aA
Du mėnesius realiomis eismo sąlygomis oro taršą matavę nuotoliniai matuokliai nustatė, kad Vilniaus orą labiausiai teršia dyzelinu varomos transporto priemonės. Populiariausių šiais degalais varomų lengvųjų automobilių tarša azoto oksidais viršija normą apie tris kartus, kietosiomis dalelėmis – apie pusantro karto. Sunkiųjų transporto priemonių išmetamas teršalų, ypač azoto oksidų, kiekis už standartą didesnis iki keliolikos kartų, sakoma pranešime žiniasklaidai.
Automobilio taršos matavimas
Automobilio taršos matavimas
© DELFI / Rafael Achmedov

Matavimai parodė, kad vidutiniškai viena sunkioji krovininė transporto priemonė šių teršalų išmeta tiek, kiek 11 lengvųjų dyzelinu varomų automobilių. Be to, vos 2-4 proc. automobilių sukuria iki pusės visos parko taršos (16-52 proc. priklausomai nuo teršalo).

Įvertinęs duomenis, aplinkos ministras Simonas Gentvilas teigia, kad artimiausioje ateityje Lietuvoje bus griežtinama techninė priežiūra, intensyvės transporto kontrolė gatvėse, o šalis iš esmės transformuos vyraujančio transporto rūšis.

„Vilniaus oras yra labiau užterštas už Paryžiaus – vasarą Vilniuje atliktas stebėjimas realiomis sąlygomis paaiškina kodėl. Netvarkingi, apleisti dyzeliniai automobiliai ir sunkiasvoriai sunkvežimiai nuodija mūsų gatves ir plaučius. Vis dėlto per ateinančius 10 metų pasaulio automobiliai pasikeis iš esmės, o Lietuvai, kartu su Europa valantis nuo dyzelinių variklių, didžiausias iššūkis bus suvaldyti senų dyzelinių automobilių importą ir nebeleisti jiems dalyvauti eisme su netvarkingomis vidaus degimo sistemomis“, – sako aplinkos ministras.

Pagal preliminarias projekto išvadas, žymi sostinės gatvėmis riedančių automobilių dalis išmeta daugiau teršalų, nei nustatyta Euro standartais. Šie standartai nustato oro teršalų azoto oksido, kietųjų dalelių, anglies monoksido (CO) ir angliavandenilių (HC) ribines vertes, kurių atitiktį privalo užtikrinti automobilių gamintojai.

Euro standartų ypač neatitinka dyzelinu varomos transporto priemonės. Vilniuje didžiąją dalį lengvųjų keleivinių automobilių parko dalį sudaro Euro 4 standarto transporto priemonės, kurių vidutinis amžius siekia beveik 12 metų.

Lyginant dyzelinu ir benzinu varomų automobilių taršą, azoto oksidais labiau teršia dyzeliniai (Euro 5 standarto – iki 8-9 kartų daugiau), išskyrus ypač senas Euro 1 standarto transporto priemones – pastarojoje grupėje šiek tiek taršesni benzininiai modeliai. Dyzelinu varomi automobiliai taip pat išmeta gerokai daugiau kietųjų dalelių (Euro 3 ir Euro 4 standarto – iki 6 kartų daugiau), išskyrus naujausio Euro 6 standarto automobilius – šių benzininių ir dyzelininių modelių šio teršalo išmetimai panašūs.

Daugiau anglies monoksido ir angliavandenilių išmeta benzinu varomi automobiliai, ypač kai lyginamos Euro 4 standarto ir senesnės transporto priemonės.

Vertinant Vilniaus automobilių parką kitų Europos miestų, kuriuose buvo įgyvendinti tokie projektai kontekste, pastebėta, kad mūsų Euro 4 ir senesnio standarto automobilių tarša anglies monoksidu ir kietosiomis dalelėmis, lyginant su atitinkamo standarto automobiliais, važinėjančiais Frankfruto, Briuselio, Berlyno, Varšuvos, Madrido keliuose yra didesnė. Galima priežastis – mūsų seni automobiliai nepakankamai techniškai prižiūrimi ir dalis jų galimai turi neveiksmingas taršos mažinimo sistemas ar jų visai neturi (dalelių filtrų, katalizatorių).

Susirūpinimą kelia išmatuota Vilniaus keliais važiavusių sunkiųjų transporto priemonių tarša. Pavyzdžiui, beveik pusės Euro 6 standarto krovininių sunkiųjų transporto priemonių tarša azoto oksidais taikomas normas viršijo daugiau kaip 10 kartų.

Taip pat pastebėta, kad išmatuoti nauji Euro 6 standarto autobusai teršia orą azoto oksidu ne ką mažiau lyginant su senesniais Euro 4 ir Euro 5 standarto. Tai gali lemti nepakankama jų techninė priežiūra, neveiksminga išmetamų teršalų kontrolės sistema ar net su ja susijusios manipuliacijos.

