aA
Pernai pirmą kartą perkopta 200 tūkstančių per metus parduotų automobilių riba, klientų palankiai (na, gerai, išskyrus vieną kitą paburbėjimą) sutinkamas perėjimas nuo atmosferinių prie turbininių variklių ir dar didesnį ažiotažą keliantis atnaujintų modelių pristatymas. „Ar apskritai egzistuoja koks nors dalykas, dėl kurio jums skaudėtų širdį?“, – prie lėktuvui pakylant Miunchene klausiu aš „Porsche“ atstovų Centrinės Europos regionui.
"Porsche" vairavimo mokymai Laplandijoje
© Gamintojo nuotr.

„Taip, – visi kaip vienas kartoja man jie. – Mums ypatingai skauda širdį, kai matome į avarijas patekusius savo automobilius“.

Apie šį teiginį galvojau per beveik keturias valandas užtrukusią kelionę į Suomijos pakraštyje, 160 kilometrų už poliarinio rato Laplandijoje esantį nedidelį slidinėjimo kurortą Levį. Jame Vokietijos sportinių automobilių gamintojas įkūrė treniruočių poligoną, kuriame deda visas pastangas, kad širdies neskaudėtų niekam.

140 automobilių – seilę varvina net Kalėdų senelis

Pamenate neseniai Vilniaus pakraštyje įvykusią avariją? Būtent tokių dalykų prevencijai „Porsche“ nepasikuklino skirti milžiniškas investicijas – koncernas sukūrė daugiapakopę vairavimo mokyklą „Porsche Driving Experience“, kurioje savo įgūdžius už atitinkamą mokęstį gali tobulinti kiekvienas panorėjęs, net ir tas, kuris savo garaže dar nepriglaudė šios markės gaminio, o galbūt ir niekada nepriglaus.

Teorinę ir praktinę dalį jungiančios paskaitos vyksta skirtingose Europos šalyse ir apima tiek treniravimąsi ant sniego ir ledo Laplandijoje (priklausomai nuo mokymų temos, kaina siekia nuo 3990 iki 6690 eurų), tiek ratų sukimą profesionaliose trasose Vokietijoje, Prancūzijoje ar Italijoje (kainos nuo 1490 eurų „pradinukams“ iki 13500 eurų „meistrams“).

"Porsche" vairavimo mokymai Laplandijoje
"Porsche" vairavimo mokymai Laplandijoje
© Gamintojo nuotr.

Ši mokykla suteikia galimybę išmokti vairavimo paslapčių nepaisant turimo žinių bagažo – programos skirtos tiek pradedančiajam, tiek įgudusiam vairuotojui. Turbūt ne paskutinis argumentas yra ir tai, jog mokymai vyksta vairuojant naujutėlius „Porsche“ modelius.

O jų stovykloje Levyje – sunkiai suvokiamas skaičius: 140 naujų „Porsche“ automobilių, kurių bendra vertė siekia apie 13 mln. eurų.

„Ką jūs darot su tokiu kiekiu „911“, „Cayenne“ ir „Panamera“, kai Laplandijoj baigiasi žiema?“, – klausiu aš organizatorių. „Na, žiema čia netrumpa, – šypsosi man jie ir netrukus paaiškina, lyg savaime suprantamą dalyką. – Kovo mėnesį atsisveikinam su meškom ir visi automobiliai iškeliauja į Vokietiją, kur toliau moko vairuotojus trasose“.

Man bebandant „suvirškinti“ tokias logistikos apimtis ir kaštus, vokiečiai (nors reikia pastebėti, kad ne vien jie: čia ir britai, ir ispanai, ir kiti automobilių sporto tradicijomis garsėjančių šalių atstovai) demonstruoja savo legendinį tvarkos supratimą – programa sustyguota iki smulkmenų.

Vieną grupę išskraidinęs lėktuvas į nedidelį Kittila oro uostą už penkiolikos kilometrų grįžta pilnutėlis ištroškusių naujų vairavimo įgūdžių entuziastų, kurie užpildo kątik atsilaisvinusius septynaukščio, slidinėjimo trasos papėdėje prigludusio keturių žvaigždučių viešbučio kambarius.

Organizatorių teigimu, į skirtingas programas pilnas grupes jie paprastai surenka dar likus 3-6 mėnesiams iki pratybų.

