Nuo kovo 1 dienos lyg pirmieji šiltojo sezono šaukliai į gatves galėjo sugrįžti mopedai ir motociklai. Įvairių kategorijų dvirates transporto priemones gali vairuoti ir itin jauni vairuotojai, pavyzdžiui, 15-mečiai.
Mopedus, kurių variklio cilindro darbinis tūris yra iki 50 kubinių centimetrų, o greitis siekia iki 45 km/val, gali vairuoti visi, kurie turi B kategorijos vairuotojo pažymėjimą arba nuo 15 metų, jeigu yra įgavę teisę vairuoti AM kategorijos transporto priemones.
A1 kategorija suteikia galimybę vairuoti motociklus, kurių variklio darbinis tūris didesnis kaip 50 cm3, bet ne didesnis kaip 125 cm3, jo galia neviršija 11 kW, o galios ir svorio santykis ne didesnis kaip 0,1 kW/kg. Šią kategoriją galima įgyti nuo 16 metų.

Visgi, nuo 2021 m. rugpjūčio, būnant bent 24 metų ir B kategorijos vairuotojo pažymėjimą turint bent du metus bei vairavimo mokykloje įveikus 6 val. praktinio vairavimo kursą, šią kategoriją galima įgyti be „Regitros“ egzamino.
A2 kategorija – motociklai, kurių galia siekia iki 35 kW. Šią kategoriją reikia išsilaikyti tiems, kurie nori anksčiau įgyti galimybę vairuoti galingiausius motociklus. A kategorija – visi motociklai, kurių galia viršija 35 kW, tam reikia turėti dvejų metų A2 kategorijos transporto priemonių vairavimo stažą. Šis reikalavimas netaikomas 24 metų sulaukusiems asmenims.
„Regitros“ pateiktais duomenimis, 2024 m. A kategorijos vairuotojo pažymėjimą Lietuvoje turėjo 180 380 asmenų, palyginimui, lengvuosius automobilius gali vairuoti 1 505 180 asmenų. Taigi, motociklininkus galima vadinti mažuma.
Be to, per visus praėjusius metus buvo įregistruoti 2187 mopedai (L1) ir 8646 motociklai (L3), kai lengvųjų automobilių – 190 974.

Deja, dažnai net nespėjus atidaryti šiltojo sezono, pasipila avarijos, kuriose dalyvauja motociklininkai. Nuo kovo pradžios Delfi informavo apie bent 8 tokias avarijas. Atrodo, kad automobilių ir motociklų vairuotojai keliuose niekaip negali surasti simbiozės.
Automobilių vairuotojai kaltina motociklininkus smarkiu greičio viršijimu, pavojingais manevrais ir tamsia apranga. Motociklininkai dėsto, jog automobilių vairuotojai per retai žvalgosi į veidrodžius ir jų nemato.
Saugaus eismo ekspertas, vairavimo instruktorius Darius Kanapinskas teigia, jog svarbiausia taisyklė – pagarba vieni kitiems, tai akcentuojama ir Kelių eismo taisyklėse.
„Kelių eismo taisyklėse rašoma, kad eismo dalyvių elgesys grindžiamas savitarpio pagarba ir atsargumu, tai – svarbiausia taisyklė. Svarbu ne galvoti apie pirmumą, o įsitikinti, jog esame tikrai matomi. Motociklininkams svarbu prisiminti, jog yra mažiau matomi, todėl jie turėtų važiuoti taip, kad nedingtų iš automobilių vairuotojų veidrodžių“, – sako D. Kanapinskas, kuris ir pats leidžiasi į keliones motociklu.

Pasak jo, automobilių vairuotojams labai reikėtų susikoncentruoti darant posūkį į kairę. O motociklininkams – įsitikinti, ar jis tikrai yra matomas. Saugaus eismo ekspertas akcentuoja, kad būtent tokiomis aplinkybėmis ir nutinka nemažai nelaimių.
Pavyzdžiui, vairuotojas nori sukti į kairę, kitoje pusėje esantis automobilis irgi nori sukti į kairę, pirmoje juostoje važiuoja automobilis, o už jo – motociklininkas. Taip jis patenka į nematomą zoną, nes jį užstoja automobilis, kuris irgi ruošiasi sukti. Be to, motociklas užima mažiau vietos ir mūsų regėjimo lauke, todėl atrodo, jog važiuoja lėčiau nei iš tiesų.
Automobilistams D. Kanapinskas pataria dažniau užmesti akis į veidrodžius: „Europoje man netenka matyti, jog automobilių vairuotojai būtų įnikę į mobiliuosius, atrodo, jog jie turi „trečią akį“ ir itin skenuoja veidrodžius.“
Pasak jo, lietuviai dažnai pamiršta stebėti, kas vyksta ne tik automobilio priekyje, bet ir jo gale. Vis dėlto, pripažįsta, jog šiemet jau buvo maloniai nustebęs, jog spūsčių metu vairuotojai kiek pasitraukė ir padarė koridorių, kad motociklai galėtų pravažiuoti.

Didžiausia kritika motociklininkams – viršijamas greitis, tačiau saugaus eismo ekspertas sako, jog toks įspūdis gali susidaryti dėl techninių tokios transporto priemonės galimybių.
„Motociklas turi galimybę greičiau startuoti nuo sankryžos ir jis greičiau gali išvystyti maksimalų leistiną greitį, todėl daugumai tai sudaro klaidingą iliuziją, kad motociklininkas viršija greitį. Jis gali greičiau ir smarkiau startuoti, tačiau vėliau važiuoja tvarkingai ir pagal taisykles“, – patikina D. Kanapinskas.
Viena svarbiausių motociklininko užduočių – būti matomu. Kai kurie motociklų vairuotojai mėgsta būti itin stilingi kelyje, tačiau prie tamsaus motociklo priderinus ir tamsią aprangą gali būti nesaugu.
„Aš pats, mano šeimos nariai ir net draugai, visada užsidedame šviesą atspindinčias motociklininkams pritaikytas liemenes, o jeigu tenka važiuoti naktį – rengiamės lietaus aprangas, nes jos turi daugiau šviesą atspindinčių elementų.
Stilius svarbu, bet svarbiausia – sveikata ir gyvybė, todėl ant motociklo šonų taip pat reikėtų užsiklijuoti šviesą atspindinčius elementus, lygiai taip pat ir ant šalmo, ypač, jeigu juodas. Manau, kad juos galima priderinti ir stiliaus tai labai nesugadins“, – pataria D. Kanapinskas.

Sėdėdamas ant motociklo vairuotojas gali pats pagalvoti, ar vairuodamas automobilį dabar matytų save. Rekomenduojama nevažiuoti iš paskos automobilio ties jo viduriu, geriau pasislinkti į šoną, kad vairuotojas matytų motociklą per šoninį veidrodį.
Vairuotojams pamačius motociklą taip pat nederėtų panikuoti, svarbiausia nedaryti staigių manevrų. Kai kurie motociklininkai sako, jog geriausia – nedaryti nieko, jie patys įvertins situaciją ir atliks reikiamą manevrą.
„Galbūt ne 100 procentų atvejų, bet greičiausiai taip“, – paklaustas, ar toks patarimas naudingas atsakė D. Kanapinskas.
Norintiems dar šiemet išriedėti į gatves ant savo plieninio žirgo, „Regitra“ informuoja, jog registracija į praktikos egzaminus galima nuo balandžio 1 d.