aA
Tiek dėl praktinių sumetimų, tiek dėl sentimentų daugelis gyvenimo neįsivaizduojame be nuosavo automobilio. Tačiau autonominės vairavimo technologijos, vartojimo pokyčiai, ateities miestų planavimo politika bei verslo įmonių požiūris lems, jog automobilio nuosavybė liks praeityje, rašoma pranešime žiniasklaidai.
Automobilių eismas (asociatyvi nuotr.)
© DELFI / Andrius Ufartas

„Pokyčiai nereiškia, jog keliuose neliks automobilių. Anaiptol – automobilių keliuose tik daugės. Keisis mūsų santykis su automobiliu. Nuosavi automobiliai turės vis mažiau ekonominės naudos, o juos pakeis naujos kartos viešojo transporto, lanksčios nuomos ir automobilių dalijimosi sistemos“ – teigė UAB „Mobility Lietuva“ vadovas Einoras Čiagus.

Pirmasis žingsnis – autonomijos revoliucija

Stanfordo universiteto tyrimo duomenimis, 2030 metais JAV nuosavybės teise valdomų automobilių sumažės 80 procentų. Šis skaičius dar labiau išaugs įsigalėjus autonominio vairavimo sprendimams.

Tesla“, „Volkswagen“, „Mercedes-Benz“, „General Motors“ bei kiti koncernai artėja prie 3 lygmens vairavimo autonomijos. 3 lygmens autonomija leidžia automobiliui savarankiškai priimti sprendimus kelyje, perleidžiant kontrolę vairuotojui tik nenumatytose situacijose. Paprastesnės autonomijos sistemos (pavyzdžiui, savarankiško važiavimo automobilių spūstyse) jau šiandien diegiamos ir ekonominės klasės modeliuose.

Kone sutartinai didieji automobilių gamintojai teigia, jog iki 2020-ųjų visuose modeliuose siūlys vairavimo autonomijos sprendimus, o prabangos klasės modeliai taps pilnai savarankiški. Būtent išmanūs vairavimo pagalbininkai bei žingsniai visiškos autonomijos link yra pagrindiniai naujų modelių pardavimo argumentai, nuošalyje paliekant originalų dizainą ar vairavimo malonumą.

„Liko visai nedaug, kol automobiliuose nebereiks neatsiejamos grandies – vairuotojo. Automobilių pramonės ekspertai teigia, jog ateityje privatiems vartotojams bus skirti tik prabangūs, išskirtiniai, sportiniai automobiliai. Kasdieniai automobiliai taps komoditizuota transporto priemone, kuria naudosimės kaip paslauga“, – teigė E. Čiagus.

Automobilių dalijimasis – viešojo transporto dalis

Įvairių tyrimų duomenimis, naudotis automobilių dalijimosi paslauga bus nuo 4 iki 10 kartų pigiau nei eksploatuoti nuosavą automobilį. Nors „Uber“ ar kitų automobilių dalijimosi programų įtaka jau juntama didžiuosiuose pasaulio miestuose, šiandien tai tik žvilgsnis į ateities galimybes, kai automobiliams nereikės vairuotojo. Dar svarbiau – toks automobilis gali veikti be prastovų.

The Economist“ ateities galimybių tyrimo duomenimis, privatus automobilis naudojamas mažiau nei 5 procentų laiko. Didžiąją „gyvenimo“ dalį jis praleidžia stovėdamas ir „laukdamas“ savo šeimininko. Išmanūs ateities automobilių dalijimosi sprendimai leis efektyviai išnaudoti šias prastovas – pavyzdžiui, atvykus į susitikimą ar savaitgalį automobilis galės tapti dalijimosi tinklo dalimi ir pavežėti kitus keleivius“, – teigė E. Čiagus.

Šios naujovės lems, jog „automobilis kaip paslauga“ taps naujos kartos viešojo transporto sistemos pagrindu.

Verslas – be nuosavų automobilių

Verslo įmonės eksploatuoja daugiau nei pusę visų automobilių keliuose.

„Nors privačius vartotojus automobilių vartojimo pokyčiai pasieks vėliau, verslas jau šiandien sparčiai atsisako nuosavybės teise valdomų automobilių ir renkasi nuomos ar automobilių dalijimosi sprendimus“, – teigė E. Čiagus.

„Europcar“ atlikto tyrimo duomenimis, didžiuosiuose Lietuvos miestuose mažiau nei pusė (48,5%) visų verslo lengvųjų automobilių yra valdomi nuosavybės teise, pirmenybę teikiant veiklos nuomai. Vakarų Europos šalyse šis skaičius dar didesnis.

Verslo įmonės anksčiau patyrė, jog joms reikalingas ne automobilis, o darbuotojų mobilumas. Lanksčios nuomos paslaugos leidžia automobiliu naudotis tik tada, kai jis reikalingas, derinti automobilį prie verslo poreikių (pavyzdžiui, lengvąjį keisti krovininiu), atsisakyti su automobilio įsigijimu susijusių finansinių rizikų bei sumažinti automobilių eksploatacijos biudžetą.

