aA
Jeigu galvoje tiesiog verda mintys, o rankos „niežti“, kaip norite patobulinti savo automobilį, prieš imdamiesi savo sumanymų būtinai įvertinkite ar jūsų užmojai neprasilenkia su tuo, ką ir kaip modifikuoti iš tikrųjų galima. LRT.lt pasidomėjo, kokie automobilio pakeitimai toleruojami, kurie bus vertinami kaip dideli trūkumai, o dėl ko gali prireikti papildomos ekspertizės.
Chill'n'Grill 2018
© Organizatorių nuotr.

Automobilio išorės tobulinimas

Tikriausiai dažniausiai modifikuojama automobilio vieta – išorė. Čia galima atlikti gausybę pakeitimų, kurie, bent jau žvelgiant automobilio savininko akimis, pagerins išvaizdą ir suteiks daugiau išskirtinumo. Tačiau perlenkus lazdą, iš techninių apžiūrų stoties gali tekti grįžti nuleidus galvą ir su prislopintu entuziazmu.

„Automobilio išorės pakeitimai vertinami pagal atsirandančias naujas grėsmes sužaloti kitus eismo dalyvius, pėsčiuosius ar dviratininkus. Dėl šios priežasties yra ribojamas papildomų elementų išsikišimas už automobilio gabaritinių matmenų.

Pavyzdžiui, jei priekyje montuojami papildomi aerodinaminiai elementai ar žibintai, jie gali išsikišti iki 25 cm. Jei papildomos detalės montuojamos ir priekyje, ir gale, bendras transporto priemonės ilgis dėl to negali padidėti daugiau kaip 75 cm.

Jei įrengiami ratų arkų ar slenksčių praplatinimai, bendrai transporto priemonės plotis negali padidėti daugiau kaip 10 cm“, – konkrečius skaičius įvardija techninių ekspertizių įmonės „Transporto studijos“ direktoriaus pavaduotojas Ramūnas Vėlavičius.

Ant automobilio montuojami oro aptakai, vadinami „spoileriais“, taip pat turi atitikti tam tikrus reikalavimus. Kaip teigia R. Vėlavičius, pirmiausia atsižvelgiama į tai, ar sumontuotas elementas nepadidins „užkabinimo“ rizikos.

Kaip nekeliantys rizikos įvardijami „dėžės“ formos oro aptakai. Pavyzdžiui, tokie kurie gamykloje buvo montuojami ant „Subaru Impreza STi“ ar „Mitsubishi Lancer EVO“ automobilių. Bet „praslysti“ nepavyks, jei oro aptakas bus pritvirtintas ant viduryje sumontuotų atramų.

„Į šiuos dalykus kai kuriose Europos šalyse žiūrima labai griežtai. Yra buvę atvejų, kai policijos pareigūnai, pamatę lenktynių trasose naudojamus aerodinaminius elementus ant šeimyninių automobilių, juos sustabdė, pareikalavo nedelsiant numontuoti ir dar skyrė solidžią baudą“, – pasakoja R. Vėlavičius.

„Chill‘n‘Grill“ festivalyje – ir modifikuoti mikroautobusai, ir išskirtiniai motociklai
„Chill‘n‘Grill“ festivalyje – ir modifikuoti mikroautobusai, ir išskirtiniai motociklai
© JDM.lt

Prie išorės elementų galima priskirti ir žibintus. Kiek anksčiau vairuotojai mėgo kaitrines lemputes keisti į ksenonines (dujų išlydžio). Dabar pastebima tendencija kaitrines keisti į LED (šviesos diodų). Tačiau problema išlieka ta pati – dėl tam tarpusavyje nesuderintų optinių elementų dažniausiai akinami kiti eismo dalyviai. Galiausiai, tokie pakeitimai gresia ir techninės apžiūros dokumentų galiojimo panaikinimu kelyje.

Automobilio stabdžių sistemos tobulinimas

Kai kurie vairuotojai, tobulindami savo automobilius, nori ne tik juos pagražinti, bet ir pagerinti tam tikras jų technines charakteristikas. Pavyzdžiui, keičiama stabdžių sistema sumontuojant didesnius stabdžių diskus. Bet ir šiuo atveju per daug įsijausti nereikėtų.

„Taisyklės ir norminiai dokumentai stabdžių sistemai yra labai griežti, todėl jokie gamintojų numatytų detalių pakeitimai, pavyzdžiui, didesnio diametro stabdžių diskų įrengimas ar jų gręžiojimas yra neleistini“, – akcentuoja R. Vėlavičius.

