aA
Elektromobiliams vis tvirčiau įsitvirtinant tarptautinėje arenoje, Izraelis demonstruoja savo pasiruošimą tapti šios srities lyderiu. Ambicinguose šalies planuose – iki 2011 m. turėti 50 proc. daugiau krovimo stotelių ir baterijų keitimo punktų nei kita elektromobilių srityje pirmaujanti valstybė Danija. Tokia konkurencija – tik į naudą. Izraeliui tai dar ir galimybė tapti nepriklausomam nuo naftos.
© Scanpix

Mokomasi iš klaidų

Šiuo metu Izraelis kartoja nesėkmingą Kalifornijos istoriją: 1990 m. minėta JAV valstija bandė paveikti automobilių gamintojus, kad šie gamintų nulinės emisijos automobilius, tačiau bandymas subliuško ir perversmas automobilių pramonėje neįvyko. Belieka tikėtis, kad Izraelio bandymai bus sėkmingesni. 2008 m. pradžioje šalies vyriausybė žengė rimtą žingsnį, drastiškai siekdama sumažinti energetinę priklausomybę (siekiant, kad galiausiai naftos virkštelė bus nukirpta) – skatinama nacionalinė iniciatyva rinktis elektromobilius.

Antra vertus, Izraelio planai gerokai pranoksta pirmtakę Kaliforniją – šalies politika eina išvien su pagrindiniu automobilių gamintoju „Renault-Nissan“ ir infrastruktūros kompanija „Better Place“, siekdami pastatyti šimtus tūkstančių krovimo stotelių visoje šalyje.

Pradžioje buvo žodis

Nors Izraelio prezidentas Shimonas Peresas dažnai giriamas už elektromobilių iniciatyvą šalyje, laurų vainikas turėtų atitekti Shai Agassi, įsteigusiam „Better Place“. Žydų tautybės Sh.Agassi, gyvendamas JAV, parašė pranešimą Pasaulio Ekonomikos Forumui apie poreikį pereiti prie elektromobilių. Pranešimas padarė įspūdį Izraelio prezidentui Sh.Peresui, tad šis padrąsino Sh.Agassi pradėti verslą, skirtą elektrifikuoti automobilius, ir jį pristatė didžiųjų automobilių gamintojų vadovams, įskaitant „Renault-Nissan“ generalinį direktorių Carlosą Ghosną.

Tačiau elektromobliai – tai tik elektrifikacijos pradžia. Kad vairuotojai galėtų nevaržomai naudotis jų teikiamomis galimybėmis, reikia vieningos infrastruktūros šalyje.

Sh.Agassi teigia: „Kaip įprasti automobiliai negali važiuoti be degalinių, taip ir elektromobiliams būtina speciali infrastruktūra – krovimo stotelės ir baterijų keitimo punktai“. Pamažu šie planai virsta realybe, o Sh.Agassi nuoširdžiai stengiasi, kad Izraelis taptų pirmąja pasaulio valstybe, turinčia išplėtotą nacionalinį tinklą elektromobilių krovimui.

Vienas iš elektrifikacijos plano punktų yra baterijų nuoma vairuotojams – tokiu būdu elektromobilių kainos būtų gerokai koreguojamos ir neatrodytų tokios didelės, lyginant su degalų varomais automobiliais. Tuo pačiu baterijų nuoma skirtinguose „Better Place“ punktuose pagreitintų kelionės trukmę, nes vairuotojams nereikėtų laukti, kol jos įsikraus.

Tokį žingsnį savaime diktuoja ribota baterijų talpa ir noras padidinti elektromobilių efektyvumą. Tačiau kuriant krovimo tinklą išlieka nemaža nuostolių rizika – štai kodėl dauguma vyriausybių ir automobilių gamintojų baidosi panašaus sprendimo. „Nissan“ elektromobilis „Leaf“ turėtų paneigti šią taisyklę, nes automobilių kompanijos planai sutampa su Sh.Agassi mintimis.

Sh.Agassi tikisi įrengti apie 500 000 krovimo taškų Izraelio parkavimo aikštelėse ir visą šalį nukloti „Better Place“ baterijų keitimo punktais. „Better Place“ jau priiminėja užsakymus, kasdien sulaukdama maždaug apie 50.

Būtina kirsti kainas

Ir vis dėlto, kad krovimo tinklas kartu su nuomos ir keitimo punktais veiktų kuo efektyviau, būtinas baterijų kainų mažinimas. Pagrindinis elementas, naudojamas elektromobilių ir hibridų baterijoms, yra litis, todėl nuolat ieškoma naujų jo klodų. Apie 60 kompanijų pradėjo tyrimus ličiu turtinguose regionuose, tokiuose kaip Argentina, Serbija ar Nevados valstija JAV. Taip pat nepamirštos mineralais turtingos Bolivija ir Čilė.

