Naftos eros pabaiga nėra tokia baisi, kaip kad piešiama biržos spekuliantų scenarijuose. Beveik į visų automobilių bakus be didesnių bėdų galima pilti spiritinius kokteilius. Tačiau keletas „bet“ vis dėlto yra...
© G.Matulaičio nuotr.

Benzino kainoms laikantis rekordinėse aukštumose, automobilininkai desperatiškai ieško būdų, kaip sumažinti kelionių išlaidas. Viena alternatyvų – spiritu skiesti benziną ar apskritai į degalų baką pilti tokį skystį, kokiu nepasididžiuotų pasivaišinti solidesnį stažą turintys ugninio vandens ekspertai.

Galimybės legaliai svaiginti variklį E85 etanolio ir benzino mišiniu (kokteilio proporcijos 85 ir 15) Lietuvoje atsirado 2007-aisiais. Automobilius, turinčius „Flexifuel“ sistemą ir galinčius be problemų srėbti pačios įvairiausios receptūros degalus, tuo metu buvo galima suskaičiuoti ant pirštų. Pastarojo sunkmečio įkarštyje visaėdžių mašinų padaugėjo simboliškai, bet E85 paklausa išaugo bene trigubai. To priežastis – litu mažesnė nei tradicinio A95 benzino kaina. Varguoliai be didesnės sąžinės graužaties iš akies skiesdavo bako turinį perpus su spirituotu benzinu ir keliaudavo nesukdami galvos dėl galimų padarinių.

O gal jie apskritai niekuo nerizikuoja? Nepriklausomas naftos produktų ekspertas Albinas Aleksiejūnas nėra toks drąsus: „Poveikis tikrai yra. Juk netgi degalinėse etanoliu skiestas benzinas laikomas specialiuose rezervuaruose, nes kai kurie metalai, gumos ir plastikai bijo spirito.

Tarkim, aliuminis, žalvaris, cinkuoti paviršiai nuo sąlyčio su etanoliu pradeda koroduoti ir tirpti. Problemų gali kilti dėl kai kurių guminių detalių. Dėl visų šių dalykų ilgainiui variklio įpurškimo sistemos gali pradėti streikuoti. Kita vertus, mokslo žmonės tik konstatuoja, kad toks poveikis yra. Tačiau kaip greitai gali kilti rūpesčių, trukdančių eksploatuoti automobilį, kol kas neaišku. Galbūt deginant spiritą tam nepritaikyta mašina pavyks nuvažiuoti ir pusę milijono kilometrų.“

Pasidavęs smalsumui pašnekovas etanolio dietą skyrė ir nuosavam automobiliui: 20 000 km su „Honda Civic“, turinčiu 1,8 l darbinio tūrio variklį, jis įveikė naudodamas vien spiritu atskiestą benziną.

„Dabar visas Lietuvos rinkoje parduodamas benzinas atskiedžiamas maždaug 5 proc. etanolio. Aš šią proporciją gerokai pakeičiau ir spirito dalį padidinau iki 7–12 proc. Tokio kokteilio parametrai ypač skiriasi važiuojant esant šaltiems arba ypač karštiems orams. Kadangi degaluose pakitęs sočiųjų garų slėgis, pakitę lakumo parametrai, spaudžiant didesniam šaltukui variklį kiek sunkiau užvesti, degalų sąnaudos gerokai padidėja, o trauka sumažėja. Taip pat sunkiau motoras dirba ir dideliame karštyje – gali susidaryti garų kamščių. Tokiu atveju mašina gali pradėti rodyti kaprizus“, – pasakoja A. Aleksiejūnas.

Atėjus įprastos techninės apžiūros dienai, A. Aleksiejūnas ne tik atliko svarbiausių motoro detalių apžiūrą, bet ir nepatingėjo vienoje Danijos laboratorijų ištirti panaudotos variklio alyvos. Ačiū Dievui, didesnio poveikio „geležiai“ – variklio vožtuvams, žvakėms ir kitiems agregatams, spiritu atskiestas benzinas nepaliko. Bene vienintelė tyrimo išvadose atsiradusi pastaba – padidėjusi alyvos oksidacija.

„Tai reiškia, kad ilgiau eksploatuojant tokius degalus kiltų didesnė įvairių nuosėdų ir dervų susidarymo rizika. Nors padidėjęs alyvos oksidacijos kiekis neviršijo standartuose nurodomų normų, susigundžius etanoliu reikėtų arba naudoti specialias, pritaikytas darbui su E85, variklio alyvas, arba dažniau keisti įprastus tepalus“, – tvirtina naftos produktų ekspertas.

Norintys pakartoti panašius eksperimentus turėtų atkreipti dėmesį į porą dalykų: iš akies maišant E85 degalus su tradiciniu benzinu pirmąkart reikėtų apsiriboti 10–15 litrų etanolio. Jei variklis tokį patiekalą nuryja nesiraukydamas, galima bandyti šią proporciją pamažu didinti. Tikėtina, kad rūpesčių kils mažiau, jei šia alchemija užsiimsite vasarą. Kodėl? Todėl, kad spirito ir benzino mišinys kur kas labiau sugeria drėgmę. Taupumo sumetimais įsipylus puskibirį etanolio, automobilio bako dugne vandens gali gerokai padaugėti. Šaltuoju metų laiku tai gali tapti rimta problema.