Mokymų dieną atsikvėpti ir įspūdžiais pasidalinti su kolegomis pavyksta tik per trumpas pertraukėles keičiantis automobiliais, visą kitą laiką dėmesį kontroliuoja galybė instruktorių – jie visi įdėmiai seka, ar „bandytojai“ suprato nurodymus ir vykdo juos tiksliai.

Nesistengiantys važiuoti pagal nurodymus gauna velnių per kiekviename automobilyje įmontuotą raciją, o gerai pratimą atlikę vairuotojai susilaukia pagyrų ir paskatinimų.

Bet apie viską iš eilės.

Instruktorius Axelis
Instruktorius Axelis
© Gamintojo nuotr.

Pasiruošę? Pirmyn!

Treniruočių diena išaušta anksti. Teisingiau, prasideda dar neišaušus. Pirmąsias aštuoniolikos išrikiuotų „Porsche 911 Carrera“ ir „911 Carrera S“ nuotraukas visi „nuspaudžiame“ dar prieblandoje, tik išlipę iš autobuso, kuris mus atgabeno iš viešbučio į vairavimo mokyklos poligoną – šimtus hektarų siekiančią užšąlusią pelkę (lauke tuo metu malonus -7 laipsnių šaltukas), ant kurios „moksleivių“ laukia 10 skirtingos konfigūracijos ir paskirties trasų.

Nors visų mokymų dalyvių akyse jau dega automobilių lempų liepsnelės ir kanopas kelia nuo „Porsche“ logotipų atsispindintys žirgai, iš pradžių esame pakviečiami į suomišką rąstinį namelį pasivaišinti kava ir išklausyti teorinės dalies. Kuri, beje, ar dėl vaizdingai pasakojančio dėstytojo, ar dėl išsamumo, dėmesį prikausto ne mažiau nei galingų automobilių burzgesys už lango.

Kai visiems į galvą jau įkalta teorija, kad stabdymas šiandien bus skirtas ne greičiui mažinti, bet svoriui į priekį „permesti“, o akyse stovi vaizdas apie pašto ženklo dydžio padangos sukibimo su pagrindu plotą, keliaujame į automobilius. Iki trasų riedame atsargiai paskui instruktorius, o pasiekę veiksmo vietą išjungiame visas elektronines automobilio stabilizavimo sistemas.

Pirmame pratime susipažįstame su galvose dar gromuluojama teorija: važiuodami maždaug 65 km/val. greičiu ant negausiu sniegu padengto ledo patys išprovokuojame slydimą ir sukontroliuojame jį, pakeisdami čiuožimo kryptį bei pratęsdami jį tolygiu šonaslydžiu, taip pat įtaikant „skersą“ automobilį tarp siaurai išdėliotų kūgelių.

Instruktoriai komentuoja kiekvieną veiksmą ir koreguoja „mokinių“ veiksmus, o šių eilučių autorius įsiprašo pas vieną iš jų į automobilį ir, po kelionės kartu, supranta, jog veiksmų artėjimas prie tikslumo įgauna didesnį pagreitį.

Po valandos persikeliame į ovalą ir tobuliname šonaslydžio įgūdžius – trasa plati, greičiai didesni, adrenalinas liejasi per pusnų kraštus.

Desertas – po pietų

Tačiau saldžiausi mokslo vaisiai mūsų laukia po pietų, kai pakilę nuo stalo pamatome, jog persėsime į vos prieš tris mėnesius pristatytus naujuosius, galingiausius gamintojo istorijoje „Porsche 911 Turbo S“ automobilius. 580 AG galia, 750 Nm maksimalus sukimo momentas ir 2,9 sek. trunkantis įsibėgėjimas iki 100 km/val. – džiaugiuosi, kad pietavau saikingai.

Virš 200 tūkst. eurų kainuojančių automobilių tramdymui ant ledo organizatoriai parinko specialią trasą, kurioje atsiranda ir ilgesnių įsibėgėjimo tiesiųjų, o jose „911 Turbo S“ „sprogdina seksualumo bombas“ – maždaug taip savo įspūdžius vakare atpasakojo kolega iš Baltarusijos.

Tačiau netrūksta ir įvairiausių konfigūracijų posūkių, tarp jų – ir itin uždarų. Instruktoriai akivaizdžiai pradeda reikalauti vis daugiau ir tikrina „mokinių“ pažangą.

Nico Hulkenbergas
Nico Hulkenbergas
© Gamintojo nuotr.

Be to, iki pietų važinėję galine ašimi varomais automobiliais vėl turime pergalvoti savo veiksmus, mat dabar mums paklūsta visais keturiais ratais į sniegą ar ledą besikabinantys monstrai.

