aA
„Bus sujudimas“, – taip apibūdina kelis ateinančius mėnesius iki metų pabaigos Vismantas Baršys, Naudoto transporto pardavėjų asociacijos (NTPA) vadovas. Anot jo, išgirdę apie kitąmet laukiančius mokesčius registruojant automobilį Lietuvoje pirmą kartą arba perregistruojant jau įregistruotą, ne vienas, planavęs transporto priemonę pasikeisti, suskubs tą padaryti dar iki mokesčio įvedimo.
Asociatyvi nuotr.
Asociatyvi nuotr.
© DELFI / Rafael Achmedov

Pasak specialisto, planai įvesti automobilių mokesčius ne tik išjudins rinką ir privers žmones greičiau pirkti ir parduoti automobilius dar iki Naujųjų metų. Drauge, anot V. Baršio, tikėtina, kad po Naujųjų metų automobilių kainos augs bent tiek, kiek reikės susimokėti taršos mokesčio keičiantis savininkui.

Painioja mokesčius

Tiesa, pašnekovas abejoja, ar dabar numatyti mokesčių dydžiai turės ženklią įtaką lietuvių pasirinkimams ir įpročiams. Anot V. Baršio, šiuo metu lietuviai dažniausiai įsigyja apie 160 gramų anglies dvideginio (CO2) išmetančius automobilius. Dyzelino atveju už tokį automobilį reikėtų susimokėti 220-270 eurų taršos mokestį, benzino atveju – 85-110 eurų.

„Tai nėra kosminiai pinigai, tačiau tas mokestis – ne vienkartinis, jis susietas su registracija, tai jeigu automobilis, už kurį mokestis jau sumokėtas, vėl bus parduotas, už jį vėl reikės mokėti. To niekur normaliame pasaulyje nėra. Mokestis turi būti vienkartinis arba metinis, tačiau bėda ta, kad painiojami ekologijos mokesčiai su registracijos“, – stebisi NTPA vadovas.

Vismantas Baršys
Vismantas Baršys
© DELFI / Josvydas Elinskas

Dar vienas jam nuostabą keliantis dalykas – kad mokesčių nebus galima susimokėti tiesiog „Regitroje“, kai automobilis perregistruojamas arba registruojamas.

„Rašo šimtatūkstantines sumas programos įgyvendinimui, bet nepagalvoja, kad tiesiog „Regitra“ galėtų vietoje dabar už automobilio registraciją imamų keliolikos eurų paimti kelis šimtus. Arba einant techninės apžiūros galėtumei susimokėti iš karto dviem metams“, – stebėjosi V. Baršys.

Europa išguja tik senus

Tiesa, jis sutiko, kad praktika, kai perkami automobiliai už 500-700 eurų, naudojami iki utilizavimo, o vėliau vėl perkami tokie patys, nėra gera. Visgi, pasak pašnekovo, tai nėra priežastis, kodėl dyzelinu varomiems automobiliams turėtų būti taikomi didesni mokesčiai nei važiuojantiems benzinu.

„Sakoma, kad Europos keliuose miestuose uždraudė. Tačiau uždraudė kelių miestų keliose gatvėse. Ir tai, uždraudė iki „Euro 4“ taršos standarto, o „Euro 5“ ir „Euro 6“ normas atitinkantys automobiliai laisvai gali važiuoti. O mes juos apmokestiname, nors iš tiesų, kaip tik reikėtų tokių neapmokestinti. Matau norą tiesiog surinkti pinigus, bet liūdniausia, kad labiausiai tai palies turinčius mažiausias pajamas“, – akcentavo žinovas.

Aplinkos ministerija, parengusi automobilių taršos mokesčio projektą, akcentavo, kad baiminamasi, jog kai kuriuose Europos miestuose įvedus ribojimus dyzelinu varomiems automobiliams, šie taps nepopuliarūs ir nemaža dalis jų atkeliaus į Lietuvą.

