aA
Lietuvoje į automobilių saugos pagalvių temą reaguojama aštriai. Šalyje didelė naudotų automobilių rinka, kurios dalyviai susitaiko su tuo, kad įsigytame automobilyje gali veikti ne visos saugumo sistemos, o kone prieš metus po šiurpių avarijų saugos pagalvių mechanizmu pasidomėjo ir naujų automobilių pirkėjai. DELFI patikrino, kaip skleidžiasi saugos pagalvės, ar įmanoma jas suremontuoti ir kokias klaidas padaro naudotų automobilių pardavėjai.

Lietuvoje reglamento, nurodančio, kokiomis detalėmis reikėtų taisyti automobilį po avarijos, nėra. Tad kiekvieną kartą yra trys pasirinkimai: naujos originalios dalys, naudotos originalios dalys ir naujos neoriginalios dalys. Ir nors dažnai kalbėdami apie saugos elementus automobilių savininkai baiminasi neoriginalių ar naudotų dalių, kai remontas atliekamas tinkamai, akcentuoja saugos pagalvių specialistai, didžiausias skirtumas yra tik kainoje.

Esminė sąlyga – remontas

Suveikti saugos pagalvės mechanizmui ar ne, sprendžia automobilio borto kompiuteris, pagal tam tikrus algoritmus įvertinantis avarijos metu patirto smūgio stiprumą. Jei pagalvė turi išsiskleisti, borto kompiuteris siunčia signalą į pagalvės išskleidimo mechanizmą ir šis suveikia. Jei smūgis nėra užtektinai stiprus, pagalvė neišsiskleidžia. Tokia pati veiksmų seka ir tada, kai automobilis visiškai naujas, ir tada, kai jis yra naudotas ar netgi kadaise buvo sudaužytas ir dabar vėl važiuoja keliuose.

Visgi tinkamas remontas – esminė sąlyga. Pavyzdžiui, pasakojo DELFI automobilių žinovas ir saugaus eismo specialistas Vitoldas Milius, pasitaiko atvejų, kai pagalvei išsiskleidus, ši keičiama, tačiau į vietą, kur pagalvė turėtų būti, ji sumontuojama neteisingai. Užtenka netgi neprisukti visų varžtų, sudėlioti užsegimų. Dėl įvairių vibracijų ilgainiui netinkamai pritvirtinta saugos pagalvė smukteli žemyn ir tada, kai šiai per avariją tenka išsiskleisti, procesas nebūna sklandus.

Iššovusios "Takata" saugos pagalvės
Iššovusios "Takata" saugos pagalvės
© AFP / Scanpix

„Pavyzdžiui, priekinė keleivio saugos pagalvė skleidžiasi ne į išorę, o į automobilio centrinę konsolę, išlaužo viską pakeliui. O keleivis lieka neapsaugotas ir dar gali būti sužalotas į jį atskridusių automobilio prietaisų skydelio dalių“, – kalbėjo pašnekovas, pridūręs, jog yra girdėjęs ir apie atvejus, kai saugos pagalvės būdavo pritaisomos atvirkščiai ir, užuot išsiskleidusios į išorę, išlaužydavo viską automobilio viduje.

Panašiai yra ir su saugos diržais. Jų mechanizmas turi sprogdiklį, kurio užduotis avarijos atveju – priversti saugos diržą pritraukti žmogų prie sėdynės ir neleisti jam atsitrenkti į vairą, automobilio prietaisų skydelį ir pan. Šis sprogdiklis užtikrina, kad diržo sutraukimo mechanizmas suveikia, tačiau, akcentuoja V. Milius, ši procedūra yra įmanoma tik vieną kartą. Norint, kad diržas veiktų tinkamai, reikia šio sprogdiklius pakeisti naujais. Tik šitaip bus užtikrinta, kad avarijos metu saugos diržas užsifiksuos ir žmogų sulaikys prie sėdynės, o ne leis kristi į priekį.

Mirtina klaida

V. Milius demonstruodamas, su kokia jėga skleidžiasi saugos pagalvės, akcentavo, kad ne vienas automobilio vairuotojas ar keleivis daro sunkiais sužalojimais ar net mirtimi galinčią pasibaigti klaidą.

