Elektromobiliams vis tvirčiau įsitvirtinant tarptautinėje arenoje, Izraelis demonstruoja savo pasiruošimą tapti šios srities lyderiu. Ambicinguose šalies planuose – iki 2011 m. turėti 50 proc. daugiau krovimo stotelių ir baterijų keitimo punktų nei kita elektromobilių srityje pirmaujanti valstybė Danija. Tokia konkurencija – tik į naudą. Izraeliui tai dar ir galimybė tapti nepriklausomam nuo naftos.
© Scanpix

Mokomasi iš klaidų

Šiuo metu Izraelis kartoja nesėkmingą Kalifornijos istoriją: 1990 m. minėta JAV valstija bandė paveikti automobilių gamintojus, kad šie gamintų nulinės emisijos automobilius, tačiau bandymas subliuško ir perversmas automobilių pramonėje neįvyko. Belieka tikėtis, kad Izraelio bandymai bus sėkmingesni. 2008 m. pradžioje šalies vyriausybė žengė rimtą žingsnį, drastiškai siekdama sumažinti energetinę priklausomybę (siekiant, kad galiausiai naftos virkštelė bus nukirpta) – skatinama nacionalinė iniciatyva rinktis elektromobilius.

Antra vertus, Izraelio planai gerokai pranoksta pirmtakę Kaliforniją – šalies politika eina išvien su pagrindiniu automobilių gamintoju „Renault-Nissan“ ir infrastruktūros kompanija „Better Place“, siekdami pastatyti šimtus tūkstančių krovimo stotelių visoje šalyje.

Pradžioje buvo žodis

Nors Izraelio prezidentas Shimonas Peresas dažnai giriamas už elektromobilių iniciatyvą šalyje, laurų vainikas turėtų atitekti Shai Agassi, įsteigusiam „Better Place“. Žydų tautybės Sh.Agassi, gyvendamas JAV, parašė pranešimą Pasaulio Ekonomikos Forumui apie poreikį pereiti prie elektromobilių. Pranešimas padarė įspūdį Izraelio prezidentui Sh.Peresui, tad šis padrąsino Sh.Agassi pradėti verslą, skirtą elektrifikuoti automobilius, ir jį pristatė didžiųjų automobilių gamintojų vadovams, įskaitant „Renault-Nissan“ generalinį direktorių Carlosą Ghosną.

Tačiau elektromobliai – tai tik elektrifikacijos pradžia. Kad vairuotojai galėtų nevaržomai naudotis jų teikiamomis galimybėmis, reikia vieningos infrastruktūros šalyje.

Sh.Agassi teigia: „Kaip įprasti automobiliai negali važiuoti be degalinių, taip ir elektromobiliams būtina speciali infrastruktūra – krovimo stotelės ir baterijų keitimo punktai“. Pamažu šie planai virsta realybe, o Sh.Agassi nuoširdžiai stengiasi, kad Izraelis taptų pirmąja pasaulio valstybe, turinčia išplėtotą nacionalinį tinklą elektromobilių krovimui.

Vienas iš elektrifikacijos plano punktų yra baterijų nuoma vairuotojams – tokiu būdu elektromobilių kainos būtų gerokai koreguojamos ir neatrodytų tokios didelės, lyginant su degalų varomais automobiliais. Tuo pačiu baterijų nuoma skirtinguose „Better Place“ punktuose pagreitintų kelionės trukmę, nes vairuotojams nereikėtų laukti, kol jos įsikraus.

Tokį žingsnį savaime diktuoja ribota baterijų talpa ir noras padidinti elektromobilių efektyvumą. Tačiau kuriant krovimo tinklą išlieka nemaža nuostolių rizika – štai kodėl dauguma vyriausybių ir automobilių gamintojų baidosi panašaus sprendimo. „Nissan“ elektromobilis „Leaf“ turėtų paneigti šią taisyklę, nes automobilių kompanijos planai sutampa su Sh.Agassi mintimis.

Sh.Agassi tikisi įrengti apie 500 000 krovimo taškų Izraelio parkavimo aikštelėse ir visą šalį nukloti „Better Place“ baterijų keitimo punktais. „Better Place“ jau priiminėja užsakymus, kasdien sulaukdama maždaug apie 50.

Būtina kirsti kainas

Ir vis dėlto, kad krovimo tinklas kartu su nuomos ir keitimo punktais veiktų kuo efektyviau, būtinas baterijų kainų mažinimas. Pagrindinis elementas, naudojamas elektromobilių ir hibridų baterijoms, yra litis, todėl nuolat ieškoma naujų jo klodų. Apie 60 kompanijų pradėjo tyrimus ličiu turtinguose regionuose, tokiuose kaip Argentina, Serbija ar Nevados valstija JAV. Taip pat nepamirštos mineralais turtingos Bolivija ir Čilė.

