aA
„Dabar jis dar atrodo nelabai išvaizdžiai, dar nepadažytas, detalės dar ne nikeliuotos, bet, patikėk, jis blizgės, kaip ir manasis „Yamaha“ „čioperis“, – vesdamasis į kiemą perspėjo klaipėdietis Dmitrijus Lopatinas, nusprendęs pats sukonstruoti nebrangų dyzelinu varomą motociklą.
Dmitrijus Lopatinas sukonstravo turbodyzelinį motociklą
© Mindaugas Milinis

„Išsikėliau tikslą pagaminti nebrangų, kokybišką, pigiai eksploatuojamą ir, žinoma, gražų motociklą. Tokio stiliaus, kokio aš noriu. Iš pat pradžių nutariau į paprastą motociklą „Ural“ tiesiog įdėti dyzelinį variklį. Tačiau vėliau paaiškėjo, kad darbo bus daugiau“, – pasakojo klaipėdietis.

Nepatiko forma

Nusipirkęs seną „Uralą“ vyriškis juo pavažinėjo ir susipažino su motociklo veikimu, važiavimo savybėmis. Suprato, kad motociklas yra senas ir jį reikia tobulinti. Jis toli gražu nebuvo dailus ir visiškai nepanašus į „čioperį“. Todėl klaipėdietis nutarė ne tik pakeisti variklį, bet ir perkonstruoti rėmą, kad tas būtų dailesnis ir mielesnis akiai.

„Reikėjo paskaičiuoti, kad ne tik tilptų dyzelinis variklis ir kiti agregatai, bet forma būtų elegantiška, grakšti ir panaši į čioperio“, – darbų pradžią prisiminė D. Lopatinas, kuris net kelerius metus vadovavo Klaipėdos moksleivių saviraiškos centro motociklininkų būreliui.

Greičių dėžė – iš Britanijos

Pakeitęs rėmą ir pradėjęs surinkinėti variklį, pakeitė ir greičių dėžę.

„Motocikle buvo sumontuota mechaninė rusiško motociklo „Iž Planeta Sport“ greičių dėžė. Bet sugalvojau pakeisti mechaninę dėžę automatine, kuri montuojama į kartus, bagius. Pasirinkau variatorių, kurie montuojami į motorolerius.

Paaiškinsiu, kodėl pasirinkau būtent ją. Važiavimo pojūčiai su automatine greičių dėže kur kas malonesni. Automatas įsibėgėja švelniau, jis sutaupo sekundes, kurios naudojamos manevravimui. Nereikia galvoti, kurią pavarą pasirinkti. Važiuojant galiu mėgautis procesu, apylinkių vaizdais, o ne tuo, kaip laikyti sankabą. Tuo man variatorius važiuojant patiko“, – pasirinkimo motyvą išdėstė vyriškis.

Motociklui litro dyzelino užtenka valandai
Motociklui litro dyzelino užtenka valandai
© Mindaugas Milinis

Tiesa, tokių variatorių Europoje gauti sunku. Paprasčiausia jį atsisiųsti iš JAV. D. Lopatinui „pasisekė“ ir automatinę greičių dėžę surado Didžiojoje Britanijoje.

Prireikė turbinos

Išbandydamas konstruojamąją transporto priemonę D. Lopatinas pastebėjo, kad motociklas su dyzeliniu varikliu įsibėgėja sunkiai. Panašiai, kaip automobilis, su 1,1 litro tūrio varikliu. Taip pat negali pasigirti ir dideliu greičiu – maksimalus siekia tik 90 km/val., o pavėjui ar į nuokalnę – 100 km/val. Todėl sugalvojo sumontuoti turbiną, kuri varikliui suteiktų daugiau galios, tačiau nepadidintų degalų sąnaudų.

„Kol atlikinėjau bandomuosius važiavimus su mechanine greičių dėže, degalų sudegindavau iki dviejų litrų 100 kilometrų. Tai nėra daug. Nes mano benzininis „Yamaha“ „čioperis“ „ryja“ iki penkių litrų. Tačiau sumontavus automatinę greičių dėžę sąnaudos dar labiau sumažėjo.

Automobiliai su „automatu“ degalų sudegina daugiau, tačiau motociklo atveju gavome priešingą rezultatą. Mat perjungiant pavaras nebereikia „pergazuoti“. Jos perjungiamos sklandžiau ir švelniau. Specialiai sumontavau laikiną litrinį bakelį, kad įsitikinčiau. Rezultatai nustebino – nesvarbu, kokiu greičiu važiuočiau, 40, 30 ar 100 km/val., variklis sudegina tik vieną litrą dyzelino per valandą“, – stebėjosi konstruktorius.

Į gatvę – kitą pavasarį

Jis paaiškino, kad pirkdamas šį variklį, kuris naudojamas mažiems traktoriukams, kitai technikai, žinojo, kad dirbdamas didesniu nei vidutinis apkrovimu, jis sudegina tik 0,8 litro dyzelino per valandą. Kuro išeiga nepadidėjo ir sumontavus šį agregatą į motociklą.

