aA
Lietuvoje įsigaliojus naujai tvarkai, kai nė viena transporto priemonė šalyje negali būti parduota ar nupirkta be Savininko deklaravimo kodo (SDK), pabrėžta, kad ši sistema padės sumažinti šešėlį ir apsaugos žmones, įsigyjančius transporto priemones. Visgi reali situacija tokia, kad skęstančiųjų gelbėjimas išlieka jų pačių reikalu: naudotą „Volkswagen Passat“ įsigijusi moteris ne tik netikėtai tapo pirmąja jo savininke Lietuvoje, bet ir susidūrė su problema – automobilis kitą dieną po įsigijimo subyrėjo.
SDK nuo „perekūpo“ neišgelbėjo: ne tik nusipirko automobilį su „kauferiu“, bet šis po dienos dar ir subyrėjo
© DELFI

Skelbimų portale suradusi Lietuvoje neeksploatuotą „Volkswagen Passat“ moteris nusprendė, kad pirkinys – jai tinkamas. 5900 eurų kainavęs 2012 m. laidos automatinę pavarų dėžę turintis automobilis, kaip buvo nurodyta skelbime, į Lietuvą atvežtas iš Prancūzijos.

Kėbulo numerio (VIN) pardavėjas nenurodė, tačiau skelbime tikino, kad automobilis tvarkingas ir viskas veikia, kaip priklauso. Daugiau informacijos jis žadėjo suteikti telefonu. Tai, ar automobilis jau turi privalomą SDK, taip pat informacijos jis nenurodė.

Niekas nepasikeitė

Kaip pasakojo moters pagalbos prašymo sulaukęs Ramūnas Mackevičius, bendrovės „Autopretenzija“ pardavimų vadovas, seniau automobilių perpardavėjai pirkėjui įduodavo užsienyje sudarytą automobilio pirkimo-pardavimo sutartį, vadinamąjį „kauferį“, ir pasakydavo, ką reikia sakyti „Regitros“ darbuotojui registruojant transporto priemonę. Ši situacija nepasikeitė ir dabar, kai įsigaliojo Savininko deklaravimo kodų sistema.

„Tie „kauferiai“ niekur nedingo. Moterį kone už rankos nuvedė į „Regitrą“, užregistravo, pasakė, kad būtent ji nusipirko iš Prancūzijos automobilį. Ir „Regitros“ darbuotojui klausimų nekilo, nes ne jo prievolė yra patikrinti, kas iš tiesų nusipirko automobilį“, – kalbėjo R. Mackevičius, pridūręs, kad negana to, jog automobilis sugedo, moteris jį dar ir įsigijo išsimokėtinai.

Anot jo, taip elgtis labai paprasta, kadangi užsienyje sudarytos pirkimo-pardavimo sutarties kopija, kurioje įrašomas ir pardavėjo, ir pirkėjo vardas bei kiti duomenys, lieka užsieniečiui, o lietuviui atitenkančioje dalyje – tuščia, yra tik pardavėjo, šiuo atveju prancūzo, duomenys, o tuščiose eilutėse galima įrašyti, ką tik norisi. Tad patikrinti, kas iš tiesų automobilį nusipirko, labai sudėtinga, o šalies transporto registrą valdančios „Regitros“ darbuotojams prievolės išsiaiškinti, kas iš tiesų pirko automobilį užsienyje, nėra.

„Patikėkite manimi, niekas tų automobilių netikrina, kelyje nestabdo, o jeigu ir stabdo – labai greitai vairuotojai praneša vieni kitiems, kad yra kontrolė kelyje, ir nusuka šalutiniais keliais. Europos Sąjungoje automobilių judėjimas yra laisvas ir stabdyti visų bei tikrinti nėra pagrindo, „kauferis“ niekur nedeklaruojamas, jo niekas netikrina“, – tikino pašnekovas.

