aA
Įsivaizduokite – ryte einate į garažą, ištraukiate laidą iš rozetės, prijungtos prie automobilio, ir važiuojate į miestą. Degalinės nereikalingos. Mašinos akumuliatorius per naktį įkrautas ir jo energijos užtenka visai dienai. Žinoma, jeigu nesiruošėte sukarti mieste kelis šimtus kilometrų. Kokiems trims šimtams kilometrų automobilio baterijos pakaks.
Elektromobilis
© Reuters/Scanpix

Vakare grįžę namo vėl jungiate automobilį į rozetę ir per naktį jo baterija jau įkrauta kitai dienai. Automobilis ne tik ekonomiškesnis, bet ir žymiai tylesnis, nes jame daug mažiau judančių dalių, nei benzinu ar dyzelinu varomuose automobiliuose. Tiesiai sakant, vidaus degimo variklio nėra, jį atstoja elektros motoras ir baterija. Jungtinėse Valstijose tai jau realybė, o ne fantastika.

Galima ginčytis, jog elektromobiliai - tolima ateitis dėl įvairių jiems būdingų trūkumų. Tačiau nesena patirtis – tai, kaip greitai kompiuteriai bei internetas tapo neatskiriama gyvenimo realybe; faktas, jog be mobilaus telefono sunkiai įsivaizduojame gyvenimą; kaip per kelerius metus skaitmeninė fotografija pasivijo, o daug kur ir aplenkė tradicinę fotografiją – rodo, jog elektra, o gal ir kita alternatyvine energija, varomi automobiliai gali tapti gyvenimo realybe, be kurios savo gyvenimo neįsivaizduosime.

Pati elektromobilio idėja kilo jau XX amžiaus pradžioje kartu su automobilių atsiradimu. Tačiau tuo metu elektra varomi automobiliai buvo labai neefektyvūs, o benzinu varomi jų analogai visomis savybėmis lenkė elektrinius. Todėl šios, tuo metu į aklavietę stumiančios idėjos buvo atsisakyta. Todėl visą XX amžių be konkurencijos vyravo vidaus degimo varikliais varomi automobiliai. Jų kuro sąnaudos buvo didžiulės, todėl brangstant naftai varikliai buvo kuriami vis efektyvesni – ir pajėgesni, ir naudojantys mažiau kuro. Šioje srityje dar yra pakankamai resursų vidaus degimo varikliams tobulinti. Tuo labiau, jog benzinu varomu automobilių išlaikymu suinteresuotos galingos naftos bendrovės.

Tačiau XXI amžiaus pasaulis susiduria su naujais iššūkiais. Visų pirma, nesustabdomas naftos kainų augimas, antra - visuotinis atšilimas, prie kurio svariai prisideda ir automobilių išmetamos dujos. Tačiau žmonijos meilė automobiliui, suteikiančiam judėjimo laisvę, nesilpnėja. Reikalinga naujos kartos judėjimo priemonė. Ne mažesnį vaidmenį turi ir tai, jog dauguma naftos išteklių yra nedemokratinėse valstybėse, nedraugiškose Vakarams, o naftos kainos nustatymas kokio nors arabų šeicho sprendimu ar lemiamas Kremliaus užsienio politikos užgaidų yra žeminantis Vakarams.

Holivudo žvaigždės jau važinėja elektromobiliais. Tai paskutinis mados klyksmas. Hameriai nueina į praeitį, bet ar greitai elektromobilis taps eilinio žmogaus neatskiriama gyvenimo dalimi?

Tai visų pirma priklauso nuo to, ar greitai pavyks sukurti baterijas, leisiančias jų nepakraunant nuvažiuoti didelius nuotolius, o ne tik tris šimtus kilometrų ir po to kelias valandas užtrukti jas pakraunant. Labai nedaugelis norės turėti du automobilius – elektrinį - važinėti mieste ir tradiciniu kuru varomą - ilgesnėms kelionėms.