Automobilių tarša
Automobilių tarša
© Shutterstock

Išpirks užsieniečiai

Valentinas Naujanis, Kauno automobilių turgų valdančios UAB „Varanas“ vadovas, taip pat kritikuoja mokesčio sandarą. Anot jo, jei mokestis būtų vienkartinis, viskas būtų tvarkoje, tačiau dabar, kai reikės mokestį kas kartą mokėti keičiantis savininkui, jis yra per didelis.

Pasak pašnekovo, siekis, kad norima atbaidyti žmones nuo senesnių automobilių pirkimo, mat už juos reikės daugiau mokėti, akivaizdus. Šitai, pasak jo, turėtų lemti pačių taršiausių automobilių pigimą, mat Lietuvoje jie bus nepopuliarūs.

„Turėtume turguje sulaukti pirkėjų iš trečiųjų šalių, kurie suskubs tas mašinas nusipirkti ir išsivežti, kol jos bus pigesnės“, – prognozavo V. Naujanis.

Jei įpirktų, pirktų naujesnius

Kalbėdamas apie tuos, kurie perka pigiausius ir taršiausius automobilius, pašnekovas buvo itin skeptiškas. Pasak jo, tai, kokius automobilius renkasi lietuviai, lemia perkamoji galia, mat jei tik galėtų įpirkti, žmonės pirktų geresnius ir naujesnius automobilius, nė vienas nevažinėtų su senais. Anot pašnekovo, tikrai nėra taip, kad mažiausias pajamas turintys žmonės važinėja viešuoju transportu, mat pastarasis nutolusiose vietovėse nėra patogus ar apskritai pasiekiamas.

„Man atrodo, kad kai kurie žmonės puls laikyti turimus automobilius ir bijos juos keisti, nenorėdami mokėti mokesčių už naujesnį. Tačiau esame dėkingoje padėtyje, kadangi pas mus atvažiuoja pirkėjai iš kitų šalių ir jie superka tuos automobilius, tai transporto parkas išsivalo natūraliai. Galite palyginti, pavyzdžiui, automobilių parką Baltarusijoje ir Lietuvoje. Baltarusijoje, kur niekas tų automobilių neišperka, galime pamatyti tokių mašinų, kokių Lietuvoje seniai nebeturime“, – aiškino pašnekovas.

Kas laukia po žinios apie automobilių mokestį: dabar pats metas pirkti ir parduoti
© DELFI / Kiril Čachovskij

Anot jo, yra ir nemaža tikimybė, kad pasiūlytas mokesčio projektas gali išprovokuoti protestų bangą.

Nuo 36 iki 1400 eurų

DELFI primena, kad Aplinkos ministerija parengė Automobilių taršos mokesčio projektą, kurį siūloma pradėti įgyvendinti nuo 2020 m. sausio 1 dienos. Mokestį tektų mokėti visiems, kurie registruoja į Lietuvą naujai atvežtą automobilį, arba perregistruoja kitam savininkui jau Lietuvoje registruotą automobilį. Tokių sandorių, sakoma, rinkoje kasmet yra apie 600 tūkst.

Nurodoma, kad mokėti mokesčius, kurie siekia nuo 36 eurų iki 1400 eurų, reikėtų visiems, kurių turima benzininė transporto priemonė viršija 130 g/km anglies dvideginio ribą, ir tiems, kurių turimas dyzelinis automobilis išmeta daugiau CO2 nei 115 g/km. Pabrėžiama, kad daugiausiai mokės dyzelinu varomų automobilių naudotojai, kadangi tokios transporto priemonės daugiau teršia azoto oksidais ir kietosiomis dalelėmis.

Mokesčiai turėtų būti mokami pagal išmetamų teršalų duomenis techniniame pase, arba, jeigu jame teršalų kiekis nenurodytas, apskaičiuojami pagal specialias formules. Nusprendę mokesčių nemokėti, galės sulaukti 200-800 eurų dydžio baudų.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(76 žmonės įvertino)
3.5789

Kokį automobilį pirkti: naują ekonomišką ar naudotą prabangesnį?