Pasak jo, net jeigu „Regitros“ darbuotojai, registruodami naują transporto priemonę Lietuvoje, pasiklaustų būsimo savininko, ar jis tikrai įsigijo automobilį užsienyje pats, vargu ar situaciją pakeistų.

„Žmogus, jau sumokėjęs perpardavėjui pinigus, neturėtų kitos išeities, tik sakyti, kad, taip, įsigijo pats, – skepticizmo neslėpė R. Mackevičius. – Minėta moteris taip pat jau buvo susimokėjusi pinigus, jai buvo pasakyta, kaip kalbėti, ir, galų gale, ji pasitikėjo perpardavėju. Juk žmonės, kai perka sau automobilius, tą daro kas kelerius metus, tai neišmano visų subtilybių.“

SDK niekam nė nereikėjo

Anot R. Mackevičiaus, suvaldyti šešėlinę prekybą Lietuvoje buvo galima ir gerokai paprasčiau nei įvedant SDK sistemą. Specialistas tikino, kad būtų užtekę tiesiog susieti automobilio kėbulo numerį (VIN) su parduodančio asmens telefono numeriu ir asmens arba transporto priemonę parduodančios įmonės kodu.

Būtent telefono numeris, kuriuo moteris skambino pirkdama „Volkswagen Passat“ ir aptarinėjo pirkimo detales, turėtų padėti atrasti nekokybišką automobilį pardavusį žmogų ir grąžinti jam prekę bei atgauti pinigus.

„Iš principo SDK nereikia. Susiejus VIN numerį, asmens ar įmonės kodą ir telefono numerį, viskas būtų labai paprasta. Juk visi automobiliai parduodami naudojant telefono numerius, o pastarieji šiais laikais lengvai atsekami. Perpardavėjų, parduodančių nekokybiškus automobilius, nebeliktų“, – tikino pašnekovas.

Turi patikrinti prieš pirkdami

Kaip „Delfi“ komentavo „Regitros“ atstovė spaudai Emilija Bardauskienė, nuo gegužės 1-osios visos Lietuvoje parduodamos transporto priemonės turi turėti SDK. Todėl, anot jos, prieš perkant automobilį, reikėtų įsitikinti, ar jam toks kodas priskirtas. Tą galima padaryti čia.

„Šį kodą taip pat patariama nurodyti ir pirkimo-pardavimo sutartyje. Tokiu būdu pirkėjas žinos, kad transporto priemonę perka iš tikrojo savininko ir, jei po įvykusio sandorio paaiškėtų, pavyzdžiui, jog automobilis turi tam tikrų defektų, klientas galės susisiekti su tikruoju buvusiu savininku bei pareikalauti iš jo atsakomybės“ – pabrėžė E. Bardauskienė.

Be to, akcentavo specialistė, pirkėjas turėtų išsiaiškinti ir įsitikinti, kad pirkimo-pardavimo sutartį sudaro su tikruoju transporto priemonės savininku.

„Kalbant apie transporto priemonių perpardavinėtojus, jiems galioja lygiai tokios pačios taisyklės kaip ir kitiems. Kitaip tariant, prieš parduodant transporto priemones, jie turi pranešti, kad yra jų savininkai ir gauti SDK“, – tikino „Regitros“ atstovė.

Visgi tai, kaip laikomasi šių prievolių, tikrina kontroliuojančios institucijos. Patikrinimai vykdomi keliuose, gabenant transporto priemones autovežiais, stabdant pavienes transporto priemones, turgavietėse ir kitose automobilių pardavimo vietose, atliekant transporto priemonių pardavimo skelbimų analizę elektroninėje erdvėje ir pan. Automobilių pardavėjus gali tikrinti Valstybinės mokesčių inspekcijos, Lietuvos muitinės bei Finansinių nusikaltimų tyrimų tarnybos, Valstybės sienos apsaugos tarnyba, Policijos, Lietuvos transporto saugos administracijos pareigūnai.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(77 žmonės įvertino)
3.1818

Finišavo lenktynės, kokių Lietuva dar nebuvo mačiusi

Savaitgalį Druskininkų kempinge finišavo ralis, kokio Lietuva dar nematė. Jo dalyviai lenktyniavo...

