aA
Šiais laikais daugelis automobilių su automatinėmis transmisijomis turi starto kontrolės („Launch Control“) sistemas. Ši technologija leidžia labai greitai pajudėti iš vietos – automobilio ratai tiesiog nepraranda sukibimo. Tačiau kaip veikia ši elektroninė magija: kaip kompiuterinė programa varantiems ratams gali suteikti daugiau sukibimo?
Automobilio starto mygtukas
Automobilio starto mygtukas
© Shutterstock

Iš tiesų, starto kontrolės sistemos yra įspūdingas išradimas. Įsivaizduokite, kad sėdite prie labai galingo automobilio vairo. Norite išbandyti jo akceleraciją ir iki galo nuspaudžiate pedalą. Kas nutiks? Ogi nieko labai įspūdingo – jei antipraslydimo sistema bus išjungta, paskęsite savo paties padangų dūmuose. Kita vertus, jei ta sistema bus įjungta, nuo starto linijos pajudėsite gana lėtai. Norėdami tiesiog šauti į priekį turėsite pasitelkti visus savo vairavimo įgūdžius, kad pajudėtumėte greitai, bet kartu ir sklandžiai, nes jei tik svilinate ratus tai jokių rekordų nepasieksite.

Tačiau šiais laikais įgūdžiai nėra būtini – elektroninės starto sistemos viską gali padaryti už vairuotoją. Šios technologijos buvo išrastos devintajame praeito amžiaus dešimtmetyje. Iš pradžių starto sistemos naudotos tik lenktyniniuose automobiliuose. Jiems labai svarbu greitai pajudėti nuo starto linijos – kai visi dalyviai dar yra greta, daug jų galima aplenkti vienu manevru. Nuo 21 amžiaus pradžios elektroninės starto sistemos ėmė skverbtis ir į gatvėmis važinėjančius automobilius. Iš pradžių tai buvo superautomobiliai ir itin galingi sportiniai automobiliai. O dabar tokias sistemas galima aptikti ir labai kasdieniškose mašinose. Bet kaip jos veikia?

Sugrįžkime prie mūsų hipotetinės situacijos. Jūs – sportiniame, labai galingame automobilyje prie starto linijos. Pasirenkate „sport“ režimą, įjungiate trasai skirtus važiuoklės nustatymus, dėl viso ko telefone surenkate mamos numerį. Tuomet aktyvuojate starto kontrolės sistemą ir sekate jos nurodymus. Jums reikės laikyti stabdžių pedalą ir visiškai iki galo nuspausti akceleratorių. Nors pastarasis pedalas bus paskandintas kilimėlyje, variklio apsukos pakils tik iki maždaug 3 tūkstančių apsisukimų per minutę. Kitaip tariant, įjungus starto kontrolės sistemą automobilis leis su įjungta pavara laikyti nuspaustus abu pedalus ir be reikalo nedidins variklio apsukų. Tuomet jums teliks atleisti stabdžio pedalą ir automobilis šaus į priekį be didesnės dramos. Varantys ratai prasisuks minimaliai, o jums teliks rūpintis vairavimu.

Elektroninė starto sistemos naudoja elektroninį akceleratorių ir kompiuterinę programą. Automobilis gali pajusti, kada ratai buksuoja. Taigi, kompiuteris akceleratorių valdo taip, kad automobilis balansuotų ant sukibimo ribos. Geriausi 0-100 km/val. rodikliai pasiekiami tada, kai automobilis bėgėjasi kiek įmanoma greičiau visiškai neprarasdamas sukibimo su keliu. Tai šiek tiek primena balansavimą ant lyno – pokrypis į vieną ar kitą pusę blogina įsibėgėjimo laiką.

