Dar prieš kurį laiką eismą Lenkijos keliuose stabdžiusių „maluchų“ tenka išvysti vis rečiau. Atrodytų, po truputį jos keliasi į lenktynių trasas.
© Keturi Ratai

FIAT 126p modelis aštuntajame dešimtmetyje ant ratų pasodino bemaž visą komunistinę Lenkiją. Tuomet kiekviena šeima turėjusi automobilį, turėjo šį mažą FIAT. Dėl savo dydžio jis gavo „malucho“ pravardę, lenkų kalba reiškiančią „mažasis“.

Iki tol nemažoje valstybėje tebuvo pusė milijono transporto priemonių. Nuosavas automobilis – didžiulė prabanga, tačiau komunistai žadėjo visiems lygybę. Pagal FIAT licenciją 1973 metais Bielsko Bialoje buvo pradėti masiškai gaminti „Polski Fiat“ ženklelį turintys 126p modeliai. Paprasti, pigūs, labai nedaug patobulėję nuo savo pirmtako FIAT 500 modelio automobiliukai buvo įkandami ir nelabai prakutusiai šeimai.

Neilgai truko, kol jaunimas „maluchomis“ pradėjo lenktyniauti. Aštuntajame, devintajame dešimtmečiuose didžioji dalis Lenkijos trasose zujančių automobilių buvo būtent 126p modeliai. Vėliau, atgavus nepriklausomybę jie buvo pamiršti. Lenkijos rinkoje atsirado daug geresnių automobilių iš vakarų.

Vis dėlto, prieš trejetą metų „maluchos“ buvo gražintos į trasas. Keista, tačiau ši idėja gimė ir ją įgyvendino ne koks lenkas, o belgas Kristofas Karionas. Būdamas lenkų draugijoje jis iškėlė klausimą: „Jūsų šalyje mažieji FIAT buvo labai populiarūs, kodėl jais nebelenktyniaujate?“. Sulaukęs pritarimo surinko tokiomis lenktynėmis suinteresuotus žmones ir 2011 metais Lenkijos automobiliuose atsirado „Maluch-Trophy“ lenktynių serija.

Dauguma dalyvių čia solidesnio amžiaus vyriškiai. Dažnas jų „Polski Fiatais“ lenktyniavęs jaunystėje. Dalyviai susiranda geresnės būklės automobilius, paruošia juos lenktynėms ir varžosi. Na, galbūt žodį varžosi reikėtų pakeisti geriau šias varžybas iliustruojančiu žodžiu pramogauja. Tai – laisvalaikio praleidimo būdas. Puikus pavyzdys – 66 metų amžiaus Slavomiras Vysmykas. Pats senjoro statusą pripažįstantis vyras grįžęs į automobilių sportą po dvidešimties metų pertraukos sako važiuojantis čia linksmai pašėlti su kolegomis ir savotiškai atsipalaiduoti.

Atsipalaidavimas sąlyginis. „Malūchą“ vairuoti labai sunku: „drįsčiau teigti, kad tai vienas sunkiausiai valdomų automobilių. Automobilio bazė labai trumpa, o visas svoris gula ant galinės ašies. Ir jeigu jis pradeda slysti, ką išprovokuoti labai lengva, galas pradeda suktis labai greitai, ir tenka ypač mikliai dirbti rankomis norint išvengti bereikalingos saulutės.“ – Pasakojo Slavomiras.

Atrodytų keista, kad tokius iššūkius vairuotojui kelti gali vos 0,65 litro dviejų cilindrų variklį turintis automobiliukas. Standartiniai modeliai turėjo 26 AG. Lenktynėms ruošti varikliai gerokai patobulinti. Išvysto „net“ 55 AG. Vis dėlto, ši galia pasiekiama be jokių turbinų ar tiesioginių įpurškimų. Senovinės konstrukcijos varikliukas su karbiuratoriumi gali girtis, kad vienam litrui tenka net 80 arklio jėgų. Tokios galios visiškai pakanka norint staigiai iš vietos išjudinti vos 550 kg sveriantį zvimbalą.

Lenktynių trasoje tokia „malūcha“ sugeba pasiekti ir 140 km/h greitį. Šis skaičius tikrai mažas palyginus net su šiuolaikiniais mažos klasės serijiniais automobiliais, tačiau toks greitis batų dėžės dydžio transporto priemonėje dar niekam nepasirodė mažas. „Lyginti jo greitį su kitais sportiniais automobiliais neteisinga. „Malūcha“ greitas savo klasėje,“ – aiškino Slavomiras.