Ir iškart po jų – pati techniškiausia ir sudėtingiausia trasa prie „Porsche 911 Carrera 4S“ vairo. Nespėję persiorientuoti kolegos vienas po kito skrieja į pusnis, pratybos stoja, o racijoje vis girdisi pagalbos šūksniai: „Cayenne, Cayenne“!

Išlėkus iš trasos instruktoriai draudžia mėginti išsivaduoti savo pastangomis – čia pat prilekia asistentai su „Porsche Cayenne“, prikabina lyną ir ištraukia „nelaimėlį“ iš pusnies tęsti pratybų.

Jas saulei besileidžiant vainikuoja ilgiausioji trasa, kurioje sudėlioti visi per dieną sužinoti ir savo kailiu išbandyti viražai. Galutinai „sucementuoti“ savo įgūdžius skiriami „Porsche 911 Turbo“ automobiliai.

Kai jau atrodo, kad viskas baigėsi...

Paskutinius klausimus jūsų galvoje panaikina keletas ratų profesionalaus piloto vairuojamame „Porsche GT3 Cup“ lenktynėms parengtame automobilyje. Vos 1240 kg sveriantis (automobilyje palikta tik tai, be ko neišsiversi, pvz. apsauginiai rėmai) „dietinis“ Laplandijos miškų žvėris trasoje išgąsdina, kai po tramplino iškart sekančiame posūkyje labai nori grįžti į savo girią, tačiau piloto Jenso veiksmai užtikrinti ir mes nė dulkelės nuo metro dydžio šalikelės pusnies nepajudiname.

Patyrusio piloto judesiai aštrūs, greiti ir užtikrinti – stebint veiksmus vairu ir girdint akceleraciją pro akis prabėga visos per dieną padarytos klaidos ir priimti teisingi sprendimai.

Sparčiai temsta ir išlipus norisi greičiau bėgti prie kažkurio dar laisvo „Porsche 911 Turbo“, bet, laimei, nespėju. Apninka jausmas laimėjus loteriją, kai prie besidairančio manęs prilekia 887 AG galios hibridinis „Porsche 918“, vairuojamas patogiai įsitaisiusio Nico Hulkenbergo.

Taip, tai tas pats „Formulės-1“ pilotas, pernai pirmuoju bandymu kartu su kolegomis iš D. Britanijos ir N. Zelandijos laimėjęs legendines „Le Mano 24 valandų“ ištvermės lenktynes.

„Važiuojam?“, – šypsosi vokietis. „Tai ne“, – skamba mano galvoje, tačiau neverčiu to į anglų kalbą ir tik greičiau taisausi šalia „Force India“ komandos piloto.

Jeigu galvojau, kad skrydis su Jensu sudėliojo galutinį vaizdą galvoje, suprantu, kad pamačiau dar ne viską. 28-erių metų sportininkas, už savo pečių sukaupęs jau nekuklią „F-1“ patirtį, ta pačia trasa visai kitokiu automobiliu lekia dar azartiškiau, gal tik nuo tramplino skrieja elegantiškiau, tačiau labiausiai pakeri jo veiksmų laisvumas.

Akivaizdžiai atsipalaidavęs N. Hulkenbergas žaidžia vairu lengvais judesiais, stulbinančiu greičiu slysta ledu ir kukliai atsakinėja į klausimus. Ne, šiemet jis „Le Mano 24 valandų“ lenktynėse nebevažiuos, mat, šių varžybų data kertasi su vienu iš „Formulės-1“ etapų.

Ką padarysi, pasivažinėjimo pabaigoje linkiu jam sėkmės ir skubu perimtas žinias dar kartą išbandyti trasoje. Jau po keleto posūkių suprantu, kad akimis įsiminti keletą patyrusių lenktynininkų veiksmų pavyko.

"Porsche" vairavimo mokymai Laplandijoje
"Porsche" vairavimo mokymai Laplandijoje
© Gamintojo nuotr.

Vakare keliaudami autobusu į viešbutį dauguma mokymų dalyvių tylėjo prislėgti įspūdžių. Vėliau išsiaiškinome, kad ne vienas tiesiog laukė, kada kūnas po tokių pratybų nustos „švytuoti“. „Intensyvu, įtraukiančiai azartiška ir labai gaila, kad baigėsi“, – tokie žodžiai liejosi prie bendro vakarienės stalo.

