aA
Vairavimo instruktorių bendravimo su mokiniais kultūra Lietuvoje yra problema: pamirštama, kad geras instruktorius pirmiausiai turėtų būti geras pedagogas.
Vilnietė: mokydamas vairuoti instruktorius skaičiavo lavonus
© DELFI (T.Markevičiaus nuotr.)

Taip portalui LRT.lt teigia automobilių žurnalistas, lenktynininkas bei vairavimo instruktorius Artūras Pakėnas.

Savo ruožtu ralio meistras Henrikas Kazakauskas sako pastebintis automobiliuose rūkančius ir su mokiniais nebendraujančius instruktorius. Nei šie, nei šaukiantys ant mokinių, anot H. Kazakausko, gerų mokymo rezultatų pasiekti negali.

Vilnietė Indrė papasakojo LRT.lt redakcijai savo karčią mokymosi vairuoti patirtį. Moteris sako girdėjusi, kad žmonės skundžiasi blogais vairavimo instruktoriais, tačiau maniusi, kad taip būti negali.

„Deja, su instruktoriumi nepasisekė ir man. Labiausiai erzino tai, kad instruktorius visuomet būdavo „su kvapeliu“ ir turbūt todėl – labai nervingas ir piktas. Vieną kartą, kai aš kažką ne taip padariau, jis pareiškė su manimi daugiau nekalbėsiantis. Taip ir padarė, o grįžus į mokyklą, jis tiesiog išlipo iš automobilio, trenkė durimis ir neatsisveikinęs nuėjo. Su juo būdavo geriau nepradėti ginčytis, nes jis tik labiau susinervindavo, pradėdavo šaukti. Pirmus kartus vairuojant yra pakankamai streso, o tokios situacijos viską dar labiau apsunkina“, – nemalonia patirtimi dalijasi Indrė.

Vilnietė prisimena situacijas, kai, važiuojant gatve, pykčio nevaldantis vairavimo mokytojas skaičiuodavo lavonus. „Jis man sakydavo: „Jei dabar tu viena važiuotum, tai štai būtų vienas, du, trys, keturi... lavonai“, – pasakoja Indrė.

Vairavimo mokyklos administracijai moteris teigia nesiskundusi, kartą po keturių pamokų pati mokykla pareiškė, kad instruktorius labai užimtas, pasiūlė kitą. Indrė mielai sutiko, pamokos buvo kur kas malonesnės, tačiau jau po poros pamokų sugrįžo senasis instruktorius.

„Aš prašiau, kad man grąžintų tą, su kuriuo teko pavairuoti porą pamokų, tačiau mokykla nusprendė, kad negali to padaryti, motyvuodama tuo, kad instruktorius paskui nebežino, kiek mokinys ko išmoksta. Likusias pamokas lankiau pas nervingąjį instruktorių, nesijaučiau gerai mokanti vairuoti, o egzamino metu jis man parašė neigiamą vertinimą. Tačiau tuomet jau dirbtinai maloniu balsu siūlė papildomas pamokas, kurių aš atsisakiau“, – prisimena Indrė.

Užuot mokęs vairuoti, sėdėjo ir rūkė

Vilnietė Agnė su LRT.lt redakcija taip pat pasidalino savo mokymosi vairuoti istorija. Agnės instruktorius šaukdavo labai retai, dažniau jis tiesiog sėdėdavo šalia, rūkydavo, o po pamokos pasakydavo, kad viskas buvo blogai.

„Tikriausiai kiekvienas, kuris eina mokytis vairuoti, tikisi kokybiškų pamokų, kompetentingo, savo nervus ir emocijas sutramdančio instruktoriaus. Mano pirmasis instruktorius tikrai nebuvo toks. Stresą labiausiai keldavo jo elgesys – jis visiškai neaiškindavo, nekomentuodavo klaidų, tiesiog sėdėdavo ir rūkydavo, o pamokos pabaigoje pasakydavo, kad buvo blogai“, – patirtimi dalijasi Agnė.

Mergina teigia maniusi, kad galbūt problemiška ji, o ne instruktorius, tačiau, kai nusprendė jį pakeisti, sužinojo, kad taip jis elgdavosi ir su kitais mokiniais.

„Tą dieną, kai paprašiau pakeisti instruktorių, administratorė pasakė, jog dėl mano pirmojo instruktoriaus sulaukė daugybės nusiskundimų. Pakeitusi instruktorių pajutau, kad mokausi vairuoti, o ne tiesiog važinėju be tikslo. Jis ragindavo klausti, kas neaišku, pats komentuodavo mano veiksmus. Tačiau nepaisant to, kad galiausiai turėjau galimybę pasimokyti su normaliu instruktoriumi, nesijaučiu tvirtai, nes nemaža dalis pamokų, praleistų su prastu instruktoriumi, neleido man kokybiškai išmokti vairuoti. Planuoju kartoti visą vairavimo pamokų kursą jau kitoje mokykloje“, – kalba mergina.

