Ar prisimenate GSM eros pradžioje populiarų anekdotą apie mobiliojo tinklo aprėptį, kurio herojai buvo kviečiami rinktis autobusų stotyje ir drauge keliauti į ryšio zoną? Šiais laikais panašiai elgiasi – ir tai ne juokas – visureigių gerbėjai: didžiausi 4x4 entuziastai buriasi į neformalius klubus, rengia bendras išvykas į bekelę, kur patys susikuria sunkumus ir didvyriškai juos nugali.
Antanas Juknevičius
© Rauvis.lt

Jei svarstote galimybę prisijungti prie šios benzingalvių bendruomenės, rekomenduojame pasiklausyti, ką apie visureigius kalba „Dakaro džentelmenas“ Antanas Juknevičius.

Konstrukciniai koziriai

„Veislinis“ visureigis privalo turėti rėmą, antraip bus tik toks pat pavojingas ginklas, kaip suvenyrinė samurajaus kardo kopija. Susidomėjimas tokiomis mašinomis prieš gerus 25 metus pradėjo sparčiai augti, tačiau realūs pardavimo rezultatai buvo gerokai kuklesni dėl vienintelės priežasties – tikri visureigiai, lyginant su įprastais sedanais ar hečbekais, buvo pasiutusiai brangūs.

Automobilių gamintojai, užfiksavę šią problemą, pradėjo ieškoti būdų visureigiams atpiginti ir pasirinko ko gero vienintelį įmanomą būdą: keisti kėbulo konstrukciją. T. y. atsisakyti inžinerine prasme pakankamai sudėtingo ir brangaus rėmo, važiuoklę tvirtinant tiesiai prie laikančiojo kėbulo. Taip vienu šūviu buvo nušauti du zuikiai – gamybos kaštai sumažinti, radikaliai išplečiant potencialių pirkėjų ratą, o pastariesiems atsirado galimybė rinktis iš sunkiai suskaičiuojamos, visureigiškai atrodančių, mašinų gausybės“, – kaip penkerių metų vaikui aiškina A. Juknevičius.

Visgi, kuo visureigio rėmas toks svarbus? Atsakinėdamas į šį klausimą Antanas teigia, kad visų pirma rėmas leidžia gerokai padidinti prošvaisą ir pakabos eigą. Antra – tokia konstrukcija nepalyginamai tvirtesnė ir ilgaamžiškesnė.

„Rimtoje bekelėje bet koks miesto visureigis važiuos iki pirmos sudėtingos kliūties ar stipresnio smūgio – po to kinetinę energiją sugėręs kėbulas greičiausiai daugiau ar mažiau deformuotųsi. T. y. pasikeistų ne tik pasyvaus saugumo savybės, bet ir galimybės mašiną valdyti. Rėmas nuo panašių problemų apsaugo ir iš esmės pakeičia sumažina silpnų vietų skaičių.

Antano Juknevičiaus "Dakaro ralio" automobilis
Antano Juknevičiaus "Dakaro ralio" automobilis
© DELFI / Orestas Gurevičius

Šiuo atveju lūžti gali viena ar kita pakabos detalė (amortizatoriai, šakės etc.), tačiau visas automobilis išliktų sveikas. Tai nekvestionuojamas dalykas. Visi geriausiais laikomų visureigių – „Nissan“, „Toyota“, „Mitsubishi“ ar „Land Rover“ – flagmanai turi tik rėminę konstrukciją“, – pastebi A. Juknevičius.

Rėminės konstrukcijos pavyzdys pateikiamas vaizdo medžiagoje žemiau, rašoma pranešime žiniasklaidai.

Jo didenybė demultiplikatorius

Antras esminis tikro visureigio atributas – palėtinta pavara. Daugeliu atvejų važiuojant bekele „dideliu“ greičiu galima laikyti 10 ar 15 km/val., tačiau net ir toks tempas nebus įmanomas, jei variklio galios nebus kaip transformuoti į realiai didelį sukimo momentą.

„Kam to reikia nesunku suprasti panagrinėjus paprasčiausio traktoriaus technines charakteristikas. Turinčios viso labo 150 AG žemės ūkio mašinos be problemų aria dirvą 5 korpusų plūgais tokiuose laukuose, kur važiuoti su dvigubai daugiau „arklių“ turinčiu automobiliu atrodytų visiška beprotybė. Paslaptis čia viena – papildomas transmisijos mechanizmas, paprastai vadinamas tiesiog „palėtintoju“. Jis kiekvieną visureigį gali paversti traktoriumi ir kilstelėti pravažumo charakteristikas į visiškai kitą lygmenį“, – teigia Dakaro asas.

Rėminis "Nissan Navara" pikapas
Rėminis "Nissan Navara" pikapas
© Gamintojo archyvas

Svarbu palėtintojo nepainioti su tokiais dalykais kaip antipraslydimo ar antiprabuksavimo kontrolės sistemos: elektronika rūpinasi eismo saugumu, bet ne pravažumu. Teoriškai palėtintoją įmanoma įgrūsti į vieną korpusą greta įprastos pavarų dėžės, tačiau toks mechanizmas būtų gremėzdiškas, sudėtingas ir neišvengiamai pasiutusiai brangus.

Dirbtinio kvėpavimo įranga

Dar vienas tikro visureigio ir padidinto pravažumo automobilio skiriamasis bruožas – galimybės įveikti vandens kliūtis. Paprastai kokio gylio brasta nekelia pavojaus priklauso nuo vietos, kurioje įmontuoti mašinos valdymo blokai ir kompiuteriai. Dažniausiai visureigių gamintojai šiuos aksesuarus pakelia aukščiau, kad jie nebūtų užpilti vandeniu. Tačiau miesto visureigiai retai kada gali susidoroti su didesniu nei 40-50 centimetrų iššūkiu.