JAV prezidentas Barackas Obama elektromobilių gamybai skiria didelį dėmesį: prieš pusmetį lankėsi vienoje didžiausių JAV baterijas gaminančių įmonių bei pažadėjo valstybės paramą. Beje, baterijų gamybos technologijas labai į priekį pastūmėjo nešiojamų kompiuterių bei mobilių telefonų išplitimas, bei pastangos gaminti vis ilgiau veikiančias baterijas šiems aparatams.

Šiuo metu gaminamus hibridinius automobilius, kuriuose naudojamos ir baterijos, ir tradicinis kuras, galima laikyti žingsniu į priekį, bet jų bėda ta, jog juose viskas dubliuojama, tai yra, juose yra ir elektra varoma sistema, ir benziną naudojanti sistema. Jie daug taupesni, bet hibridai ir yra hibridai, ateityje tikimasi pereiti prie visiškai naujos kokybės: alternatyviu kuru, šiuo atveju, prie elektra varomų automobilių.

Yra keli galimi baterijų variantai. Vienas – ličio-jono baterijos. Jos yra galingos, bet brangios – jų gamyboje naudojami brangūs metalai, tokie kaip nikelis ar kobaltas. Kitas variantas – ličio–sulfato baterijos. Jos pigesnės, bet mažiau galingos. Pasaulio pramonė siūlo ir kitus baterijų variantus. Jokios standartizacijos nėra ir firmos konkuruoja viena su kita. Kas sukurs tą auksinę kulką, kuri nušaus benzinu varoma automobilį, neaišku. Tačiau kova vyksta be gailesčio. Štai paskutinis pavyzdys – prancūzų „Renault“ apkaltino kai kuriuos savo darbuotojus šnipinėjimu bei bandymu perduoti japonams būtent elektromobilių gamybos paslaptis.

Galingų baterijų sukūrimas yra tik dalis problemos. Kitas klausimas infrastruktūros, kuriose tas baterijas būtų galima greitai pakrauti, sukūrimas. Šiuo metu pasaulis sėte nusėtas degalinėmis. Jas ateityje turbūt pakeis elektros baterijų pakrovimo stotys, kuriose baterijas būtų galima pakrauti greitai, o ne per kelias valandas kaip dabar. Be valstybinės politikos, remiančios tokio tinklo sukūrimą, kaip ir be subsidijų perkantiems elektromobilius nebus apsieita.

Norint pasiekti, jog būtų pereita prie elektromobilių, neatrodo taip sunku. Tačiau vis dėlto ekologinė nauda vargu ar bus tokia didelė, kaip tikisi dalis šių automobilių entuziastų. Elektra nėra Dievo dovana, gaunama veltui, tai ne saulės energija. Ją gamina elektrinės, kurios naudoja kurą labai dažnai teršiantį gamtą. Išimtis yra branduolinės elektrinės, bet jų kaina gali būti panaši kaip Černobylyje arba kilti tokios problemos kaip dabar Japonijoje.

Sunku pasakyti, kiek padidės elektros naudojimas jei didesnė dalis vairuotojų sės už elektromobilių vairo, neaišku, kiek kils elektros kaina.

Vis dėlto pati elektra bus gaminama nepriklausomai nuo to, pereis automobilių pramonė prie elektromobilių ar ne. Be elektros dabartinė civilizacija negalima. Tai suteikia daug vilčių elektromobiliams.

Be abejonės elektromobiliai suteiks Vakarams didesnę nepriklausomybę nuo trečiojo pasaulio šalių ir vis dėlto ekologiškai jie bus švaresni nei dabartiniai. Tačiau kai kurie skeptikai teigia jog 2030 m. elektromobiliai sudarys šiek tiek daugiau nei 10 procentų visų automobilių skaičiaus.

