aA
Kruzinis greitis – 40 km/val. Maksimalus greitis – 80 km/val. Tačiau knyguose rašomos techninės automobilio charakteristikos ne kliūtis Andriui Čikotui. Legendinių „Zaz“ automobilių entuziastas su vadinamuoju „Zaporožiečiu“ perkopė ir 100 km/val. greitį.
ZAZ 968M
ZAZ 968M
© Stopkadras/DELFI.TV

Tačiau ne tai svarbiausia – A. Čikotas siekia išsaugoti šiuos sovietinius automobilius, o jo kieme „kupriukų“ ir „zapukų“ kone trys dešimtys.

Į dantis nežiūri

Pirmą savo „Zazą“ A. Čikotas gavo dovanų. Kaunietis juokiasi – dovanotam arkliui į dantis nežiūrima.

„Kai buvau 15-os metų, pirmąjį „Zazą“ padovajono dėdė. Iki tol turėjau mopedą. Tai sako, ką čia be stogo važinėsi. Tai perleido savo „Zaporožietį“ - padaužytą tokį, aplankstytą. Tai mes, vaikai, susitvarkėme ir Nemuno pakrantėse bandėme juos. Baigus universitetą sukilo nostalgija ir draugas rado „Zaporožietį“ su technine apžiūra. Kapeikas kainavo tai nuvažiavome pabandyti. Nusipirkome“, - apie pažintį su „Zazais“ pasakoja kaunietis.

Tačiau vienu ar dviem automobiliais A. Čikotas neapsiribojo.

„Ir tada prasidėjo – pradžioje vienas. Paskui detalių trūksta, tai nusipirkome antrą. Pradėjome ieškoti „kupriuko“, pradėjo siūlyti. Tada vėl detalių trūksta, tada koks geresnis pasitaiko - griekas nepirkti. Ir taip prasidėjo iki 30 mašinų kieme“, - pasakoja A. Čikotas.

Enciklopedija

Dabar kauniečio namų kiemas Kaune, Nemuno pakrantėje, pilnas įvairiausių „Zaz“ modelių, o pats A. Čikotas tiesiog vaikščiojanti „Zaz“ enciklopedija.

„Modeliai yra nuo 1961 metų iki 1991 metų. Mes jau neskaitome „Tauria“ - jos „Zaporožiečiu“ nevadiname. Detalės netinka ir variklis jau ne ten kur turi būti – gale. O štai pirmąjį 1961 metų modelį mes turime. Rusai, aišku, nieko naujo nesugalvojo, tai nukopijavo „Fiat 600“, truputį savo pridėjo ir išėjo toks motociklas su stogu“, - šypsosi vyras.

A. Čikotas nemirktelėjęs beria „Zaz“ istoriją. Iki 1969 metų buvo gaminamas „Zaz 965“, vėliau pradėtas gaminti „Zaz 966“, kuris nuo savo pirmtako nelabai daug skyrėsi.

„Dauguma detalių tiko. Rusas, kaip sakant, mašiną prie detalės taikė, o ne detalę mašinai. Ką turėjo, tą sudėjo“, - juokiasi vyras.

Tuomet prasidėjo trečios kartos - „Zaz 968“ - modelio gamyba. 1979 metais pradėtoi gaminti „Zaz 968M“ automobiliai.

„Tai modifikuotas automobilis, aušinimas geresnis padarytas, šiek tiek komfotiškesnis“, - skirtumus apibūdina A. Čikotas.

Į pirmųjų metų „Zazus“ buvo montuojami 750 kubinių centimetrų 23 AG galingumo varikliai. Vėliau variklių tūris padidintas iki beveik 900 kub. cm ir 30 AG. 1970 metais pasirodė 40 AG galingumo varikliai.

„Dar buvo eksportiniai variantai su dvikameriniu „Žigulio“ karbiuratoriumi. Toks variklis turėjo jau 45 AG. Ir toks skirtumas buvo vien dėl karbiuratoriaus“, – sako A. Čikotas.

Dabar tokie techniniai parametrai švelniai tariant kelia šypseną, tačiau ir iš tokios mašinos galima išspausti ne taip jau ir mažai.

„Aš buvau išvystęs ir 115 km/val greitį. Nuo kalno? Ne ne, lygioje vietoje, nes nuo kalno baisu. Jų pakaba tokia nestabili, kad ir lygioje vietoje, būna, žmonės apsiverčia. Bet šiaip pagal knygą jo kruizinis greitis yra apie 40 km/val. Rašo, kad maksimumas yra 80 km/val. Bet jei lėksi, tai valandą jis važiuoja, o dvi valandas turėtų stovėti, nes oro aušinimas. Sudėtinga“, – sako A. Čikotas.

Dauguma stovi kieme

Sunku apskaičiuoti, kiek „Zaporožiečių“ yra belikę Lietuvoje. Viena aišku, kad dauguma jų yra Kaune.

„Sakyčiau, kad didžioji dauguma yra mano kieme – juokasi A. Čikotas, – O šiaip gal yra vyresnių žmonių, kurie šiems automobiliams jaučia nostalgiją ir dar turi. Mes bendraujame forumuose, detalėmis keičiamės. Tai dar kažkiek tų žmonių yra, bet turbūt šiuos automobilius kiek normalesnės būklės galima ant kelių rankų pirštų suskaičiuoti“.

