aA
Kruzinis greitis – 40 km/val. Maksimalus greitis – 80 km/val. Tačiau knyguose rašomos techninės automobilio charakteristikos ne kliūtis Andriui Čikotui. Legendinių „Zaz“ automobilių entuziastas su vadinamuoju „Zaporožiečiu“ perkopė ir 100 km/val. greitį.
ZAZ 968M
ZAZ 968M
© Stopkadras/DELFI.TV

Tačiau ne tai svarbiausia – A. Čikotas siekia išsaugoti šiuos sovietinius automobilius, o jo kieme „kupriukų“ ir „zapukų“ kone trys dešimtys.

Į dantis nežiūri

Pirmą savo „Zazą“ A. Čikotas gavo dovanų. Kaunietis juokiasi – dovanotam arkliui į dantis nežiūrima.

„Kai buvau 15-os metų, pirmąjį „Zazą“ padovajono dėdė. Iki tol turėjau mopedą. Tai sako, ką čia be stogo važinėsi. Tai perleido savo „Zaporožietį“ - padaužytą tokį, aplankstytą. Tai mes, vaikai, susitvarkėme ir Nemuno pakrantėse bandėme juos. Baigus universitetą sukilo nostalgija ir draugas rado „Zaporožietį“ su technine apžiūra. Kapeikas kainavo tai nuvažiavome pabandyti. Nusipirkome“, - apie pažintį su „Zazais“ pasakoja kaunietis.

Tačiau vienu ar dviem automobiliais A. Čikotas neapsiribojo.

„Ir tada prasidėjo – pradžioje vienas. Paskui detalių trūksta, tai nusipirkome antrą. Pradėjome ieškoti „kupriuko“, pradėjo siūlyti. Tada vėl detalių trūksta, tada koks geresnis pasitaiko - griekas nepirkti. Ir taip prasidėjo iki 30 mašinų kieme“, - pasakoja A. Čikotas.

Enciklopedija

Dabar kauniečio namų kiemas Kaune, Nemuno pakrantėje, pilnas įvairiausių „Zaz“ modelių, o pats A. Čikotas tiesiog vaikščiojanti „Zaz“ enciklopedija.

„Modeliai yra nuo 1961 metų iki 1991 metų. Mes jau neskaitome „Tauria“ - jos „Zaporožiečiu“ nevadiname. Detalės netinka ir variklis jau ne ten kur turi būti – gale. O štai pirmąjį 1961 metų modelį mes turime. Rusai, aišku, nieko naujo nesugalvojo, tai nukopijavo „Fiat 600“, truputį savo pridėjo ir išėjo toks motociklas su stogu“, - šypsosi vyras.

A. Čikotas nemirktelėjęs beria „Zaz“ istoriją. Iki 1969 metų buvo gaminamas „Zaz 965“, vėliau pradėtas gaminti „Zaz 966“, kuris nuo savo pirmtako nelabai daug skyrėsi.

„Dauguma detalių tiko. Rusas, kaip sakant, mašiną prie detalės taikė, o ne detalę mašinai. Ką turėjo, tą sudėjo“, - juokiasi vyras.

Tuomet prasidėjo trečios kartos - „Zaz 968“ - modelio gamyba. 1979 metais pradėtoi gaminti „Zaz 968M“ automobiliai.

„Tai modifikuotas automobilis, aušinimas geresnis padarytas, šiek tiek komfotiškesnis“, - skirtumus apibūdina A. Čikotas.

Į pirmųjų metų „Zazus“ buvo montuojami 750 kubinių centimetrų 23 AG galingumo varikliai. Vėliau variklių tūris padidintas iki beveik 900 kub. cm ir 30 AG. 1970 metais pasirodė 40 AG galingumo varikliai.

„Dar buvo eksportiniai variantai su dvikameriniu „Žigulio“ karbiuratoriumi. Toks variklis turėjo jau 45 AG. Ir toks skirtumas buvo vien dėl karbiuratoriaus“, – sako A. Čikotas.

Dabar tokie techniniai parametrai švelniai tariant kelia šypseną, tačiau ir iš tokios mašinos galima išspausti ne taip jau ir mažai.

„Aš buvau išvystęs ir 115 km/val greitį. Nuo kalno? Ne ne, lygioje vietoje, nes nuo kalno baisu. Jų pakaba tokia nestabili, kad ir lygioje vietoje, būna, žmonės apsiverčia. Bet šiaip pagal knygą jo kruizinis greitis yra apie 40 km/val. Rašo, kad maksimumas yra 80 km/val. Bet jei lėksi, tai valandą jis važiuoja, o dvi valandas turėtų stovėti, nes oro aušinimas. Sudėtinga“, – sako A. Čikotas.

Dauguma stovi kieme

Sunku apskaičiuoti, kiek „Zaporožiečių“ yra belikę Lietuvoje. Viena aišku, kad dauguma jų yra Kaune.

