Tiek dėl praktinių sumetimų, tiek dėl sentimentų daugelis gyvenimo neįsivaizduojame be nuosavo automobilio. Tačiau autonominės vairavimo technologijos, vartojimo pokyčiai, ateities miestų planavimo politika bei verslo įmonių požiūris lems, jog automobilio nuosavybė liks praeityje, rašoma pranešime žiniasklaidai.
Automobilių eismas (asociatyvi nuotr.)
© DELFI / Andrius Ufartas

„Pokyčiai nereiškia, jog keliuose neliks automobilių. Anaiptol – automobilių keliuose tik daugės. Keisis mūsų santykis su automobiliu. Nuosavi automobiliai turės vis mažiau ekonominės naudos, o juos pakeis naujos kartos viešojo transporto, lanksčios nuomos ir automobilių dalijimosi sistemos“ – teigė UAB „Mobility Lietuva“ vadovas Einoras Čiagus.

Pirmasis žingsnis – autonomijos revoliucija

Stanfordo universiteto tyrimo duomenimis, 2030 metais JAV nuosavybės teise valdomų automobilių sumažės 80 procentų. Šis skaičius dar labiau išaugs įsigalėjus autonominio vairavimo sprendimams.

Tesla“, „Volkswagen“, „Mercedes-Benz“, „General Motors“ bei kiti koncernai artėja prie 3 lygmens vairavimo autonomijos. 3 lygmens autonomija leidžia automobiliui savarankiškai priimti sprendimus kelyje, perleidžiant kontrolę vairuotojui tik nenumatytose situacijose. Paprastesnės autonomijos sistemos (pavyzdžiui, savarankiško važiavimo automobilių spūstyse) jau šiandien diegiamos ir ekonominės klasės modeliuose.

Kone sutartinai didieji automobilių gamintojai teigia, jog iki 2020-ųjų visuose modeliuose siūlys vairavimo autonomijos sprendimus, o prabangos klasės modeliai taps pilnai savarankiški. Būtent išmanūs vairavimo pagalbininkai bei žingsniai visiškos autonomijos link yra pagrindiniai naujų modelių pardavimo argumentai, nuošalyje paliekant originalų dizainą ar vairavimo malonumą.

„Liko visai nedaug, kol automobiliuose nebereiks neatsiejamos grandies – vairuotojo. Automobilių pramonės ekspertai teigia, jog ateityje privatiems vartotojams bus skirti tik prabangūs, išskirtiniai, sportiniai automobiliai. Kasdieniai automobiliai taps komoditizuota transporto priemone, kuria naudosimės kaip paslauga“, – teigė E. Čiagus.

Automobilių dalijimasis – viešojo transporto dalis

Įvairių tyrimų duomenimis, naudotis automobilių dalijimosi paslauga bus nuo 4 iki 10 kartų pigiau nei eksploatuoti nuosavą automobilį. Nors „Uber“ ar kitų automobilių dalijimosi programų įtaka jau juntama didžiuosiuose pasaulio miestuose, šiandien tai tik žvilgsnis į ateities galimybes, kai automobiliams nereikės vairuotojo. Dar svarbiau – toks automobilis gali veikti be prastovų.

The Economist“ ateities galimybių tyrimo duomenimis, privatus automobilis naudojamas mažiau nei 5 procentų laiko. Didžiąją „gyvenimo“ dalį jis praleidžia stovėdamas ir „laukdamas“ savo šeimininko. Išmanūs ateities automobilių dalijimosi sprendimai leis efektyviai išnaudoti šias prastovas – pavyzdžiui, atvykus į susitikimą ar savaitgalį automobilis galės tapti dalijimosi tinklo dalimi ir pavežėti kitus keleivius“, – teigė E. Čiagus.

Šios naujovės lems, jog „automobilis kaip paslauga“ taps naujos kartos viešojo transporto sistemos pagrindu.

Verslas – be nuosavų automobilių

Verslo įmonės eksploatuoja daugiau nei pusę visų automobilių keliuose.

„Nors privačius vartotojus automobilių vartojimo pokyčiai pasieks vėliau, verslas jau šiandien sparčiai atsisako nuosavybės teise valdomų automobilių ir renkasi nuomos ar automobilių dalijimosi sprendimus“, – teigė E. Čiagus.

„Europcar“ atlikto tyrimo duomenimis, didžiuosiuose Lietuvos miestuose mažiau nei pusė (48,5%) visų verslo lengvųjų automobilių yra valdomi nuosavybės teise, pirmenybę teikiant veiklos nuomai. Vakarų Europos šalyse šis skaičius dar didesnis.

Verslo įmonės anksčiau patyrė, jog joms reikalingas ne automobilis, o darbuotojų mobilumas. Lanksčios nuomos paslaugos leidžia automobiliu naudotis tik tada, kai jis reikalingas, derinti automobilį prie verslo poreikių (pavyzdžiui, lengvąjį keisti krovininiu), atsisakyti su automobilio įsigijimu susijusių finansinių rizikų bei sumažinti automobilių eksploatacijos biudžetą.

