aA
„Bus sujudimas“, – taip apibūdina kelis ateinančius mėnesius iki metų pabaigos Vismantas Baršys, Naudoto transporto pardavėjų asociacijos (NTPA) vadovas. Anot jo, išgirdę apie kitąmet laukiančius mokesčius registruojant automobilį Lietuvoje pirmą kartą arba perregistruojant jau įregistruotą, ne vienas, planavęs transporto priemonę pasikeisti, suskubs tą padaryti dar iki mokesčio įvedimo.
Asociatyvi nuotr.
Asociatyvi nuotr.
© DELFI / Rafael Achmedov

Pasak specialisto, planai įvesti automobilių mokesčius ne tik išjudins rinką ir privers žmones greičiau pirkti ir parduoti automobilius dar iki Naujųjų metų. Drauge, anot V. Baršio, tikėtina, kad po Naujųjų metų automobilių kainos augs bent tiek, kiek reikės susimokėti taršos mokesčio keičiantis savininkui.

Painioja mokesčius

Tiesa, pašnekovas abejoja, ar dabar numatyti mokesčių dydžiai turės ženklią įtaką lietuvių pasirinkimams ir įpročiams. Anot V. Baršio, šiuo metu lietuviai dažniausiai įsigyja apie 160 gramų anglies dvideginio (CO2) išmetančius automobilius. Dyzelino atveju už tokį automobilį reikėtų susimokėti 220-270 eurų taršos mokestį, benzino atveju – 85-110 eurų.

„Tai nėra kosminiai pinigai, tačiau tas mokestis – ne vienkartinis, jis susietas su registracija, tai jeigu automobilis, už kurį mokestis jau sumokėtas, vėl bus parduotas, už jį vėl reikės mokėti. To niekur normaliame pasaulyje nėra. Mokestis turi būti vienkartinis arba metinis, tačiau bėda ta, kad painiojami ekologijos mokesčiai su registracijos“, – stebisi NTPA vadovas.

Vismantas Baršys
Vismantas Baršys
© DELFI / Josvydas Elinskas

Dar vienas jam nuostabą keliantis dalykas – kad mokesčių nebus galima susimokėti tiesiog „Regitroje“, kai automobilis perregistruojamas arba registruojamas.

„Rašo šimtatūkstantines sumas programos įgyvendinimui, bet nepagalvoja, kad tiesiog „Regitra“ galėtų vietoje dabar už automobilio registraciją imamų keliolikos eurų paimti kelis šimtus. Arba einant techninės apžiūros galėtumei susimokėti iš karto dviem metams“, – stebėjosi V. Baršys.

Europa išguja tik senus

Tiesa, jis sutiko, kad praktika, kai perkami automobiliai už 500-700 eurų, naudojami iki utilizavimo, o vėliau vėl perkami tokie patys, nėra gera. Visgi, pasak pašnekovo, tai nėra priežastis, kodėl dyzelinu varomiems automobiliams turėtų būti taikomi didesni mokesčiai nei važiuojantiems benzinu.

„Sakoma, kad Europos keliuose miestuose uždraudė. Tačiau uždraudė kelių miestų keliose gatvėse. Ir tai, uždraudė iki „Euro 4“ taršos standarto, o „Euro 5“ ir „Euro 6“ normas atitinkantys automobiliai laisvai gali važiuoti. O mes juos apmokestiname, nors iš tiesų, kaip tik reikėtų tokių neapmokestinti. Matau norą tiesiog surinkti pinigus, bet liūdniausia, kad labiausiai tai palies turinčius mažiausias pajamas“, – akcentavo žinovas.

Aplinkos ministerija, parengusi automobilių taršos mokesčio projektą, akcentavo, kad baiminamasi, jog kai kuriuose Europos miestuose įvedus ribojimus dyzelinu varomiems automobiliams, šie taps nepopuliarūs ir nemaža dalis jų atkeliaus į Lietuvą.