„Sakyčiau, kad didžioji dauguma yra mano kieme – juokasi A. Čikotas, – O šiaip gal yra vyresnių žmonių, kurie šiems automobiliams jaučia nostalgiją ir dar turi. Mes bendraujame forumuose, detalėmis keičiamės. Tai dar kažkiek tų žmonių yra, bet turbūt šiuos automobilius kiek normalesnės būklės galima ant kelių rankų pirštų suskaičiuoti“.

Jei kadaise „Zaporožiečiai“ buvo kone atiduodami, tai šiandien jų kaina nepalyginamai didesnė. Pavyzdžiui, atnaujintas 1966 metų gamybos „Zaz 965“ modelis kainuoja apie 1,5 tūkst. eurų.

„Jau šiai dienai jie yra nepigūs. Kaip prie ruso sakydavo, tai tokį automobilį už bonką galėjai gauti“, – juokiasi A. Čikotas.

Su draugais kaunietis įkūrė „Zaz klubą“. Dabar idėjinis vadas liko tik jis vienas. Tačiau tai kauniečio negąsdina.

„Visi sakydavo: ai „Zaporožietis“ yra pati paprasčiausia mašina. Mes, trys draugai, susėdome ir įkūrėme „Zaz“ klubą. Norėjome įrodyti, kad nėra jau taip blogai su tais „Zaporožiečiais“. Dabar iš tų pradininkų likau aš vienas. Kiti atsiribojo nuo veiklos, o aš vis dar tęsiu užsibrėžtą tikslą ir sakau, kad „Zaporožiečiai“ dar gyvuos. Taip ir palaikome tą tradiciją“, – šypsosi A. Čikotas.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

5 keisti automobilių gamintojų projektai, arba ką bendro turi „Porsche“ ir „Subaru“ (7)

Faktas, kad globalizacija palietė automobilių gamintojus šiomis dienomis nieko nebestebina....

Kaunui vieno motoakrobato Aro Gibiežos klipo „Ledas!“ seanso neužteko: rodys papildomą

Stipriausias Lietuvos motoakrobatas Aras Gibieža praėjusį savaitgalį Vilniaus oro uoste...

„Cupra Experience“: tris dienas trukusi ekstremali kelionė aplink Lietuvą

Finišavo tris dienas trukęs, nuotykių kupinas, ekstremalus „Cupra Experience“ žygis aplink...

Karstas su princo Philipo kūnu bus gabenamas į bažnyčią jo paties konstruotu automobiliu (1)

Kai karstas su princo Philipo kūnu bus gabenamas į bažnyčią laidotuvių ceremonijai atlikti, jis...

Geriausia Lietuvos vairuotoja pasakė, kaip išlaikyti vairavimo egzaminą (4)

Kaip išlaikyti vairavimo egzaminą? Atsakymą į šį klausimą tikrai žino vairavimo mokytoja...

Top naujienos

Karantinas smogė senjorams: po visų mokesčių pinigų maistui nebelieka

Didžiulė eilė buvo nutįsusi prie nemokamos valgyklos Vilniuje – savo eilės alkstantieji laukia...

Dėl kinų virusologo ištartos frazės nerimo signalai nuaidėjo per visą pasaulį (139)

Auga susirūpinimas, kad Kinijos sukurtos vakcinos nuo COVID-19 yra mažiau veiksmingos kovoje...

Užkalnis: valgiau Vilniuje, kaip raudonsprandžių Amerikoje (20)

Sakykit ką norite, man patinka Amerika. Vis labiau patinka ta jos dalis, kur yra žmonės su...

Gabrielė Grinkaitė | D+

Mitybos specialistas išvardijo geriausius būdus padėti kepenims: visa kita – tik apgavystė

Artėjant pavasariui internete vėl pasipila įvairiausi kepenų valymo ir organizmo detoksikacijos...

Naujas reikalavimas gali tapti dar vienu iššūkiu abiturientams: jeigu jo neįvykdys, nebus prileisti prie egzaminų (172)

Šių metų abiturientai beveik visus mokslo metus mokėsi nuotoliniu būdu, bet tai ne vienintelis...

Rimas Šapauskas | D+

Rimas ir kunigas. Pokalbis su kunigu Markausku: matau tikslą suvienyti lietuvių ir lenkų tautas

„Labai anksti girdėjau apie Dievo gailestingumą, deja, tada nebuvo galimybės skaityti Faustinos...

Giedrius Drukteinis | D+

Karo tarnybai netikęs vyras sukūrė inovacijų imperiją: nuo 140kg sveriančio kalkuliatoriaus iki itin patvarių laikrodžių, įkvėptų mergaitės su sviediniu

Šios palyginti nedidelės, bet labai svarbios Japonijos technologijų kompanijos įkūrėjas Tadao...

Karalienė ant vyro karsto paliko itin jautrią detalę: paskutinį „sudie“ pasirašė ypatingai (15)

Jungtinės Karalystės karalienė Elžbieta II savo vyrą princą Philipą pagerbė itin asmenišku...

Kelis mėnesius be karšto vandens gyvensiantys elektrėniškiai pasipiktinę: maudytis teks eiti pas kaimynus (53)

Elektrėnai liko be karšto vandens . Be jo gyventojai prašomi pakentėti du-tris mėnesius,...