aA
Skamba neįtikėtinai, bet tai – tiesa. Bekontaktes taršos matavimo sistemas kuriančios įmonės „Opus“ atstovai pasakojo apie atvejį, kuomet automobilio išmetamųjų dujų tarša buvo mažesnė nei aplinkos. Kitaip sakant, modernus „Euro 6“ standartus atitinkantis automobilis tapo aplinkos oro filtru. Ir toks atvejis užfiksuotas ne didžiule tarša pasižyminčiuose Pekine ar Meksike, o Stokholme, sakoma pranešime žiniasklaidai.
Mokslininkai pamatavo taršą ir nustebo: oras iš duslintuvo buvo švaresnis nei aplinkos
© Shutterstock

Lietuvoje apsilankę „Opus“ padalinio Europoje atstovai Josefina de la Fuente ir Javieras Buhigas pasidalijo įžvalgomis apie savo patirtį, įvairius būdus taršai Lietuvoje mažinti ir savo sukurtą sprendimą pavadinimu „Opus RSE“. Jie taip pat paminėjo ne vieną taršos matavimą, kurio rezultatai pribloškė ar bent jau stipriai nustebino jį atlikusius mokslininkus.

Tarša – auganti problema

Oro kokybė Lietuvoje yra santykinai gera, tačiau kietųjų dalelių kiekis Europos vidurkį viršija 2,5 karto. Didžiausias jų šaltinis yra transportas, tačiau kaip atskirti, kuris?

Atsakymas į šį klausimą yra didelė problema visame pasaulyje. Įmonės skaičiavimais, maždaug 10 proc. transporto atsakingas už 40 proc. taršos miestuose. Tą dešimtadalį identifikuoti remiantis vien techniniais transporto priemonių gamintojų duomenimis neįmanoma – jų tarša bėgant metams kinta, tad būtini realaus eismo matavimai.

„Opus RSE“ jutikliai gali tiksliai įvertinti kiekvienos transporto priemonės išmetamas CO, NO, NO₂, HC dujas bei kitas emisijas. Sistemos jutikliai nustato ir transporto priemonės judėjimo greitį bei greitėjimą, taip pat nufotografuoja valstybinius numerius – kai taršos matavimas neatitinka normų, savininkui automatiškai išsiunčiamas laiškas su pasiūlymu susitvarkyti.

Įvairiose miesto vietose įrengus tokią taršos matavimo įrangą, kurią sudaro tik kelios abiejose kelio pusėse pastatomos rankinio lagamino dydžio dėžės, galima identifikuoti tikslius taršos šaltinius. Dažniausiai tai būna seni automobiliai, autobusai, sunkvežimiai, tačiau neretai užfiksuojama atvejų, kuomet didele tarša pasižymi ir apynaujės (5–10 metų) transporto priemonės. Tai lemia jų savininkų atliktos „operacijos“ – išimti kietųjų dalelių (DPF) filtrai ar neutralizuotos selektyviosios katalizinės redukcijos (SCR) sistemos.

Naujas automobilis
Naujas automobilis
© Gamintojo archyvas

Naujas automobilis, nepaisant jo variklio tipo bei markės (ar tai būtų dyzelinis „Volkswagen Polo“, benzininis „Peugeot 508“ ar hibridinis „Toyota Corolla“), aplinkai daro minimalią įtaką, jeigu veikia visos jame esančios taršos mažinimo sistemos.

Modernūs „Euro 6“ standartus atitinkantys automobiliai, net ir dyzeliniai, nekenkia gamtai būtent dėl jau minėtų taršos mažinimo įrenginių. DPF filtras yra revoliucinė technologija, jis „sugaudo“ smulkiąsias išmetamųjų dujų daleles ir sudegina jas regeneracijos metu, kai temperatūra filtre pasiekia 600 laipsnių. Tai – modernus ir nepaprastas emisijas valantis procesas, tačiau vairuotojas apie jį gali net nežinoti, automobiliuose jis vyksta autonomiškai.