Jei kadaise „Zaporožiečiai“ buvo kone atiduodami, tai šiandien jų kaina nepalyginamai didesnė. Pavyzdžiui, atnaujintas 1966 metų gamybos „Zaz 965“ modelis kainuoja apie 1,5 tūkst. eurų.

„Jau šiai dienai jie yra nepigūs. Kaip prie ruso sakydavo, tai tokį automobilį už bonką galėjai gauti“, – juokiasi A. Čikotas.

Su draugais kaunietis įkūrė „Zaz klubą“. Dabar idėjinis vadas liko tik jis vienas. Tačiau tai kauniečio negąsdina.

„Visi sakydavo: ai „Zaporožietis“ yra pati paprasčiausia mašina. Mes, trys draugai, susėdome ir įkūrėme „Zaz“ klubą. Norėjome įrodyti, kad nėra jau taip blogai su tais „Zaporožiečiais“. Dabar iš tų pradininkų likau aš vienas. Kiti atsiribojo nuo veiklos, o aš vis dar tęsiu užsibrėžtą tikslą ir sakau, kad „Zaporožiečiai“ dar gyvuos. Taip ir palaikome tą tradiciją“, – šypsosi A. Čikotas.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
|Populiariausi straipsniai ir video
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Lietuvoje parduodamas ypatingas „Ford Mustang“: ant kėbulo net automobilių pramonės legendos parašas (13)

„Ford“ koncerno pasididžiavimu galima vadinti bene geriausiai JAV automobilių pramonėje...

Latvio transporto priemonė – triratis, laivas ir namukas viename (2)

Praleidęs ketverius metus kelyje dviračiu iš Londono į Tokiją, landšafto dizaineris iš...

Pirmos kartos „Lexus SC“ – legendinės „Toyota Supra“ pirmos eilės pusbrolis (2)

1991 metais „ Lexus “ pristatė prabangų kupė automobilį, su kuriuo stengėsi užkariauti...

Vytautas Švedas su kolegomis rado alternatyvą lenktynėms: dviračiais aplink Lietuvą (1)

Nesulaukdami šių metų sezono pradžios nemaža dalis lenktynininkų per karantiną išgyvena...

Du keliautojai išbandė vėl atvertas Baltijos šalių sienas – nuvažiavo į Taliną (11)

Baltijos šalys mažiau nei likusi Europa nukentėjo nuo COVID-19 viruso ir tai leido anksčiau nei...

Top naujienos

Po pranešimų apie „Vagner“ samdinių atitraukimą – slapti Rusijos manevrai JAV generolas: teks kalbėti apie labai rimtą grėsmę Europos saugumui (468)

Rusija pasiuntė į Libiją karo lėktuvų, turinčių teikti paramą iš oro rusų samdiniams,...

Valatka: Narkevičiaus pasiteisinimai yra baisesni už pradinius kaltinimus (157)

Visa susisiekimo ministro Jaroslavo Narkevičiaus kadencija yra paženklinta vienas kitą...

Po Vyriausybės pasiūlymo liko sutrikę – o yra ką švęsti? (83)

Vyriausybė pirmadienį paskelbė, kad inicijuoja padėkos akciją „Ačiū, Lietuva“, o birželio...

Maldeikienė: normaliose šalyse orientuojamasi, kad žmonės turi proto (221)

Europarlamentarė Aušra Maldeikienė sukritikavo Lietuvoje dominuojantį suvokimą, kaip turi būti...

Dėstytojo brolis suviliojo mane tiesiog ant fortepijono – atkirtis vėl jį sutikus buvo saldus (153)

Gyvenime dažnai būna, kad iškilmingus, ženklius, didelius įvykius pamirštame greitai, o...

Skelbia apie neva slaptą planą: įtikėjo, kad vyksta globalus žmonijos naikinimas (47)

„Nuo 1970 iki 2070 metų Žemėje turi likti ne daugiau kaip vienas milijardas žmonių. Likusieji...

Eurųlyga: kur išgaravo visų noras žaisti ir už ką pagarbos vertas „Žalgiris“? laida „Krepšinio zona“ (6)

Sakoma, kad pinigai yra tai, kas verčia mūsų pasaulį suktis. Jie yra ir pagrindinis Eurolygos...

Skandalą Vilniaus savivaldybėje ir garsųjį apiplėšimą autostradoje sieja žinomos dainininkės draugas   (335)

Antradienį Finansinių nusikaltimų tyrimų tarnybos ( FNTT ) pareigūnai Vilniaus savivaldybėje...

Lavija Šurnaitė. Ribotumas – ne jūsų silpnumas, o stiprybė (9)

Gyventi taptų gerokai paprasčiau, jei pripažintume savo ribotumą. Ribotumą, nustebsite? Juk...

Gydytojas dietologas paaiškino, kokia limonadų žala mūsų organizmui svarbu turinčioms celiulitą (9)

„Alfas live“ laidoje buvo griaunami visi mitai apie tai, kiek ir ar apskritai galima žmonėms...

|Maža didelių žinių kaina