aA
Lankydamiesi šalyje, kurioje eismas vyksta ne ta kelio puse, kuria esame įpratę, viduje pajuntame sąmyšį. Mums tai atrodo nesuprantama ar net nenormalu. Jalopnik.com pamėgino išsiaiškinti priežastis, kodėl eismo pusės skirtingose šalyse skiriasi.
Ar susimąstote, kodėl važiuojame dešine puse?
© DELFI / Mindaugas Ažušilis

Šiais laikais apie 75 proc. visų pasaulio gyventojų važinėja dešine kelio puse. Eismą priešinga kelio puse, nei esame įpratę, sunku net stebėti, ką jau sakyti apie prisitaikymą prie tokio pokyčio. Pavyzdžiui, kai 2009 metais Samoa perėjo prie vairavimo kaire kelio puse, šalyje buvo paskelbti du laisvadieniai, kad gyventojai galėtų prisitaikyti prie šio pokyčio, pranešė „New York Times“.

Tačiau kelių eismo fenomeno pradžioje – ne šiais laikais, bet labiau karietų ir pėsčių keliautojų laikais – visi daugiausiai laikėsi kairės pusės. Anais laikais tai lėmė tokios priežastys, kaip dominuojanti ranka, kuria buvo raginami arkliai, taip pat siekis išvengti užpuolimų. Vienos bendros priežasties nebuvo, tad tikslingiau būtų apžvelgti atskirus regionus.

Senovės romėnai ir jų rimbai

Senovės romėnai keliaudami laikėsi kairės pusės. Jie tai darė iš pagarbos kitiems eismo dalyviams – derėtų ir mums iš jų pasimokyti tokio požiūrio.

National Geographic“ rašo, kad mandagieji romėnai kaip ir dauguma dabartinių pasaulio gyventojų buvo dešiniarankiai (pavyzdžiui, BBC praneša, kad apie 85 proc. pasaulio žmonių yra dešiniarankiai), tad vežimų vadeliotojai vadeles laikydavo dešinėje rankoje, o rimbą – kairėje.

Kairės pusės buvo laikomasi tam, kad vadeliotojai rimbu neužgautų praeivių. Tačiau neigiamas kairės pusės eismo aspektas taip pat buvo susijęs su dominuojančia dešine ranka – ginkluotas dešiniarankis praeivis galėjo lengviau užpulti vežimus ir kitus keliautojus, einančius priešinga kryptimi, nes dešinės pusės buvo nukreiptos į vidų.

Tad lazda turėjo du galus – nors keliautojai ir išvengdavo kirčių rimbu, jiems grėsė kirčiai kalaviju.

Šiais laikais romėnų palikuonys italai laikosi dešinės kelio pusės.

Dešinė pusė

Dar mokykloje sužinojome, kad istorija kupina kovų. Pasirodo, po kai kurių iš jų pasirodė įsakymai keliauti konkrečia kelio puse.

Napoleonas Bonapartas buvo prisiekęs dešinės eismo pusės gerbėjas, tačiau ne viskas taip paprasta.

Leidinio „Time“ duomenimis, sklido gandai, kad iki Prancūzijos revoliucijos turtingi aristokratai laikėsi kairės kelio pusės, o valstiečius vertė keliauti dešine puse. Suirutės metu, siekdami susilieti su minia, turtingieji taip pat perėjo į dešinę pusę.

Napoleonas šią dešinės pusės tradiciją atnešė į Rusiją, Šveicariją ir Vokietiją.

Kaip rašo „Time“, Jungtinėse Valstijose vienu metu buvo važinėjama kaire kelio puse. Ankstyvuoju kolonizavimo laikotarpiu iš Anglijos atvykę naujakuriai naujoje šalyje pritaikė keliavimo metodus, kurie galiojo gimtojoje Anglijoje. Tačiau viskas pasikeitė aštuoniolikto amžiaus pabaigoje, kai vadeliotojo pasostė vežimuose buvo perkelta į kairę pusę, o eismo kryptis – į dešinę pusę.

Šiuolaikiniai prancūzai važinėja dešine kelio puse.

Dešinės pusės eismą JAV įtvirtino Henry Fordas, kuris pradėjo masiškai gaminti automobilius su vairu, įtaisytu kairėje pusėje. Vairuotojas sėdėjo kairėje pusėje, o keleivis dešinėje, tad automobiliai buvo pritaikyti važinėti dešine kelio puse.

