aA
Lietuvoje į automobilių saugos pagalvių temą reaguojama aštriai. Šalyje didelė naudotų automobilių rinka, kurios dalyviai susitaiko su tuo, kad įsigytame automobilyje gali veikti ne visos saugumo sistemos, o kone prieš metus po šiurpių avarijų saugos pagalvių mechanizmu pasidomėjo ir naujų automobilių pirkėjai. DELFI patikrino, kaip skleidžiasi saugos pagalvės, ar įmanoma jas suremontuoti ir kokias klaidas padaro naudotų automobilių pardavėjai.

Lietuvoje reglamento, nurodančio, kokiomis detalėmis reikėtų taisyti automobilį po avarijos, nėra. Tad kiekvieną kartą yra trys pasirinkimai: naujos originalios dalys, naudotos originalios dalys ir naujos neoriginalios dalys. Ir nors dažnai kalbėdami apie saugos elementus automobilių savininkai baiminasi neoriginalių ar naudotų dalių, kai remontas atliekamas tinkamai, akcentuoja saugos pagalvių specialistai, didžiausias skirtumas yra tik kainoje.

Esminė sąlyga – remontas

Suveikti saugos pagalvės mechanizmui ar ne, sprendžia automobilio borto kompiuteris, pagal tam tikrus algoritmus įvertinantis avarijos metu patirto smūgio stiprumą. Jei pagalvė turi išsiskleisti, borto kompiuteris siunčia signalą į pagalvės išskleidimo mechanizmą ir šis suveikia. Jei smūgis nėra užtektinai stiprus, pagalvė neišsiskleidžia. Tokia pati veiksmų seka ir tada, kai automobilis visiškai naujas, ir tada, kai jis yra naudotas ar netgi kadaise buvo sudaužytas ir dabar vėl važiuoja keliuose.

Visgi tinkamas remontas – esminė sąlyga. Pavyzdžiui, pasakojo DELFI automobilių žinovas ir saugaus eismo specialistas Vitoldas Milius, pasitaiko atvejų, kai pagalvei išsiskleidus, ši keičiama, tačiau į vietą, kur pagalvė turėtų būti, ji sumontuojama neteisingai. Užtenka netgi neprisukti visų varžtų, sudėlioti užsegimų. Dėl įvairių vibracijų ilgainiui netinkamai pritvirtinta saugos pagalvė smukteli žemyn ir tada, kai šiai per avariją tenka išsiskleisti, procesas nebūna sklandus.

Iššovusios "Takata" saugos pagalvės
Iššovusios "Takata" saugos pagalvės
© AFP / Scanpix

„Pavyzdžiui, priekinė keleivio saugos pagalvė skleidžiasi ne į išorę, o į automobilio centrinę konsolę, išlaužo viską pakeliui. O keleivis lieka neapsaugotas ir dar gali būti sužalotas į jį atskridusių automobilio prietaisų skydelio dalių“, – kalbėjo pašnekovas, pridūręs, jog yra girdėjęs ir apie atvejus, kai saugos pagalvės būdavo pritaisomos atvirkščiai ir, užuot išsiskleidusios į išorę, išlaužydavo viską automobilio viduje.

Panašiai yra ir su saugos diržais. Jų mechanizmas turi sprogdiklį, kurio užduotis avarijos atveju – priversti saugos diržą pritraukti žmogų prie sėdynės ir neleisti jam atsitrenkti į vairą, automobilio prietaisų skydelį ir pan. Šis sprogdiklis užtikrina, kad diržo sutraukimo mechanizmas suveikia, tačiau, akcentuoja V. Milius, ši procedūra yra įmanoma tik vieną kartą. Norint, kad diržas veiktų tinkamai, reikia šio sprogdiklius pakeisti naujais. Tik šitaip bus užtikrinta, kad avarijos metu saugos diržas užsifiksuos ir žmogų sulaikys prie sėdynės, o ne leis kristi į priekį.

Mirtina klaida

V. Milius demonstruodamas, su kokia jėga skleidžiasi saugos pagalvės, akcentavo, kad ne vienas automobilio vairuotojas ar keleivis daro sunkiais sužalojimais ar net mirtimi galinčią pasibaigti klaidą.