„Tenka matyti, kaip žmonės ant priekinių skydelių pasideda akinius nuo saulės, įvairių dokumentų pluoštus, kitus daiktus, kai kada keleiviai mėgsta atsipalaiduoti ir susikrauna kojas ant priekinio skydelio. Tai labai pavojinga“, – kalbėjo žinovas.

Saugos pagalvės mechanizmas
Saugos pagalvės mechanizmas
© Reuters / Scanpix

Pasak jo, avarijos atveju, kai saugos pagalvei duodamas signalas išsiskleisti, ši skleidžiasi milžiniška jėga ir milžinišku greičiu, tad viskas, kas yra ant centrinės konsolės, sviedžiama į šalį. Ir čia kyla pavojus, kad visi ant priekinės konsolės sudėti daiktai gali sužaloti automobilio keleivius.

„Dar blogiau tiems, kas mėgsta susikrauti kojas ant prietaisų skydelio. Pamėginkite įsivaizduoti, su kokia jėga kojas bloškia į šalį saugos pagalvė. Stuburo lūžiai garantuoti“, – akcentavo V. Milius, priminęs, kad būtent dėl šito patariama išjungti priekinę keleivio saugos pagalvę tada, kai ant priekinės sėdynės vežamas kūdikis.

Ne visos pagalvės vienodos

V. Milius pademonstravo dvi skirtingas užuolaidines saugos pagalves. Anot jo, nors saugos pagalvės skirtos tai pačiai funkcijai atlikti, jos išsiskleidusios atrodo ganėtinai nevienodai. Viena iš pagalvių po išsiskleidimo liko išsipūtusi ir nesubliuško, kita – ėmė po truputį bliukšti.

Anot žinovo, dauguma senesnių šoninių saugos pagalvių taip ir daro: išsiskleidžia ir tuojau subliūkšta – vienos iš karto, kitos po truputį. Naujesnės, dažniau montuojamos į „premium“ segmento automobilius, kurį laiką savo formą dar išlaiko.

„Pagalvė išsiskleidžia ir savo funkciją atlieka, tačiau tuo atveju, jeigu avarijoje tebevyksta veiksmas lyg legendiniame vokiškame seriale „Kobra 11“, ta subliuškusi pagalvė nebeapsaugos niekaip – ji yra viso labo kabančios medžiagos gabalas“, – pabrėžė pašnekovas.

Ar galimas remontas?

Vaire esančios saugos pagalvės, aiškino V. Milius, skleidžiasi greitai, taip pat greitai ir subliūkšta. Tam, kad vairuotojas nebūtų sužalotas, tinkamai turi veikti ne tik vairo saugos pagalvės mechanizmas, bet ir saugos diržas – šis turi žmogų pritraukti, kad išsiskleidusi saugos pagalvė jo nenublokštų atgal į sėdynę.

Asociatyvi nuotr.
© DELFI / Šarūnas Mažeika

Nors į vairą saugos pagalvė sumontuojama labai sandariai, kiekvienas gamintojas pasirūpina, kad vairo dangtelyje atsirastų specialūs įrėžimai, kuriuos avarijos atveju saugos pagalvė praplėšia ir išsiskleidžia.

Anot V. Miliaus, net jei vairas atrodo po pagalvės išsiskleidimo atrodo neberemontuotinas, suremontuoti jį galima. Siūlės, per kurias turi išsiskleisti pagalvė, suklijuojamos specialiais klijais, išsiskleidusi pagalvė sulankstoma pagal gamintojo reikalavimus ir sudedama atgal. Visgi esminis elementas – pagalvės pripūtimo mechanizmas, kuris privalo būti keičiamas visiškai nauju.

„Yra ne vienas mitas, kad, pavyzdžiui, pagalvės pripūtimo mechanizmas yra remontuojamas, į jį pilama parako, kad esą šis vėl galėtų sprogti ir išskleisti pagalvę. Tačiau tiesa ta, kad sprogdikliai nėra remontuojami – visais atvejais jie privalo būti keičiami naujais. Be to, tokio daikto suremontuoti neįmanoma: visos jame esančios medžiagos privalo būti vakuume, kad nekeistų savybių bėgant laikui, o pats mechanizmas – vientisas ir nedalomas“, – aiškino V. Milius, pridūręs, kad visais atvejais, kai sprogdiklio mechanizmas suveikia, dėl elektros impulso išsilydo ir jį su automobilio elektros sistema jungiančios plastikinės jungtelės.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
|Populiariausi straipsniai ir video
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(3 žmonės įvertino)
5.0000

„Toyota“ pradžiugino išskirtinį automobilių entuziastų ratą – grąžinti 2000GT į gatves dabar bus paprasčiau (1)

„Toyota 2000 GT “ – tai labai gražus sportinis automobilis, gamintas 1967–1970 metais. Juo...