----------------------------------------------------------------------------------

- Spirito poveikio nebijo bronza ir nikeliuoti paviršiai, todėl degalinėse degalų pylimo pistoletai, iš kurių pilamas E85, teoriškai turėtų būti pagaminti iš tokių metalų. Tačiau tai būtų velniškai brangus malonumas.

- „Flexifuel“ įrangos modulis 4 cilindrų varikliui su montavimo darbais šiuo metu kainuoja apie 1300 litų. Gamykliniai ratuočiai, galintys deginti ir paprastą benziną, ir bioetanolį, kainuoja apie 5 proc. brangiau nei įprastus degalus naudojantys analogai. Antai už „Saab 9-5 BioPower“ Lietuvoje prašoma maždaug nuo 3000 litų brangiau.

- Spiritiniai degalai turi gerokai aukštesnį oktaninį skaičių, todėl variklio suspaudimo laipsnis galėtų ir turėtų būti gerokai didesnis – tuomet motoras generuotų daugiau galios ir leistų taupyti degalus.

- Taupymo būdų ieškantys vairuotojai pastebėjo, kad nors biodegalais varomi automobiliai sunaudoja iki 30 proc. daugiau degalų, naudojant E85 išlaidas degalams įmanoma sumažinti iki 10 proc.

- Svarbu ir tai, kad dėl aukšto etanolio oktaninio skaičiaus variklio pajėgumas ūgteli. Atlikus bandymus su „Saab 9-5 BioPower“ užfiksuotas 30 AG prieaugis – iki 180 AG (biodegalams adaptuoto 2 litrų darbinio tūrio, 4 cilindrų variklio su turbina nominali galia 150 AG). Maksimalus sukimo momentas padidėja 40 Nm, iki 280 Nm. Švediškas sedanas, degindamas E85, nuo 0 iki 100 km/val. įsibėgėja per 8,5 sekundės, o benziną – per 9,8 sekundės.

- Ilgiau sandėliuojamas benzinas pradeda sluoksniuotis: rezervuaro, kuriame laikomas 98 benzinas, dugne nusėda vanduo, todėl pildamiesi nešviežius degalus dalies ypatybių, už kurias mokami didesni pinigai, tiesiog negaunate.

Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

„Audi Sport“ ambasadoriai pristatė ekstremalaus vairavimo laboratoriją

Daugiau kaip ketvirtį amžiaus automobilių versle ir sporte skaičiuojanti Kauno bendrovė „...

Pasigrožėkite brangiausiu pasaulyje automobiliu: „Ferrari 250 GTO“ planuojama parduoti už 39 mln. eurų (2)

Brangiausias pasaulyje automobilis rengiamas aukcionui. Manoma, kad rugpjūtį vyksiančiame aukcione...

Turizmas Lietuvos pasieniu – arčiau nei įmanoma įsivaizduoti

Lietuvoje populiarūs pažintiniai takai, įvairūs maršrutai po lankytinas vietas važiuojant nuo...

Paranoja ar sabotažas? Nutekintas „Teslos“ vadovo laiškas pribloškė (127)

Nepatenkintas įmonės „ Tesla “ darbuotojas įsilaužė į kompanijos gamybos operacinę sistemą...

„Nissan“ ieško greičiausių „Gran Turismo“ žaidėjų

Japonijos automobilių gamintoja „ Nissan “ pranešime žiniasklaidai paskelbė ieškanti greitų...

Top naujienos

200 tūkst. vartotojų reikia pasikeisti SIM kortelę (51)

Dėl nuo liepos 1 dienos įsigaliosiančių atnaujintų pasirašymo elektroninėje erdvėje...

Po tragedijos Klaipėdos viešbutyje prabilo Ričardas Pinikas: kas nutiko tą lemtingą vakarą? (218)

Dažniausiai žiniasklaidoje pristatomas kaip a.a. aktoriaus Vytauto Šapranausko vadybininkas...

Bakas sako, kad trauksis iš frakcijos, jei valstiečiai imsis „beprasmiško“ tyrimo (5)

Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto pirmininkas Vytautas Bakas penktadienį pareiškė,...

Išrinkite unikalią Lietuvos vietą, kurioje jaučiatės tarsi užsienyje (32)

Naujienų portale DELFI vyksta unikalus projektas: „ 100 žingsnių per Lietuvą “, kurio metu...

Aukso gyslą Palangoje atradusio verslininko prekė paplito it virusas: poilsiautojai noriai atveria pinigines

Pernai poilsiautojai Palangoje dėl neregėto deserto eilėse stovėdavo kone valandą, tačiau aukso...

Buvęs kariuomenės vadas Tutkus dėl vairavimo išgėrus nubaustas 2,5 tūkst. eurų bauda (63)

Vilniaus regiono apylinkės teismas penktadienį kaltu dėl vairavimo išgėrus baudžiamojoje byloje...

Profesionalų patarimai kaip užfiksuoti tobulą kadrą (6)

Telefonų kameroms tobulėjant, vis daugiau jų vartotojų tampa kasdieniniais fotografais ir mano,...

Atsinaujina viena ilgiausių ir judriausių sostinės Geležinio Vilko gatvė: bus laikinų nepatogumų

Vilniuje pradėta remontuoti vienos ilgiausių ir judriausių – Geležinio Vilko gatvės – atkarpa...

Angelos Merkel viltis – Albanija? (19)

Albanija gali sutikti priimti prieglobsčio Europos Sąjungoje prašytojų centrus, praneša...