Tinkamesnis apibūdinimas automobiliukui – vikrus. Stebint dviejų dešimčių mažųjų „Fiatų“ grumtynes Poznanės trasoje akis džiugino agresyvi kova. Seni krienai prie vairo nuožmiai kovėsi dėl kiekvienos pozicijos: nesvarbu, važiuoja jis rikiuotės priekyje ar gale, kiekvienas bando išnaudoti menkiausią progą lenkimui tuo pat metu bandydamas sukontroliuoti nervingai uodegą vizginti vis ketinantį „maluchą“. Po to visi apie senatvę, matyt, nieko negirdėję bepročiai linksmai paspaudžia vienas kitam rankas ir eina kartu degustuoti alaus.

„Maluch-Trophy“ nėra tas čempionatas, kur dalyviai žūt būt kovoja dėl pergalių ar taškų bendroje suvestinėje. Tai panašiau į hobį. Tačiau kaip ir kiekvienas hobis jis reikalauja investicijų. Kaip lenktynės – tai pigi alternatyva. Kaip hobis – gana brangus: nemažai kainuoja kelionės į varžybas, vis sunkiau ieškoti retėjančių ir brangstančių atsarginių detalių. Slavomiras Vysmykas sako, kad bemaž kiekvienas dalyvis automobilį susirenka pats, ir pinigų centas į centą neskaičiuoja. Tačiau lenktynėms ruošto „maluchos“ kaina nesunkiai prilygsta apynaujam VW Polo.

Automobilis Polski Fiat 126p
Gamybos metai 1973 - 2000
Variklis 650 cm3, 2 cilindrai
Galia 55 AG
Svoris 550 kg
Didžiausias greitis 140km/h

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Ko tik nesugalvosi dėl saugumo: vairuotojams užmaukšlins kepures (4)

Kepurė „ Safe Cap “ – tai inovatyvus, vairuotojo savijautą stebintis sprendimas, ko gero,...

Konkurso išskirtinumas – ekonomiški automobiliai

Galingiausias „Lietuvos metų automobilio 2018“ konkurso dalyvis yra 370 AG pasiekiantis „ KIA...

Vilniuje išbandytas pirmasis Lietuvoje savaeigis automobilis (20)

Sostinės gatvėse trečiadienį išbandyta neįprasta transporto priemonė – elektrinis savaeigis...

Statistika sukrėtė: vairuotojų klaidas siūlo taisyti naujais būdais (31)

Nors Europos Sąjunga gerokai išsiplėtė, per pastaruosius penkiolika metų žūstančių jos...

Kas trečias automobilis konkurse – greitesnis nei nurodo gamintojas (1)

„Lietuvos Metų automobilio 2018“ maratone jau pradėti fiksuoti tarpinių finišų rezultatai....

Top naujienos

Pas dūstantį vaiką greitoji vyko 40 minučių: jis būtų miręs, jei ne mamos suleistas vaistas (108)

Jei ne prevenciškai šeimos gydytojos paskirtas vaistas, dabar dviejų metų berniukas nebėgiotų...

Alvydas Jokubatis. Šimtmetį švenčiame su valstybę griaunančiu įsitikinimu (11)

Lietuviai turi kalbėti apie galimą tautos ir valstybės išnykimą, nes būtent iš tokių...

Šimtai tūkstančių Stalino aukų: dienoraščiai atskleidžia šiurpius pasmerktųjų išgyvenimus (276)

Remiantis skirtingais duomenimis, 1937-1938 m. TSRS pateikus politinių kaltinimų buvo areštuota...

Laužo filmuose apie vikingus rodomus stereotipus: jie gyveno ir Lietuvoje (20)

Gyvosios istorijos entuziastų būrys į šiandienį pasaulį prikelia Baltų Vikingų gyvenimą....

Ekonomistas pasiūlė idėją, leisiančią pakelti vidutinį atlyginimą iki 1440 eurų ir susigrąžinti emigrantus (603)

Idėjos Lietuvai, leisiančios iki 2042 metų susigrąžinti daugiau nei pusę milijono tėvynainių...

Išvarytieji? Emigrantas 10 metų skynė agurkus, bet savo pasiekė (89)

Prisistatydamas Virgilijus Šauklys net susinepatogina – jau seniai pats savęs šiuo vardu...

Už ką Valinską išmetė iš universiteto (1)

Arūnas Valinskas Lietuvos NT brokerių forume prisipažino, už ką buvo išmestas iš Vilniaus...

Sunegalavusio Sabonio atsidavimas apstulbino „Pacers“ trenerį (5)

Indianos „Pacers“ ekipa namuose 107:100 nugalėjo vienus NBA Rytų konferencijos lyderių Detroito...

Seksualinis priekabiavimas: kodėl aukos prabyla tik po kelerių metų (252)

Prieš savaitę apie seksualinį priekabiavimą prabilusios Julija Steponaitytė bei Paulė...

Nuo bjaurios automobilio problemos ryte išgelbės keletas atsakymų sau (58)

Dažniausia priežastis, kodėl šaltą rytą variklis neužsiveda – išsikrovęs akumuliatorius...