aA
Retas vairuotojas, įsigijęs naują automobilį ir supylęs į jo variklį gamintojo atstovo rekomenduotą ilgo naudojimo alyvą susimąsto, ar tikrai tai, ką jis daro, yra sveika jo mašinos širdžiai. Tą patikrinti nusprendė Oil-in.lt, ištyrę ne vieną visame pasaulyje plačiai pripažintą alyvą, patikrinę daugybę su alyva susijusių mitų ir tiesų. Tai, kas buvo aptikta Oil-in.lt laboratorijoje, nemaloniai nustebino ne tik automobilio savininkus, bet ir pačius tyrėjus.
Variklio alyva
© Shutterstock

Jei turi kibirą popkorno, bet neturi gero filmo – ne bėda. Atsidarai feisbuką, užeini į kokią nors automobilistų grupę ir papostini klausimą: „kas kiek kilometrų reikia keisti variklio alyvą?“ Užvirs tokia diskusija, kad kibiras spragėsių nejučia dings. Pasiūlymų alyvos keitimo intervalui bus nuo kokių 7000 iki 40000 km.

Kadangi Lietuvos konstitucijos 26-tas straipsnis sako, kad „minties, tikėjimo ir sąžinės laisvė yra nevaržoma. Kiekvienas žmogus turi teisę laisvai pasirinkti bet kurią religiją arba tikėjimą ir vienas arba su kitais, privačiai arba viešai ją išpažinti, atlikinėti religines apeigas, praktikuoti tikėjimą ir mokyti jo“, kiekvienas bus savotiškai teisus.

Aš nesu joks kunigas ar pranašas ir nesiruošiu griauti jūsų religijos pamatų. Na, gal tik šiek tiek pajudinsiu juos. O kalbėsime mes šiandien apie vieną iš žinomiausių religijų – alyvos eksplotavimą Long Life režimu. Jis nebuvo sugalvotas jokiame garaže ir tai net ne legenda – tai religija, kurią mums primetė patys automobilių gamintojai, o jų žodžiais abejoti neleidžia tikėjimas. Kadangi Oil-In.lt ne iš tų, kurie tiki viskuo kas jiems sakoma, todėl šiandien laboratorijoje mes ištyrėme alyva po beveik 30 000 km. eksplotacijos.

Tyrimui pasirinkome vidutinės klasės dyzelinį šeimos automobilį „Opel Insignia“. Pirma registracija 2017 metų gruodžio mėnesio. (Čia kaip koks perekūpas su ta data) Variklio darbinis tūris – 1,6 litro. Galia – 100 kW. Automobilio rida – 57 000 km. Tiriamos alyvos rida – 29 000 km. Noriu atkreipti jūsų dėmesį į automobilio eksplotavimo sąlygas: jos turbūt idealiausios kokios tik galį būti Lietuvoje. Degalai – tik iš patikimos degalinės, automobilis naudojamas praktiškai visą laiką trasoje, kiek tai įmanoma. Automobilio vidutinis greitis sudaro beveik 70km/val., kas Lietuvoje yra tikrai daug. Automobilis nėra matęs jokių apkrovų, jokių priekabų, jokių krovinių, viskas ką jis veža, tai 80 kg svorio vairuotojas. Kaip suprantate, automobilis yra garantinis todėl prižiūrimas atstovybėje Long Life režimu.

Atitinkamai alyvos keitimo intervalas yra 30 000 km. Alyva standartinė – „GM Dexos2 5w30“. Šiuo atveju, visai nenoriu kalbėti apie jos kainą arba kokybę, nes tokia alyvą pila ženklo atstovas, vadinasi, ji turi tarnaut taip, kaip jis sako. Taigi, po 29 000 km. „kišam alyvą po mikroskopu“.

Po rezultatų – žagtelėjo

Prisipažinsiu, pamatęs rezultatus – žagtelėjau. Nesupratau, į ką žiūriu, ar į alyvos cheminę analizę, ar į stoties prostitutės kraujo tyrimą. O to automobilio vairuotojas pasakė: „jei čia butų mano automobilis, turbūt širdis sustotų“.

