aA
Skandinavijos šalyse į automobilius, importuotus iš Lietuvos, žiūrima ypač įtariai, ir ne be pagrindo. Švedijos pareigūnai ėmėsi didelio tyrimo ir išaiškino schemą, kaip iš JAV ar Didžiosios Britanijos atgabentos šiukšlės netikėtai mūsų šalyje pavirsta važiuojančiomis transporto priemonėmis ir yra išgabenamos į Skandinavijos šalis, o jas įsigiję pirkėjai nė neįtaria, kad važinėja metaliniuose karstuose.
Švedijos policijos tyrimo rezultatai
© DELFI

Operacijos drauge ėmėsi Švedijos policija bei organizacija „Larmtjanst“, valdoma Švedijos draudimo federacijos bei Švedijos ne gyvybės draudimo kompanijų. Tyrimo objektu tapo iš Baltijos šalių, daugiausiai iš Lietuvos, atvežti ir Švedijoje perregistruoti automobiliai.

Įveža net per Vokietiją

Tyrimo radiniai stulbina, mat, kaip pavyko išsiaiškinti švedų detektyvams, organizacijos, prikeliančios netinkamais naudoti pripažintus automobilius, šaknų rasta ne tik keliose Europos šalyse, bet ir JAV.

Detektyvų aiškinimu, JAV arba Didžiojoje Britanijoje buvo nusiperkamas automobilis, nukentėjęs stiprioje avarijoje. Iš JAV toks „metalo laužas“ buvo importuojamas į Lietuvą, kur, remonto dirbtuvėse, į automobilį nebepanaši mašina atgaudavo normalią išvaizdą. Tuomet, priklausomai nuo aplinkybių, automobilis galėjo būti eksportuojamas į Švediją tiesiogiai, arba įvežamas per aplinkines šalis, netgi per Vokietiją.

Kaip pabrėžė tyrimą vykdę pareigūnai, neleistinos veiklos užuomazgos prasideda dar JAV, mat automobilio, turinčio sunaikintino statusą, užregistruoti neįmanoma dėl to, kad jis laikomas pavojingu. Tačiau sudaužytų automobilių pardavėjai tik perspėja, kad konkreti transporto priemonė negali būti užregistruota JAV.

Švedijos policijos tyrimo rezultatai
Švedijos policijos tyrimo rezultatai
© DELFI

Visi iki vieno – šiukšlės

Tyrimas prasidėjo Švedijos, Stokholmo uoste, kur pareigūnams pavyko aptikti apynaujį 3 serijos BMW. Automobilio kėbulo identifikacijos numeris (VIN) sutapo su esančiu gamyklinėje plokštelėje, bet variklio numeris buvo nutrintas, o automobilyje aptiktos dar dviejų kitų, vogtų, automobilių dalys.

Minėtas BMW buvo skirtas JAV rinkai, tačiau ten buvo patyręs stiprią avariją, pripažintas naikintinu ir iškeliavo į Lietuvą. Čia, atgavęs formą, buvo atgabentas į Švediją su vokišku registracijos numeriu.

Dar vienas BMW Stokholmo uoste buvo aptiktas po savaitės. Šįkart VIN, gamyklinė plokštė ir variklio numeris buvo nepakeisti, tačiau automobilyje aptikta dalių iš kitų trijų, Vokietijoje ir Didžiojoje Britanijoje pavogtų, automobilių. Pastarasis modelis taip pat buvo skirtas JAV rinkai, iš kur, po avarijos, iškeliavo į Lietuvą. Į Švediją modelis buvo įvežtas su lietuviškos registracijos numeriu.

Trečiasis automobilis, patekęs į Švedijos tyrėjų akiratį, taip pat buvo BMW. Tiriant jį atrasta trijų skirtingų automobilių dalys iš JAV, Didžiosios Britanijos ir Lietuvos. Iš pastarųjų – vienas buvo vogtas. VIN numeris nesutapo su įrašu gamyklinėje plokštėje. Šiam, JAV rinkai skirtam modeliui, buvo išduotas netaisomo automobilio sertifikatas, bet į Švediją jis buvo importuotas panaudojus latvišką registracijos numerį.

