aA
Pusę šimtmečio stebėjote mokslinę fantastiką, tad tiksliai žinote, kaip atrodys ateities miestas: blyksintys dangoraižiai bei asmeninės raketos, vamzdžiai kuriais žmonės skries iš vieno taško į kitą, ir viskas bus taip švaru ir ekologiška, kaip niekada anksčiau.
Ateities miestas
Ateities miestas
© AFP / Scanpix

Kaip rašo BBC, visgi tikroji ateitis, kaip bebūtų gaila, tikriausiai bus be kuprinių su reaktyviniais varikliais. Tikroje ateityje yra daugybė technologijų, kurios pakeis mūsų vairavimo būdą mieste, nesvarbu, ar mes iš tikrųjų vairuosime.

Kalbančios mašinos

Nekalbame apie automobilį KITT iš serialo „Ratuotas riteris“, ar Siri jūsų Subaru automobilyje. Šiuo atveju kalbame apie komunikaciją tarp transporto priemonių, žinomą kaip V2V.

Amerikos Transportavimo departamentas neseniai pasiūlė taisykles, kurios standartizuos automobilių bendravimą, kalbant apie vietą, kryptį ir greitį. Taip vairuotojai (ilgainiui ir autonominiai automobiliai) bus įspėjami apie potencialius pavojus.

Mieste nelaimingi atsitikimai dažniausiai įvyksta sankryžose. Ateityje automobiliai savarankiškai apsispręstų, ar spės pasukti į dešinę, kai yra papildoma lentelė prie raudono šviesoforo signalo, kas turi pirmumo teisę sankryžoje su šalutiniais keliais.

Automobiliai, kalbantys su šviesoforais

Kita transporto komunikacijos tinklo pusė yra V2I arba komunikacija tarp transporto priemonės ir infrastruktūros. Priešgaisrinės gelbėjimo tarnybos automobiliai naudoja įvairias technologijas tam, kad pakeistų šviesoforo signalą, esant nenumatytiems avariniams maršrutams. Tačiau V2I „klausysis“ transporto priemonės duomenų, siekiant efektyvesnio miesto eismo tinklo.

Išmani infrastruktūra galės sulaikyti žalią šviesoforo signalą šiek tiek ilgiau, jei eismas atsilieka, pakeisti greičio ribojimą ar net pakeisti maršrutą dėl nelaimingų atsitikimų ar kamščių. Kai autonominės transporto priemonės išriedės į gatves, tai nebus tik automobiliai, kurie jaučia ir galvoja – visas miestas bus išmani mašina.

Degalais pagrįsta diskriminacija

Dyzeliniai varikliai pasižymi aukštu sukimo momentu, darbštumu ir didesniu degalų efektyvumu. Tačiau greitai jie bus tinkami tik ūkyje bei niekada nepamatys Paryžiaus. Prancūzijos sostinė kartu su Meksiku, Madridu ir Atėnais planuoja uždrausti eismą dyzelinėmis transporto priemonėmis pagrindinėmis miesto gatvėmis. Taip siekiama sumažinti oro taršą iki 2025-ujų. Kiti pasaulio miestai, tikėtina, seks jų pėdomis.

Užbėgant įvykiams už akių, du didžiausi Norvegijos miestai — Oslas ir Bergenas iki tos pačios datos planuoja įkurti nulinės emisijos zonas, kur benzininiai varikliai bus „ištremti“. Taigi, nors kova su per dvi vietas pastatytais automobiliais dar nesibaigusi, miesto centre galite tikėtis mažesnių, švaresnių ir daug tylesnių transporto priemonių.

Įkrauni, kol važiuoji

Jei kiekvienas mieste vairuotų elektrinį automobilį, akivaizdu, kad, ten, kur kadaise stovėjo automobilių stovos skaitikliai, gėlių vazonai bei kavinių terasos, turėtų stovėti įrenginiai tam, kad pakrautume savo „Tesla“. Iš tikrųjų – truputis infrastruktūros planavimo ir mes galėsime įkrauti automobilius, kol lauksime prie raudono šviesoforo signalo ar tiesiog automobilių stovėjimo aikštelėje.

Mintis elektromobilį įkrauti važiuojant atrodo kaip nepasiekiamas tikslas, tačiau, jau dešimtmetį mokslininkai gali perduoti energiją per tarpą, kuris yra ne didesnis nei du metrai, esant beveik 100 procentų efektyvumui. Tai vadinama magnetinio rezonanso jungtimi. Elektrinės ritės kelyje naudojamos tam, kad sukurtų vibraciją suporuotose ritėse automobilyje, kurios pavers vibraciją į elektrą įkrauti baterijoms.

Viso pasaulio miesto transportavimo sistemos tokiu būdu (neprisijungus) jau bando krauti autobusus, kol jie laukia autobusų stotelėse. Ši technologija turėtų būti lengvai įmontuojama į visas naujų automobilių stovėjimo vietas ir į kelio dangą. Vis dar laukiama startuolio, kuris padėtų išspręstų mokėjimo problemą: kaip individualus vairuotojas mokės už suvartotą energiją.

Nauji važiavimo mokesčiai

„Grūsties mokestis“ reiškia, kad jūs mokėsite daugiau už miesto gatvių naudojimą, kai kiti taip pat norės naudotis tomis miesto gatvėmis.