Pirmos kartos „Porsche Boxster“ – kritiškai svarbus vokiečių projektas, prie kurio prisidėjo ir „Toyota“ (2)

Kai automobilių entuziastų diskusijos pasisuka apie pirmosios kartos „ Porsche Boxster “,...

Koks iššūkis laukia „Press rally“, dėl kurio ramiai nemiega dalis lenktynininkų?

Paklausus bet kurio „Press rally“ dalyvio, kas svarbiausia, norint nugalėti, dažnas paminėtų...

Internautus sudomino išskirtinis policijos automobilis: kam pareigūnams reikalingas „Excalibur Phaeton“? (55)

Socialiniuose tinkluose ne vieno internauto dėmesį patraukė Lietuvos policijos „Facebook“...

Elektromobiliais į „Press rally“ atvažiuosiantys ekipažai taupyti kilometrų nežada: spaus, kiek galės

Tarptautinis „Press rally“ renginys bene geriausiai atspindi lietuviškas automobilių rinkos...

Top naujienos

Turistų pasiilgę kroatai trokšta lietuvių: siūlo ypatingas nuolaidas ir apiberia dovanomis (113)

Iš Vilniaus į Dubrovniką prasidėję tiesioginiai skrydžiai – tikras išsigelbėjimas kroatams....

Biomedicinos mokslų daktarė įvardijo ypatingą aviečių poveikį mūsų organizmui ir paaiškino, kaip geriausia jas vartoti (30)

Aviečių kilmė. Mokslininkai nėra visiškai tikri dėl aviečių kilmės. Šioms uogoms būdinga...

Kinija pranešė apie vienos mirtiniausių ligų istorijoje atvejį, Rusija stiprina pasienio kontrolę (215)

Kinija patvirtino vieną buboninio maro atvejį šiaurinėje šalies Vidinės Mongolijos...

Turistai užfiksavo kainas Turkijoje: kebabas – 47 eurai, kavos puodelis – 23, o maudynės jūroje – 70 eurų (200)

Pasak kurortinio miesto Bodrumo mero, keldamos kainas už paslaugas, turizmo įmonės kovoja dėl...

Kristina Kybartaitė

Draugė nusipirko nišinius kvepalus. „Chanel“ jau nebe lygis (2)

Įsivaizduokite – pažįstama ar draugė susitikus išgiria jūsų kvepalus, o kai pasakote, jog tai...

Karščiai atsitraukia: prapliūps lietus su perkūnija (8)

Trečiadienio naktį stiprės anticiklono gūbrys. Dangų dengs nepastovus debesų sluoksnis. Vietomis...

Solveiga Mykolaitytė apie dukrą auginantį mylimąjį: arba priimi žmogų su visa praeitimi, arba ne (59)

34-erių Solveiga Mykolaitytė žinoma, ko gero, kiekvienam bent truputį besidominčiam Lietuvos...

Psichologė apie atostogas atskirai nuo antrosios pusės: išsigelbėjimas ar pagalys į ratus? (18)

Daugeliui atostogos vienam vis dar yra savotiškas tabu. Kaip kad ir atostogos atskirai nuo savo...

Larkinas paaiškino savo žinutę: pagyrė „Barceloną“ dėl Šaro ir atliekamų darbų (8)

Ispanijos žiniasklaidoje antradienį nemažą rezonansą sukėlė vieno geriausių Eurolygos...

3 drąsūs vyrai įvertino savo pastangas miegamajame: deja, jų partnerės manė ką kita (51)

Keliais balais įvertintumėte savo antrąją pusę miegamajame? Daugybė moterų teigia, kad yra...

|Maža didelių žinių kaina