Važiuoklės modifikavimas

Kai kurie modifikuotų automobilių savininkai skundžiasi, kad sėkmingai atlikti techninę apžiūrą jiems sutrukdė modifikuota važiuoklė. Pavyzdžiui, vietoj standartinių sumontuojami reguliuojami amortizatoriai. Tačiau šiuo atveju koją galėjo pakišti ne patys amortizatoriai, o tai, kaip jie sumontuoti.

„Vienas svarbesnių dalykų, kalbant apie važiuoklės modifikavimą – pakabos elementų tvirtinimo taškai. Jei montuojant analogiškos konstrukcijos, tačiau kitokių techninių parametrų detales, pavyzdžiui, standesnes spyruokles ar reguliuojamus amortizatorius, nesikeičia jų tvirtinimo vietos, problemų TA centruose neturėtų kilti“, – teigia R. Vėlavičius.

Tačiau, kaip priduria R. Vėlavičius, jei atliekant tobulinimus perdirbama pakabos konstrukcija, – reikia atlikti techninę ekspertizę ir gauti specialistų patvirtinimą, kad nebuvo jokių intervencijų į draudžiamas konstrukcijos zonas ar kad nauji detalių tvirtinimo taškai parinkti tinkamai ir neprieštarauja gamintojo koncepcijai.

Atliekant važiuoklės modifikavimo darbus, būtina atkreipti dėmesį į tai, ar jie nepadarė įtakos kitiems automobilio elementams ir sistemoms.

„Chill‘n‘Grill“ festivalyje – ir modifikuoti mikroautobusai, ir išskirtiniai motociklai
„Chill‘n‘Grill“ festivalyje – ir modifikuoti mikroautobusai, ir išskirtiniai motociklai
© JDM.lt

„Tarkim pakeitus metalines pakabos spyruokles oro pagalvėmis, reikėtų keisti ir stabdymo jėgų reguliatorių. Todėl prieš atliekant konkretų sudėtingesnį perdirbimą vertėtų pasikonsultuoti su transporto priemonių ekspertais ir išsiaiškinti, ar tokiam perdirbimui nėra reikalingas projektas ir derinimas su Lietuvos transporto saugos administracijos (LTSA)“, – akcentuoja R. Vėlavičius.

Išmetimo sistemos modifikavimas

Kalbant apie išmetimo sistemą, jos modifikavimą reikėtų išskirti į dvi dalis: tikrasis modifikavimas, siekiant pagerinti automobilio technines charakteristikas, ir „juodosios“ modifikacijos, kai pašalinami su tarša susiję elementai.

Pavyzdžiui, jeigu bus pašalinti katalizatoriai, suodžių filtrai (DPF), azoto oksidų neutralizatoriai (CSR) ir kitos sistemos, kurios neutralizuoja kenksmingus degimo produktus, tai bus vertinama kaip dideli trūkumai ir toks automobilis techninės apžiūros tikrai neatliks, o šeimininkas turės pašalinti aptiktus trūkumus.

„Kita išmetimo sistemos dalis – garso slopintuvai. Šioje vietoje į pakeitimus, pavyzdžiui remontą, žiūrima liberaliau su sąlyga, kad po modifikavimo automobilis netaps triukšmingesnis. Originalų išmetimo sistemos slopintuvą keičiant kitu reikėtų atkreipti dėmesį į tai, ar jis yra sertifikuotas.

Triukšmingi, variklio galią „taupantys“ arba specialų garsą skleidžiantys duslintuvai dažniausiai leidžiami sporte arba specialiuose renginiuose, tačiau ant tokių detalių būna įspausti perspėjimai dėl draudimo važinėti bendro naudojimo keliais“, – paaiškina R. Vėlavičius.

Variklio keitimas ir modifikavimas

Vienas dažniausių automobilių modifikavimo tikslų – galios padidėjimas. Tai galima pasiekti atliekant įvairius mechaninius pakeitimus, perprogramuojant variklio valdymo kompiuterį arba sumontuojant naują variklį.

„Visais atvejais, kai vienas jėgos agregatas keičiamas kitu, po pakeitimo reikia atlikti techninę ekspertizę ekspertizių įmonėje ir VĮ „Regitra“ įregistruoti pasikeitusius variklio duomenis. Tačiau, jei naujasis variklis nuo originalaus savo darbiniu tūriu skirsis ne daugiau kaip 20 proc., o galia – ne daugiau kaip 30 proc., prieš perdirbimą pakaktų pasikonsultuoti su transporto priemonių ekspertais.

Jei po perdirbimo pasikeitimai būtų didesni, tokio pakeitimo technines sąlygas jau reikėtų suderinti su LTSA specialistais“, – sako R. Vėlavičius.

