aA
Kruzinis greitis – 40 km/val. Maksimalus greitis – 80 km/val. Tačiau knyguose rašomos techninės automobilio charakteristikos ne kliūtis Andriui Čikotui. Legendinių „Zaz“ automobilių entuziastas su vadinamuoju „Zaporožiečiu“ perkopė ir 100 km/val. greitį.
ZAZ 968M
© Stopkadras/DELFI.TV

Tačiau ne tai svarbiausia – A. Čikotas siekia išsaugoti šiuos sovietinius automobilius, o jo kieme „kupriukų“ ir „zapukų“ kone trys dešimtys.

Į dantis nežiūri

Pirmą savo „Zazą“ A. Čikotas gavo dovanų. Kaunietis juokiasi – dovanotam arkliui į dantis nežiūrima.

„Kai buvau 15-os metų, pirmąjį „Zazą“ padovajono dėdė. Iki tol turėjau mopedą. Tai sako, ką čia be stogo važinėsi. Tai perleido savo „Zaporožietį“ - padaužytą tokį, aplankstytą. Tai mes, vaikai, susitvarkėme ir Nemuno pakrantėse bandėme juos. Baigus universitetą sukilo nostalgija ir draugas rado „Zaporožietį“ su technine apžiūra. Kapeikas kainavo tai nuvažiavome pabandyti. Nusipirkome“, - apie pažintį su „Zazais“ pasakoja kaunietis.

Tačiau vienu ar dviem automobiliais A. Čikotas neapsiribojo.

„Ir tada prasidėjo – pradžioje vienas. Paskui detalių trūksta, tai nusipirkome antrą. Pradėjome ieškoti „kupriuko“, pradėjo siūlyti. Tada vėl detalių trūksta, tada koks geresnis pasitaiko - griekas nepirkti. Ir taip prasidėjo iki 30 mašinų kieme“, - pasakoja A. Čikotas.

Enciklopedija

Dabar kauniečio namų kiemas Kaune, Nemuno pakrantėje, pilnas įvairiausių „Zaz“ modelių, o pats A. Čikotas tiesiog vaikščiojanti „Zaz“ enciklopedija.

„Modeliai yra nuo 1961 metų iki 1991 metų. Mes jau neskaitome „Tauria“ - jos „Zaporožiečiu“ nevadiname. Detalės netinka ir variklis jau ne ten kur turi būti – gale. O štai pirmąjį 1961 metų modelį mes turime. Rusai, aišku, nieko naujo nesugalvojo, tai nukopijavo „Fiat 600“, truputį savo pridėjo ir išėjo toks motociklas su stogu“, - šypsosi vyras.

A. Čikotas nemirktelėjęs beria „Zaz“ istoriją. Iki 1969 metų buvo gaminamas „Zaz 965“, vėliau pradėtas gaminti „Zaz 966“, kuris nuo savo pirmtako nelabai daug skyrėsi.

„Dauguma detalių tiko. Rusas, kaip sakant, mašiną prie detalės taikė, o ne detalę mašinai. Ką turėjo, tą sudėjo“, - juokiasi vyras.

Tuomet prasidėjo trečios kartos - „Zaz 968“ - modelio gamyba. 1979 metais pradėtoi gaminti „Zaz 968M“ automobiliai.

„Tai modifikuotas automobilis, aušinimas geresnis padarytas, šiek tiek komfotiškesnis“, - skirtumus apibūdina A. Čikotas.

Į pirmųjų metų „Zazus“ buvo montuojami 750 kubinių centimetrų 23 AG galingumo varikliai. Vėliau variklių tūris padidintas iki beveik 900 kub. cm ir 30 AG. 1970 metais pasirodė 40 AG galingumo varikliai.

„Dar buvo eksportiniai variantai su dvikameriniu „Žigulio“ karbiuratoriumi. Toks variklis turėjo jau 45 AG. Ir toks skirtumas buvo vien dėl karbiuratoriaus“, – sako A. Čikotas.

Dabar tokie techniniai parametrai švelniai tariant kelia šypseną, tačiau ir iš tokios mašinos galima išspausti ne taip jau ir mažai.

„Aš buvau išvystęs ir 115 km/val greitį. Nuo kalno? Ne ne, lygioje vietoje, nes nuo kalno baisu. Jų pakaba tokia nestabili, kad ir lygioje vietoje, būna, žmonės apsiverčia. Bet šiaip pagal knygą jo kruizinis greitis yra apie 40 km/val. Rašo, kad maksimumas yra 80 km/val. Bet jei lėksi, tai valandą jis važiuoja, o dvi valandas turėtų stovėti, nes oro aušinimas. Sudėtinga“, – sako A. Čikotas.

Dauguma stovi kieme

Sunku apskaičiuoti, kiek „Zaporožiečių“ yra belikę Lietuvoje. Viena aišku, kad dauguma jų yra Kaune.

„Sakyčiau, kad didžioji dauguma yra mano kieme – juokasi A. Čikotas, – O šiaip gal yra vyresnių žmonių, kurie šiems automobiliams jaučia nostalgiją ir dar turi. Mes bendraujame forumuose, detalėmis keičiamės. Tai dar kažkiek tų žmonių yra, bet turbūt šiuos automobilius kiek normalesnės būklės galima ant kelių rankų pirštų suskaičiuoti“.

