aA
Dalis vairuotojų vis dar nesusimąsto, kad kasdienei jų automobilių priežiūrai ir eksploatavimui skirtų cheminių priemonių tara bei kiti reikmenys gali kelti potencialų pavojų ne tik aplinkai, bet ir sveikatai. Specialistai pastebi, jog neįvertinus šios rizikos įvairios langų ar aušinimo skysčių talpos bei tokie daiktai kaip žibintų lemputės ir valytuvai atsiduria įprastuose buitinių atliekų konteineriuose ar kitose jiems neskirtose vietose, sakoma pranešime žiniasklaidai.
Automobilio plovimas
Automobilio plovimas
© Shutterstock

Autogamintojų ir importuotojų asociacijos (AGIA) direktorės Ritos Zdanevičienės teigimu, su naudoti netinkamų padangų arĮ akumuliatorių utilizavimu lietuviai jau yra gana gerai susipažinę, bet kaip tinkamai pasirūpinti įvairiais kitais naudoti nebetinkamais transporto priemonių atributais, tikrai žino ne visi.

„Pirmiausia, reikėtų pažymėti tai, kad automobilių techninė priežiūra turi būti atliekama tik specializuotuose automobilių servisuose, o ne kaip yra įprasta Lietuvoje – daugiabučio kieme, privačioje valdoje ar kitoje tam nepritaikytoje viešoje vietoje. Jei jau atsitiko taip, kad nusprendėte smulkius automobilio remonto darbus atlikti patys, būtina susidariusiomis atliekomis pasirūpinti tinkamai. Iki šiol pastebime, kad įvairi tara nuo vairuotojų dažnai automobilio priežiūrai perkamų šampūnų, poliruoklių, langų ir aušinimo skysčių ar netgi tepalų galiausiai atsiduria ten, kur neturėtų – į konteinerį šalia namų ar garažų arba į šiukšlinę prie degalinės“, – sako Paulius Repšys, didžiausios Lietuvoje pavojingųjų ir nepavojingųjų atliekų tvarkymo įmonės „Žalvaris“ komercijos direktorius.

Specialistas pabrėžia, kad tokių plastikinių bakelių negalima mesti į rūšiavimo konteinerius, nes jie užteršti pavojingomis cheminėmis medžiagomis, o net ir visiškai tuščiose talpįaose lieka skysčių ar tepalų likučių, kurių paprastai vandeniu išplauti neįmanoma. Itin didelė klaida – tokias talpas naudoti dar kartą.

„Pasitaiko, kad taupumo ar praktiškumo sumetimais vairuotojai įsigudrina įvairius langų ar aušinimo skysčių bakelius išplauti ir naudoti pakartotinai kitiems skysčiams laikyti, o kartais netgi kaip talpas vandeniui gabenti. Deja, tai nėra geras sprendimas, nes tokiai talpai visiškai dezinfekuoti nėra specialių priemonių. Į tokį bakelį pripylus laistymo vandens, dalis teršalų vėliau patenka į dirvožemį, užteršia gruntinius vandenis“, – perspėja P. Repšys.

Tampa žaislais

Kalbėdama apie potencialiai pavojingus automobilių elementus R. Zdanevičienė išskiria ir žibintų lemputes. AGIA direktorės teigimu, nors jose ir nėra skystų teršalų, jos kelia kitokio pobūdžio pavojų.

„Elektros lemputės pavojingos tuo, kad gali sudužti ir sužaloti žmones. Žinome atvejų, kai namų kieme pakeistos automobilio lemputės būna padėtos netinkamoje vietoje namuose ir dėl to visai atsitiktinai tampa vaikų žaislais. Sudužusios lemputės šukės ir kiti aštrūs elementai jose kelia pavojų ne tik žmonėms, bet ir gyvūnams“, – kalba asociacijos vadovė.

„Žalvario“ komercijos direktoriaus teigimu, dėmesį derėtų atkreipti ir į transporto priemonių valytuvus ir kilimėlius. Pakeitus juos naujais, senųjų nederėtų išmesti kartu su komunalinėmis atliekomis, o juo labiau – deginti. Kilimėlių ir valytuvų gamybai naudojami pavojingi naftos subproduktai, kuriuos deginant išsiskiria sieros junginiai. Visa tai turi didelės įtakos oro taršai.

Patikėti specialistams

Kaip ir daugelį potencialiai pavojingų atliekų, įvairias talpas nuo automobilių priežiūrai ir eksploatavimui skirtų skysčių, taip pat elektros lemputes, valytuvus, automobilių kilimėlius ir kitus panašius daiktus, anot R. Zdanevičienės, derėtų atiduoti į profesionalių atliekų tvarkytojų rankas.

„Tikrai derėtų pagalvoti apie pasekmes ir nesirinkti lengviausio kelio – atliekas išmesti į buitinių atliekų konteinerį ar kažkur gamtoje. Tokiu atveju šios šiukšlės ne tik ilgą laiką dūlės, bet ir kels potencialų pavojų aplinkai ir sveikatai“, – teigia AGIA direktorė.