Prieš atliekant techninius variklio pakeitimus, reikia įsitikinti, kad tai nepakenks kitoms sistemoms, pavyzdžiui, toms, kurios atsakingos už teršalų neutralizavimą. Žinoma, yra ir daugiau niuansų, į kuriuos reikėtų atkreipti dėmesį, norint neprisidaryti nemalonumų.

„Variklio ar jo sistemų modifikavimas, dėl kurio gali padidėti tarša, automobilio triukšmingumas ar išderinta deginių neutralizavimo sistema yra neleidžiama, todėl techninės apžiūros kontrolierius, nustatęs, kad automobilyje originalus oro filtras yra pakeistas sportiniu, kad yra modifikuota oro įsiurbimo ar deginių išmetimo sistema, tai vertins kaip neleistiną perdirbimą“, – LRT.lt pabrėžia R. Vėlavičius.

Jis priduria, kad netoleruotinai žiūrima ir į variklio parametrų koregavimą keičiant variklio valdymo bloko programą, tačiau tokius patobulinimus nustatyti sunkiau.

Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(1 žmogus įvertino)
1.0000

Policijai užkliuvo ne vairuotojas, o neįprasta automobilio padanga – lydėjo iki serviso (68)

Visiems vairuojantiems bent kartą gyvenime tikrai teko susidurti su tokiais nesklandumais kaip...

Andriulis rėžė apie įsigytą dyzelinį „Audi Q8“: už 100 000 eurų pardavė nevažiuojantį automobilį (780)

Prieš metus iš automobilių salono išvažiavęs su nauju „ Audi Q8 “, verslininkas Liudvikas...

Į kelius sugrąžino 90-ųjų žvaigždes – galite pasivažinėti „bulka“ ir „guoliu“ (17)

Ar dar prisimenate, ką reiškia važiuoti „bulka“? O riedėti antru „golfu“? Galbūt niekada...

Policija į bėglio gaudynes leidosi su „Tesla Model S“, bet nusikaltėlis paspruko dėl vienos klaidos (31)

„Tesla“ būstinė įsikūrusi Fremonte, Kalifornijoje. 2018 metais vietos policijos...

Kas laukia po žinios apie automobilių mokestį: dabar pats metas pirkti ir parduoti (372)

„Bus sujudimas“, – taip apibūdina kelis ateinančius mėnesius iki metų pabaigos Vismantas...

Top naujienos

Valinskas: Pranckiečio atstatydinimas gali būti tik žingsnis tam, kad Karbauskis iš frakcijos lyderio staiga taptų niekuo (82)

„Ir socialdarbiečiai, ir konservatoriai, ir visi kiti – jei tik matys progą, kad gali Karbauskį...

Ekspertas: toks Trumpo požiūris turėtų kelti nerimą ir Lietuvai (181)

„Visa tai kelia labai daug rimtų klausimų dėl NATO kaip Aljanso darnos ir dėl to, kiek dar...

Nužudytas 22-omis bausmėmis iki gyvos galvos nuteistas pedofilas: tvirkino 200 vaikų, vaizdus platino internete (130)

2016 m. Richardui Huckle‘ui buvo skirta 22 laisvės atėmimo iki gyvos galvos bausmės už 200...

Naktiniame bare apsvaiginta mergina kreipėsi į kaunietes: būkite atsargios (13)

Portalo „Kas vyksta Kaune“ redakciją pasiekė istorija apie neseniai viename Kauno naktiniame...

„Partizan“ strategas piktai reagavo į klausimą apie Landale'ą: nematau prasmės apie jį kalbėti

Belgrado „Partizan“ į Vilnių atvyko su buvusiu vietos publikos numylėtiniu Artiomu...

Po garsiausias Balkanų šalies vietas keliavę lietuviai patarė, kur nevykti silpnesnių nervų žmonėms (12)

Prieš kelionę į Bosniją kažkur skaičiau, kad nepaisant šalies gamtos grožio, įdomiausias jos...

Ši liga žmogų naikina tyliai: iš pažiūros nekaltas rankų drebėjimas – rimtos bėdos ženklas (4)

Parkinsono liga – tai neurologinė liga, kurios metu nyksta tam tikros galvos smegenų srities,...

Žinomas verslininkas Liudvikas Andriulis prabilo apie vaikystėje patirtus sunkumus (67)

Verslininkas Liudvikas Andriulis prieš keletą metų tapo itin žinomas dėl savo aštrių...

Ingrida Martinkėnaitė: kaip neprarasti motyvacijos (1)

Prisižadėjote sau per šiuos metus nubėgti gausybę kilometrų, numesti tuos likusius penkis...

„Džokerį“ pažiūrėjęs Majauskas siūlo pensijas didinti 30 eurų (102)

Seimo Biudžeto ir finansų komiteto narys Mykolas Majauskas teigia neabejojantis, kad automobilių...