Pasirinkimas tarp naujo ekonominės klasės ir naudoto, bet prabangesnio automobilio gali neduoti...

Atsakė į klausimą, ar tikrai didesni ratlankiai reiškia, kad teks pamiršti apie komfortą

Kai automobilių gamintojai pristatė miesto krosoverius, drauge su nauju segmentu gimė ir nauja...

Ši technologija turėjo būti skirta tik prabangiausiems automobiliams – dabar naudojama net identitetui kurti

Šviesos diodai, vadinamieji LED (angl. light emitting diodes), šiandien naudojami visur: pradedant...

Dizaineris paaiškino, kodėl tam tikrus automobilių atnaujinimus sunku pastebėti

Automobilių rinka tapo itin dinamiška, ypatingai – per pastarąjį penkmetį. Daugelis gamintojų...

Vairuotojai rankomis sustabdė grėsmingai riedantį automobilį

Jei ne greta sustojusių automobilių vairuotojai, dar nežinia, kaip būtų pasibaigęs vienoje iš...

Top naujienos

Duomenys, kurie nustebins ne vieną: kokia dalis Lietuvoje yra susipainiojusi, kas kaltas dėl įvykių Ukrainoje (22)

Atrodo, akivaizdu, bet ne visiems, – pagal tai, kokia dalis gyventojų Lietuvoje supranta, kad dėl...

Verslas įstrigęs kainų spąstuose: dalis vėluoja jas kelti, kiti įspėja – tai dar ne pabaiga

Infliacija ir toliau augančios žaliavų ir energetikos kainos verslą spaudžia į kampą....

Karo ekspertai: rusai vaizduoja, kad puolimui pasirinko ir kitą kryptį, bet jų tikslas – ne toks

Pilietinio gynybos ir saugumo analizės centro „Locked N’ Loaded“ ekspertai teigia, kad Rusijos...

Rudenį prognozuoja naują maisto kainų šuolį: laimėtojų nebus šiųmetinis derlius bus vienas brangiausių

Lietuvos ūkininkų sąjungos pirmininkas Raimundas Juknevičius sako, kad Lietuvos gyventojai...

Karas Ukrainoje. Ukrainos pareigūnas: jau vasarą pereisime į puolimą taikos derybos – sustabdytos

Evakuacijos misija „ Azovstal “ plieno gamykloje Mariupolyje tęsiasi, trečiadienio naktį savo...

Žiniasklaida: Putinas ketina savo pyktį nukreipti net prieš savo tariamą krikšto dukrą Kseniją Sobčiak (3)

Manoma, kad Vladimiras Putinas savo pyktį gali nukreipti prieš Kseniją Sobčiak – garsią...

Aplankyti artimųjų susiruošusi jauna šeima suglumo: „Lietuvos geležinkeliuose“ neberado vietos ne tik vaikams, bet ir neįgaliesiems

Pas kitame Lietuvos krašte gyvenančius artimuosius traukiniu vykti įpratusi jauna šeima neseniai...

Turkija šiaušiasi dėl istorinio Švedijos ir Suomijos sprendimo: teks derėtis (3)

Putino režimo karinė agresija prieš taikią ukrainiečių tautą privertė suomius ir švedus...

Delfi PliusNaomi Kresge

Tyrimai parodė, kas nutinka paskiepytiems žmonėms, kurie užsikrečia omikron

Kas sukelia geresnę apsaugą nuo „ Covid-19 “ ligos: skiepai ar persirgimas? Ir koks imunitetas...

Per parą Lietuvoje – 191 naujas COVID-19 atvejis, nemirė nė vienas žmogus

Praėjusią parą Lietuvoje nustatytas 191 naujas COVID-19 užsikrėtimo atvejis. Pirmąkart...