"Long Life" variklio alyvos tyrimas. Oil-in.lt nuotr.
"Long Life" variklio alyvos tyrimas. Oil-in.lt nuotr.

Pradėkim nuo klampumo. Jis krito nuo maždaug 11,8 iki 8,9 centistoksų prie 100 laipsnių temperatūros. Taigi, tai jau nebe 5w30, o xW20 klampumas. Alyva neišlaikė savo fizinių savybių.

Pereikime prie cheminių savybių. Alyvos šarminis skaičius TBN – 2,2. Priminsiu, kad pagal taisykles, jei alyvos šarminis skaičius krito iki pusės savo pradinės reikšmės – alyva laikoma atitarnavusi. Šviežios alyvos TBN buvo 7,1, vadinasi alyva mirė jau prie 3,5. Skaičius 2,2 rodo tai, kad alyva buvo naudojama stipriai per ilgai ir šarminis skaičius krito tiek, kad susilygino su rūgštinių skaičiumi TAN.

Tokia alyva nebeturi jokių, liaudiškai tariant, plaunančių savybių. Visi degimo produktai, suodžiai, pelenai nebesulaikomi alyvoje. Dėl viso to alyvoje susidaro rūgštinė terpė, prasideda korozija, abrazyvų formavimasis, paviršių padengimas lakais, šlakais ir kitokiais purvais įvairiais pavadinimais.

Ištirti TAN nebuvo galimybių, bet, sprendžiat iš nitrifikacijos, oksidacijos ir kitų rodiklių spėju, kad galėjo pakilti iki 3 ar net 5. Trumpai tariant, visi rodikliai rodo, kad alyvai amen. Ji buvo nužudyta dar likus daug kilometrų iki eksplotavimo pabaigos, po to jai įkalė kuolą į krūtinę, įdėjo į švino karstą ir palaidojo po akmenimis.

Negana to, kad alyva visiškai mirusi, tai dar ir iš variklio drožlės byra. Pažiūrėjus į metalų analizę, susidaro jausmas, kad į alyvą visą Mendelejevo periodinę lentelę iškratė. Geležies kiekis labai didelis. Galbūt nesukčiau galvos dėl tokio kiekio, jei tai būtų pirmo užpylimo (angl. first fill) alyvos tyrimas. Naujo variklio detales kažkiek prisitrina ir alyvoje būna padidintas geležies bei aliuminio kiekis, bet dabar, po 57 000 km… 70 PPM aliuminio irgi labai daug, tai bus iš stūmoklinės grupės ir indeklų.

Prie kompanijos prisideda chromas iš žiedų, alavas iš indėklų. Varis gali būti iš turbinos ašelės įvorių. Silicis – tai dulkės, patekusios į alyvą. Molibdenas – likutis iš first fill alyvos.

Rekomenduoja dukart trumpiau

Palyginimui, galime paimti jau darytus tyrimus. Pažiūrėkite kokie metalų kiekiai yra 15 metu senumo varikliuose, alyvą naudojant protingais intervalais, ir čia. Skirtumą pastebės bet kas.

Šitos alyvos metalų analizė atrodo tragiškai, lyginant su kitomis mūsų darytomis analizėmis. Dabar pagalvokite, kas liktų iš jau seniai mirusios alyvos, jei automobilis būtų eksplotuojamas mieste, kamščiuose. 29 000 km buvo nuvažiuota per šiek tiek daugiau nei 400 motovalandų. Vilniuje ar Kaune tai užtruktų apie 800 – 1000 moto valandų. Bijau ir pagalvoti.

Aš rekomenduoju alyva keisti maždaug ties 250 motovalandų, neatsižvelgiant į nuvažiuotus kilometrus.

Tai va tokios tokelės. Pasinaudodamas konstitucine teise, aš išsakiau savo mintis paremdamas jas faktais, ir mano sąžinė visiškai rami. Jeigu po kelių metų jūs sugalvosite išleisti savo sunkiai uždirbtus pinigus naudotam automobiliui ir eisite pas dilerį su viltimi, kad ten gausite geresnę prekę, nei siūlo turgaus perekūpas, tai labai linkiu, kad jums nepakliūtų toks automobilis, kaip šitas, kurio eksploataciją mes šiandien aptarėme.