Du instruktorių tipai, iš kurių naudos mažai

Pasak H. Kazakausko, vairavimo instruktoriai, kaip ir kiti pedagogai, yra labai skirtingi – vieni pikti, kiti tylūs. Tačiau iš abiejų kraštutinumų naudos – nedaug.

„Tas, kuris tyli ir nieko neveikia, nieko ir neišmoko. Šaukti taip pat nėra gerai: tuomet žmogui dar labiau nesiseks. Kartais, pravažiuodamas pro mokomuosius automobilius, matau, kaip jame sėdi mokinys, kurio tik pusė galvos matyti pro langą, o instruktorius tuo metu sėdi, rūko arba telefonu tvarkosi savo reikalus. Tada norisi sustabdyti ir pasakyti: „klausyk, asile, pasodink žmogų normaliai, o jei nemoki, nedirbk to darbo“. Jei instruktorius net nesugebėjo normaliai mokinio pasodinti, tai ką jau kalbėti apie bendravimo kultūrą“, – piktinasi H. Kazakauskas.

Pasak pašnekovo, panašu, kad kai kurie instruktoriai tiesiog stengiasi prastumti laiką. Kai kurių instruktorių, H. Kazakausko teigimu, visai nemotyvuoja mažas jų atlyginimas.

Ignas Gelžinis
Ignas Gelžinis
© Organizatorių nuotr.

Lenktynininkas Ignas Gelžinis teigia manantis, kad visose situacijose vairavimo mokytojas turi gebėti išlaikyti šaltus nervus. Tai, jog žmogus vairavimo instruktoriumi dirba daugybę metų ir šis darbas jam jau nebekelia gerų emocijų, negali būti pasiteisinimas.

„Instruktorius turėtų būti labai ramus, šaltų nervų, suprasti, kad žmogus negimė mokėdamas vairuoti. Geras vairavimo mokytojas turėtų palaikyti net ir tą mokinį, kuriam nesiseka. Tuomet stresas sumažėtų, nes kai pradedama rėkti, stresas padidėja kelis kartus. Apie klaidas turėtų būti kalbamasi ramiai. Jei reikia, sustojus, bet jokiu būdu ne agresyviai“, – mintimis dalijasi I. Gelžinis.

Instruktoriai rengiami dėl licencijos, o ne mokėjimo mokyti

Automobilių žurnalistas, lenktynininkas bei vairavimo instruktorius A. Pakėnas teigia matantis vairavimo instruktorių negebėjimo bendrauti su mokiniais problemą. Pasak jo, Lietuvoje manoma, kad, jei žmogus moka vairuoti, jis gali būti geras instruktorius, tačiau taip tikrai nėra.

Artūras Pakėnas ir Ieva Gervinskaitė
Artūras Pakėnas ir Ieva Gervinskaitė
© A.Brazaičio nuotr.

„Tikrai matau tokią problemą. Lietuvoje nelabai suprantama, kad instruktorius pirmiausiai yra pedagogas. Čia galvojama, kad, jei žmogus moka vairuoti, jis gali būti ir geras instruktorius. Tačiau svarbesnės yra žmogaus pedagoginės savybės – gebėjimas dirbti su jaunu žmogumi, išaiškinti problemą, formuoti vairavimo įgūdžius, žinoti, ką daryti, jei žmogui nesiseka. Viso to pas mus mokoma mažai, vairavimo instruktorių mokymo kursai yra daugiau formalūs, suteikiantys licenciją, o ne tas savybes, kurias tikram instruktoriui reikia turėti“, – sako A. Pakėnas.

Jo žodžiais, vairavimo instruktorių mokymuose būna mokoma pedagogikos, psichologijos, tačiau, pašnekovo manymu, per mažai. Taip, pasak A. Pakėno, yra dėl požiūrio, kad instruktorius yra tas, kuris moka vairuoti, nors iš tiesų kur kas svarbesni yra pedagoginiai gebėjimai.

Eglė Masalskienė
Eglė Masalskienė
© DELFI (R.Achmedovo nuotr.)

Psichologė, „Lietuvos draudimo“ pykčio keliuose valdymo konsultantė Eglė Masalskienė sutinka, kad geras instruktorius turėtų būti ne tik geras vairavimo meistras, bet ir pedagogas. Jis turėtų išmanyti suaugusiųjų mokymosi ypatumus.