Aišku, patyręs vairuotojas tą patį gali atlikti savo pėda ir akceleratoriaus pedalu. Tačiau automobilio kompiuteris kiekvieną sekundę kelis šimtus ar net tūkstančius kartų įvertina sukibimą ir priima geriausią sprendimą. Kompiuteris viską atlieka greičiau ir leidžia pasiekti geriausią įmanomą akceleraciją. Be to, kompiuteris įvertina realias sąlygas. Jis jaučia, kada ratai ima buksuoti, o tai priklauso nuo kelio dangos, padangų būklės, temperatūros ir kitų faktorių. Tuo tarpu žmogus visada nori laikytis įsimintos procedūros ir situacijos taip efektyviai iš karto įvertinti negali. Kita vertus, geras startas be kompiuterių pagalbos suteikia pasitikėjimo savimi ir savo vairavimo įgūdžiais.

www.technologijos.lt
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(22 žmonės įvertino)
3.9091

Patogiais biurais ant ratų tapusiuose komerciniuose modeliuose vairuotojai gauna viską, ko nori

Lengvųjų komercinių automobilių vairuotojai šiais laikais retai būna atsakingi tik už tai, kad...

Eksperimentas: už kiek pigiausiai galima nupirkti važiuojantį automobilį Lietuvoje? (8)

Automobilių realybės šou „Kieno didesni?“ galima stebėti žinomų Lietuvos žmonių nuotykius,...

Išmatavo: Vilniaus oras užterštas labiau nei Paryžiaus – žada griežtinti techninę apžiūrą (290)

Du mėnesius realiomis eismo sąlygomis oro taršą matavę nuotoliniai matuokliai nustatė, kad...

Elektromobilį laimėjęs vilnietis netveria džiaugsmu: ekologiškesnis keliavimo būdas – sena mano svajonė (6)

Vilnietis Rintautas Kupris tapo tuo laiminguoju, kuris, skaitydamas „Delfi plius“, laimėjo dar...

Paprastame kempinge nepamatysite – šis namelis ant ratų turi garažą „Bugatti Chiron“ (34)

Prabangių namelių ant ratų gamintojas „Volkner“ pristatė ypatingą naujieną. 6,5 milijonus...

Top naujienos

Nelegali migracija iš Baltarusijos tampa vis dramatiškesnė: baiminamasi naujų mirčių pasienyje (7)

Lenkijai ir Baltarusijai paskelbus apie pasienyje rastus keturis negyvus migrantus – to paties...

Sugrįžęs infliacijos baubas – Lietuvoje bene didžiausias (125)

Euro zonoje metinė infliacija rugpjūtį greičiausiai buvo tokia pati kaip liepą ir siekė 3...

EŽTT: už Litvinenkos nužudymą atsakinga Rusija (56)

Europos Žmogaus Teisių Teismas (EŽTT) antradienį paskelbė išvadą, kad Rusija yra atsakinga...

LKL klubams – įtampos kupinos dienos: artėja nenumaldomas kirtis per kišenę

Žvirbliu išskridęs žodis jaučiu sugrįžta. Pusantrų metų nuogąstauti turėjusios Lietuvos...

Įamžino 7 automobilių avariją Vilniuje: vairuotojai pamiršo vos vieną taisyklę (77)

Antradienio rytą vilniečiai, važiavę į darbą pro Geležinio Vilko gatvės tunelį,...

Pasiekus juodą COVID–19 zoną Dulkys žada grąžinti privalomą kaukių dėvėjimą patikslinta (539)

Sveikatos apsaugos ministras Arūnas Dulkys antradienį po susitikimo su opozicine Demokratų...

Sunkią minutę Editą Mildažytę palaiko žinomi kolegos: kai kurios klaidos būna garsios, bet dėl to jos nėra didesnės už kitų (16)

Klysti žmogiška – sako senas posakis. Ir ne veltui. Ko gero, visiems pažįstamas jausmas, kai...

Garsiųjų afganistaniečių istorijoje – naujos skandalingos detalės: sprendimų jie laukė sodyboje Lietuvoje papildyta (443)

Penkių afganistaniečių, dėl kurių Europos Žmogaus Teisių Teismas (EŽTT) pradėjo bylą prieš...

Siūloma keisti sąlygas jaunoms šeimoms įsigyjant pirmąjį būstą regionuose (6)

Siekiant sudaryti palankesnes sąlygas jaunoms šeimoms apsirūpinti pirmuoju nuosavu būstu šalies...

Lietuvoje parduodamuose populiariuose kiniškuose telefonuose aptikta kibernetinio saugumo spragų: ar ir jūs tokį turite? (25)

Atlikus Lietuvoje parduodamų trijų Kinijos gamintojų „Huawei“, „Xiaomi“ ir „OnePlus“...