Šio teksto autorius yra Marius Razmys, internetinėje erdvėje žinomas kaip Ramzis, įkūręs Oil-in.lt ir griaunantis bei patikrinantis variklinių alyvų mitus bei tiesas.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(378 žmonės įvertino)
4.5344

Patikrinę iš JAV į Lietuvą atvežtą „Volvo“ visureigį konstatavo: gerai, kad ne dyzelinis (120)

Vieša paslaptis, sako autoservisų specialistai, kad dažniausiai benzininiai automobiliai genda...

Patikrino techninę apžiūrą įveikusius automobilius: pusė TA gavo už „gražias akis“ (206)

Ar galima už kyšį netvarkingam automobiliui gauti galiojančią techninę apžiūrą (TA)?...

Ką patikrinti perkant naudotą automobilį, kad pirkinys nevirstų kate maiše (37)

Perkant naudotą automobilį privalu patikrinti ne tik visus dokumentus ir techninės apžiūros...

Pavažinėto „Volvo“ patikra servise kaunietei baigėsi ilgu gedimų sąrašu (188)

Naudoto automobilio pirkimas neretai prilygsta katės maiše įsigijimui. Tokių situacijų patyrė ir...

Naudotų automobilių kiekiai nemažėja: balandį atvežta 10 proc. daugiau nei prieš metus (6)

Bendrovė „AutoTyrimai“, išanalizavusi VĮ „Regitra“ pateiktus duomenis, užfiksavo, kad...

Top naujienos

Lietuvio gyvenimas – deimantais klotas: jaunas vyras sukasi klestinčiuose versluose per du žemynus (12)

Jaunas Lietuvos žydas Patrikas Ribas šiandien gali džiaugtis itin sėkmingu šeimos verslu. Nuo...

Nesuvokiamos skerdynės: dėl 10 km plyno lauko galvas padėjo per milijoną karių (56)

Somos mūšis , buvo vienas didžiausių Pirmojo pasaulinio karo mūšių. Jis vyko nuo 1916-ųjų...

Princesės Dianos žūties liudininkais tapusi amerikiečių pora bijo dėl savo gyvybių: parodymai atskleidė netikėtas detales (70)

Kaip sako 1997 metų rugpjūčio 31 dieną princesės Dianos žūties Paryžiuje liudininkais...

Paaugliai žaislus keičia į ginklus: buriasi į grupes, smurtauja, vagia ir nieko nebijo (126)

Vagia automobilius, peilius naudoja kaip grasinamuosius įrankius, apiplėšinėja, spardo, muša ir...

Patikrinę iš JAV į Lietuvą atvežtą „Volvo“ visureigį konstatavo: gerai, kad ne dyzelinis (120)

Vieša paslaptis, sako autoservisų specialistai, kad dažniausiai benzininiai automobiliai genda...

Nemaloni tiesa: šie baisuokliai gyvena ant jūsų veido ir kasnakt rengia puotas (25)

Nepulkite į paniką, bet ant jūsų veido veikiausiai yra kelios dešimtys voragyvių, gyvenančių...

Į kovą dėl Davieso parašo jungiasi „Barcelona“: pasiūlymas gerokai pelningesnis nei kitų (7)

Kauno „Žalgirio“ lyderis Brandonas Daviesas – dar vieno Eurolygos grando radare. Pasak...

Kodėl daliai žmonių sunkiau pajusti orgazmą ir ką jiems daryti (11)

Žmonės nepatiria orgazmo taip dažnai, kaip rodoma Holivudo filmuose ar kalbama prie savaitgalio...

Grilio mylėtojų šventėje – nuodėmingo maisto lavina: kepimo virtuozai pranoko patys save (7)

Saulėtą šeštadienio popietę būrys žmonių rinkosi į didžiausios Baltijos šalyse grilio...

Norėdami išvengti odos vėžio, privalote apsižiūrėti: gydytoja įvardijo, kam rizika susirgti didžiausia (5)

Anot gydytojos dermatovenerologės Astos Dumbliauskienės , odos vėžio prevencija Lietuvoje...