Švedijos policijos tyrimo rezultatai
Švedijos policijos tyrimo rezultatai
© DELFI

Tarp radinių pavyko atrasti netgi „Audi S4“ modelį, kurį Švedijoje po auksarankių perdirbimo nauji savininkai užregistravo kaip „Audi RS4“. Tai, kad automobilis yra S4, išdavė VIN numeris. Po avarijos JAV automobilis buvo atstatytas, pakeistas prietaisų skydelis, elektronika, stabdžių sistema, pavarų dėžė iš automatinės į mechaninę ir t.t. Nemažai panaudotų dalių – iš Vokietijoje pavogto automobilio.

Dar vienas 3 serijos BMW, po avarijos Didžiojoje Britanijoje, buvo atgabentas į Lietuvą. Meistrai automobilį atstatė, perdarė jo vairo sistemą iš vairo dešinėje į vairą kairėje, ištrynė variklio ir pavarų dėžės serijos numerius. Tyrėjai tirdami šį automobilį jame surado dviejų, Vokietijoje ir Didžiojoje Britanijoje pavogtų, automobilių dalių.

Nuvedė į Kauną

Švedijos policijai pavyko išaiškinti, kad schemos šaknys veda į Kauną. Būtent čia vietiniai auksarankiai į gyvenimą atgal sugrąžindavo tas transporto priemones, kurioms netgi buvo išduotos pažymos, kad grįžti į kelius jos negali.

Garažas, kuriame buvo prikeliami „metaliniai frankenšteinai“, buvo apieškotas pasitelkus ir Lietuvos pareigūnus. Radiniai pribloškė: automobiliai čia buvo virinami iš dalių, surenkami iš skirtingų transporto priemonių, atgal į vietą grąžinami nutraukti stogai, išlaužytos važiuoklės ir t.t. Pareigūnų tyrimo pastabose yra ne tik pabrėžta, kad VIN numeriai buvo klonuojami. Yra ir tokios žymos, kaip, pavyzdžiui, po remonto automobilis tapo 2 cm trumpesnis.

Negana to, buvo ištirtos garaže surastos kompiuterinės laikmenos, automobilių remonte naudota elektronika. Policijai pavyko išaiškinti nemažai automobilių, važinėjančių Švedijos keliuose. Patikrinus jų identifikacijos numerius paaiškėjo, kad visi automobiliai sugrįžo į eismą, nors turėjo nebetaisytinų žymas.

Švedijos policijos tyrimo rezultatai
Švedijos policijos tyrimo rezultatai
© DELFI

Pareigūnams pavyko atrasti daugybę elektronikos priemonių, plačiai naudotų automobilių vagystėse, perprogramuojant automobilių raktelius, borto kompiuterius ir t.t. Kaune rastos priemonės be didesnio vargo leido kopijuoti rakteliuose esančią informaciją, atrakinti ir užrakinti automobilius, priskirti naujus raktelius automobiliams, keisti VIN kodą. Rasta ir savadarbių priemonių, pavyzdžiui, leidžiančių automobiliui priskirti naujus raktelius.

Tyrėjai pabrėžė, kad nė vienu atveju pardavėjai, į rinką sugrąžinę šiukšles, nebuvo įspėję klientų, kad automobilis prikeltas iš „mirusių“. Be to, dažniausiai tokie automobiliai buvo parduodami su tik vienu raktu. Dauguma iš tirtų automobilių buvo sulipdyti iš kelių skirtingų dalių, atstatyti naudojant vogtų automobilių dalis.

Švedai, apibendrindami tyrimo rezultatus, pabrėžė, kad neretai nustatyti, jog automobilis prikeltas iš šiukšlės, gana sudėtinga, mat darbai Kaune buvo atliekami nagingai. Nepaisant to, pavojų vairuojant tokį automobilį netrūksta: iš kelių skirtingų dalių sulipdyti automobiliai turi netinkamai sumontuotas saugos pagalves, zonos, turinčios sugerti smūgį avarijos metu, gerokai trapesnės ir praradusios savo savybes.

