aA
Nors daugelis šiuolaikinių padangų kūrimo procesų atliekami kompiuterinių simuliatorių pagalba, niekas nepakeis realių matavimų, atliekamų bandymų trasoje, ir subjektyvių daugiametę patirtį turinčių bandytojų vertinimų.
© Gamintojo nuotr.

Visi galimi technologų ir chemikų sprendimai ieškant geriausios viena kitai prieštaraujančių savybių suderinamumo išeities, gali būti išties genialūs, tačiau be bandymų jie bus tik teoriniai. Medžiagų tyrimai laboratorijose ir daugybė atkūrimų kompiuteryje gali atrodyti itin įtikinamai ir praktikoje, tačiau galiausiai viskas paaiškėja tik bandymų trasoje.

Taigi, prieš pradedant kiekvieno naujo produkto bandymus, įprastai atliekama serija testų, kuriais siekiama išsiaiškinti stipriausias ir silpniausias kiekvieno modelio savybes. Atrenkami geriausi protektoriai, tęsiamas jų optimizavimas su didelių išlaidų reikalaujančiais daugkartiniais bandymais, kol galiausiai sukuriamas galutinis padangos modelis, tenkinantis savo eksploatacinėmis savybėmis.

Pavyzdžiui, „Continental“ padangų testai dažniausiai atliekami „Contidrom“ bandymų poligone Vokietijoje, netoli Hamburgo esančiame Jeverseno miestelyje. Trasa pradėjo veikti dar 1967 metais ir nuo to laiko buvo nuolatos atnaujinama, kad atitiktų vis labiau augančius techninius padangų bandymų reikalavimus.

Įdomiausia yra tai, kad iki 1967 metų stabdymo ir manevravimo testai buvo atliekami viešo naudojimo keliuose, oro uostuose arba atitvertose kelio atkarpose! Tačiau tai buvo įmanoma tik iki tol, kol didžiąją automobilių dalį sudarė tokie modeliai kaip „Volkswagen Beetle“ ir kitos lėtaeigės mašinos. Tačiau pasirodžius kur kas greitesniems „Opel Kapitän“, „Ford 20m“, „Mercedes-Benz W 108/109“ modeliams, o maksimaliam greičiui pasiekus 200 km/val., atsirado visiškai nauji reikalavimai padangoms ir jų bandymams. Tad Jeversene testai ne tik buvo atliekami vienoje vietoje, bet ir standartizuota jų metodika su galimybe palyginti rezultatus – to anksčiau nedarė niekas.

Šiandien „Contidrom“ yra vienas šiuolaikiškiausių padangų bandymų centrų pasaulyje, todėl daugelis automobilių pramonės atstovų jį laiko pavyzdiniu. Bandymų poligonas įsikūręs daugiau nei 160 hektarų teritorijoje ir siūlo visus įmanomus padangų bandymų scenarijus. Padangos gali būti testuojamos iki 250 km/val. siekiančiu greičiu 10 kilometrų ilgio trasose su skirtingomis dangomis, kurių dalis gali būti padengta vandeniu.

Svarbiausi bandymų trasos objektai yra 2,8 kilometro ilgio ovalinis žiedas su 58 laipsnių pasvirimo kampu, 1800 metrų ilgio „mažoji“ šlapio valdymo trasa ir 3,8 kilometro ilgio „didžioji“ valdymo trasa. Papildomai įrengtos specialios bekelės atkarpos, taip pat triukšmo matavimo zonos. Aštuoniasdešimties žmonių komanda, įskaitant vairuotojus bandytojus, padangų montuotojus, technikus, inžinierius, informacijos analitikus, ugniagesius ir aptarnaujantį personalą, užtikrina, kad bandymai vyktų sklandžiai. Per 47 metus čia buvo išbandyta daugiau nei 2 milijonai lengvųjų automobilių, sunkvežimių, motociklų padangų.

Bandymai gali būti skirstomi į du etapus: subjektyvūs vertinimai ir objektyvūs, pamatuojami standartiniai testai. Bandytojai subjektyviai vertina padangų valdymo savybes ant šlapios ir sausos dangos, komforto lygį ir jų keliamą triukšmą. Standartinių testų metu vertinamos šios pamatuojamos padangų savybės:

Sukibimas ant šlapios dangos, važiuojant tiesiąja ir posūkiuose;
Stabdymas ant sausos dangos;
Pasipriešinimas akvaplanavimui tiesiosiose ir posūkiuose;
Pasipriešinimas riedėjimui.

Abu etapai reikalingi galutiniam naujos padangos įvertinimui. Nors bandymų procedūros standartizuotos, išlaidos joms yra milžiniškos. Dėl to nuo tada, kai pradedami naujo gaminio bandymai iki tol, kol jis pasiekia gamybą, praeina net keli mėnesiai, o kartais – ir keli metai. Jau nekalbant apie nepalankias oro sąlygas. Tačiau ir tai ne kliūtis itin griežtu grafiku sudėliotiems bandymams. Tokiais atvejais bandytojų komanda šoka į lėktuvą ir užbaigia testų ciklą kitoje trasoje (bandytojai visuomet keliauja su visa manta, padangomis, matavimo įranga ir bandomaisiais automobiliais – visa tai sveria apie 25 tonas). Šiam tikslui „Continental“ turi kelis poligonus visame pasaulyje. Svarbiausi jų yra Brimlyje (JAV, Mičigano valstijoje), Uvaldėje (JAV, Teksaso valstijoje), Jokmoke ir Arvidsjaure (Švedijoje).