Automobilių tarša
Automobilių tarša
© Shutterstock

Išpirks užsieniečiai

Valentinas Naujanis, Kauno automobilių turgų valdančios UAB „Varanas“ vadovas, taip pat kritikuoja mokesčio sandarą. Anot jo, jei mokestis būtų vienkartinis, viskas būtų tvarkoje, tačiau dabar, kai reikės mokestį kas kartą mokėti keičiantis savininkui, jis yra per didelis.

Pasak pašnekovo, siekis, kad norima atbaidyti žmones nuo senesnių automobilių pirkimo, mat už juos reikės daugiau mokėti, akivaizdus. Šitai, pasak jo, turėtų lemti pačių taršiausių automobilių pigimą, mat Lietuvoje jie bus nepopuliarūs.

„Turėtume turguje sulaukti pirkėjų iš trečiųjų šalių, kurie suskubs tas mašinas nusipirkti ir išsivežti, kol jos bus pigesnės“, – prognozavo V. Naujanis.

Jei įpirktų, pirktų naujesnius

Kalbėdamas apie tuos, kurie perka pigiausius ir taršiausius automobilius, pašnekovas buvo itin skeptiškas. Pasak jo, tai, kokius automobilius renkasi lietuviai, lemia perkamoji galia, mat jei tik galėtų įpirkti, žmonės pirktų geresnius ir naujesnius automobilius, nė vienas nevažinėtų su senais. Anot pašnekovo, tikrai nėra taip, kad mažiausias pajamas turintys žmonės važinėja viešuoju transportu, mat pastarasis nutolusiose vietovėse nėra patogus ar apskritai pasiekiamas.

„Man atrodo, kad kai kurie žmonės puls laikyti turimus automobilius ir bijos juos keisti, nenorėdami mokėti mokesčių už naujesnį. Tačiau esame dėkingoje padėtyje, kadangi pas mus atvažiuoja pirkėjai iš kitų šalių ir jie superka tuos automobilius, tai transporto parkas išsivalo natūraliai. Galite palyginti, pavyzdžiui, automobilių parką Baltarusijoje ir Lietuvoje. Baltarusijoje, kur niekas tų automobilių neišperka, galime pamatyti tokių mašinų, kokių Lietuvoje seniai nebeturime“, – aiškino pašnekovas.

Kas laukia po žinios apie automobilių mokestį: dabar pats metas pirkti ir parduoti
© DELFI / Kiril Čachovskij

Anot jo, yra ir nemaža tikimybė, kad pasiūlytas mokesčio projektas gali išprovokuoti protestų bangą.

Nuo 36 iki 1400 eurų

DELFI primena, kad Aplinkos ministerija parengė Automobilių taršos mokesčio projektą, kurį siūloma pradėti įgyvendinti nuo 2020 m. sausio 1 dienos. Mokestį tektų mokėti visiems, kurie registruoja į Lietuvą naujai atvežtą automobilį, arba perregistruoja kitam savininkui jau Lietuvoje registruotą automobilį. Tokių sandorių, sakoma, rinkoje kasmet yra apie 600 tūkst.

Nurodoma, kad mokėti mokesčius, kurie siekia nuo 36 eurų iki 1400 eurų, reikėtų visiems, kurių turima benzininė transporto priemonė viršija 130 g/km anglies dvideginio ribą, ir tiems, kurių turimas dyzelinis automobilis išmeta daugiau CO2 nei 115 g/km. Pabrėžiama, kad daugiausiai mokės dyzelinu varomų automobilių naudotojai, kadangi tokios transporto priemonės daugiau teršia azoto oksidais ir kietosiomis dalelėmis.

Mokesčiai turėtų būti mokami pagal išmetamų teršalų duomenis techniniame pase, arba, jeigu jame teršalų kiekis nenurodytas, apskaičiuojami pagal specialias formules. Nusprendę mokesčių nemokėti, galės sulaukti 200-800 eurų dydžio baudų.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
|Populiariausi straipsniai ir video
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(76 žmonės įvertino)
3.5789

Sovietų Sąjungoje pagamintas legendinis automobilis lėkė 180 km/val. greičiu – jo niekas nenorėjo pirkti (89)

2020 m. rugpjūčio 1 d. senovinių automobilių parodoje „Nensenstanti Klasika 2020“, Biržuose...

