aA
Nors naujos kartos automobiliai vis labiau panašėja į ratuotus „iPhone“ mechanizmus, o elektronika valdo vis daugiau operacijų, susijusių ne tik su aktyvaus saugumo sistemomis – kai kurie dalykai greičiausiai nepasikeis iki tos dienos, kai į kasdienybės keliones leisimės dronais. T. y. mašiną „iškastravus“ ir atėmus variklio galią ratams perduodantį mechanizmą, tai bus tik muliažas ar muziejinis eksponatas.
Visureigiui paklūsta daugiau išbandymų bekelėje
© Gamintojo atstovų archyvas

Tačiau, kaip rašoma pranešime žiniasklaidai, nepaisant transmisijos svarbos, dalis vairuotojų menkai suvokia kokiais principais ji dirba ir kodėl kartais beviltiškai klimpsta net visus varančiuosius ratus turinčios transporto priemonės.

Ekskursiją į transmisijos pasaulį būtina pradėti nuo kertinio klausimo, kodėl toks mechanizmas apskritai reikalingas, kodėl ratų negalėtų sukti „kieta“ jungtis su motoru? Iš tiesų tokia schema įmanoma su viena sąlyga – jei automobilis visą laiką važiuotų tiesia trajektorija, idealiai lygia kelio danga.

Tačiau atliekant net ir švelnų viražą, ant tos pačios ašies esančių ratų sukimosi greitis ir įveikiamas atstumas pradeda skirtis: posūkio vidinėje dalyje esantis ratas suksis lėčiau, nei esantis išorėje. Norint, kad tuo metu nebūtų draskomos padangos ir laužomos ašys, kad automobilis adekvačiai reaguotų į komandas vairu, būtinas diferencialas. T. y. krumpliaratinis mechanizmas, leidžiantis variklio jėgą perduoti mažiau apkrautam ratui: kai pusašių sukimosi greitis pradeda skirtis, satelitai juda aplink savo ašį.

Tokia atviro tipo diferencialo schema beveik genialiai paprasta ir nepriekaištingai veikia asfalto džiunglėse, tačiau gali tapti dideliu galvos skausmu užsimojus tęsti kelionę minkštu bekelės gruntu.
Vos tik vienas iš varančiųjų ratų praras sukibimą, automobilis nepajudės iš vietos, nes reduktorius visą variklio galią skirs būtent tam ratui, kuris turi blogiausią sukibimą. Tai gali nutikti visiškai „nekaltose“ vietose: vienam ratui įsmukus į duobę, atsirėmus į kliūtį ar užvažiavus ant šlaito ir pakabinus mašiną įstrižai, dėl ko mašina užbuksuos.

"Nissan" traukos krypties paskirstymo sistema
"Nissan" traukos krypties paskirstymo sistema
© Gamintojo atstovų archyvas

Teoriškai vienintelė galimybė išvengti tokių spąstų – rinktis automobilį su visų varančiųjų ratų pavara. Tačiau net ir „kvadrinė“ transmisija neduoda 100 proc. garantijos, kad pavyks įveikti visas kliūtis, nes priekinės ir užpakalinės ašys tarpusavyje sujungtos iš esmės tokiu pat principu veikiančiu centriniu diferencialu. Tik šiuo atveju jėga skirstoma ne tarp ratų, bet tarp ašyse esančių reduktorių, todėl išlieka ir tas pats esminis trūkumas – daugiausiai galios bus perduodama tam diferencialui, kurį bus lengviausia prasukti.

Kokia išeitis? Perpratę šiuos dalykus automobilių inžinieriai sukūrė keletą skirtingų diferencialų blokavimo mechanizmų, sujungiančių abu pusašius arba abi ašis tarpusavyje. Pagal diferencialo valdymo būdą jie skirstomi į dvi pagrindines grupes – valdomo (vairuotojo sprendimu įjungiamo / išjungiamo), automatinio ar savaiminio užsiblokavimo.