Vakarieniaudami su kolegomis postulavome ir šias papildomas pastabas:

1. Aukšto lygio instruktorių dėstomos tiek teorinės, tiek praktinės paskaitos, tikėtina, nekukliai prailgins jūsų gyvenimo trukmę ir sveikatos draudikų ramų miegą.

2. Daugelis ekstremalių eismo situacijų jūsų galvoje taps paprastesniu algoritmu, kuriame užkoduoti žaibiški pasirinkimai.

3. Na, pripažinkime, šonaslydis yra smagu. O šonaslydis „Porsche 911 Turbo S“ automobiliu yra 207 tūkst. eurų smagiau.

4. Gražiausia žiema yra Kalėdų senelio gyvenamojoje aplinkoje.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Policijai užkliuvo ne vairuotojas, o neįprasta automobilio padanga – lydėjo iki serviso (68)

Visiems vairuojantiems bent kartą gyvenime tikrai teko susidurti su tokiais nesklandumais kaip...

Andriulis rėžė apie įsigytą dyzelinį „Audi Q8“: už 100 000 eurų pardavė nevažiuojantį automobilį (780)

Prieš metus iš automobilių salono išvažiavęs su nauju „ Audi Q8 “, verslininkas Liudvikas...

Į kelius sugrąžino 90-ųjų žvaigždes – galite pasivažinėti „bulka“ ir „guoliu“ (17)

Ar dar prisimenate, ką reiškia važiuoti „bulka“? O riedėti antru „golfu“? Galbūt niekada...

Policija į bėglio gaudynes leidosi su „Tesla Model S“, bet nusikaltėlis paspruko dėl vienos klaidos (31)

„Tesla“ būstinė įsikūrusi Fremonte, Kalifornijoje. 2018 metais vietos policijos...

Kas laukia po žinios apie automobilių mokestį: dabar pats metas pirkti ir parduoti (372)

„Bus sujudimas“, – taip apibūdina kelis ateinančius mėnesius iki metų pabaigos Vismantas...

Top naujienos

Valinskas: Pranckiečio atstatydinimas gali būti tik žingsnis tam, kad Karbauskis iš frakcijos lyderio staiga taptų niekuo (42)

„Ir socialdarbiečiai, ir konservatoriai, ir visi kiti – jei tik matys progą, kad gali Karbauskį...

Ekspertas: toks Trumpo požiūris turėtų kelti nerimą ir Lietuvai (144)

„Visa tai kelia labai daug rimtų klausimų dėl NATO kaip Aljanso darnos ir dėl to, kiek dar...

„Džokerį“ pažiūrėjęs Majauskas siūlo pensijas didinti 30 eurų (83)

Seimo Biudžeto ir finansų komiteto narys Mykolas Majauskas teigia neabejojantis, kad automobilių...

Nužudytas 22-omis bausmėmis iki gyvos galvos nuteistas pedofilas: tvirkino 200 vaikų, vaizdus platino internete (102)

2016 m. Richardui Huckle‘ui buvo skirta 22 laisvės atėmimo iki gyvos galvos bausmės už 200...

Po garsiausias Balkanų šalies vietas keliavę lietuviai patarė, kur nevykti silpnesnių nervų žmonėms (3)

Prieš kelionę į Bosniją kažkur skaičiau, kad nepaisant šalies gamtos grožio, įdomiausias jos...

Ši liga žmogų naikina tyliai: iš pažiūros nekaltas rankų drebėjimas – rimtos bėdos ženklas (3)

Parkinsono liga – tai neurologinė liga, kurios metu nyksta tam tikros galvos smegenų srities,...

Žinomas verslininkas Liudvikas Andriulis prabilo apie vaikystėje patirtus sunkumus (32)

Verslininkas Liudvikas Andriulis prieš keletą metų tapo itin žinomas dėl savo aštrių...

Žiniasklaida: Sirijos kariuomenė įžengė į vieną svarbiausių miestų kurdams

Sirijos kariuomenė pirmadienį įžengė į Alepo provincijos šiaurėje esantį Manbidžo...

Lietuvių šefų desantas ruošiasi į Kiniją: parodys, kaip reikia gaminti (6)

Savaitgalį, likus kiek daugiau nei savaitei iki pirmą kartą pasaulyje organizuojamo tarptautinio...

Tūkstančiai ukrainiečių protestuoja prieš numatomą „kapituliaciją“ (90)

Tūkstančiai ukrainiečių pirmadienį išėjo į Kijevo gatves smerkdami vadinamąją...