Ji primena, kad atliekos turėtų būti išvežtos į specializuotus surinkimo taškus ir priduotos atliekų tvarkytojams, kurie turi leidimus pavojingąsias atliekas tvarkyti. Įprastai kiekvienoje savivaldybėje yra bent po keletą taškų, kur galima nemokamai priduoti naudoti netinkamus daiktus.

„Jeigu lankėtės automobilių servise, įsigijote jų platinamos produkcijos – keitėte lemputes, valytuvus, kilimėlius ar papildėte transporto priemonės sistemas reikiamais skysčiais, servisas privalo priimti susidariusias atliekas. Jei tokius darbus darėte patys, tai atliekos turi būti pristatytos į stambiagabarites atliekų aikšteles“, – sako AGIA vadovė R. Zdanevičienė.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
|Populiariausi straipsniai ir video
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(40 žmonių įvertino)
1.3500

Techninėje apžiūroje kilo įtarimų: vienoje stotyje – „baltas lapas“, kitur – tvarkingas automobilis (179)

Savo automobilius kruopščiai prižiūrintys vairuotojai į techninę apžiūrą ( TA ) važiuoja...

Vairuotojai į duobes pramušinėja karterius, savivaldybė remonto nežada – prašo vairuoti atsargiau (28)

Vairuotojų gerove susirūpinęs kaunietis socialiniame tinkle pasidalijo vėlų vakarą Kapsų...

Kinijoje gaminami „Tesla“ automobiliai bus eksportuojami į Europą

Pirmadienį Jungtinių Amerikos Valstijų automobilių gamintoja „ Tesla “ pranešė, kad...

Sovietų Sąjungoje pagamintas legendinis automobilis lėkė 180 km/val. greičiu – jo niekas nenorėjo pirkti (92)

2020 m. rugpjūčio 1 d. senovinių automobilių parodoje „Nensenstanti Klasika 2020“, Biržuose...

Siekdama išgyventi COVID-19 sukeltus sunkumus, moteris iš Rio de Žaneiro pardavinėja gėles iš savo „vabalo“

Rio de Žaneiro gatvėse sustojančio žalio 1969-ųjų „ Volkswagen Beetle “ nepastebėti...

Top naujienos

Ingrida Šimonytė: nekelsime revoliucijos svarsto naikinti automobilių mokestį ir keisti akcizus alkoholiui (672)

Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų kandidatė į premjerus Ingrida Šimonytė...

Milijonierius investuotojas Marius Jakulis Jason: Lietuva man davė tai, ko nebūčiau turėjęs Amerikoje (49)

Krizės atveria naujas galimybes, tačiau laimė toli gražu ne piniguose, – atvirai sako...

Kasiulevičius pasidalino 7 pastabomis ir patarimais apie COVID-19 Lietuvoje: kaip elgtis pajutus simptomus (89)

„Šalies negalime uždaryti, bet mes privalome nepasiduoti, kol sulauksime saugios ir efektyvios...

Veryga: ne tik šiandien turėsime dar vieną COVID-19 rekordą, skaičiai augs ne vieną savaitę (41)

Naujų koronaviruso (COVID-19) atvejų skaičius augs ne vieną dieną ir savaitę, sako sveikatos...

Skvernelis: aš dar džiaugiuosi, kad politinės partijos nesiūlo savo oponentų šaudyti (30)

Seimo rinkimų finišui artėjant, premjeras Saulius Skvernelis tikina, kad po pirmojo rinkimų turo...

Pasiruoškite: jau šį savaitgalį laikrodžius suksime atgal (32)

Lietuvoje jau šį savaitgalį atšaukiamas vasaros laikas – teks sukti laikrodžio rodykles atgal....

Įtaria, kad Rusijos ligoninėje užduso keliolika COVID-19 pacientų (24)

Rusijos federalinės sveikatos apsaugos priežiūros tarnybos („Roszdravnadzor“) Rostovo srities...

The Economist | D+ nariams

Interviu su pasikėsinimą išgyvenusiu Navalnu: Putinui patinka idėja, kad jis paslaptingas ir turi mirtinų galių (1)

Rusijos opozicijos lyderis dar stipresnis negu anksčiau.

Dažniausias moterų vėžys – serga tik vyresnės? Gydytoja paneigia mitą: gydoma ir 21 metų pacientė (5)

Krūties vėžys – labiausiai tarp moterų paplitusi onkologinė liga Lietuvoje. Skaičiuojama,...

JAV sankcijos „Nord Stream 2“ palies daugiau nei 120 bendrovių iš 12 Europos šalių (1)

JAV išplėstos sankcijos Rusijos antrojo eksporto dujotiekio per Baltijos jūrą iki Vokietijos...

|Maža didelių žinių kaina