aA
Automobiliai per keletą dešimtmečių visiškai pasikeitė, o štai jų vairai iš principo tik sumažėjo, įgijo krūvą mygtukų ir saugos pagalvę. Kodėl niekas nesuranda geresnio būdo valdyti automobilį?
"Ford Focus" bandymai
© Gamintojo archyvas

Iš tiesų, pirmieji apvalūs vairai automobiliuose pasirodė dar 19 amžiuje. Jie buvo nusižiūrėti iš laivų. Pirmieji automobiliai buvo vairuojami rankenėlėmis, kurios buvo tiesiogiai sujungtos su priekiniais ratais, tačiau tam vis tiek reikėjo šiek tiek jėgos. Žmonės norėjo šias rankenėles laikyti abiem rankomis, kaip buvo laikomos vadžios. Tačiau prireikė automobilių lenktynių, kad žmonės galutinai įsitikintų, kad apvalus vairas yra visomis prasmėmis pranašesnis.

Toks vairas leidžia vairuoti abiem rankomis ir pats savo judesiais, kai priekiniai automobilio ratai yra veikiami įvairių jėgų, informuoja apie kelio būklę ir automobilio mikrojudesius. Juk kadaise ir vairo stiprintuvų nebuvo, todėl reikėjo gana daug jėgos, kad pavyktų automobilį nukreipti norima linkme. Tačiau nereikėtų manyti, kad vairai neturi trūkumų. Vienas iš jų - dydis.

Vairas su laiku tapo toks stiprus automobilio simbolis, kad visi gamintojai suvokė, kad jei jį pakeis kažkuo geresniu susilauks daugybės pagyrų. Tačiau kokia alternatyva nukonkuruotų mielą ir pažįstamą vairą? 1965 metais „Ford“ manė, kad surado atsakymą.

Ford Mercury Park Lane“ kabriolete didelis vairas buvo pakeistas dviem gana mažais žiedais. Tai buvo tarsi du atskiri vairai, kurie buvo mechaniškai sujungti ir sukiojosi drauge. Automobilį buvo galima vairuoti abiem arba viena ranka. Šią sistemą „Ford“ sukūrė buvęs raketų inžinierius Robertas Rumpfas, kuris buvo įsitikinęs, kad „Wrist-Twist“ sistema yra visomis prasmėmis pranašesnė už įprastą vairą.

Visų pirma, palengvėjo įlipimas ir išlipimas iš automobilio, nes kelyje nebuvo jokio vairo, kuris trukdytų. „Wrist-Twist“ žiedai galėjo būti lengvai kilstelimi, kad vietos dar padaugėtų. Pagerėjo ir matomumas, nes didelis vairas neužstojo spidometro ir kitų rodmenų ar priekinio stiklo. Inžinieriai taip pat teigė, kad „Wrist-Twist“ leidžia rankas laikyti natūralesnėje padėtyje, todėl automobilis su šia sistema būtų patogesnis. Galiausiai, toks vairo mechanizmas turėjo būti tikslesnis.

„Ford“ į šią technologiją žiūrėjo rimtai ir atliko įvairiausius bandymus, į kuriuos buvo įtraukti ir paprasti vairuotojai. Visgi šis vairavimo metodas pasirodė per daug neįprastas - buvo manoma, kad žmonėms bus sunku prie to priprasti. Dar daugiau - inžinieriai manė, kad netikėtumai eisme būtų sunkiau išvengiami - jei kelyje staiga pasitaikytų kliūtis, būtų sunku jos išvengti. Taip „Wrist-Twist“ vos gimusi buvo pasiųsta į istorijos puslapius.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Prie krantų įstrigę ruoniai blokuoja kelius

Kanadoje Rodiktono merė paprašė pagalbos, nes įstrigę krante ruoniai sukėlė mieste chaosą....

Greiti automobiliai ir žinomi vedai – trečiajame „Didžiojo turo“ sezone (1)

Jeremy Clarkson, Richard Hammond and James May grįžta su trečiu „Didžiojo turo“ sezonu. Jie...

Parodoje „CES 2019“ automobiliai žengia į ateitį (1)

Pietų Korėjos automobilių gamintoja „ Hyundai “ pirmadienį, sausio 7-ąją, žengė tikrą...

Neįtikėtina patirtis: išsinuomojo vintažinį automobilį, o jis sugedo triskart (12)

Vintažiniai automobiliai vilioja. Jie įkūnija praėjusios eros paprastumą, o gal meistrystę ar...

Užvedėte variklį, bet ir vėl pasukote raktelį – tokia klaida gali virsti brangiu remontu (145)

Tai – klaida, kurios geriau nedaryti, bet kuri kartais pasitaiko. Įsėdate į automobilį,...

Top naujienos

Po partizanų kalbos suskaudo ir Kremliui: išpylė melo dozę, o kas už ją atsakys?

Karo nusikaltėliai, civilių skerdikai, nacių bendrininkai. Taip Lietuvos partizanus pastaraisiais...

Prie žagrės liekančių vis mažiau: ekonomistai brėžia liūdną perspektyvą su šlakeliu vilties (12)

Kol pasaulis svyruoja ties ekonominės krizės riba, galime pasižiūrėti, kokie metai buvo Lietuvos...

Mažvydas Jastramskis. Prezidento rinkimai: ar taps Skvernelis trečiuoju žirgu? (59)

Apklausos rodo, kad prezidento rinkimuose ryškėja du favoritai – Ingrida Šimonytė ir Gitanas...

Namo vežamą vyrą išgąsdino pavežėjas – valdžia žada, kad „klevo lapai“ greitai nebedirbs (8)

Lietuvos didmiesčių gyventojai ieškantys alternatyvos taksi jau keletą metų naudojasi pavežėjų...

Valančiūnui įsimintiną pamoką davęs NBA kietuolis: Songaila ir Woltersas yra mano vyrukai specialiai DELFI iš Londono (5)

Vašingtono „Wizards“ ekipai šis NBA sezonas prasidėjo tragiškai, o ieškant to priežasčių...

Į sąjungininkę Europos pakrašty vykstantis Putinas bus pasitiktas kaip roko žvaigždė (62)

Rusijos prezidentas Vladimiras Putinas ketvirtadienį atvyksta vizito į Serbiją , itin svarbią...

Smurto protrūkis Kėdainių rajone: moteris bandė suspardyti ir uždaužyti šunelį lazda atsakomybės neišvengs (20)

Trečiadienio vakarą, apie 16 val. 30 min. gyvūnų gerovės tarnyba „ Pifas “ gavo iškvietimą...

Nesumeluotas emigracijos veidas, apie kurį drįsta prabilti ne kiekvienas lietuvis: buvome tikri vergai (130)

Dunganone sutiktas lietuvis Romualdas pasakoja, kad pirkdamas lėktuvo bilietus už skolintus pinigus...

Baisiausią smurto ataką išgyvenusio miestelio gyventojai po „Brexit“ balsavimo: tai katastrofa (39)

Sorcha McAnespy Theresos May „Brexit“ susitarimo pralaimėjimą įvardija vienu žodžiu...

Surplys apie darbuotojų nuotaikas, kuponus ir kokios įstaigos bus sujungtos (19)

Žemės ūkio ministerijos darbuotojų nuotaikos dėl persikėlimo į Kauną nėra pakilios, tačiau...