Ateities miestuose – mažiau vietų automobiliams statyti

Automobilių statymo vietos – prabangos prekė didmiesčiuose. Tyrimų duomenimis, minimalus parkavimo vietų sukūrimas nuo 50 iki 93 procentų padidina statybos projekto kaštus.

2004 metais Londonas atsisakė privalomų parkavimo vietų reikalavimų naujiems gyvenamiesiems statiniams, o parkavimo vietų vidurkis gyvenamajam būstui nukrito nuo 1,1 iki 0,6 vietos. Pekine šie skaičiai siekia 0,3 vietos miesto centre bei 0,5 vietos priemiesčiuose. Miestuose erdvių automobiliams statyti trūkumas tik didės.

Parkavimo vietos neefektyviai naudoja miesto erdvės išteklius. JAV jau šiandien stebima sąsaja, jog automobilių dalijimosi paslaugos populiaresnės miestuose, kur trūksta parkavimo vietų. Galioja ir atvirkščias efektas – kuo dagiau erdvės automobiliams statyti, tuo mažiau miesto gyventojai linkę persėsti į viešąjį transportą.

„Autonominiams automobiliams taip pat reikės parkavimo vietos – ne visi automobiliai visąlaik bus kelyje. Tačiau šios vietos galės būti toliau nuo miesto centro, užleidžiant erdvę žaliosioms zonoms ar kitiems reikalingiems infrastruktūros projektams“, – teigė E. Čiagus.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

99 metų istorija glaustai: įdomiausi faktai apie britų aristokratą „Bentley“ (2)

„Sukurti gerą, greitą, geriausią savo klasėje automobilį“ – tokią misiją sau iškėlė...

Automobilių ratlankių mados: verta investuoti į originalius ar pakanka kopijų? (7)

Ratlankiai automobiliui yra kaip batai žmogui. Jie parodo vairuotojo požiūrį į automobilį,...

Skirtingi „Neste Eko ralio 2018“ dalyvių tikslai (2)

Antradienį bus duotas startas „Neste Eko raliui 2018“, kurio bemaž 2000 km maršrutas nusidrieks...

Fantazijai nėra ribų: žinoma gamintoja patentavo automobilį su karusele (7)

Įvairūs automobilių gamintojai ir toliau fantazuoja, ko galės imtis, kai autonominės...

Elonas Muskas kreipėsi į „Tesla“ darbuotojus laišku: sveikas protas yra aukščiau bet kokių taisyklių (10)

Ar mandagu padėti ragelį viduryje pokalbio, jei jaučiate, kad jis niekur nejuda? O išeiti iš...

Top naujienos

Po FNTT išvados Markausko sprendimas – nesitraukti papildyta Karbauskio komentaru (30)

Žemės ūkio ministras Bronius Markauskas po Finansinių nusikaltimų tyrimo ( FNTT ) išvados...

Deklaravę pajamas patikrinkite „Sodrą“ – pinigų ji gali pareikalauti ir antrą kartą (25)

Lieka vos savaitė deklaruoti praėjusių metų pajamas, prireikus sumokėti gyventojų pajamų...

„Policininkas, kuris neiššovė“: po išpuolio Toronte – kalbos apie siaubingą akistatą (33)

Tai buvo įtempčiausios 37 sekundės šio policijos pareigūno gyvenime. Ką tik žuvo dešimt...

Dėl siūlomos pensijų reformos vieniems atlyginimas padidės, kitiems – sumažės (223)

Jeigu valdantieji iš tiesų pakeis pensijų kaupimo tvarką, dalies gyventojų atlyginimas į rankas...

„Sofos“ ūkininkus medžios naujomis taisyklėmis (181)

Prasidėjęs pasėlių deklaravimas gali dar labiau atsijoti vadinamuosius „sofos“ ūkininkus....

Gavo FNTT raštą dėl Markausko: tyrimo nepradės, bet pažeidimų rado FNTT tyrime – geodezininko liudijimas apie susitarimus su ūkininkais (271)

Politikai iš opozicijos Seime gavo Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos ( FNTT ) raštą dėl...

JAV – pompastiškas Prancūzijos prezidento Macrono vizitas (25)

Prancūzijos vadovas Emmanuelis Macronas pirmadienį apsilankymu Baltuosiuose rūmuose pradėjo...

„Žalgirio“ krepšį sudrebinęs graikas įspėja: mes jau esame tai patyrę (1)

24-erių „Olympiakos“ puolėjas Ioannis Papapetrou sukūrė bene gražiausią pirmųjų dviejų...

Kauno „Akropolyje“ buvo evakuojami žmonės (2)

Antradienio rytą Kaune, prekybos centras „Akropolis“ tapo gelbėjimo tarnybų taikiniu....

Middleton su naujagimiu ligoninę paliko praėjus vos 7 val. po gimdymo: priežastis slypi ne tik geroje savijautoje (31)

Praėjus vos septynioms valandoms po gimdymo, trečios atžalos susilaukusi Kembridžo...