Samurajų kardai

Japonijos eismo krypties pasirinkimas nėra toks aiškus kaip kitų šalių, tačiau manoma, kad samurajai nešiojo kardą iš kairės pusės, ir nenorėjo juo kliudyti praeivių. Tad šioje šalyje eismas nuo seno vyko kaire puse, ir tai prigijo.

BBC duomenimis, britai vėliau nutiesė Japonijoje geležinkelių tinklą, pritaikytą eismui kaire puse, tad ši praktika dar labiau įsitvirtino.

1945 metais šalyje pasirodę amerikiečiai Okinavos prefektūroje pakeitė eismo kryptį į dešinę. Į kairę pusę Japonija sugrįžo po kelių dešimtmečių – 1978 metais.

Šiandien japonai važinėja kaire kelio puse. Jei jie ir šiandien nešiotųsi samurajų kardus, šis pasaulis ko gero būtų įdomesnė vieta gyventi, bet ir pavojingesnė.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Sportinių automobilių, lėktuvų ir motociklų lenktynes Turkijoje laimėjo „Kawaski H2R“ (1)

Stambule vykusio pirmo aviacijos ir kosminių technologijų festivalyje vyko parodomosios lenktynės...

Lietuvių pora sugalvojo svajonių planą – leisis į kelionę aplink pasaulį ieškoti stebuklų (21)

4 metai, 50 keliautojų, 1 000 stebuklų ir 250 000 kilometrų. Tai – pagrindiniai panevėžiečių...

Kaip vairavimo egzaminai laikomi svetur: nuo smurto neišlaikius iki vagiamų kelio ženklų (4)

Būsimus vairuotojus egzaminuojanti „ Regitra “ nuolatos keičiasi žiniomis su kitomis...

Išradingumui ribų nėra: sodo namelis skriejo greičiau už eilinį automobilį

Unitazas, pirkinių vežimėlis iš prekybos centro ir netgi sodo namelis – visi šie objektai...

Panevėžyje ne visi žino, kad vasarą geriausios – vasarinės padangos (1)

Panevėžio darbo rinkos mokymo centro autodrome tradiciškai susirenka daugiausia konkurso „...

Top naujienos

Kaimyninės šalies privalumus atradęs lietuvis: ne latviai, o lenkai yra mums artimiausia tauta

Žinau, kad apie Krokuvą visur yra rašyta, perrašyta, po to vėl rašyta, ir dar kartą perrašyta....

Kodėl legendinis Sergejus Bubka savo sunkiausią pergalę atšventė Vilniuje su krepšininkais? interviu

Lietuvoje rugsėjo pradžioje viešėjęs ir kartu su buvusios SSRS krepšinio rinktinės nariais...

Netikėti paramos būstui rezultatai: išsikelti į regioną panoro šimtai miestiečių kreiptis dar nevėlu (33)

Regionų atgaivinimas ir emigracijos mažinimas – tokie yra pagrindiniai paramos jaunų šeimų...

Šių dalykų Ušackas dabar nenorėtų prisiminti: Pavilionis priminė jo kalbas apie Rusiją Priežiūros komitetas įspėjo Pavilionį  (200)

Savo ketinimų dalyvauti prezidento rinkimuose atsisakęs parlamentaras Žygimantas Pavilionis...

Lauko reklama sukėlė didžiulį pasipiktinimą: ar tai butai naktinėms plaštakėms? (16)

Nekilnojamojo turto vystytojai ieško pačių įvairiausių reklamos sprendimų, kad tik patrauktų...

Sinoptikų prognozė – be šviesių akimirkų: rytoj ryte pasiruoškite gramdyti ledą (37)

Sinoptikė Izolda Marcinonienė perspėja, kad ateinanti naktis gali atnešti dar didesnių...

Stilistė atsakė į subtilų klausimą: ar padoru po drabužiais nesegėti liemenėlės? (10)

Stilistė Viktorija Šaulytė sostinėje vykusiame mados renginyje dalijosi stiliaus patarimais ir...

Bogušienė kirto ministerijai: turime išsaugotą susirašinėjimą, po kurio ir margarinas virto sveiku produktu papildyta SAM komentaru (199)

Maisto technologė Raminta Bogušienė antradienį išplatino spaudos pranešimą, kuriame kaltina...

Italas lietuviams išdavė skaniausio pesto receptus (2)

Genujiečiai jau daug metų stengiasi, kad ryškiai žalias ir kvapnus bazilikų padažas patektų į...