aA
Lietimui jautrus ekranas sieja bene visus šiuolaikinius automobilius – jis yra ir pačiuose pigiausiuose modeliuose, ir net sunkvežimiuose. Tačiau nuo ko prasidėjo ši evoliucija ir kokią įtaką jai darė tam tikri automobilių gamintojai? Čia verta išskirti tris pasaulyje žinomus prekės ženklus – „Buick“, „Tesla“ ir „Volkswagen“, sakoma pranešime žiniasklaidai.
"Volkswagen Touareg"
© Gamintojo archyvas

Kuo išskirtinis „Buick“? Lietuvoje ir daugelyje kitų Europos valstybių naujo tokio automobilio net neįsigysi, tačiau būtent šio amerikiečių gamintojo 1986 m. pristatyta „Riviera“ turėjo pirmąjį lietimui jautrų ekraną, montuotą į serijinės gamybos modelį. Bandymas nebuvo labai sėkmingas – praėjus vos ketveriems metams tokio ekrano montavimas buvo nutrauktas. Vairuotojai sunkiai susitaikė su naujove ir neįprato FM radijo bangų reguliuoti spaudydami senovinį CRT ekraną su kineskopu.

Žvelgiant iš šių dienų perspektyvos, prieš 33 metus pagaminto „Buick Riviera“ multimedijos sistema atrodo juokinga, tačiau tuo metu net mobilieji telefonai svėrė kilogramą ir dar buvo egzotika. Tuomet „Apple“ tik neseniai buvo pristačiusi pirmąjį savo kompiuterį „Macintosh“, kuriame viena didžiausių naujovių buvo galimybė pasirinkti rašymo šriftą – visos skaitmeninės technologijos buvo labai toli iki šių dienų standartų.

Išmaniosios technologijos į automobilių pasaulį skverbėsi sparčiai ir jau praėjus dešimtmečiui po „Rivieros“ debiuto prabangiausi modeliai rinkoje turėjo ekranus, valdomus specialiomis svirtelėmis ar jungikliais. Ekranai didėjo ir maždaug dar po dešimtmečio išpopuliarėjo pirmieji lietimui jautrūs ekranai – pradininkai vėl buvo prabangiausių automobilių gamintojai.

Šio dešimtmečio pirmoje pusėje „Tesla“ žengė kitą informacinių technologijų žingsnį – visas sistemas „Model S“ automobilyje sutalpino į vieną didžiulį 17 colių įstrižainės ekraną, valdomą tarsi planšetę. Vairuotojams tai buvo neįprasta ir toli gražu ne visada patogu, bet atrodė šiuolaikiška ir todėl – patrauklu.

2018 m. dar vieną didelį žingsnį žengė „Volkswagen“. Naujasis trečios kartos visureigis „Touareg“ pristatytas su dviem didžiuliais ekranais: priešais vairuotoją įmontuotas 12 colių, o su juo tarsi sujungtas ir automobilio centre įmontuotas net 15 colių įstrižainių ekranai. Dydis – ne vienintelė inovacija, ne mažiau svarbus čia yra patogumas. Būtent šį Vokietijos gamintojo žingsnį galima vadinti trečiuoju lietimui jautrių ekranų technologijų raidoje – jis demonstruoja, kad visas automobilio sistemas galima ne tik sukelti į didžiulį ekraną, bet ir valdyti jas patogiai bei intuityviai.

Mygtukai nebereikalingi

Naujajame „Touareg“ mygtukų bei jungiklių nėra daug, tik ant vairo, kairėje vairuotojo pusėje bei centre, šalia pavarų dėžės režimo perjungimo svirties. Tai – pagrindiniai mygtukai, kuriuos vairuotojai dažniausiai nori pasiekti maksimaliai lengvai ir reguliuoti jų nematydami: variklio įjungimo, stovėjimo stabdžio, važiavimo režimo pasirinkimo jungikliai. Klimato kontrolės, sėdynių ventiliavimo bei šildymo, navigacinės sistemos ir daugybė kitų nustatymų reguliuojami didelės raiškos ekrane.

Už informacinės sistemos intuityvumą „Volkswagen“ sulaukė pasaulinių apdovanojimų. Automobilyje naudojama sistema buvo pastebėta ir „Lietuvos metų automobilio 2019“ rinkimuose – būtent „Volkswagen“ automobilio multimedija kartu su labai panašia, naudojama „Audi Q8“, buvo įvertintos kaip geriausios.

Intuityvumas – ne vienintelė ypatybė. „Touareg“ visureigyje montuojama SIM kortelė, įgalinanti nuolatinį interneto ryšį. Tai reiškia, kad navigacijos žemėlapiai atnaujinami ir eismo informacija sekama realiu laiku, o keleiviai gali naršyti naudodami „Wi-Fi“ prieigos tašką. Kadangi visureigio sistema nuolat prisijungusi prie interneto, ji itin tiksliai apskaičiuoja maršruto įveikimo laiką ir rekomenduoja patį geriausią kelią, atsižvelgdama ne tik į dabartinę eismo situaciją, bet ir numatydama eismo spūstis piko valandomis.