Pirmuoju atveju pusašis su diferencialo korpusu sujungiamas movomis, kurias rekomenduojama naudoti esant nedideliam sukimosi dažnių skirtumui, o įveikus sudėtingą kelio ruožą – išjungti.

Pažangesniu laikomas blokavimo mechanizmas su daugiadiskėmis sankabomis. Prireikus diferencialas „surakinamas“ naudojant hidraulinį mechanizmą su elektromagnetiniais vožtuvais. Elektroninės jo valdymo smegenys gauna signalus iš jutiklių, matuojančių visų ratų sukimosi greičio skirtumus ir „atrakina“ diferencialą automobiliui viršijus 30 km/val.

"Nissan X-Trail 4WD"
"Nissan X-Trail 4WD"
© Gamintojo atstovų archyvas

Automatiškai užsiblokuojančių diferencialų veikimo algoritmas identiškas ką tik apdainuotiems. Skiriasi tik mechanizmas, aktyvuojantis blokuotes. Klasikiniu atveju šią funkciją atlieka slėgimo žiedas, slankiojantis diferencialo korpuso kreipiančiosiose ašine kryptimi. Abiejose pusėse yra daugiadiskės sankabos, pradedančios „dirbti“, kai per diferencialo pirštus stumiamas minėtas slėgimo žiedas.

Blokavimo jėga priklauso nuo sankabos diskų skaičiaus bei jų dydžio, gali būti reguliuojama. Be to, elektronika leidžia atsisakyti centrinio diferencialo ir, padedant krūvai aktyvių ir pasyvių sistemų, optimizuoti visą varančiųjų ratų sistemą.

Pavyzdžiui, „Nissan Qashqai“ ir „X-Trail“ versijose pritaikyta moderni elektroninė „Nissan“ keturių varomųjų ratų sistema „ALL MODE 4x4-i“. Centrinėje konsolėje įrengtu sukamuoju valdikliu galima rinktis važiavimo dviem varomaisiais ratais, automatinį arba „Lock“ režimą. Pastarasis režimas užtikrina nuolatinį automobilio riedėjimą keturiais varomaisiais ratais.

Esant įjungtam automatiniam režimui, sistema kontroliuoja droselio sklendės atidarymo kampą, variklio sūkius ir sukimo momentą, kad numatytų ratų sukimąsi ir atitinkamai paskirstytų sukimo momentą tarp priekinės ir galinės ašių, važiuojant iki 80 km/val. greičiu.

Važiuojant didesniu greičiu, sistema reaguoja į ratų sukimąsi ir varomąją jėgą sutelkia į galinius ratus, kad būtų atstatytas reikiamas sukibimas. Sudėtingomis važiavimo sąlygomis ir važiuojant mažu greičiu „Lock“ režimas užtikrina nuolatinį „X-Trail“ riedėjimą visais varomaisiais ratais.

Visai kitaip atrodo „Nissan Juke“ modelyje įdiegta ta pati sistema tik su sukimo momento kontrolės technologija (TVS), kuri padeda sklandžiai įveikti posūkius ir pagerina ratų sukibimą su kelio danga.

Sistema paskirsto sukimo momentą tarp priekinės ir galinės ašių (ne didesniu nei 50:50 santykiu), taip pat tarp dešinės ir kairės pusių galinėje ašyje. Sistema renka informaciją iš įvairių šaltinių (matuojamas ratų sukimosi greitis, vairo pasukimo kampas, kampinis nuokrypis ir šoninė apkrova), kad galėtų numatyti vairuotojo ketinimus.

Tvirtesnis sukibimas darant posūkį užtikrinamas nukreipiant didesnį sukimo momentą į išorinį galinį ratą ir pakoreguojant vairo pasukimo kampą. Sistema greitai ir tiksliai reaguoja į krypties keitimo komandas, nepriklausomai nuo to, ar atliekamas posūkis ar rikiuojamasi į kitą juostą. Atliekant posūkį, sistema sutelkia didesnę galią į išorinį ratą. Dėl sukimo momento skirtumo tarp dešiniojo ir kairiojo ratų pakoreguojama automobilio trajektorija ir jis išlieka stabilus.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(1 žmogus įvertino)
5.0000

Moteris pasiskundė, kad sugedo jos automobilis – to, ką rado po kapotu, nesitikėjo niekas (22)

Jeigu automobilis skleidžia įtartinus garsus ir sklinda dvokas tarsi kažkas degtų, tai tiesiog...

