aA
Pasauliui garsiai kalbant apie atsakingą vartojimą ir tvarumą, iš parduotuvių nykstant plastikiniams maišeliams, o kavinėms atsisakant vienkartinių šiaudelių ir plastiko įrankių, turi judėti ir automobilių pramonė, kuriai vis dar klijuojama teršėjos etiketė. Panašu, nebeilgam, mat automobilių gamintojai savo gamyklose pritaiko sprendimus, aprėpiančius kur kas daugiau nei vien tik tai, kas į aplinką išmetama iš duslintuvo.
Kodėl automobilių gamintojams rūpi ne vien tik CO2 emisijos
© Gamintojo archyvas

Nors kalbant apie transporto taršą dažnai akcentuojamos tik anglies dvideginio (CO2) dujos, ši problema – toli gražu nebe esminė. Prancūzijos „Peugeot“ įsitikinę, kad pagrindine transporto pramonės problema tampa pagamintų transporto priemonių perdirbimas. Štai kodėl vis dažniau ir plačiau automobiliams gaminti naudojamos ekologiškos („žaliosios“) arba jau perdirbtos medžiagos. Šitaip siekiama ir išlaikyti perdirbimo kanalus, ir mažinti automobilių paliekamą pėdsaką aplinkoje.

Apie tokią tendenciją kalba ir vienas didžiausių pasaulio automobilių gamintojų „Volkswagen“. Vokiečiai pabrėžia, kad tvari gamyba prasideda dar prieš žaliavoms patenkant į gamyklas ir nesibaigia pardavus automobilį. Dar daugiau: ne vienas automobilių gamintojas užsibrėžė per ateinančius kelis dešimtmečius tapti neutraliomis CO2 kompanijomis, t. y. dirbti taip, kad veikla nepaliktų jokio anglies dioksido pėdsako aplinkoje. Pavyzdžiui, BMW ketina visą gamybai reikalingą energiją gauti iš atsinaujinančių šaltinių – saulės ir vėjo energijos.

Prasideda nuo popieriaus lapo

Skaičiuojama, kad 2060 metais mūsų planetoje bus 10 mlrd. žmonių, o įvairių pramonės naudojamų žaliavų kiekis išaugs dukart. Tai reiškia ir dvigubą spaudimą mūsų aplinkai. Drauge su augančia populiacija daugės ir automobilių, kuriems gaminti naudojama daug gamtos išteklių, tad jau nebetinkamų naudoti perdirbimas yra dar vienas aplinkosaugos iššūkis, į kurį transporto pramonė žvelgia labai rimtai.

Pasakodami apie savo gamybos procesą, pavyzdžiui, „Peugeot“, akcentuoja, kad jau brėžiant pirmąsias naujo automobilio linijas ant balto popieriaus lapo galvojama, kaip bus galima naudoti perdirbtas medžiagas. Tai duoda rezultatų: 30 proc. naujojo 208 modelio medžiagų yra perdirbtos arba pagamintos naudojant atsinaujinančius šaltinius, o 2008 modelio – 31 proc.

Automobilio taršos matavimas
Automobilio taršos matavimas
© DELFI / Rafael Achmedov

Iš perdirbtų ir natūralių medžiagų padaryta net 40 šių modelių detalių. Pavyzdžiui, prietaisų skydelį sustiprina kanapių pluoštas; aptakams, buferiams, vietai po degalų baku, grindimis, priekiniams ir galiniams sparnams panaudotas perdirbtas polipropilenas, o ratų gaubtams, kolektoriui, ventiliatoriui ir kt. – perdirbtas poliamidas.
Peugeot 508“ modelį taip pat sudaro net trečdalis iš perdirbto pluošto arba atsinaujinančių šaltinių pagamintų medžiagų. Pavyzdžiui, priekinio stiklo apipūtimo ortakiams gaminti panaudotas natūralus kanapių pluoštas, o aptakams ir atsarginio rato talpykloms – perdirbtas polipropilenas.

Renkasi įvairius būdus

Gamintojų tikslai yra ambicingi. Štai „Volkswagen“, pasinėręs į elektromobilių gamybą, ateityje norėtų perdirbti 97 proc. jų baterijų (kol kas perdirbama tik kiek daugiau nei pusė naudoti nebetinkamų). Perdirbamų senų akumuliatorių detalės specialiu smulkintuvu sumalamos, skystas elektrolitas išvalomas. Susmulkinti komponentai sumalami į miltelius, iš kurių galima išskirti kobaltą, litį, manganą ir nikelį, ir naudojami naujoms baterijoms gaminti.

Ir tai – ne vienintelis būdas dirbti tvariai. Pavyzdžiui, komercinių automobilių gamintojas MAN surenka naudotus autobusų ir sunkvežimių variklius, jei įmanoma, suremontuoja ir panaudoja antrą kartą. Originaliomis detalėmis profesionalų atnaujintas variklis tampa itin patrauklus klientams, ieškantiems naudotos detalės už patrauklią kainą. Skaičiuojama, kad tokia strategija gamintojui leidžia sutaupyti apie 80 proc. gamybai reikalingos energijos.

„Audi“ projektu išbandoma nauja aliuminio perdirbimo strategija. Ji veikia taip, kad aliuminio atliekos, kurių lieka gaminant automobiliams reikalingas detales, grąžinamos tiekėjui. Šis jas perdirba ir „Audi“ gauna aukštos kokybės perdirbtą žaliavą, kurią gali vėl naudoti. Toks sprendimas leidžia sutaupyti galybę energijos ir žaliavų, kurių reikia aliuminiui gaminti, bei mažinti į aplinką išmetamo CO2 kiekį.