"Volkswagen Touareg"
"Volkswagen Touareg"
© Gamintojo archyvas

Ekrane – daugiau nei per stiklą

Dideli ekranai automobiliuose naudojami ne tik klimato kontrolei reguliuoti ar navigacinės sistemos maršrutui nustatyti. Kita „Volkswagen Touareg“ inovacija – priešais vairuotoją įrengtame 12 colių įstrižainės ekrane galima matyti šilumos jutiklių sistemos „Night Vision“ vaizdą. Šilumai jautri kamera užfiksoja iki 130 metrų atstumu esančius žmones, gyvūnus ir kitus šilumą skleidžiančius objektus, kurie gali būti už tvorelės, gyvatvorės ar kito objekto ir nematomi vairuotojui. Važiuojant didesniu nei 50 km/val. greičiu, apie prie pat kelio esančius gyvūnus vairuotojas įspėjamas ekrane juos pažymint raudonai.

Pagrindinė kelionės informacija jau daugelyje automobilių (net ir nedideliuose kompaktinės klasės modeliuose) gali būti atvaizduojama ant priekinio stiklo projektuojamame ekrane. Taip vairuotojui nenukreipiant akių nuo kelio matyti greitis, navigacinės sistemos nurodymai ar kita svarbi informacija.

Kam tokiu atveju naudoti didelį prieš vairuotojo akis, už vairo esantį ekraną? Kitai informacijai. Čia galima atvaizduoti didelį navigacijos žemėlapį – daug patogiau stebėti jį nei nukreipti akis į šoną ir žiūrėti į automobilio centre įmontuotą ekraną.

Tokios eismo saugumą didinančios funkcijos yra itin svarbios ekranų, kurie 1986-aisiais dar buvo suvokiami kaip grėsmė saugumui, evoliucijai. Panašių nuogąstavimų galima išgirsti ir dabar, tačiau lyderiaujantys automobilių gamintojai turi kitą kryptį – išnaudoti naujausias technologijas saugumui ir vairuotojo komfortui didinti.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(2 žmonės įvertino)
3.0000

Birželio pabaigoje benzingalviai rengia naktinį vakarėlį Vilniuje (2)

Kol Lietuvą svilina vasariška kaitra, automobilių entuziastų klubas „ Bro‘s Customs “...

Dėl miesto centre atsivėrusios duobės – kenčia kauniečių piniginės (4)

Birželio 18 dieną į „ Kas vyksta Kaune “ redakciją kreipėsi pasipiktinęs skaitytojas, kurio...

Rado bene greičiausią „Cadillac Escalade“ pasaulyje – sukonstravo iš kasdienio visureigio (16)

Žaibiškai išpopuliarėję SUV automobiliai tinkami ne tik gausiai šeimai vežti, bet ir...

Entuziastas Rusijoje užkėlė „Bentley“ ant tanko vikšrų (21)

Rusijos keliai garsėja tuo, kad juos sunku įveikti. Žinoma, ne tada, jei vairuoji tanką, ar bent...

Automobilių sporto renginių fotografas patarė, kaip uždirbti iš nuotraukų ir išlikti gyvam (4)

Pažintis su automobilių sporto renginių fotografija prasidėjo jau prieš daugiau nei 10 metų....

Top naujienos

DELFI tyrimas. Įspūdinga Borisovo sėkmė: į jo įmonės sąskaitą plūsta Lietuvos pinigai (248)

Skandalingasis verslininkas ir į Prezidentūrą Rolando Pakso prezidentavimo metais prasibrauti...

Turintiems daug atostogų reikėtų susirūpinti: amžinai jos nesikaups (40)

Atostogas vengiantiems imti darbuotojams derėtų prisiminti, kad amžinai jos nesikaups, po kiek...

Mokslininkai – apie partizano Antano Kraujalio-Siaubūno palaikų radimo aplinkybes pildoma

Vilniaus Našlaičių kapinėse rasti paskutinio kovojusio partizano Antano Kraujelio-Siaubūno palaikai.

Uodų žemėlapis: į kurias Lietuvos vietas geriau kojos nekelti pasitikrinkite, ar dėl nežinojimo savo kieme neveisiate uodų (18)

Mėgstantiems leisti laiką gamtoje šiemet pasisekė: sausas pavasaris lėmė tai, kad uodų šiuo...

Visoje Lietuvoje streikuoja kalėjimo medikai: mums nusibodo (1)

Ketvirtadienį Lietuvos įkalinimo įstaigų medikai surengė įspėjamąjį streiką. Nors dar...

Daugiau nei 100 vaikų žuvo užsikrėtę pavojinga smegenų infekcija uždarytos visos mokyklos (10)

Šimtai tėvų ir neabejingų vietos gyventojų antradienį, birželio 18 dieną, rinkosi prie...

VAR raganų medžioklė prieš vartininkus: neįtikėtinai suklupusi Škotija paplūdo ašaromis ir apmaudu (1)

Škotijos rinktinei veikiausiai pačiai sunku suvokti, kaip trečiadienį vakare ji iškrito iš...

Gyvai / Diskusija „Rinkis saugų greitį“ (1)

Ar leistinas greitis visada yra ir saugus greitis? Statistika rodo, kad greičio viršijimas yra viena...

Visi tėvai to siekia, bet patys sau trukdo: kaip išmokyti vaiką susikaupti ir pabaigti pradėtą darbą iki galo

Susikaupėte rašyti. Puslapis pildosi ir girdisi klaviatūros tarškėjimas. Laikas tirpsta, liejasi...

Saudo Arabija užgniaužusi kvapą laukia, ar bus panaikintas dar vienas didelis tabu (29)

Rijado centre įsikūrusiame sporto bare blausioje prietemoje visu garsu transliuojamos sporto...