„Tenka matyti, kaip žmonės ant priekinių skydelių pasideda akinius nuo saulės, įvairių dokumentų pluoštus, kitus daiktus, kai kada keleiviai mėgsta atsipalaiduoti ir susikrauna kojas ant priekinio skydelio. Tai labai pavojinga“, – kalbėjo žinovas.

Saugos pagalvės mechanizmas
Saugos pagalvės mechanizmas
© Reuters / Scanpix

Pasak jo, avarijos atveju, kai saugos pagalvei duodamas signalas išsiskleisti, ši skleidžiasi milžiniška jėga ir milžinišku greičiu, tad viskas, kas yra ant centrinės konsolės, sviedžiama į šalį. Ir čia kyla pavojus, kad visi ant priekinės konsolės sudėti daiktai gali sužaloti automobilio keleivius.

„Dar blogiau tiems, kas mėgsta susikrauti kojas ant prietaisų skydelio. Pamėginkite įsivaizduoti, su kokia jėga kojas bloškia į šalį saugos pagalvė. Stuburo lūžiai garantuoti“, – akcentavo V. Milius, priminęs, kad būtent dėl šito patariama išjungti priekinę keleivio saugos pagalvę tada, kai ant priekinės sėdynės vežamas kūdikis.

Ne visos pagalvės vienodos

V. Milius pademonstravo dvi skirtingas užuolaidines saugos pagalves. Anot jo, nors saugos pagalvės skirtos tai pačiai funkcijai atlikti, jos išsiskleidusios atrodo ganėtinai nevienodai. Viena iš pagalvių po išsiskleidimo liko išsipūtusi ir nesubliuško, kita – ėmė po truputį bliukšti.

Anot žinovo, dauguma senesnių šoninių saugos pagalvių taip ir daro: išsiskleidžia ir tuojau subliūkšta – vienos iš karto, kitos po truputį. Naujesnės, dažniau montuojamos į „premium“ segmento automobilius, kurį laiką savo formą dar išlaiko.

„Pagalvė išsiskleidžia ir savo funkciją atlieka, tačiau tuo atveju, jeigu avarijoje tebevyksta veiksmas lyg legendiniame vokiškame seriale „Kobra 11“, ta subliuškusi pagalvė nebeapsaugos niekaip – ji yra viso labo kabančios medžiagos gabalas“, – pabrėžė pašnekovas.

Ar galimas remontas?

Vaire esančios saugos pagalvės, aiškino V. Milius, skleidžiasi greitai, taip pat greitai ir subliūkšta. Tam, kad vairuotojas nebūtų sužalotas, tinkamai turi veikti ne tik vairo saugos pagalvės mechanizmas, bet ir saugos diržas – šis turi žmogų pritraukti, kad išsiskleidusi saugos pagalvė jo nenublokštų atgal į sėdynę.

Asociatyvi nuotr.
© DELFI / Šarūnas Mažeika

Nors į vairą saugos pagalvė sumontuojama labai sandariai, kiekvienas gamintojas pasirūpina, kad vairo dangtelyje atsirastų specialūs įrėžimai, kuriuos avarijos atveju saugos pagalvė praplėšia ir išsiskleidžia.

Anot V. Miliaus, net jei vairas atrodo po pagalvės išsiskleidimo atrodo neberemontuotinas, suremontuoti jį galima. Siūlės, per kurias turi išsiskleisti pagalvė, suklijuojamos specialiais klijais, išsiskleidusi pagalvė sulankstoma pagal gamintojo reikalavimus ir sudedama atgal. Visgi esminis elementas – pagalvės pripūtimo mechanizmas, kuris privalo būti keičiamas visiškai nauju.