Dar kartą prisiminus, kaip greitai paplito internetas bei mobilūs telefonai, nesinori tikėti skeptikų žodžiais. Netikintiems elektromobilių ateitimi, siūlau internete susirasti ir pažvelgti į tai, ko pasiekė „General Motors“, pagaminusi „Chevrolet Volt“. Arba į vien elektromobilius gaminančios firmos „Tesla Motors“ internetinius puslapius.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Prie krantų įstrigę ruoniai blokuoja kelius

Kanadoje Rodiktono merė paprašė pagalbos, nes įstrigę krante ruoniai sukėlė mieste chaosą....

Greiti automobiliai ir žinomi vedai – trečiajame „Didžiojo turo“ sezone (1)

Jeremy Clarkson, Richard Hammond and James May grįžta su trečiu „Didžiojo turo“ sezonu. Jie...

Parodoje „CES 2019“ automobiliai žengia į ateitį (1)

Pietų Korėjos automobilių gamintoja „ Hyundai “ pirmadienį, sausio 7-ąją, žengė tikrą...

Neįtikėtina patirtis: išsinuomojo vintažinį automobilį, o jis sugedo triskart (12)

Vintažiniai automobiliai vilioja. Jie įkūnija praėjusios eros paprastumą, o gal meistrystę ar...

Užvedėte variklį, bet ir vėl pasukote raktelį – tokia klaida gali virsti brangiu remontu (145)

Tai – klaida, kurios geriau nedaryti, bet kuri kartais pasitaiko. Įsėdate į automobilį,...

Top naujienos

Langas į tamsųjį internetą: atrodo kaip žaidimas, bet pasekmės gali sugriauti gyvenimus (155)

16 gramų miltelių, 10 tablečių, 0,00012 gramo sveriantis lapelis, 1,10 gramo augalinių medžiagų...

Įspėja apie darbdavį siaubūną: jie tik ieško vaikinų, kuriais galėtų pasinaudoti (185)

Vokietijoje įsikūrusi transporto ir logistikos įmonė „ Sommer Transporte “ nuolat ieško...

Pusantro mėnesio be ministro neramina Palucką: demonstruoja, kad aplinkosauga jiems nerūpi (8)

Pusantro mėnesio kandidato į aplinkos ministrus nerandantis premjeras Saulius Skvernelis ir jo...

Rezga planus, kaip sugriauti ES: šį kartą jie kaip niekad vieningi (19)

Jei tikėtume išskirtinai teorija, artėjantys Europos Parlamento rinkimai turėtų būti patys...

Rusai įvardijo, kodėl „Chimki“ atleido graiką ir pasirinko „spalvingą“ Kurtinaičio figūrą (25)

Pirmadienį iš Maskvos atkeliavusi žinia, kad Maskvos srities „Chimki“ klubas atleidžia graiką...

DELFI TV Gyvai: privačių pensijų kaupimo fondų nauda ir ką siūlo „Sodra”? (15)

Nuo 2019 metų Lietuvoje kiekvienas iki 40 metų gyventojas buvo priskirtas antros pakopos pensijų...

Dėl alaus pakvaišęs milijardierius pasiryžo užgrobti Britanijos prekybos karūną (9)

Milijardierius Mike Ashley, Jungtinės Karalystės sporto parduotuvių savininkas, kurio alaus...

Auginate du ir daugiau vaikų: psichologė įvardino pagrindinę klaidą, kurią daro daugelis tėvų (1)

Tėvai, kurie augina du ir daugiau vaikų, žino, kad kasdienių konfliktų tarp brolių ir sesių...

Klaipėdoje po avarijos girtas vyras susigrūmė su pareigūnais ir prisiprašė elektros šoko (2)

Prie į griovį nuvažiavusio automobilio kažko lūkuriavęs girtas vyras policijos pareigūnų...

Istorinės asmenybės, kurių plačios šypsenos slėpė siaubingus įpročius bei nepakenčiamą charakterį (72)

Nė vienas nėra tobulas, tačiau kai kurių asmenų ydos tiesiog pasibaisėtinos. Tvirtinimas, kad...