Tuo tarpu naudojant papildomą variklio oro paėmimo vamzdį-kaminą (garsaus Australijos aksesuarų gamintojo „Snorkel“ vardas tapo bendriniu, todėl tokia „dirbinio kvėpavimo“ įranga paprastai vadinama tiesiog „snorkeliu“) po vandeniu visureigis gali panerti iki pat stogo – kiek pačiam vairuotojui pakanka drąsos ir galimybių kvėpuoti.

„Galvojant apie dalyvavimą bekelės varžybose svarbiausi visureigių elektronikos mazgai paprastai ne tik perkeliami į aukščiausias įmanomas vietas salone, bet ir papildomai hermetizuojami. Visgi pats svarbiausias dalykas yra oro įsiurbimo mechanizmas. Jei jis nekokybiškas ar prastai prižiūrimas, grėsmė gauti hidrosmūgį ir sugadinti variklį iškyla kaskart įveikiant net ne pačias giliausias brastas.

Visureigio „dirbinio kvėpavimo“ įranga paprastai vadinama tiesiog „snorkeliu“
Visureigio „dirbinio kvėpavimo“ įranga paprastai vadinama tiesiog „snorkeliu“
© Giedriaus Matulaičio nuotr.

Tipinė klaida – sumontavus gerą „snorkelį“ nepasirūpinti oro filtro jungtimi su varikliu. Filtro apačioje yra sumontuoti nedideli guminiai vožtuvėliai, atliekantys drenažo funkciją, tačiau jei neriant į vandenį šios, poros centų dydžio skylutės, paliekamos neužsandarintos, vanduo garantuotai pateks į cilindrus. T. y. smulkmenų čia nėra“, – perspėja A. Juknevičius.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

„Honda Civic Type-R“ pasiekė dar vieną rekordą (3)

Praėjusį mėnesį greičiausiai ratą Magny-Cours GP lenktynių trasoje apvažiavęs sportinis...

Nyderlandai planuoja finansinę paskatą dviračiu į darbą važiuojantiems žmonėms (3)

Į darbą dviračiu važiuojantys olandai gali sulaukti finansinės paramos – Nyderlandai ieško...

Vyras palaidojo tėvą prabangiame BMW visureigyje (39)

Vienas nigerietis palaidojo savo tėvą ne karste, o naujame automobilyje, praneša „The Daily...

Kodėl „Tesla“ neišvengia avarijų? Atsakymas paaiškėjo po eksperimento (46)

Pirmas dalykas, su kuriuo susiduriama vairuojant „ Tesla “ automobilį su įjungta autopiloto...

Kaminkrėtys iš Austrijos atidarys „Volkswagen Golf“ muziejų (4)

Kaminkrėtys iš Austrijos Josephas Juza didžiuodamasis pristato savo „ Volkswagen Golf “...

Top naujienos

Pamatykite, kaip atrodė istorijos egzaminas: abiturientai įvertino kaip labai lengvą (20)

„Likau maloniai nudžiugintas, kad šis egzaminas nebuvo labai sunkus“, – po egzamino DELFI...

Tikroji situacija kalėjimuose: vyksta prekyba, blokavimo sistema neveikia (218)

Dviejų Kybartų pataisos namuose kalinčių vaikinų lėbavimas iš pamatų supurtė Lietuvos...

Tarp „valstiečių“ – maišto nuotaikos: prakalbo apie premjero atsistatydinimą (279)

Pagrindinius socialinius ir ekonominius klausimus sprendžiantiems Seimo komitetams, vadovaujamiems...

Gyvai / Pasaulio futbolo čempionatas: Belgija – Panama (4)

Viena iš pasaulio čempionato favoričių laikoma Belgijos rinktinė FIFA 2018 turnyrą Rusijoje...

Vilniaus centre sprogus troleibuso padangai, sužaloti trys žmonės, vienam nutrauktas pirštas papildyta 16.46 (194)

Pirmadienį sostinėje sprogus troleibuso padangai, nukentėjo trys žmonės.

Sūnui auklės ieškanti Oksana Pikul į tai žiūri atsakingai: sudėtinga, kuomet į namus kvietiesi svetimą žmogų (23)

Darbuose paskendusi Oksana Pikul šiandien paskelbė ieškanti auklės beveik trejų metukų sūnui...

Skelbiama, kad Vasilije Micičius susitarė su turkais ir paliks „Žalgirį“ (34)

Panašu, kad Kauno „Žalgirio“ komandą po pastarojo sezono paliks ir dar vienas gynėjas....

Ėmėsi renovuoti itin senus pastatus: daugelis neįtaria, kodėl tai taip svarbu (3)

Lietuvos valstybės atkūrimo 100-mečio proga dažniau prisimenamos istorinės asmenybės, įvykiai...

Lietuvos kampeliai, kur dažnas net nesugalvoja užsukti: prie iniciatyvos kviečia jungtis visus

Lietuva – bendruomenių kraštas. Tai rodo DELFI portale vykstanti iniciatyva „ Bendruomenės...

Kodėl bankų padaliniuose kartais reikia laukti kelias valandas? (71)

Statistika rodo, kad bankų padaliniuose žmonės paslaugų laukia kur kas trumpiau – virš 10...