„Kai prijungsiu dar ir turbiną, padidės variklio galia. Tokios turbinos montuojamos į sniego motociklus“, – paaiškino.

D. Lopatinas juokdamasis parodė ir likusią virvę, kuri naudojama tam varikliui paleisti.

„Tyčia palikau. Nors yra ir starteris, tačiau viskas genda. Sugedus starteriui, variklį paleisti galėsiu su šiuo trosu“, – juokiasi vyriškis.

D. Lopatinas patenkintas, kad idėją sukonstruoti ekonomišką ir pigų motociklą su dyzeliniu varikliu beveik pavyko realizuoti.

„Suskaičiavau, kad visi agregatai, papildomos detalės ir pats motociklas man kainavo apie 1500 eurų. Žinoma, be darbo sąnaudų, nes viską gaminu pats. Šiųmetis motociklų sezonas jau eina į pabaigą, tačiau tikiuosi, kad kitą sezoną dyzeliniu turbininiu motociklu jau važinėsiu“, – prognozuoja konstruktorius.

Paklaustas, gal ketina po pirmojo sukonstruoti ir antrąjį, D. Lopatinas nedaugžodžiavo: „Gal“.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Lietuvių pora sugalvojo svajonių planą – leisis į kelionę aplink pasaulį ieškoti stebuklų (21)

4 metai, 50 keliautojų, 1 000 stebuklų ir 250 000 kilometrų. Tai – pagrindiniai panevėžiečių...

Kaip vairavimo egzaminai laikomi svetur: nuo smurto neišlaikius iki vagiamų kelio ženklų (4)

Būsimus vairuotojus egzaminuojanti „ Regitra “ nuolatos keičiasi žiniomis su kitomis...

Išradingumui ribų nėra: sodo namelis skriejo greičiau už eilinį automobilį

Unitazas, pirkinių vežimėlis iš prekybos centro ir netgi sodo namelis – visi šie objektai...

Panevėžyje ne visi žino, kad vasarą geriausios – vasarinės padangos (1)

Panevėžio darbo rinkos mokymo centro autodrome tradiciškai susirenka daugiausia konkurso „...

Panevėžyje – netikėtas rekordas geriausio Lietuvos vairuotojo paieškose (1)

Rugsėjo 15 d. Panevėžyje vyks antrasis iš trijų konkurso „ Geriausias Lietuvos vairuotojas...

Top naujienos

Rusijos strateginėje zonoje atsivėrė pavojingas kelias (63)

Prieš porą savaičių, kai dangus buvo ganėtinai saulėtas, o oro sąlygos buvo santykinai...

Lietuva užsienio akimis: darbuotojai emigruoja, bet pensininkai lieka (329)

Kad nepatirtų ekonominio nuosmukio, rytinėms ES narėms teks susigrąžinti išvykusius darbuotojus...

Rimvydas Valatka. Išgirsti popiežių Pranciškų pavergto proto šalyje (582)

Kodėl pavergto proto? Juk popiežius Pranciškus aiškiai pasakė, kad „ši tauta iš tiesų...

Rusijos scenarijus 2050-iesiems: Kremlius prognozuoja neišvengiamą karą su Vakarais (780)

Susiskaldžiusi Europa , stagnuojančios JAV ir drąsus daugiapolis pasaulis, kuriame Kremlius...

Iš CSKA – į „Žalgirį“: Westermannas grįžta į Kauną Leo komentaras (16)

Kauno „Žalgiris“ surado ilgai ieškotą patikimą atakų organizatorių. Į Kauną po sezono...

Bastys: man reikia mandato, kad galėčiau tarnauti su nauja priesaika (110)

2017 metų gruodį prieš pat Kalėdas Konstitucinis Teismas paskelbė, kad Seimo narys Mindaugas...

Velionės laidotuvės virto farsu: kur pagarba mirusiajam ir artimiesiems? (63)

Rugsėjo 9 dieną laidojome kaimynę ir daugiavaikę mamą, kuri buvo užauginusi 7 vaikus.

Finansų planavimo programėlės – išmanus būdas taupyti (7)

Finansų ekspertai sako, kad tarp turtuolio ir vargšo paprastai būna vienas esminis skirtumas –...

Baigėsi popiežiaus vizitas Lietuvoje: miniai žmonių – išskirtinis gestas linkėjo tapti vilties švyturiu, atnaujinta 19.00 (1392)

Popiežius Pranciškus sako, kad skaudžią istoriją išgyvenusi Lietuva gali tapti vilties švyturiu...

Tikrieji žmogaus teisių gynėjai nepamena Gražulio nuopelnų (266)

Petro Gražulio paskyrimas į Žmogaus teisių komitetą ne tik sulaukė 16 tūkst. parašų,...