„Yra ne vienas mitas, kad, pavyzdžiui, pagalvės pripūtimo mechanizmas yra remontuojamas, į jį pilama parako, kad esą šis vėl galėtų sprogti ir išskleisti pagalvę. Tačiau tiesa ta, kad sprogdikliai nėra remontuojami – visais atvejais jie privalo būti keičiami naujais. Be to, tokio daikto suremontuoti neįmanoma: visos jame esančios medžiagos privalo būti vakuume, kad nekeistų savybių bėgant laikui, o pats mechanizmas – vientisas ir nedalomas“, – aiškino V. Milius, pridūręs, kad visais atvejais, kai sprogdiklio mechanizmas suveikia, dėl elektros impulso išsilydo ir jį su automobilio elektros sistema jungiančios plastikinės jungtelės.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(3 žmonės įvertino)
5.0000

Klouno vairuojamo automobilio gaudynės Kalifornijoje priminė spektaklį (1)

Veniso Biče, Kalifornijoje , policijos pareigūnai šeštadienį, liepos 20 dieną, persekiojo BMW...

Suskaičiavo rekordus: vienas klaipėdietis į „Regitrą“ egzamino važiavo laikyti 38 kartus (47)

Vairuotojo pažymėjimą ir teisę vairuoti automobilį iš pirmo karto gauna tik kas trečias...

Palangoje pasiektas naujas rekordas: automobilis be alyvos važiavo 2,5 valandos (8)

Ar kada pagalvojote, kas nutiktų varikliui, jeigu iš jo būtų išleista alyva? Kaip ilgai toks...

Automobilių modeliukai ne tik vaikams: kaunietis papasakojo, ką pirkti ir kaip užsidirbti (2)

Kolekcionavimas dažnam tuo užsiimančiam yra didelė aistra, dažniausiai atsiradusi visai...

Lietuviai pradėjo kelionę aplink Baltiją – planuoja 5 000 km įveikti per 2 paras (3)

Ketvirtadienį Palangoje – oficialus „ Aurum 1006 km lenktynių “ startas. 38 komandų...

Top naujienos

Pasidalino abituriento rašiniu: šimtukininkas, olimpiadininkas, o egzamino neišlaikė (365)

Į DELFI redakciją kreipėsi abituriento, kuris neišlaikė valstybinio lietuvių kalbos ir...

Naujų mokesčių vajus: automobilių ir NT savininkai gali pradėti skaičiuoti (394)

Premjeras Saulius Skvernelis antradienį dar kartą pareiškė, kad nuo 2020 metų keisis...

Kaune gimė rekordinio svorio berniukas: patyrę medikai neprisimena tokio atvejo

Praėjusį savaitgalį Kaune, Krikščioniškuosiuose gimdymo namuose gimė 6060 g sveriantis, 56 cm...

Po įspėjamųjų Korėjos šūvių – atsakas: Rusija ir Kinija paskelbė apie pirmą bendrą patruliavimo misiją papildyta 9.38 (111)

Kinija trečiadienį pareiškė, kad jos pirma bendra oro patruliavimo misija su Rusija nebuvo...

Marcas Gasolis nebeslepia: aš norėjau likti „Grizzlies“ – ačiū Dievui, jie mane ignoravo (5)

Į Europą ruoštis pasaulio čempionatui su Ispanijos rinktine sugrįžęs NBA čempionas Marcas...

Palioniui – parama iš netikėtos pusės (9)

Socialdarbiečių kandidatas į žemės ūkio ministrus sulaukė paramos iš anksčiau šias pareigas...

Cemento kompanijas kamuoja 33 trilijonų dolerių galvos skausmas (21)

Didžiausi pasaulyje cemento gamintojai jaučia spaudimą iš aplinkosaugos grupių, reguliuotojų...

Pravers iki gyvenimo galo: kaip išsirinkti tinkamus marškinius ir kokių klaidų nekartoti (2)

Tikriausiai nei viena dirbanti moteris neįsivaizduotų savo garderobo be kokybiškų medvilnės ar...

Donata Gutauskienė atvirai – apie nuteistojo vyro pamokas ir dar vieną jo atžalą: mūsų šeima nebus ta, kuria kiti žavėsis (126)

Atlikėja ir žurnalistė Donata Gutauskienė-Laisva sako pasirinkusi ne patį lengviausią kelią,...

Jūra iki kelių? Cristiano Ronaldo užšoko ant kinų policininko (5)

Turino „Juventus“ klubas naujam sezonui ruošiasi Kinijoje, tačiau net ir Azijoje atsiginti nuo...