Lietuvoje sugrąžinti lengviau

Vitoldas Milius, Lietuvos autoverslininkų asociacijos (LAA) generalinis direktorius, neslėpė, kad iš JAV ar ES šalių daužti automobiliai atkeliauja į Lietuvą, mat užsienyje galioja griežtesni remonto ir saugos sistemų atstatymo standartai. Anot jo, jei užsienyje dėl aukštų automobilių remonto standartų visi atstatymo darbai pabrangsta, Lietuvoje dažnai nesusimąstoma, kad netinkamas automobilio remontas gali turėti labai rimtas pasekmes.

„Puikiai žinomos istorijos, kaip prabangūs ,,stipriai“ daužti automobiliai yra ,,suremontuojami“ Lietuvoje. Dažnai jie būna registruojami Lietuvoje, bet iškeliauja į kitas šalis, jau turėdami ES registracijos dokumentus“, – pasakojo pašnekovas.

Anot jo, savotiška taisykle tapo tai, kad parduodamas automobilį į kitas šalis, jo savininkas sutinka pasirašyti automobilio pirkimo-pardavimo sutartį, kuria patvirtinama, kad automobilis yra saugus, nesvarbu, kad prieš tai jis buvo stipriai apgadintas. Manoma, jog „nieko tokio“, jei buvęs savininkas nedeklaruos, kad automobilis buvo sudaužytas, neatskleis, kas ir kaip atliko jo remonto darbus, nors iš tiesų ši informacija itin svarbu, kai automobilis parduodamas į kitas šalis, jei pardavėjas pabrėžė, kad automobilis yra saugus naudoti.

„Pirmi signalai dėl nesaugių importuotų automobilių iš Lietuvos buvo gauti iš Skandinavijos šalių. Švedijoje iš Lietuvos importuotų automobilių detali vertinimo praktika prasidėjo prieš kelis metus, kai įgaliotame servise buvo nustatyta, kad automobilis neleistinai suremontuotas, kad jame yra vogtų detalių. Ši žinia greitai nuskriejo per visas Skandinavijos šalis“ – aiškino V. Milius pridūręs.

Visuomenės pasipiktinimas buvo toks didelis, kad į automobilius, kurių istorijoje yra minima Lietuva, Švedijoje žiūrima itin įtariai, jie nuodugniai patikrinami. Be to, kai kurios advokatų kontoros netgi siūlo nemokamai pasitikrinti brangių, iš Lietuvos importuotų, automobilių techninę būklę.

„Švedijoje buvo ne vienas atvejis, kai buvo gauta informacija, kad automobilio saugos pagalvės buvo iššovusios, tačiau tikrinant suremontuotą transporto priemonę buvo nustatyta, kad saugos pagalvių nėra arba jos sumontuotos iš kitų automobilių ar restauruotos. Kadangi Švedijoje, o taip pat ir daugelyje Europos valstybių, draudžiama naudoti neoriginalias saugos pagalves, pagal nutylėjimą laikoma, kad tokiu atveju automobilyje tiesiog nėra saugos pagalvių ir automobilis pripažįstamas nesaugiu“, – aiškino žinovas.

Pasak jo, atradus, kad saugos pagalvės remontuotos neleistinu būdu, detaliau gilinamasi ir į automobilio remonto kokybę. Anot V. Miliaus, taip dažnai atrandama, kad automobilis suremontuotas neleistinai, surandamos vogtos dalys ir pan. Tokiam automobiliui, aiškino pašnekovas, tiesiog uždraudžiama dalyvauti eisme ir prasideda turtinių santykių aiškinimasis su automobilių pardavėjais.