Neatmetama galimybė, kad ateityje bus galima perdirbti panaudotas baterijas – teigiama, kad 50 proc. ličio gali būti panaudota antrą kartą. Naujų išteklių ir panaudotų medžiagų perdirbimo kombinacija turėtų gerokai sumažinti baterijų kainą ir padidinti elektromobilių efektyvumą.

Paskutinėmis žiniomis, ličio tonos kaina nukrito 20 proc. Danijos bankas 2009 m. lapkritį išplatino pranešimą, kad ličio jonų baterijų kaina per penkerius metus nukris 25 proc., per dešimt metų – 50 proc. (tikimasi, kad per septynerius metus baterijų talpa padvigubės, tad šios bus gerokai pigesnės). Paskutiniame banko pranešime teigiama, kad vidutinės užsakymų 2011-2012 metams kainos smuktelėjo 30 proc. Tokie duomenys puikiai įrodo, kad elektromobilių įgyvendinimas įvyks greičiau, nei mes galėjome tikėtis.

Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Mažieji visureigiai parduodami lyg karštos bandelės (24)

Paklausk bet kurio automobilių pardavėjo, kas iš salonų iškeliauja lyg karštos bandelės iš...

Kinijoje pabaigtas pirmasis šalyje „saulės greitkelis“ (4)

Pastatų stogai ar langai nėra vieninteliai paviršiai, kurie gali būti panaudoti saulės energijos...

Šmirinėjate mieste – ar rinksitės mažą automobilį? (6)

Ar susimąstėte apie kasdienius savo kelionių maršrutus? Jei daugiausia kilometrų susukate mieste,...

Ar visureigis turi būti visureigiu? (19)

„ TopGear Lietuva“ geriausio automobilio rinkimuose užderėjo visureigių. O gal ne visureigių?...

„Ford“ apklausa: pasaulį užkariauja „prekės išbandymo“ ekonomika

Automobilių koncernas „Ford“ ne tik kuria ir gamina automobilius, bet ir atlieka gausybę...

Top naujienos

Po pirmagimio netekties gyventi teko mokytis iš naujo virusas „suvalgė“ smegenų kamieną  (9)

Tai buvo toli gražu ne pirmasis interviu, kurio metu ne tik atsiveriančiam, bet ir man –...

Liūdnai pagarsėjęs „Lexus“ vairuotojas: gavau nuo pareigūnų normaliai (208)

Ketvirtadienį į Vilniaus miesto apylinkės teismą atžygiavo liepos mėnesį siautėjęs...

Programišių ataka: įsilaužus į Lietuvos portalą apšmeižtas ministras Karoblis (89)

Įsilaužus į naujienų portalą tv3.lt, jame ketvirtadienio vakarą paskelbta išgalvota melaginga...

Lemiamą šturmą atlaikęs „Žalgiris“ dramatiškoje mačo pabaigoje įveikė Ispanijos čempionus (202)

17 taškų persvarą iššvaistęs Kauno „Žalgiris“ (12-7) sugebėjo išsaugoti pergalę savo...

Darbo vietą susikūrė atsidūrusi gyvenimo duobėje: liko viena su dvynukais ant rankų (61)

Su Lina Šukiene susitikome jos įkurtame vaikų žaidimo kambaryje. Švelniais spalvų tonais...

Aistros apimto senolio žmona baiminasi, kad akto metu jis nenumirtų (16)

Aš ir mano vyras gulime pataluose, švytintys nuo to momento intensyvumo. Mūsų kūnai susipynę ir...

Vis daugiau paauglių tampa žudikais: skaičius išaugo beveik trigubai (240)

Lietuvos policija pastebi nerimą keliančią tendenciją: vis daugiau paauglių nesibaido paimti...

Karbauskis žada išviešinti dalį LRT dokumentų: to net nebuvo įmanoma įsivaizduoti papildyta Siaurusevičiaus komentaru (1345)

„Valstiečių“ lyderis Ramūnas Karbauskis žada paviešinti dalį Lietuvos radijo ir...

Gyvai / Dvyliktasis Dakaro etapas: ilgiausias išbandymas automobiliams finišavo Juknevičius (196)

Išbandymų dieną jau atlaikė Antano Juknevičiaus ir Dariaus Vaičiulio ekipažas. Lietuviai...

Kaip veiks vienintele likusi Valstybinių miškų urėdija (22)

Lietuvoje nebeliko 42 valstybinius miškus valdžiusių urėdijų – antradienį Registrų centras...