Prancūzijos „Peugeot“ taip pat ėmė taikyti trijų veiksnių programą, nurodančią, kad jei tik įmanoma, automobilių detalės turi būti renovuotos, sutaisytos, atnaujintos ir panaudotos dar kartą. Pavyzdžiui, buferiai, žibintai, veidrodėliai atnaujinami ir vėl pasiūlomi įsigyti tebeturintiems tokius automobilius. O jei nutiko taip, kad kažkuri detalė naudoti nebetinkama, ji siunčiama atgal gamintojui arba jo partneriui, atnaujinama pagal naujų automobilių detalių reikalavimus ir pasiūloma įsigyti ieškantiems originalių detalių už gerą kainą. Beje, „Peugeot“ pabrėžia, kad kol kas ši programa apima tik mechanines detales, tačiau ilgainiui bus pasiūlyta ir elektroninėms.
Europos Sąjungos (ES) statistika rodo, kad jau šiuo metu automobiliai yra vieni efektyviausiai perdirbamų objektų, kurių dalys arba produktai dar kartą panaudojami automobilių pramonei arba už jos ribų. Vis dėlto ankstesnės ES direktyvos nurodė, kad 85 proc. automobilių turi būti perdirbami ar panaudojami antrą kartą, dabartinė riba nubrėžta ties 95 proc. atžyma, tad gamintojams tenka ieškoti naujų kelių ir būdų, kaip efektyviai saugoti aplinką ir dirbti tvariai.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

„Tesla Model S Plaid“ prieš „Porsche Taycan Turbo S“ – kas nugalės drago trasoje? (3)

„ Tesla Model S Plaid“ yra neįtikėtinai greitas automobilis, bet jis toks nėra vienintelis. Ir...

Pradėjo skųstis dėl apleistų automobilių: labiausiai kenčia dviejų miestų gyventojai (7)

Be priežiūros bendro naudojimo vietose palikti nenaudojami automobiliai trukdo eismo dalyviams ir...

Biržų laukia unikalus reginys – tiek istorinės technikos pamatyti niekur kitur nebus įmanoma (3)

Daugiau nei pusantrų metų trunkanti kova su mirtinai pavojingu koronavirusu sujaukė absoliučiai...

5 įkraunamų hibridų privalumai, apie kuriuos vairuotojai dažnai pamiršta (1)

Karantino ribojimai pandemijos laikotarpiu daugelį išmokė pragmatiškumo. Ne vienas įsitikino, kad...

Kviečia išsitraukti seną „Opel“ ir parodyti, kad ne visi jie dar išnyko nuo žemės paviršiaus

Vis dar laikote kaime senelio „ Opel Kadett “, ant kurio galinės sėdynės prabėgo jūsų...

Top naujienos

Klaiki avarija prie Vilniaus: nuplėšta jauno „Audi“ vairuotojo ranka rasta skiriamojoje juostoje (10)

Vėlų trečiadienio vakarą, prieš vidurnaktį, Minsko plente , netoli Nemėžio, įvyko klaiki...

Roma Macijauskaitė | D+

Tikina, kad namuose pagamintas gėrimas tvarko virškinimą, gerina lytinį pajėgumą ir per 10 minučių padeda atsigauti po audringo vakarėlio

Sveiko maisto kūrėju save vadinantis Andrius Vilkas (39 m.) vasarą muzikos festivaliuose lankosi ne...

Lietuvoje pastebėta keista tendencija: padaugėjo žiemą plintančios infekcijos atvejų (71)

Prieš keletą savaičių Didžiojoje Britanijoje buvo fiksuotas netikėtas noroviruso protrūkis...

Jūrmaloje pažėrė gerų vaizdų: prestižiniame elito kurorte atostogauti geidė labiau nei Palangoje, o dabar čia jau – virš visko (26)

Mažiau nei parą – tiek laiko praleidome legendiniame Latvijos pajūrio kurorte – Jūrmaloje....

Klimatalogas įvardijo, kas mūsų laukia rugpjūtį: kaitra nesugrįš, lietūs bus labai netolygūs (33)

Lietuvoje prasidėjo paskutinis vasaros mėnuo, o po rekordinių liepos karščių , atrodo, jau...

Keistas tvarstis pakaušyje užminė naują mįslę dėl Kim Jong Uno (73)

Šiaurės Korėjos lyderis Kim Jong Unas pastarosiomis dienomis viešumoje pasirodo su kelių...

40+ moterys: kirptis trumpai ar išlaikyti ilgus plaukus? (35)

Nuo senų senovės įvairiose kultūrose buvo tikima, kad ilgi plaukai turi magiškų galių ir yra...

Ambicingas Karnišovo žingsnis: Ballą prisivilioję „Bulls“ pasipildė ir DeRozanu (5)

Skambius ėjimus NBA laisvųjų agentų rinkoje šio tarpsezonio metu atlieka Čikagos „Bulls“...

Čempionų lygos atrankoje Arlauskio ir Dambrausko klubai pergales prarado paskutinėmis minutėmis (5)

UEFA čempionų lygos atrankoje lietuviškų akcentų turintys klubai sužaidė itin panašiu...

Apsidairykite, ar jūsų namuose nėra šių nereikalingų ir neskoningų daiktų: buvo tikima, kad jie neva pritraukia negandas (54)

Sakoma, kad namų ūkio gerovei įtakos turi ne tik patys namai , bet ir daiktai, kurie juose yra....