„Žmonės, kurie draugauja su technika, gali nelabai draugauti su žmonėmis ir atvirkščiai. Šios profesijos atstovams reikia turėti kompetencijų ir technikos valdyme, ir žmogiškųjų išteklių valdyme. Kai kurie turi tai iš prigimties, bet to galima išmokti“, – sako psichologė.

E. Masalskienės teigimu, jei žmogus susiduria su pernelyg nervingu arba atmestinai savo darbą dirbančiu vairavimo mokytoju, jis, nekaltindamas vien savęs dėl visų nesėkmių, turėtų paprašyti mokyklos pakeisti vairavimo instruktorių.

www.lrt.lt
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Suskaičiavo, kuo važinėti šiandien apsimoka labiausiai: benzininiu ar elektriniu automobiliu (108)

Kurį – benzinu ar baterijose kaupiama elektros energija varomą – naują automobilį atsieis...

Augantis komercinių elektromobilių populiarumas: išbandę kurjeriai purtosi grįžti į ankstesnius furgonus

Net ir kasdien važinėjant, asmeninis elektromobilis nemažą laiko dalį stovi vietoje, todėl...

Švelnusis, įsikraunantis ar įkraunamas: koks hibridinis automobilis apsimoka labiausiai? (2)

Prieš du dešimtmečius vidaus degimo ir elektros variklių sąjunga buvo pasitikta dvejopai –...

Neįtikėtina: techninės pagalbos iškvietimas kelyje virto kelių dešimčių tūkstančių sąskaita už remontą (18)

„ Ford Mustang Mach-E“ yra pajėgus ir stilingas elektromobilis. Pirkėjai, atrodo, džiaugiasi...

Tyrimas parodė, kokių trijų dalykų keliuose labiausiai bijo Lietuvos vairuotojai (1)

BTA draudimo užsakymu atlikta „ Spinter tyrimai “ apklausa atskleidė, kad rinkdamiesi...

Top naujienos

D+Mindaugas Milinis

Karo apžvalgininkas tikina, kad Rusija pralaimėjo karą dar jo nepradėjusi: vardija argumentus ir sveikina Putiną – šis pateko į pragarą (15)

Tvyrant įtampai Europoje dėl nenuspėjamų Rusijos veiksmų netoli sienos su Ukraina sutelkus kelių...

Razmuvienė: reikia dar poros savaičių, kad mes pasiektume tą piką (109)

Apie pandemijos valdymo priemonių griežtinimą kalba tik atskiros savivaldybės. Nors daugiausia...

Žiema grįš dar galingesne jėga: siautės stiprus vėjas, kils pūgos (3)

Šiandien šalies orus lems pamažu tolstančio ciklono rytinė dalis. Dangus daugiausia bus...

Keičiasi oficiali Rusijos pozicija? Separatistai kreipėsi į Maskvą su prašymu (267)

Ukrainos separatistų lyderis ketvirtadienį paragino Rusiją atsiųsti modernių ginklų jų...

Naktį didelės ugniagesių pajėgos išskubėjo į Palangą – gaisras kilo „Šachmatinėje“ (1)

Naktį iš ketvirtadienio į penktadienį, iškart po vidurnakčio, 0.07 val., Bendrajame pagalbos...

D+Eugenija Grižibauskienė

Druskininkietis juvelyras ir verslininkas Cikanavičius – apie pigieną ir už auksą brangesnį gintarą

Kai pašnekovas pradėjo atidarinėti stalčiukus ir iš jų traukti briliantus, sidabrinius ir...

Sniego gniūžtės efektas: pas Skvernelį perbėga ir Alytaus, Varėnos bei Druskininkų politikai (177)

Buvusio premjero Sauliaus Skvernelio sekėjų gausėjimas primena sniego gniūžtės efektą. Į...

D+Agnė Keizikienė

Veido procedūros, kurios žada stebuklus: kosmetologė išvardijo efektyviausias ir pasakė, kiek už jas teks pakloti

Technologijos grožio industrijoje sparčiai žengia į priekį, todėl šiandien nebūtina gultis ant...

Parkerio ir Guardiolos akivaizdoje – įtikinama pabaigoje atsipalaidavusių Šaro auklėtinių pergalė

Eurolygos reguliariajame sezone dar vieną pergalę iškovojo viena iš sezono lyderių...

Kasčiūnas: Putinui visi kariniai indikatoriai yra užsidegę (99)

Ketvirtadienį Lietuvos parlamentarai iš Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos bei Užsienio reikalų...