Per du mėnesius išmatuota daugiau kaip 45 tūkst. transporto priemonių azoto oksidų, kietųjų dalelių, anglies monoksido ir angliavandenilių išmetami kiekiai. Matavimai vyko dešimtyje skirtingų miesto vietų – Tilto gatvėje Centre, Savanorių prospekte Naujamiestyje, Geležinio Vilko gatvėje ties įvažiavimu į Ozo gatvę, Talino gatvėje Justiniškėse, Žaliųjų ežerų gatvėje ir kt.

Pristačius projekto galutinius rezultatus, bus pateikta ataskaita, kurią iki šio mėnesio pabaigos planuojama paskelbti Aplinkos ministerijos puslapyje.

Transporto priemonių taršos realiomis važiavimo sąlygomis nuotolinės stebėsenos bandomasis projektas yra viena iš Vyriausybės patvirtinto Nacionalinio oro taršos mažinimo plano priemonių. Projekto rangovas – UAB „Fima“, subtiekėjas – „Opus RS Europe LS“.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(37 žmonės įvertino)
2.6216

Paskutinis benzinu varomas automobilis Norvegijoje bus parduotas 2022 metų balandį (3)

Norvegijos valdžia naujus automobilius su VDV šalyje uždraudė pardavinėti nuo 2025 metų, tačiau...

Lietuvos automobilių rinka susijaukė: mašinos paseno, o senos – dar ir pabrango (48)

Šiuo metu Lietuvos transporto rinkoje pastebima didelė automobilių paklausa. Tačiau transporto...

Automobilių entuziastai leido ypatingiems vaikams patirti lenktynių emocijas (3)

„Mums svarbiausia dovanoti gerą emociją“, – tokius žodžius, kalbėdami apie praėjusį...

Vilniuje pristatė automobilį be vairuotojo: tokiu galėtų būti bet kuris už maždaug 1400 dolerių (33)

Apie automobilius, kuriems nereikia vairuotojų, pasaulis kalba jau labai seniai. Tačiau netgi po...

Po žinios apie pokyčius Konstitucijos prospekte, eismo žinovai bado į kitas Vilniaus problemas: ne nuo to pradedama (182)

Vilniaus miesto savivaldybei paskelbus, kad Konstitucijos prospekto viduryje, vietoje dabar...

Top naujienos

Dėl pandemijos valdymo – du scenarijai: arba peržengsime ribą, arba lauks naujas smūgis lapkritį

Dėl skiepų, kaukių ir galimybių paso verdančios aistros Lietuvoje radikalėja. Nuo įtūžio ir...

Verslas valdžiai siūlo priešingą strategiją dėl degalų akcizų kėlimo: jį mažinkime benzinui (47)

Valdžiai nuo 2023-ųjų ketinant branginti degalus, o ypač, dyzeliną, kuris, skaičiuojama,...

Po „dėdės Juozo“ sulaikymo – zonos „bachūrų“ pyktis: „sudegė toks geras kelias“ (75)

Kai po ilgalaikio kriminalinės žvalgybos pareigūnų tyrimo su įkalčiais buvo sulaikytas dabar jau...

Makabriška Ellos Harper šlovė, arba kaip susiklostė sensacingosios Merginos-kupranugarės likimas (77)

XIX a. pabaigoje dėl tokių asmenų kaip garsusis Phineasas Tayloras Barnumas entuziazmo...

Vėlų vakarą Šiauliuose kilo didžiulis gaisras: užsiliepsnojo medienos sandėlis (9)

Vėlų penktadienio vakarą, 22.41 val., Bendrajame pagalbos centre skubios pagalbos tarnybų telefono...

Šamą-bananą pagavęs žvejys nepatikėjo savo akimis mokslininkai turi paaiškinimą, kas čia nutiko (44)

Lyg milžiniškas besirangantis bananas su žiaunomis – tokios išvaizdos šamą iš ežero gelmių...

Be jokių vilčių prisikelti: „Barcelona“ su žemėmis sulygino visą „Zenit“ pasipriešinimą (3)

Penktą pergalę iš eilės iškovojo ir Eurolygos viršūnėje kartu su Milano „Armani“...

Vėjas po truputį rims, savaitės pradžia bus sausesnė (1)

Šeštadienio dieną dar išliksime aktyvaus ciklono įtakoje. Diena bus debesuota su pragiedruliais....

Parodė, kokie trys vyriški plaukų kirpimai dabar patys madingiausi (77)

Kaune specializuoto vyrų grožio salono „Old Town Barbers“ salono meistrai išrinko...

Lemiamą spurtą pradėjęs Giedraitis padėjo baskams triuškinti „Monaco“ su Motiejūnu (4)

Eurolygos dvikovoje Vitorijoje penktadienį susigrūmė žaidėjus iš Lietuvos turinčios...