aA
Elektromobiliams vis tvirčiau įsitvirtinant tarptautinėje arenoje, Izraelis demonstruoja savo pasiruošimą tapti šios srities lyderiu. Ambicinguose šalies planuose – iki 2011 m. turėti 50 proc. daugiau krovimo stotelių ir baterijų keitimo punktų nei kita elektromobilių srityje pirmaujanti valstybė Danija. Tokia konkurencija – tik į naudą. Izraeliui tai dar ir galimybė tapti nepriklausomam nuo naftos.
© Scanpix

Mokomasi iš klaidų

Šiuo metu Izraelis kartoja nesėkmingą Kalifornijos istoriją: 1990 m. minėta JAV valstija bandė paveikti automobilių gamintojus, kad šie gamintų nulinės emisijos automobilius, tačiau bandymas subliuško ir perversmas automobilių pramonėje neįvyko. Belieka tikėtis, kad Izraelio bandymai bus sėkmingesni. 2008 m. pradžioje šalies vyriausybė žengė rimtą žingsnį, drastiškai siekdama sumažinti energetinę priklausomybę (siekiant, kad galiausiai naftos virkštelė bus nukirpta) – skatinama nacionalinė iniciatyva rinktis elektromobilius.

Antra vertus, Izraelio planai gerokai pranoksta pirmtakę Kaliforniją – šalies politika eina išvien su pagrindiniu automobilių gamintoju „Renault-Nissan“ ir infrastruktūros kompanija „Better Place“, siekdami pastatyti šimtus tūkstančių krovimo stotelių visoje šalyje.

Pradžioje buvo žodis

Nors Izraelio prezidentas Shimonas Peresas dažnai giriamas už elektromobilių iniciatyvą šalyje, laurų vainikas turėtų atitekti Shai Agassi, įsteigusiam „Better Place“. Žydų tautybės Sh.Agassi, gyvendamas JAV, parašė pranešimą Pasaulio Ekonomikos Forumui apie poreikį pereiti prie elektromobilių. Pranešimas padarė įspūdį Izraelio prezidentui Sh.Peresui, tad šis padrąsino Sh.Agassi pradėti verslą, skirtą elektrifikuoti automobilius, ir jį pristatė didžiųjų automobilių gamintojų vadovams, įskaitant „Renault-Nissan“ generalinį direktorių Carlosą Ghosną.

Tačiau elektromobliai – tai tik elektrifikacijos pradžia. Kad vairuotojai galėtų nevaržomai naudotis jų teikiamomis galimybėmis, reikia vieningos infrastruktūros šalyje.

Sh.Agassi teigia: „Kaip įprasti automobiliai negali važiuoti be degalinių, taip ir elektromobiliams būtina speciali infrastruktūra – krovimo stotelės ir baterijų keitimo punktai“. Pamažu šie planai virsta realybe, o Sh.Agassi nuoširdžiai stengiasi, kad Izraelis taptų pirmąja pasaulio valstybe, turinčia išplėtotą nacionalinį tinklą elektromobilių krovimui.

Vienas iš elektrifikacijos plano punktų yra baterijų nuoma vairuotojams – tokiu būdu elektromobilių kainos būtų gerokai koreguojamos ir neatrodytų tokios didelės, lyginant su degalų varomais automobiliais. Tuo pačiu baterijų nuoma skirtinguose „Better Place“ punktuose pagreitintų kelionės trukmę, nes vairuotojams nereikėtų laukti, kol jos įsikraus.

Tokį žingsnį savaime diktuoja ribota baterijų talpa ir noras padidinti elektromobilių efektyvumą. Tačiau kuriant krovimo tinklą išlieka nemaža nuostolių rizika – štai kodėl dauguma vyriausybių ir automobilių gamintojų baidosi panašaus sprendimo. „Nissan“ elektromobilis „Leaf“ turėtų paneigti šią taisyklę, nes automobilių kompanijos planai sutampa su Sh.Agassi mintimis.

Sh.Agassi tikisi įrengti apie 500 000 krovimo taškų Izraelio parkavimo aikštelėse ir visą šalį nukloti „Better Place“ baterijų keitimo punktais. „Better Place“ jau priiminėja užsakymus, kasdien sulaukdama maždaug apie 50.

Būtina kirsti kainas

Ir vis dėlto, kad krovimo tinklas kartu su nuomos ir keitimo punktais veiktų kuo efektyviau, būtinas baterijų kainų mažinimas. Pagrindinis elementas, naudojamas elektromobilių ir hibridų baterijoms, yra litis, todėl nuolat ieškoma naujų jo klodų. Apie 60 kompanijų pradėjo tyrimus ličiu turtinguose regionuose, tokiuose kaip Argentina, Serbija ar Nevados valstija JAV. Taip pat nepamirštos mineralais turtingos Bolivija ir Čilė.