Neatmetama galimybė, kad ateityje bus galima perdirbti panaudotas baterijas – teigiama, kad 50 proc. ličio gali būti panaudota antrą kartą. Naujų išteklių ir panaudotų medžiagų perdirbimo kombinacija turėtų gerokai sumažinti baterijų kainą ir padidinti elektromobilių efektyvumą.

Paskutinėmis žiniomis, ličio tonos kaina nukrito 20 proc. Danijos bankas 2009 m. lapkritį išplatino pranešimą, kad ličio jonų baterijų kaina per penkerius metus nukris 25 proc., per dešimt metų – 50 proc. (tikimasi, kad per septynerius metus baterijų talpa padvigubės, tad šios bus gerokai pigesnės). Paskutiniame banko pranešime teigiama, kad vidutinės užsakymų 2011-2012 metams kainos smuktelėjo 30 proc. Tokie duomenys puikiai įrodo, kad elektromobilių įgyvendinimas įvyks greičiau, nei mes galėjome tikėtis.

Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Sunku patikėti: vaikinas neprisimena, kur prieš savaitę pastatė savo automobilį (31)

Ko gero, visiems bent kartą teko ieškoti savo mašinos prekybos centro ar oro uosto automobilių...

Vyras užsidegusiam automobiliui užgesinti naudojo ne gesintuvą – čiupo iš bagažinės alų (9)

Bene labiausiai Vokietiją garsina automobiliai ir alus, ypač „ Oktoberfest “ šventės...

6000 km elektromobiliu įveikęs keliautojas pasakė, kodėl Europoje reikės kantrybės (16)

Praėjusią savaitę šiauriausiame Europos taške Nordkape ( Norvegija ) pradėjęs kelionę...

Ant ledo paslydusiam motociklininkui pavyko išnešti sveiką kailį (3)

Ant britų motociklininko šalmo įtaisyta kamera užfiksavo, kaip jo vos neužkliudo automobiliai,...

Priminė, ką dokumentuose įrašo tiems, kurie bando duoti kyšį techninėje apžiūroje (263)

Savaitgalį Lietuvos techninės apžiūros įmonės vairuotojams primins, kad užsimerkti į...

Top naujienos

Ekspertas apie griežtą bausmę: tai ženklas visiems rusams – juos paaukos nė nemirktelėję (71)

Net ketverių metų draudimas rungtyniauti po savo šalies vėliava ir organizuoti svarbiausias sporto...

Druskininkų reabilitacijos centro darbuotojai papasakojo, kas vyksta už klientų akių: taip yra visoje Lietuvoje (169)

„Paslaugos ir rūpestis, kurį gavau, buvo išskirtiniai; Nuostabi vieta atsigauti po operacijos;...

Ušackas prisimena darbą su Grybauskaite: vadybine prasme tai labai nemokšiška ir netinkama (443)

Maždaug pusmetį šalies vadovės poste praleidusi Dalia Grybauskaitė , 2010 metų sausį...

Atliekų tvarkytojai susidūrė su keistu deficitu (11)

Keičiantis klimatui kasdien vis aktualesnis tampantis atliekų rūšiavimas, regis, virto problema,...

Konservatoriai džiūgauja: prie jų jungiasi ne „zadanijų“ ministrai (142)

Tėvynės sąjungos – Lietuvos krikščionių demokratų ( TS–LKD ) atstovė Rasa Baškienė...

Po įspūdingos kovos – amerikiečių liaupsės Kavaliauskui, čempionas džiaugėsi dėl žiūrovų (28)

„Madison Square Garden“ arenoje bokso renginį stebėjusi 10 tūkst. žiūrovų minia reginiu...

Tikras išsigelbėjimas prieš šventes: kaip atgaivinti plaukus iš to, ką turite virtuvėje

Per šventes visos norime atrodyti gaivios, švytinčios, laimingos. Norint sudaryti tokį vaizdą,...

Vitalijaus Cololo laidotuvėse buvusio Artūro Orlausko neapleidžia viena mintis (71)

Pastaruoju metu humoro pasaulį sukrėtė ne viena mirtis. Neseniai palaidotas Vitalijus Cololo ,...

Po Vokietiją sukrėtusio nužudymo garsus žurnalistas cituoja Landsbergio perspėjimus (593)

Tragiška vyriškio, praėjusį savaitgalį mėginusio sudrausminti Augsburgo aikštėje...

Į greitkelį 116 metų amžiaus automobiliu išvažiavęs vyras sukėlė tragišką avariją (37)

Netoli Londono avariją sukėlė itin retas senovinis automobilis , o jį vairavęs savininkas –...