastėja, o stabdymo kelias – gerokai pailgėja. Žieminės padangos tokiomis sąlygomis veikia kur kas geriau. Nemažai vairuotojų visus metus važinėja su žieminėmis padangomis, todėl jiems reikėtų patikrinti, ar likęs protektoriaus gylis dar tinkamas naudoti.

Kelių eismo taisyklės numato, jog nuo lapkričio 10 d. iki kovo 31 d. draudžiama važinėti su vasarinėmis padangomis.

Dar vienas patarimas – silikoniniu purškalu ar tepalu sutepti visas gumines tarpines. Tai padarę išvengsite situacijų, kai esant minusinei temperatūrai prišąla durelės.

Vilniuje ir Kaune gatves prižiūrinčių įmonių atstovai teigia esantys pasiruošę šaltajam sezonui. Remdamiesi orų prognozėmis, jie tikisi išberti panašų kiekį druskų kaip ir praėjusį sezoną.

www.lrt.lt
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Kaip neįkliūti sukčiams kelyje: pasakė, kaip dažniausiai stengiasi apgauti vairuotojus (14)

Sukčių kasdienybėje galima sutikti įvairių, tačiau draudikai dažniausiai fiksuoja tuos, kurie...

Pasakė, kada vairuotojai privalo praleisti viešąjį transportą: šią taisyklę pamiršo ne vienas (58)

Viešasis transportas yra neatsiejamas kelių eismo dalyvis, turintis tam tikras taisykles, kurių...

Priminė, ką daryti, jeigu nepavyko išvengti susidūrimo su laukiniu gyvūnu: vairuotojai tą dažnai pamiršta (16)

Rudenį, padidėjus gyvūnų migracijai, kai prasideda ruja, gyvūnų elgesys pasikeičia – jie...

Registratorius užfiksavo, kaip Floridoje automobilis rėžėsi į stovinčią mašiną sprogusia padanga (2)

Vienas dideliu greičiu lėkęs automobilis rėžėsi į kitą mašiną, kuri sprogus padangai,...

Ką patikrinti prieš perkant naudotą automobilį, kad nenusipirktumėte „skenduolio“ (11)

Vanduo gali padaryti labai didelę žalą automobiliui, todėl prieš jį įsigyjant būtina...

Top naujienos

Ekspertai apie „bandomąjį projektą“ Vokietijos mieste: tai tik pradžia, būkit pasiruošę (354)

Žinia, jog Vokietijos katalikybės sostine laikomame Kelne nuo šiol aidės muedzino šauksmas,...

Po lietuviškomis etiketėmis – baltarusiškas alus: tokių prekių pirkimą vadina karo finansavimu mūsų lėšomis (450)

Socialiniuose tinkluose gyventojai ėmė piktintis tuo, kad parduotuvių lentynose parduodamas...

Lemtinga JAV klaida: vis dažniau į reanimacijas patenka jaunesni

Sunkių COVID–19 ligonių gretose Amerikoje – vis dažniau pasitaiko jaunų žmonių, jiems tenka...

Vaidas Mikaitis | D+

Europos šalis, kurią prisijungti atsisakė net SSRS: dabar ji mėgstama dėl pigaus alkoholio ir sekso (10)

Lietuvai įstojus į ES, ilgą laiką buvo akcentuojama, kad štai mes, periodiškai apsikeisdami su...

Su siaubu prisimena slaptas orgijas prie Vilniaus: jis man vis kartojo „ateisi išpažinties pas kunigėlį“ (102)

Iš vieno Aukštaitijos kaimo į Vilnių su draugu atvykęs penkiolikmetis jaunuolis tikėjosi, kad...

Skaičius vėl šoktelėjo: pasieniečiai į šalį neįleido 91 migranto, vidurnaktį Baltarusijoje iššautos 4 signalinės raketos (14)

Šeštadienį neteisėtai iš Baltarusijos bandančių patekti migrantų skaičius šoktelėjo,...

Metų seklys: į laisvę paleistas kalėjimų veteranas subūrė gaują, bet ji buvo greitai sutriuškinta (2)

Delfi, bendradarbiaudamas su Lietuvos policija, tęsia kasmetinį pasakojimų ciklą „ Metų seklys...

Vakaruose įprasta, o lietuviai nedrįsta: urologas paaiškino, kada vyro sterilizacija – geriausia išeitis (12)

Nors kontracepcija ilgą laiką buvo tik moterų rūpestis, pastarieji metai rodo, kad ir šioje...

Neuromokslininkė išaiškino, kodėl susinervinus labai svarbu skaičiuoti iki 10: tai gali išsaugoti jūsų gyvybę (7)

Ar pastebėjote, kas nutinka jūsų organizmui, kai patiriate tam tikras emocijas – pavyzdžiui,...

Birutė Saulytė | D+

Garsių knygų įkvėpti receptai: angelų sparneliai, kukurūzų duona ir daniškos spurgos (autorius)

Mano galva, jaukiuose namuose iš esmės svarbūs tik du dalykai: knygų pilna lentyna ir maisto...