„Toks automobilis gali būti gražintas buvusiam savininkui iš Lietuvos. Be to, išieškomi ne tik už automobilį sumokėti pinigai, bet ir įvairiausi mokesčiai, teismo išlaidos, turtinės ir neturtinės žalos. Visa tai gali gerokai viršyti automobilio kainą“, – neslepia V. Milius.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(9 žmonės įvertino)
3.3333

Patikrinę iš JAV į Lietuvą atvežtą „Volvo“ visureigį konstatavo: gerai, kad ne dyzelinis (216)

Vieša paslaptis, sako autoservisų specialistai, kad dažniausiai benzininiai automobiliai genda...

Patikrino techninę apžiūrą įveikusius automobilius: pusė TA gavo už „gražias akis“ (207)

Ar galima už kyšį netvarkingam automobiliui gauti galiojančią techninę apžiūrą (TA)?...

Ką patikrinti perkant naudotą automobilį, kad pirkinys nevirstų kate maiše (37)

Perkant naudotą automobilį privalu patikrinti ne tik visus dokumentus ir techninės apžiūros...

Pavažinėto „Volvo“ patikra servise kaunietei baigėsi ilgu gedimų sąrašu (189)

Naudoto automobilio pirkimas neretai prilygsta katės maiše įsigijimui. Tokių situacijų patyrė ir...

Naudotų automobilių kiekiai nemažėja: balandį atvežta 10 proc. daugiau nei prieš metus (7)

Bendrovė „AutoTyrimai“, išanalizavusi VĮ „Regitra“ pateiktus duomenis, užfiksavo, kad...

Top naujienos

Gyvai / Finansų ministras Šapoka – apie naujus ir didesnius mokesčius bei kam iš biudžeto nubyrės daugiausiai vyksta apklausa (1)

Už ką kitąmet mokėsime daugiau ir kam gyvenime gerės labiausiai? DELFI Dienoje – finansų...

Itin pavojinga situacija Alytuje: ugniagesiai vis dar kovoja su liepsnomis, gyventojams išplatintas pranešimas atvyko kariškiai (330)

Alytuje dėl kilusio milžiniško gaisro evakuojama reabilitacijos ligoninė. Ugniagesiai praneša,...

Iš Erdogano – akibrokštas amerikiečiams: nesusitiksiu su jais

Turkijos prezidentas Recepas Tayyipas Erdoganas trečiadienį pareiškė, kad per JAV viceprezidento...

Šaltiniai: po slapto susirinkimo prezidentūroje ruošiamasi „šnipų mainams“ su Rusija (1)

Lietuva ir Rusija susitarė apsikeisti dėl šnipinėjimo nuteistais asmenimis, BNS patvirtino...

Strazdauskaitės budelio advokatas: jis siūlė paleisti, nežudyti (26)

Ketvirtadienį Kauno apygardos teisme ketinama toliau nagrinėti vieną kraupiausių pastarojo meto...

Aistros dėl Pranckiečio nerimsta – Seimo etikos sargai imasi tirti ar procedūros buvo teisėtos (30)

Seimo Etikos sargai trečiadienį svarstė, ar teisėtai antradienį buvo surengtas Seimo valdybos...

Rusijos žurnalistai – amerikiečių karinėje bazėje: Manbidžas mūsų (37)

Rusijos žurnalistai dalijasi filmuotais vaizdais iš paskubomis amerikiečių apleistos karinės...

Euro 2020 atranka: įprasti favoritai, nesustabdomas suomis Pukki ir skenduoliai prie Baltijos (1)

„Žaidėjams priekaištų nėra, jie atsidavė 110 procentų“, - pirmadienį po pralaimėjimo...

Pristatė kitų metų biudžeto projektą: 3 nauji mokesčiai ir didesni atlyginimai (359)

Vyriausybė parengė 2020 metų biudžeto projektą. Jame atsidūrė daug diskusijų sukėlę 3...

Klausimas šešių nulių zonoje: kodėl Panevėžyje gydymas pigesnis nei Vilniuje ar Klaipėdoje (8)

Klaipėdos gyventojams sveikatos priežiūros paslaugos kainuoja pigiau ir jas gauti galima greičiau....