Kita pažangi sistema yra selektyviosios katalizinės redukcijos (SCR) technologija, kuri, naudodama „AdBlue“ tirpalą, paverčia azoto oksidus (NOx) į aplinkai nekenksmingas N₂ ir H₂O (vandenį). Tiek DPF, tiek SCR sistemos leido pasiekti stulbinantį rezultatą – pusšimtis „Euro 6“ standartą atitinkančių dyzelinių automobilių išmeta panašų emisijų kiekį kaip vienas paskutiniame praėjusio amžiaus dešimtmetyje pagamintas modelis.

Taršūs Londono taksi

Vieno matavimo Stokholme metu buvo užfiksuotas intriguojantis faktas: iš naujo „Euro 6“ standartą atitinkančio automobilio duslintuvo išeinančios dujos buvo švaresnės nei aplinkos oras.

Tokio tipo taršos matavimai praverčia savivaldybėms – turėdamos duomenis, jos žino, kurios transporto priemonės teršia labiausiai, tad gali nustatyti ribotų emisijų zonas, plėsti jų ribas, pritaikyti mokesčius tam tikroms transporto priemonių grupėms. Štai Londone atlikus matavimus paaiškėjo, jog miesto simboliais tapę senieji juodi taksi aplinką teršia 7 kartus labiau nei leistina. Įvairiuose miestuose atlikus matavimus buvo apribotas patekimas į centrines dalis „Euro 4“ ir senesnį taršos standartą atitinkantiems automobiliams.

Ispanijoje taršos matavimas atskleidė kriminalinę istoriją. Vietos „Auto Bild“ žurnalas kartu su „Opus RSE“ išsiaiškino, jog 15 proc. „Euro 5“ standartą atitinkančių vilkikų važiavo su atjungtomis SCR filtrų sistemomis. Specialistų manymu, šis skaičius galėtų išaugti net iki 30 proc. visos šalies mastu – tai reikštų, jog apie 240 tūkst. „Euro 5“ standartą atitinkančių vilkikų šalies keliais važinėja su atjungta pagrindine taršos mažinimo sistema.

Tokie pavyzdžiai pagrindžia ne vienos organizacijos padiktuotą problemą – oro tarša yra didžiausia šio meto bėda Europoje. Sprendimas? Atnaujinti transporto parką. Elektrinių automobilių populiarumas artimiausiais metais dar nebus aukštas, tad bene geriausias sprendimas šiuo metu būtų keisti senas taršias transporto priemones naujomis.

Naujas automobilis
Naujas automobilis
© Gamintojo archyvas

Kokia nauda Lietuvoje?

Kaip teigia automobilių ir eismo ekspertas, „Auto Bild Lietuva“ žurnalo vyriausiasis redaktorius Vitoldas Milius, žinant konkrečius taršos šaltinius būtų galima imtis jų neutralizavimo ar apmokestinimo. Taip būtų pasiekiama didžiausia nauda mažinant aplinkos užterštumą.

„Galbūt ištyrus paaiškėtų, jog miestus labiausiai teršia tarpmiestiniai autobusai, gal – vilkikai, o gal daugiausia taršos sukelia seni, praėjusiame amžiuje pagaminti automobiliai. Dabar mes galime tik spėlioti remdamiesi prielaidomis, tačiau realią taršą sumažinti galima tik apribojant realiai teršiančių transporto priemonių patekimą į miesto centrą ar juos papildomai apmokestinant, taip skatinant žmonių perėjimą prie ekologiškesnių ir naujesnių automobilių“, – pasakojo V. Milius.

Pasak jo, taršos suabsoliutinimas nebūtų teisingas – praėjusį rudenį žurnalo redakcija su Vilniaus Gedimino Technikos universiteto (VGTU) mokslininkais atliko realių emisijų tyrimą, kuriame bandė du vienodos galios dyzelinį ir benzininį variklius turinčius „Volkswagen Passat“ automobilius. Jo metu paaiškėjo, kad naujų automobilių tarša yra artima nuliui.