Uvaldėje, kuri visus metus lepina švelniu klimatu, bandomos vasarinės padangos, na, o Skandinavijoje testuojamos žieminės padangos. Šiaurės Laplandijoje esantis Jokmokas yra vos 10, o Arvidsjauras – 150 kilometrų į Pietus nuo Arkties rato. Šios trasos yra ypatingos tuo, kad kiekvieną žiemą turi būti parengtos iš naujo – kartais net ir ant užšalusio ledo. Be to, jos nuolatos prižiūrimos ir atnaujinamos, siekiant gauti tikslius rezultatus palyginimui.

Be Europos ir Jungtinių Amerikos Valstijų, Continental taip pat atlieka bandymus trasose, esančiose Pietų Afrikos Respublikoje, Kinijoje, Indijoje, Japonijoje ir Naujojoje Zelandijoje. Taip pat testai atliekami ir Niurburgringo žiede Vokietijoje, bei Nardo bandymų trasoje Pietų Italijoje, kur yra testuojamos ypatingai dideliems greičiams pritaikytos padangos.

2012 metais „Contidrom“ poligone pradėjo veikti vienintelis pasaulyje visiškai automatizuotas ir nuo oro sąlygų nepriklausantis padangų bandymo kompleksas – Automatizuotas dengtas stabdymo analizatorius (AIBA – Automated Indoor Braking Analyzer). Iš išorės gana nepastebima patalpa yra 300 metrų ilgio ir 30 metrų pločio. Nepriklausomai nuo to, kokios yra oro sąlygos, čia kasmet gali būti atliekama iki 100 000 stabdymo bandymų. Jų metu naudojamas automatiškai valdomas ir kontroliuojamas automobilis, kuris pasiekia iki 120 km/val. greitį. Standartizuoti skirtingi dangos paviršiai keičiami hidraulikos pagalba, o bandymai gali būti atliekami ne tik ant šlapios, bet net ir ant apledėjusios dangos.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Kalba apie naują automobilių vagysčių metodą: kauniečio mašiną bandė išvežti kaip „nupirktą“ (45)

Įsivaizduokite situaciją, kai prie jūsų automobilio atvažiuoja „tralas“, o jo vairuotojas...

Kodėl automobiliai negaminami iš nerūdijančio plieno: atsakymas paprastesnis nei galvojate (87)

„ Mazda MX-5 “, „ Alfa Romeo Spyder“, klasikiniai „ Fiat 500 “ bei „Mini“ ir...

Nepatenkinti mokesčiais automobiliams iš Lietuvos, Kijevo protestuotojai sudegino „Land Rover“ (40)

Protestas dėl pernelyg didelių muito mokesčių įsivežant automobilius iš Europos į Ukrainą...

Vyras po padangų keitimo iš serviso grįžo subraižytais ratlankiais, tačiau kaltų – neatranda (257)

Padangų keitimas prieš šaltąjį sezoną, atrodytų, įprasta procedūra kiekvienam vairuotojui....

Po automobilio remonto vilnietis stojo į karą ir su autoservisu, ir su vartotojų teisių sargais (220)

Atiduodate automobilį remontuoti į servisą, nes sugedo variklis, o jį atsiimate su aibe naujų...

Top naujienos

Liūdnos nuotaikos „apačių“ stovykloje: kas galėtų laimėti Prezidento rinkimus? (88)

Kandidatams į prezidentus rikiuojantis prie starto linijos, valdančiosios Lietuvos valstiečių ir...

„Gazprom“ turės susitaikyti: Lietuva žengia kitą atsijungimo nuo Rusijos energetinių sistemų žingsnį (20)

Suskystintų gamtinių dujų terminalas buvo pirmas, bet ne vienintelis žingsnis reikalingas...

Europa sulaikiusi kvėpavimą laukia sprendimo dėl Italijos: gali baigtis blogiau nei su Graikija (10)

Europos Komisija ( EK ) pasirengusi nenusileisti savo kovoje dėl Italijos biudžeto. Nepaisydami...

Nausėda ėmė piešti niūrius scenarijus: jei taip toliau – valstybė ateities neturi (616)

Galimas kandidatas prezidento rinkimuose Gitanas Nausėda šiandieną pristatė savo programines...

Lietuvis pasidalijo atrasta pigių kelionių schema: aplink pasaulį per dvi savaites už juokingai mažą sumą (78)

„Aplink pasaulį per 14 dienų“. Skamba neįtikėtinai? Taip pasirodė ir mums, kai gavome taip...

Spauda skelbė apie princesės Dianos meilės aferas ir sunkias ligas, bet štai, kas paaiškėjo tik jai mirus

Princesė Diana ilgą laiką buvo didžiulio smalsumo ir žavėjimosi objektas visame pasaulyje. Jos...

Buvusių alkoholikų nėra: devintą abstinencijos mėnesį dantimis bandė atidaryti butelį (46)

„Devintą abstinencijos mėnesį laikiau butelį rankose. Buvau išsekusi fiziškai, o psichologinė...

Valančiūno rezultatyvumo seriją nutraukę „Pelicans“ pažemino „Raptors“ jų pačių tvirtovėje

Skaudžią nesėkmę NBA pirmenybėse patyrė Toronto „Raptors“ (12-2) ekipa. Kanados...

Orai: laukia labai žvarbi ir permaininga savaitė (4)

Skaičiuojant paskutines savaites iki kalendorinės žiemos pradžios, teks susitaikyti ne tik su...

Neeilinį sezoną su Jasaičiu prisiminęs Kalnietis mėgaujasi šansais Parkerio klube (5)

Europos taurės šeštojo turo rungtynėse C grupėje antradienį Liono-Vilerbano „Asvel“ su Mantu...