Neatmetama galimybė, kad ateityje bus galima perdirbti panaudotas baterijas – teigiama, kad 50 proc. ličio gali būti panaudota antrą kartą. Naujų išteklių ir panaudotų medžiagų perdirbimo kombinacija turėtų gerokai sumažinti baterijų kainą ir padidinti elektromobilių efektyvumą.

Paskutinėmis žiniomis, ličio tonos kaina nukrito 20 proc. Danijos bankas 2009 m. lapkritį išplatino pranešimą, kad ličio jonų baterijų kaina per penkerius metus nukris 25 proc., per dešimt metų – 50 proc. (tikimasi, kad per septynerius metus baterijų talpa padvigubės, tad šios bus gerokai pigesnės). Paskutiniame banko pranešime teigiama, kad vidutinės užsakymų 2011-2012 metams kainos smuktelėjo 30 proc. Tokie duomenys puikiai įrodo, kad elektromobilių įgyvendinimas įvyks greičiau, nei mes galėjome tikėtis.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Kodėl „Porsche“ užvedimo spynelę montuoja kairėje vairo pusėje? (30)

Jei jūsų automobilis vis dar turi užvedimo spynelę, kurioje vairo pusėje ji yra? Spėtume, kad...

Aukcione galima įsigyti dvivietį Marilyn Monroe kabrioletą (1)

Juodas kino žvaigždės Marilyn Monroe kabrioletas gali būti parduotas už pusę milijono dolerių...

Kodėl policijos automobiliai naudoja mėlynas ir raudonas šviesas (12)

Policijos automobiliai yra ryškiai paženklinti, kad būtų atpažinti net iš didesnio atstumo....

Kalba apie naują automobilių vagysčių metodą: kauniečio mašiną bandė išvežti kaip „nupirktą“ (46)

Įsivaizduokite situaciją, kai prie jūsų automobilio atvažiuoja „tralas“, o jo vairuotojas...

Kodėl automobiliai negaminami iš nerūdijančio plieno: atsakymas paprastesnis nei galvojate (87)

„ Mazda MX-5 “, „ Alfa Romeo Spyder“, klasikiniai „ Fiat 500 “ bei „Mini“ ir...

Top naujienos

Prie Estijos pakilimo prisidėjęs estas: nustokite pagaliau su mumis lygintis (147)

Svarbiausia ir pagrindinė idėja Lietuvai – pagaliau nustoti lyginti save su estais. Taip teigia...

„Betsafe“-LKL čempionato rungtynės: „Žalgiris“ - „Šiauliai“ (37)

„Betsafe“-LKL čempionato rungtynės: „Žalgiris“ - „Šiauliai“. Tiesiogiai iš Kauno.

Mirusiųjų kūnus ruošiantis tanatopraktikas – apie išnarstytus organus ir paskutinius artimųjų prašymus (38)

„Po trijų mėnesių iškastas ketvirčiuotas kūnas, kurį reikėjo surinkti ir pašarvoti atvirame...

Beveik 100 kg svėrusi moteris pamena: eini ir rėkia „karve, kiaule“

Sanatorija GRADIALI Palangoje ir naujienų portalas DELFI dar rugsėjo pradžioje paskelbė konkursą,...

Gyvai / LKL rungtynės: „Neptūnas“ – „Rytas“ tiesioginė vaizdo transliacija (22)

Praėjo vos dvi savaitės nuo Klaipėdos „Neptūno“ triumfo sostinėje ir Vilniaus „Rytas“...

Tapinas apie į Latviją neišskridusią Grybauskaitę: man nesueina galai niekaip (402)

Sekmadienį Lietuvą apskriejo žinia, kad dėl lėktuvo gedimo prezidentė Dalia Grybauskaitė...

Rimvydas Valatka. Sadomazohistinė valstiečių Seimo archeologija (121)

Archeologai sostinės Reformatų skvere atkasė reformatų bažnyčios liekanas. Pavadino ją...

Griuvėsiais pavirtę ištisi miestai Sirijoje: naujos statybos vyks ant žuvusių gyventojų krauju sulaistytos žemės (10)

Dėl karo daugelis Sirijos miestų virto mūšių laukais. Sugriauti statiniai, masiškai išsikėlę...

Ukmergiškius šiurpina viešos linksmybės kiemuose: keiksmai, alkoholis ir grasinimai papjauti (6)

Netvarkingi, girtaujančių šeimininkų gyvenami ir visokio plauko asmenų pamėgti namai – tikra...