Jei kadaise „Zaporožiečiai“ buvo kone atiduodami, tai šiandien jų kaina nepalyginamai didesnė. Pavyzdžiui, atnaujintas 1966 metų gamybos „Zaz 965“ modelis kainuoja apie 1,5 tūkst. eurų.

„Jau šiai dienai jie yra nepigūs. Kaip prie ruso sakydavo, tai tokį automobilį už bonką galėjai gauti“, – juokiasi A. Čikotas.

Su draugais kaunietis įkūrė „Zaz klubą“. Dabar idėjinis vadas liko tik jis vienas. Tačiau tai kauniečio negąsdina.

„Visi sakydavo: ai „Zaporožietis“ yra pati paprasčiausia mašina. Mes, trys draugai, susėdome ir įkūrėme „Zaz“ klubą. Norėjome įrodyti, kad nėra jau taip blogai su tais „Zaporožiečiais“. Dabar iš tų pradininkų likau aš vienas. Kiti atsiribojo nuo veiklos, o aš vis dar tęsiu užsibrėžtą tikslą ir sakau, kad „Zaporožiečiai“ dar gyvuos. Taip ir palaikome tą tradiciją“, – šypsosi A. Čikotas.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Sportinių automobilių, lėktuvų ir motociklų lenktynes Turkijoje laimėjo „Kawaski H2R“ (1)

Stambule vykusio pirmo aviacijos ir kosminių technologijų festivalyje vyko parodomosios lenktynės...

Lietuvių pora sugalvojo svajonių planą – leisis į kelionę aplink pasaulį ieškoti stebuklų (21)

4 metai, 50 keliautojų, 1 000 stebuklų ir 250 000 kilometrų. Tai – pagrindiniai panevėžiečių...

Kaip vairavimo egzaminai laikomi svetur: nuo smurto neišlaikius iki vagiamų kelio ženklų (4)

Būsimus vairuotojus egzaminuojanti „ Regitra “ nuolatos keičiasi žiniomis su kitomis...

Išradingumui ribų nėra: sodo namelis skriejo greičiau už eilinį automobilį

Unitazas, pirkinių vežimėlis iš prekybos centro ir netgi sodo namelis – visi šie objektai...

Panevėžyje ne visi žino, kad vasarą geriausios – vasarinės padangos (1)

Panevėžio darbo rinkos mokymo centro autodrome tradiciškai susirenka daugiausia konkurso „...

Top naujienos

Širinskienės kaltinimuose Gabrieliui Landsbergiui – vėl klausimai dėl žmonos verslo (471)

Valdančiųjų „valstiečių“ atstovai kaltina opozicinių konservatorių lyderį Gabrielių...

Atskleidė kortas: Vanagas palygino, kas iš tiesų skiriasi lietuvių Dakaro boliduose (21)

Ateinančių metų Dakaro raliui lietuviškos komandos pasiruošusios stipriai kaip niekada. Bene...

Didžiausi atlyginimai rugpjūtį: kelios įmonės darbuotojams mokėjo daugiau nei 20 tūkst. eurų (141)

Trys daugiausia mokančios įmonės rugpjūčio mėnesį vidutiniškai mokėjo virš 20 tūkst. eurų....

Poliklinikose neliks pediatrų, Vaidotas Urbonas tai vadina skandalu (111)

Pirminėje sveikatos priežiūros grandyje nebeliks pediatrų, jų funkcijas perims šeimos gydytojai,...

Taline viešintis popiežius perspėjo Estiją prakalbo apie sekso skandalus; atnaujinta 12.38 (129)

Popiežius Pranciškus antradienį atvyko vizito į Estiją, jo vizitui Baltijos šalyse ateinant...

Vaidas Čeponis. Kuris „Žalgiris“ pajėgesnis – praėjusio ar šio sezono? (25)

Kauno „Žalgirio“ krepšinio komanda baigė komplektavimą. Paskutinis taškas sudėties...

Po 10 metų Stano antrą kartą vedė savo mylimąją Indrę: atrodė, kad išsiskyrėme jau visam laikui (69)

Atlikėjas Stanislovas Stavickis - Stano antradienį dar kartą amžiną meilę prisiekė savo trijų...

Agnė Gilytė – apie stilisto darbą be pagražinimų: 5 mitai, kuriais vis dar tikima (1)

Mados industrija – tarsi svajonių oazė, į kurią trokšta patekti labai daug jaunų ambicingų...

Tarptautinį pripažinimą pelniusi operatorė: dažnai sakau, kad mano gyvenime įvyko didžiulis paradoksas

Už kinematografijos meno pasiekimus Lietuvoje ir tarptautiniuose festivaliuose įvertinta kino...

Strateginius valstybės planus pataria įgyvendinti kitaip: reikia leisti žmonėms veikti patiems (1)

Atliekų tvarkymas – tai sistema, kurios pertvarkymo ar atnaujinimo strategijos, atgulusios ant...