Tokia praktika buvo naudojama Singapūre nuo 1975-ųjų, tačiau miestai nuo Londono iki Rygos, siekiant mažesnio eismo, vis labiau naudojasi šia schema. Kadangi greitai turėsime išmanias transporto priemones, kalbančias su išmania infrastruktūra, nenuostabu, kad dalis šios infrastruktūros rinktų mokesčius. Vairuotojai, užuot mokėję degalų mokestį, mokėtų rinkliavą už nuvažiuotus atstumus, su didesniais tarifais tam tikrose vietose tam tikru metu.

Didesnių transporto priemonių, tokios kaip limuzinai ar padidinto pravažumo automobiliai (SUV), savininkai galėtų mokėti daugiau, norėdami įvažiuoti į centrinę miesto dalį, kaip, pavyzdžiui, šiandien mokama už triašius sunkvežimius.

Važinėkite į miestą, bet ne jame

Didelių miestų ekonomika priklauso nuo „Park-n-Ride“ („Statyk ir važiuok“). Tai reiškia, kad žmonės iš priemiesčių važiuoja į geležinkelio stotį, ten palieka automobilį ir sėda į traukinį darbo kelionei į miestą. Nepaisant to, kad tai puikiai tinka standartinei darbo dienai, tai nėra idealus variantas trumpoms kelionėms ar keliaujant ne piko valandomis, kai traukinių yra vos keletas.

Labai išmanūs ir inovatyvūs miestai leis jums reikiamoje centrinėje miesto dalyje įsėsti į mini autobusą, kuris nuveš prie tramvajaus ar dviračių dalinimosi punkto ar bet kur kitur, kur galėsite persėsti į kitą transporto priemonę ir tęsti kelionę tikslo link.

Parengė Gintarė Krugelytė.

www.lrt.lt
|Populiariausi straipsniai ir video
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Visų užmirštas „Ford“, kuriam kabinama ateities klasikos etiketė (4)

Pirmosios kartos „ Ford Mondeo “ buvo labai sėkmingas automobilis, o su atnaujintu, smarkiai...

Paviešinta, kokių instrukcijų turi laikytis „Tesla“ darbuotojai: kai kurie dalykai stebina (7)

Tai, kad „ Tesla “ yra ypatinga bendrovė, o Elonas Muskas yra netipinis generalinis...

Vanagas išbandė tanką „Leopard“ – „Rolls-Royce“ sūnėną ir „Belaz“ pusbrolį (8)

Ką mes žinome apie... Tankus? Turbūt daugelis pasakytų, jog tai didelė, lėta ir visą griaunanti...

Pasiūlymas ieškantiems išskirtinio automobilio: galite įsigyti pavadintą lietuviškai – „Erelis“ (43)

Norint rasti įdomų ir išskirtinį automobilį, visiškai nebūtina jam išleisti šešiaženklių...

Auksarankis iš Lietuvos restauravo seną „Fiat“ kabrioletą: rezultatas pribloškiantis (22)

Senų automobilių restauravimas – didelio kruopštumo ir daugybės išmanymo reikalaujantis...

Top naujienos

Gauti koronavirusu užsikrėtusios moters šeimos narių tyrimų rezultatai: visi ėminiai neigiami atnaujinta 22.56; dar laukiama vieno mėginio rezultatų (99)

Praėjusią naktį pranešus, kad iš Italijos sugrįžusi 39 metų moteris yra užsikrėtusi...

Rizikingą žingsnį ir lūžusią derinių lentą aptaręs Jasikevičius galiausiai pasisakė ir apie virusą (66)

Krepšinis „Žalgirio“ arenoje penktadienį turėjo padėti pamiršti tiek Italijoje, tiek...

Į infekcines ligonines vežami žmonės iš visos Lietuvos, kol kas naujų susirgimų nenustatyta (7)

Į penkias šalies ligonines, kuriose yra specialiai pritaikyta infrastruktūra ir infekcinių ligų...

Svarbi pergalė lenktynėse dėl TOP-8: prireikė pratęsimo, bet „Žalgiris“ patiesė Milano ekipą (664)

Penktadienio vakarą Nemuno saloje vykusiose Eurolygos 26-ojo turo rungtynėse Kauno „Žalgiris“...

Užsienietis nesitikėjo tokio akibrokšto gydymo klinikoje: moka visus mokesčius, bet paslauga – neprieinama (41)

Lietuvoje jau kelerius metus gyvenantis ir dirbantis užsienietis labai nustebo, kai jam prireikus...

Žaidimas degtukais virš parako statinės: ar Turkija įtrauks NATO į Trečiąjį pasaulinį karą su Rusija? (577)

Jungtinių Valstijų kariuomenė atsargiai vertina savo vaidmenį Sirijoje . Tačiau Jungtinių...

Vitalija Guobė

Karas šeimoje: kodėl geria garsių vyrų žmonos? N-18

Kai eilinį kartą pro langą kieme pamačiau kelis prabangius automobilius su man nelauktais...

Keliaujantiems į Kijevą: neaplankyti šios vietos būtų nuodėmė (13)

Keliauti po Ukrainą ir neužsukti į vietinį turgų būtų visiška nuodėmė. Orijus sako, kad...

Legendinės primabalerinos Anos Pavlovos paslaptys: sutuoktiniui keršijo ilgai ir stebino širdies žiaurumu (14)

Ja visi žavėjosi, ji buvo vadinama „dieviška“ ir „nepakartojama“. Kalbėta, kad ji tikras...

Internautai su Tapinu priešakyje pasipiktino Vadimo Zizo įrašu koronaviruso akivaizdoje: siūlo kaukes už 64 eurus (166)

Koronaviruso akivaizdoje imtos pardavinėti kaukės už daugiau nei 60 eurų sulaukė internautų...

|Maža didelių žinių kaina