Benzingalvių laukia ypatingas reginys: pirmasis sezono japoniškų automobilių gerbėjų susitikimas (4)

Antradienio, birželio 22-osios, vakaras vilniečiams ir sostinės svečiams, kraujyje turintiems bent...

Dubajaus vairavimo mokykloje – prabangūs ir galingi automobiliai (2)

Dubajaus vairavimo mokykla nusprendė pasiūlyti naują paslaugą – čia „ Range Rover “ ir „...

Elektromobilių varžybose toliausiai nuvažiavo „Audi e-tron GT“, „Peugeot e-208“ ir „Fiat 500 La Prima“ (5)

Birželio 18-osios, šeštadienio vakarą Druskininkuose finišavo tradicinės, 7-ą kartą vykusios...

Elektromobilių lenktynėse – galingasis „Porsche Taycan“

Penktadienį, jau septintus metus iš eilės startuosiančiose elektromobilių varžybose „Ignitis...

Top naujienos

Šimonytė – apie Puidoko pareiškimus: jeigu tai buvo pasakyta viešai, pagalvosiu, ką su tuo daryti (31)

Seimo nariui Mindaugui Puidokui pareiškus, kad premjerė Ingrida Šimonytė viešais pasisakymais...

Įspūdingus skiepijimo mastus demonstruojančioje Anglijoje – visiška sumaištis: užsimenama apie dar vieną karantiną (12)

Augantis koronaviruso infekcijos mastas Jungtinėje Karalystėje didina nesutarimus tarp oro linijų...

STT paviešinus faktus Puidokas pateikė savo versiją dėl užsidarymo tualete ir prabilo apie pavojų gyvybei (341)

Penktadienį pranešta, jog Specialiųjų tyrimų tarnybos ( STT ) pareigūnų veiksmai prieš Seimo...

Seimas priėmė sprendimą dėl nukentėjusių verslų: liepą įsigalios laikina PVM lengvata (20)

Pusantrų metų nuo liepos 1 dienos lengvatinis 9 proc. pridėtinės vertės mokestis (PVM) bus...

Po stichinės kaitros galime sulaukti net škvalinių vėjų: jau netrukus – audringi reiškiniai ir nauji rekordai jutiminė temperatūra gali kilti net iki 40 laipsnių (9)

Lietuvoje ir toliau vyrauja karšti, tropikus primenantys orai . Savaitgalį net užfiksuotas visų...

Atleidžiamas valstybės grūdų rezervą saugančios įmonės vadovas: „Agrokoncerno grūdams“ galimai sudarytos išskirtinės sąlygos (3)

Valstybės grūdų rezervą saugančios bendrovės „Jonavos grūdai“ valdyba, gavusi 2017 – 2020...

Mokesčių reforma: vienu klausimu takoskyra koalicijoje ypač ryški (125)

Pelno mokesčio lengvatų klausimas Vyriausybės rengiamoje mokesčių reformoje gali kaip reikiant...

Koronavirusas Lietuvoje: užfiksuoti vos 58 nauji atvejai, mirė 4 žmonės (151)

Praėjusią parą Lietuvoje užfiksuoti vos 58 nauji koronaviruso atvejai, nuo šios infekcijos mirė...

Dėl karščių parengtyje ir liftininkai: galimi liftų išsijungimai

Dėl karščių padažnėjus sutrikimams elektros tiekimo grandinėse, kai kuriose Lietuvos dalyse...

Delfi tema. Mindaugas Pakalnis – apie naująjį Vilniaus bendrąjį planą (4)

Kas svarbaus ir įdomaus keičiasi naujajame Vilniaus miesto bendrajame plane? Kur ir kokie pastatai...