Policijai užkliuvo ne vairuotojas, o neįprasta automobilio padanga – lydėjo iki serviso (69)

Visiems vairuojantiems bent kartą gyvenime tikrai teko susidurti su tokiais nesklandumais kaip...

Andriulis rėžė apie įsigytą dyzelinį „Audi Q8“: už 100 000 eurų pardavė nevažiuojantį automobilį (779)

Prieš metus iš automobilių salono išvažiavęs su nauju „ Audi Q8 “, verslininkas Liudvikas...

Į kelius sugrąžino 90-ųjų žvaigždes – galite pasivažinėti „bulka“ ir „guoliu“ (18)

Ar dar prisimenate, ką reiškia važiuoti „bulka“? O riedėti antru „golfu“? Galbūt niekada...

Policija į bėglio gaudynes leidosi su „Tesla Model S“, bet nusikaltėlis paspruko dėl vienos klaidos (31)

„Tesla“ būstinė įsikūrusi Fremonte, Kalifornijoje. 2018 metais vietos policijos...

Top naujienos

Naujų technologijų era: piršto antspaudu ar veidu atrakinami išmanieji telefonai – kiek tai saugu (19)

Šiandien jau nieko nestebina, kad pirštų antspaudu ar savo veidu galite atrakinti išmanųjį...

Sutampa net aplinkybės: Karbauskiui teko savo kailiu pabūti Pranckiečio vietoje (66)

Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos ( LVŽS ) pirmininkas Ramūnas Karbauskis patekęs į...

Zelenskis negrąžins didžiausio šalies banko savininkui: gresia rimtas konfliktas su buvusiu partneriu (22)

Ukrainos prezidentas pareiškė, kad jo vyriausybė negrąžins didžiausio šalies banko...

Gaisras Alytuje: dūmai nusisuko nuo miesto Prognozuoja, kada gaisras bus užgesintas. Papildyta 21:03 (495)

DELFI žurnalistai apsilankė Alytaus apylinkėse, kur šiuo metu vargsta nuo degančių padangų...

Užkalnis: kuo kvepia laukinė laisvė ir runkeliai iš kioskų? (17)

Bjaurieji amžiai, dar žinomi, kaip pirmasis nepriklausomybės dešimtmetis, viskas, kas prasideda...

Apie troleibusą svajojo nuo vaikystės: kai atlyginimas – 500 eurų, jauni darbuotojai čia neužsibūna (29)

Vilniaus miesto gatvės neįsivaizduojamos be troleibusų. Vieni jų nemėgsta dėl prasto...

Mitybos specialistė Tulčina perspėjo kavos mėgėjus ir įvardijo, ko pati niekada nevalgo (119)

Jei norite būti sveiki, kiekvieną rytą valykite dantis su soda, išgerkite stiklinę šilto vandens...

Ekspertas: Šiaurės Korėja situacijos nebekontroliuoja, gresia badas (108)

Oficialiais duomenimis, Rytų Azijoje siaučiantis kiaulių užkratas praktiškai aplenkė Šiaurės...

Balsavimas: kuri pora pirmoji turėtų palikti projektą „Šok su žvaigžde“? (15)

Šis šeštadienio vakaras LRT projekto „Šok su žvaigžde“ dalyviams taps rimtu išbandymu. Jei...

Istorijos mokytojas nusprendė dirbti kitaip: savęs be socialinių tinklų neįsivaizduoju (3)

Nuolat ieškantis originalių būdų sudominti mokinius, nepasitenkinantis vien sausa teorija,...