Ateities miestuose – mažiau vietų automobiliams statyti

Automobilių statymo vietos – prabangos prekė didmiesčiuose. Tyrimų duomenimis, minimalus parkavimo vietų sukūrimas nuo 50 iki 93 procentų padidina statybos projekto kaštus.

2004 metais Londonas atsisakė privalomų parkavimo vietų reikalavimų naujiems gyvenamiesiems statiniams, o parkavimo vietų vidurkis gyvenamajam būstui nukrito nuo 1,1 iki 0,6 vietos. Pekine šie skaičiai siekia 0,3 vietos miesto centre bei 0,5 vietos priemiesčiuose. Miestuose erdvių automobiliams statyti trūkumas tik didės.

Parkavimo vietos neefektyviai naudoja miesto erdvės išteklius. JAV jau šiandien stebima sąsaja, jog automobilių dalijimosi paslaugos populiaresnės miestuose, kur trūksta parkavimo vietų. Galioja ir atvirkščias efektas – kuo dagiau erdvės automobiliams statyti, tuo mažiau miesto gyventojai linkę persėsti į viešąjį transportą.

„Autonominiams automobiliams taip pat reikės parkavimo vietos – ne visi automobiliai visąlaik bus kelyje. Tačiau šios vietos galės būti toliau nuo miesto centro, užleidžiant erdvę žaliosioms zonoms ar kitiems reikalingiems infrastruktūros projektams“, – teigė E. Čiagus.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
(0 žmonių įvertino)
0
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Jaunystės kadrais pasidalinęs Vanagas: per pirmą treniruotę teko „nusileisti ant žemės“ (37)

Daugiau nei 20 metų lenktynininko patirtį turintis Benediktas Vanagas savo gimimo dienos...

Kas įvyksta, kai automobilyje nuspaudžiate mygtuką „launch control“? (39)

Šiais laikais daugelis automobilių su automatinėmis transmisijomis turi starto kontrolės („...

Parodė, kaip paprasta pavogti automobilį su berakte užvedimo sistema (201)

Užtenka gana mėgėjiškos įrangos ir jūsų automobilis gali tapti labai lengvu vagių grobiu....

„Formula E“ bolido modeliukų pasirodymas gatvėse

„ Formula E “ lenktynės kursto vis didesnį ir didesnį susidomėjimą. Šį kartą miesto...

Trejus metus veikianti „Simuliatorių akademija“ išaugo – gimtadienį pasitiko naujoje vietoje

Vilniuje, buvusiame „Taksi parke“ atidarytos naujosios „ Simuliatorių akademijos “ patalpos....

Top naujienos

Girnius apie pergale savivaldoje besidžiaugiančius „valstiečius“: Amerikoje paklaustų – ką rūkai? (173)

Tėvynės sąjunga – Lietuvos krikščionys demokratai ir Lietuvos socialdemokratai pasibaigusius...

Po triuškinamos pergalės Lazdijų r. naujoji merė žada paviešinti visus buvusio mero darbelius (126)

Visi prieš vieną. Tokia situacija Lazdijų rajone lėmė, kad po daugybės metų mero poste jį...

Broliai Lavrinovičiai – apie pakištą Jankūno koją, sunkius FIBA burtus ir „šventą karvę“ Prienuose laida „Krepšinio zona“ (2)

„Jei tau trisdešimt devyni, telefonas guli tyliai – tyli ant kėdės/Gal jau užteks liūdėt,...

Po rinkimų skaičiuojami tikrieji laimėtojai ir pralaimėtojai: situacija tarp lyderių jau netrukus gali pasikeisti (338)

Pasibaigę rinkimai į politinę areną atnešė ne vieną staigmeną. „ DELFI Dienoje “...

Nyderlandų policija suėmė šaudynių Utrechte įtariamąjį (100)

Olandijos policija pirmadienį suėmė įtariamąjį, siejamą su šaudymu tramvajuje Utrechto...

Kardiologas – apie mažai kam žinomą širdies ligų rizikos veiksnį: dėl to po 30 metų mirčių skaičius padvigubės (68)

Remiantis 2017 m. Lietuvos sveikatos statistikos duomenimis, pagrindinė mirties priežastis buvo...

Norėdamas sugėdinti šalies valdžią vyras nutiesė 1 metro ilgio autostradą (13)

Verslininkas pastatė metro ilgio greitkelio ruožą šiaurės rytų Rumunijoje : taip jis...

Sofio Gelašvili pasidalino tobulos figūros receptais: sportuoja kiekvieną dieną (48)

Žinoma verslininkė, grožio salono savininkė Sofio Gelašvili , jau pusantrų metų augina...

Gandrai jau pakeliui į Lietuvą: ką daryti, jei norite, kad jie įsikurtų šalia jūsų namų? (14)

Kovo 25 dieną Lietuvoje bus minimos Gandrinės , arba gandrų parskridimo diena. Būtent ši diena...

Mobilaus laiškininko darbo užkulisiai: kas jis ir ką veikia? (62)

Lietuvos pašte (LP) dirbančios laiškininkės Danutės Sucharevienės automobilio bagažinėje –...