„Įvertinę tris važiavimo režimus nustatėme, kad realios anglies dioksido emisijos yra artimos deklaruojamoms gamintojo. Kadangi automobiliai turi „Euro 6“ išmetamųjų dujų neutralizavimo sistemas, kitų teršalų – anglies monoksido, angliavandenilių, azoto oksidų – emisijos yra artimos nuliui“, – bandymo rezultatus komentavo VGTU Transporto inžinerijos fakulteto docentas dr. Alfredas Rimkus.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(23 žmonės įvertino)
3.8261

Ekspertas pabrėžė, į ką atkreipti dėmesį perkant pirmąjį automobilį jaunuoliui

Mokslo metams einant į pabaigą, abiturientai pradeda dairytis vieno svarbiausių pirkinių –...

A. Juknevičius parodė, kiek lieka atliekų po Dakaro

Dakaro lenktynės automobilių sporto mylėtojams yra bene laukiamiausias įvykis metuose,...

Šeštadienį startuosiančiame „Moterų ralyje“ kvies įsivaizduoti taiką

Gegužės 28 d., startuoja didžiausias Lietuvoje automobilių sporto renginys, skirtas moterims –...

Nauja technologijų era: kas sieja tokias įmones kaip „Citroën“ ir „Amazon“?

Bendrovė „Stellantis“, valdanti tokius automobilių prekių ženklus kaip „ Citroën “, „...

Vilniuje sušvis „Mercedes“ žvaigždė

Po dviejų pandemijos metų „MB mėgėjų klubas“ subūrė visus „ Mercedes-Benz “ vairuotojus...

Top naujienos

Delfi PliusDaiva Žeimytė-Bilienė, laida „Iš esmės“

Tikina, kad tai – beprecedentė situacija Lietuvoje: perspėja dėl naujų grėsmių, kurių anksčiau neturėjome

Praėjusiais metais per Baltarusiją į Lietuvą patekę migrantai, kurių dauguma negavo...

Ką Putinas padarė su Rusija: šalis dar niekada nebuvo tokia atstumta (1)

Nors Rusijos prezidentas Vladimiras Putinas giriasi, kad Vakarų sankcijų „blickrigas“ žlugo,...

Klimatologas pateikė naują prognozę: kitą savaitę – džiuginantys pokyčiai (1)

„Dienos trukmė artėja prie 17 valandų, o intensyvesnės šilumos gauname tik labai...

Gražulio išplūsti jaunuoliai kreipėsi į policiją: stebisi tokio žemo lygio kultūra Seime papildyta (9)

Ketvirtadienį Seime parlamentaro Petro Gražulio iškeikti jaunuoliai dėl Seimo nario elgesio ketina...

Karas Ukrainoje. Rusijos pajėgos perima strateginio Ukrainos miesto kontrolę, smogta karinei bazei Baltarusijoje – nerimą keliantys ženklai

Ukrainos ginkluotosios pajėgos pripažino, kad Rusijos pajėgos padarė pažangą Donecko srityje...

„Mados infekcijos“ svečiai jau pirmąją apranga išreiškia palaikymą Ukrainai: yra ir garsių veidų Su nuotraukų galerija

Šį penktadienį ir šeštadienį vykstanti „Mados infekcija“ pritraukė gausų būrį madą...

Šiškauskas sveikina rusų išlaipinimą iš Eurolygos: neįsivaizduoju, kaip dar kitaip daryti spaudimą

Ramūnas Šiškauskas – ilgiausiai Maskvos CSKA gretose žaidęs Lietuvos krepšininkas...

Vyriausybei siūlant 54 centų dujų kainos subsidiją gyventojams, jos brangs 29–43 proc.

Energetikos ministerija Vyriausybei siūlo buitiniams vartotojams padengti iki 54 centų jų mokamos...

Laura Blaževičiūtė: išmokau mamos laiką ar pietus su drauge planuoti lygiai taip atsakingai kaip ir savo darbus

Birželio 2–3 dienomis Vilniuje, „Litexpo“ konferencijų centre, vyksiantis „ Login “...

Pocius: „Ignitis“ elgsena jau kurį laiką kėlė įtarimų

Energetikos rinkos reguliuotojo vadovas Renatas Pocius teigia, jog valstybės valdomos bendrovės...