Atsipalaiduoja užmiestyje

Tik ką išlaikiusio egzaminą ir pradėjusio važinėti vairuotojo baimė privažiavus sudėtingą sankryžą, kamštyje įstrigusio miestiečio pyktis ar avariją išgyvenusio žmogaus nenoras sėstis prie vairo turi daug ką bendro. Tai stresinė būsena. Nerimaujama atsisėdus prie vairo ir dėl paprastų dalykų – ką reikės daryti, jeigu mašina suges, kas jeigu pasiklysiu kelyje ar netyčia užges variklis?

Neseniai vairuotojo pažymėjimą gavusi Regina prie vairo sėdasi nedrąsiai. „Kol kas dar nesijaučiu labai tvirtai. Reikia praktikos, o ir vairuotojai labai nemandagūs. Juk mato, kad su „žaliu lapu“ važiuoju, bet vis tiek pypsina, net langą prasidarę iškoneveikia“, – sako 25-erių mergina.

Pasak Reginos, ji atsipalaiduoja tik išvažiavusi iš miesto. „Užmiestyje ramiau, mažiau tenka staigiai stabdyti, ne tiek daug netikėtų situacijų. Bet vėlgi, jei mieste bijosi važiuoti, taip ir liksi balta varna prie vairo“, – sako vairavimo įgūdžius tobulinanti Regina ir priduria, kad įtampa prie vairo dažnai atbaido iš viso vairuoti.

O jau 12 metų vairavimo stažą turintis Andrius teigia, kad streso nelieka, kada pats jautiesi tvirtai prie vairo, nors neslepia, jog Vilniuje būna labai daug stresinių situacijų.

„Vilniuje vairuotojai nemandagūs, skuba, lekia, nepraleidžia, signalizuoja, nors nėra tam jokios priežasties – spūsties nervingais manevrais nesumažinsi. Stengiuosi kuo mažiau reaguoti į aplinkinių provokacijas. Rytinių ir vakarinių spūsčių metu reikia išmokti būti ramiam, kitaip gali ir pats nukentėti“, – sako Andrius. Jis įsitikinęs, kad dažniausiai avarijos kyla dėl per didelės nervinės būsenos.

Klasikinė muzika ramina

Viena Vokietijos draudimo įmonė atliko apklausą, kurios rezultatai iškalbingi – net 40 proc. vairuotojų, patekę į rimtą avariją, buvo įpykę arba išsigandę dėl kito vairuotojo elgesio.

Toks, anot tyrėjų, santykis reiškia, kad per metus dėl psichologinės įtampos sukeltų įvykių Vokietijoje žūsta apie 750 žmonių ir padaroma 900 mln. eurų (3 mlrd. 107 mln. litų) žalos. Pasak medikų, dažnai patiriamas stresas vairuojant ilgainiui gali išugdyti fobiją sėstis prie vairo.

Kad taip nenutiktų, užsienio ir Lietuvos draudikai, medikai ir autoservisų specialistai pataria, kaip išvengti streso prie vairo, ir siūlo 10 būdų, kaip išvengti skaudžių jo pasekmių.

Kaip išvengti streso

1.Planuokite laiką. Jeigu nuolat nespėjate ir dėl to nervinatės, išvažiuokite anksčiau.

2.Išsimiegokite. Labiau tikėtina, kad reaguosite neadekvačiai, jeigu smegenys negaus tinkamo poilsio. Miegui reikėtų skirti mažiausiai 7 valandas.

3.Išlaikykite atstumą. Išlaikydami atstumą tarp priekyje važiuojančio automobilio, turėsite pakankamai laiko reaguoti, jei jis darys netikėtą manevrą.

4.Venkite akių kontakto. Jeigu kyla įtampa, nežiūrėkite tiesiai į akis ir neprovokuokite konflikto.

5.Nereaguokite per stipriai. Buvimas automobilyje gali suteikti netikrą saugumo jausmą, dėl to galite reaguoti smarkiau nei, sakykime, parduotuvėje. Nerodykite nepadorių gestų ir nesiplūskite – tai kvailai atrodo ne tik viešojoje vietoje, bet ir automobilyje.

6.Atleiskite ir pamirškite. Kiekvienam būna blogų dienų. Jeigu kažkas užkerta kelią, nerodo posūkio – galbūt šiandien jie tikrai blogos nuotaikos. Neužsikrėskite ir jūs ja.

7.Suskaičiuokite iki 10 ir giliai įkvėpkite. Stenkitės visada išlikti ramus. Nervinė įtampa didina nelaimės tikimybę ir apskritai kenkia sveikatai.

8.Atsiprašykite. Jeigu padarėte klaidą, neatsitiks nieko blogo, jei tai pripažinsite. Atsiprašantis gestas ranka gali daryti stebuklus.

9.Perjunkite muziką. Hip hopas skatina agresiją, o klasikinė muzika, pvz., Mozartas, ramina.

10.Keleiviai turėtų neblaškyti vairuotojo. Keleivis neturi daryti nieko, kas bent akimirkai galėtų atitraukti vairuotojo dėmesį nuo kelio. Pavyzdžiui, važiuojant nedera atkreipti vairuotojo dėmesį į reklamas pakelėje, pastatus ar kitus vaizdus, kurie nėra svarbūs vairavimui. Nedera staiga prabilti labai garsiai ar šaukti, nes išgąsdintas vairuotojas netyčia gali atlikti pavojingą manevrą. Vairuotojui gali trukdyti ir kai kurie keleivio bandymai jam padėti: palaikyti vairą, įjungti stiklo valytuvus ar pareguliuoti radijo mygtukus ant vairo.