Siekdama išgyventi COVID-19 sukeltus sunkumus, moteris iš Rio de Žaneiro pardavinėja gėles iš savo „vabalo“

Rio de Žaneiro gatvėse sustojančio žalio 1969-ųjų „ Volkswagen Beetle “ nepastebėti...

Techninės apžiūros stotyje – akibrokštas: kontrolieriui neįtiko automobilio ratlankiai (334)

Jokia paslaptis – dažnam lietuviui techninė automobilio apžiūra yra įtampą kelianti situacija:...

Kurių markių dyzeliniai automobiliai techninės apžiūros gali neįveikti dėl dūmingumo (122)

Dėl per didelio dūmingumo techninės apžiūros pirmu kartu neįveikia kone kas dešimtas dyzelinis...

Oslo policija konfiskavo elektrinį paspirtuką, galintį triskart viršyti leistiną greitį (7)

Oslo policija konfiskavo patobulintą privatų elektrinį paspirtuką , galintį važiuoti 58 km...

Top naujienos

Armonaitė prabilo apie koalicijos dėlionę su konservatoriais: susitarimai bus sudėtingi (949)

Iki rinkimų lieka vis mažiau laiko, politinės kovos vyksta, tačiau Laivės partijos lyderė...

Pastebėjo dar vieną veiksnį, didinantį pavojų susirgti sunkesne COVID-19 forma: aktualu ne vienam (98)

JAV ligų kontrolės ir prevencijos centrams (CDC) pareiškus, kad antsvorį turintiems žmonėms,...

Ekspertai įvardijo blogiausią JAV rinkimų scenarijų: neramumams ruošiasi netgi kaimynai (141)

Kalendoriui iki JAV prezidento rinkimų skaičiuojant 15 dienų tampa aišku, kad nepaisant jų...

Su Saboniu ir Valančiūnu žaidęs NBA čempionas: atrodo, kad lietuviai yra pozityvūs žmonės (9)

Dėl pandemijos stabdytas ir kaip niekada ilgai užtrukęs NBA sezonas galiausiai pasiekė finišo...

Laukia permainingi orai: antradienį – trumpa proga pasidžiaugti (2)

Antradienį – proga pasidžiaugti sausesniais orais: pirmoje dienos pusėje dažnai švies saulė,...

Rusijos gyventojai įvardijo draugų ir priešų sąrašą: Lietuvai vėl teko garbinga vieta (733)

Pasakyk, kas tavo draugai ir aš pasakysiu, kas tu. Toks posakis Rusijoje kasmet yra pritaikomas...

Merūnas Vitulskis – atvirai apie dalyvavimą gimdyme, sunkiausią etapą ir kaip šiandien vaikai numalšina jųdviejų ginčus su Erika (77)

Kartais atrodo, kad mamos ir tik mamos augina vaikus. Jos maitina, jos auklėja, jos skaito jiems...

Kristina Kybartaitė | D+ nariams

Kvepalai trumpai laikosi? Atskleisiu kelias paslaptis

Renkantis naujus kvepalus vienas pirmiausiai užduodamų klausimų yra net ne tai, ar kvapas...

Į kavinę pakvietęs BMW vairuotojas kas 10 min. lakstė į tualetą – čia buvo ne blogiausia (124)

Vos perskaičiusi antraštę „ Į pasimatymą atvažiavo darbiniu „busiuku“, o vėliau...

Laisvos gerbėjai stebisi jos pasikeitusia išvaizda: anksčiau vadino siauralūpe, dabar vėl negerai (167)

Dainininkė Donata Gutauskienė-Laisva jau kuris laikas savo gerbėjus stebina kiek pasikeitusia...

|Maža didelių žinių kaina