aA
Septintame praėjusio amžiaus dešimtmetyje atlikta po avarijos ligoninėse atsidūrusių vairuotojų apklausa parodė, kad jie savo vairavimo gebėjimus vertino itin gerai – mes visi turime panašių aklųjų dėmių, rašo newscientist.com.
Eismas
© DELFI / Domantas Pipas

1965 metais pora psichologų iš Vašingtono universiteto 50-čiai rūpestingai atrinktų vairuotojų iš Sietlo pateikė klausimyną. Jame pateikiami klausimai buvo susiję su vairavimo įgūdžiais, bet Caroline Preston ir Stanley Harrisas nesistengė sužinoti respondentų vairavimo lygio – jie jau turėjo gan aiškų supratimą apie tai, – o norėjo išsiaiškinti, kaip savo vairavimo gebėjimus vertina patys vairuotojai.

Klausimynas nebuvo sudėtingas. Jame vairuotojų buvo prašoma įvertinti savo vairavimo gebėjimus nuo 0 iki 9, kur 0 „labai blogi“, o 9 – „ekspertas“. C. Preston ir S. Harrisas tikriausiai tikėjosi, kad vairuotojų savęs vertinimai bus arčiau nulio, nei 9. Jiems teko gerokai nustebti – rezultatai buvo tiksliai priešingi.

Atsižvelgiant į tai, kas buvo šie vairuotojai, toks rezultatas iš tiesų, švelniai tariant, labai keistas.

Septintajame dešimtmetyje automobilių avarijų aukų skaičius JAV buvo sparčiai auganti problema. 1960 metais žuvo 36 000 žmonių, 1962 metais – 39 000, o 1964 – 46 000. Avarijos keliuose buvo pagrindinė vaikų ir jaunuolių mirčių priežastis – ir tai atsiėjo labai nepigiai.

Buvo atliekama daugybė avarijų priežasčių tyrimų, daugiausiai susiję su automobilių dizainu ir eismo reguliavimu. Bet keletas tyrėjų susidomėjo vairuotojų psichologija ir elgesiu. Būtent tai paskatino C. Preston atkreipti dėmesį į problemą. Ji tikriausiai tikėjosi aptikti kokį nors psichologinį bruožą, kurį būtų galima panaudoti avarijų skaičiaus mažinimui, bet vietoje to ji netyčia pradėjo mūsų supratimo apie žmogaus protą revoliuciją, besitęsiančią jau daugiau nei pusšimtį metų.

Apklaustieji 50 vairuotojų nebuvo eiliniai. Jie visi buvo pasirinkti, nes neseniai buvo pakliuvę į avarijas. Ne tik „pakliuvę“ – jie avarijos metu sėdėjo už vairo.

Jų avarijos nebuvo tiesiog bakstelėjimai ar chromuotų detalių nubrozdinimai. Jos buvo pakankamai rimtos, kad tektų atsidurti ligoninėje.

Asociatyvi nuotr.
Asociatyvi nuotr.
© DELFI / Kiril Čachovskij

„Daugybiniai sužeidimai… buvo kriterijus“, pažymėjo psichologai. 28 atvejais vairuotojas nebepataisomai sudaužė savo automobilį, šeši į metalo laužą pasiuntė kažkieno kito automobilį, trys ką nors nužudė. Prieš užduodami kokius nors klausimus, C. Preston ir S. Harrisui dažnai teko laukti, kol vairuotojai atgaus sąmonę.

Tikėjimas savimi

Kai jiems būdavo leidžiama imtis darbo, psichologai apklausdavo subjektą, aiškindavosi jo vairavimo ir avarijos istoriją, atlikdavo asmenybės ir galvosenos testus, diskretiškai pasiteiraudavo apie gėrimo įpročius. Tada paklausdavo apie vairavimo gebėjimus.

Nieko ypatingo nebuvo užfiksuota, išskyrus vairuotojų pasitikėjimą savimi. Nors gulėjo ligoninėje dėl paties sukeltų sužeidimų, visi 50 apklaustųjų vertino savo vairavimo gebėjimus geriau nei vidutiniškai – „daug „arčiau ekspertų“, nei „prastų vairuotojų“ spektro“.

Ir ne tik tai – paklausti kaip jie vairavo susidūrimo metu, dauguma sakė, kad viskas buvo gerai. Keli pripažino „mažesnį nei įprasta vairavimo efektyvumą“ ir 21 – gėrę alkoholio prieš avariją, bet 34 sakė, kad jų vairavimas buvo „normalus“, „geras“, „100 proc.“ ar net „itin geras“. Iš esmė jie neigė bet kokią atsakomybę dėl avarijos. Vos 15 pripažino tiesioginę savo kaltę, nors policijos įrašuose tvirtinama, kad tokie buvo 34.

Pasikapstę vairuotojų praeityje, C. Preston ir S. Harrisas aptiko, kad ji nebuvo nuobodi: šešiems vienu ar kitu metu buvo uždrausta vairuoti; 11 neišlaikė vairavimo egzamino; 29 turėjo nuobaudų už du ar daugiau eismo taisyklių pažeidimus; 11 buvo kaltinami neatsargiu, beatodairišku vairavimu arba vairavimu išgėrus.

„Ženklai kaupėsi kurį laiką,“ sausai pastebėjo C. Preston ir S. Harrisas.

Vairuotojai akivaizdžiai nebuvo iš elitinių padalinių. Daugelis buvo nekompetentingi ir turėjo daugiau nei pakankami progų tuo įsitikinti. Tačiau dauguma vis vien manė esantys išskirtiniai. Iš kokios jie planetos?

Geresni nei vidutiniai vairuotojai: psichologiją pakeitęs stulbinamas atradimas
© Organizacijos nuotr.

Paaiškėjo, kad jie iš tos pačios planetos, kaip ir mes visi.

Atlikdami tą patį tyrimą, C. Preston ir S. Harrisas pasamdė 50 kontrolinių vairuotojų, kurie buvo panašūs visais kitais aspektais, išskyrus tai, kad nebuvo pakliuvę į avariją. Jeigu tyrėjai tikėjosi rasti kokių nors skirtumų, jie turėjo nusivilti. Abi grupės pasirodė praktiškai vienodai, taip pat ir vertindamos save nuo 0 iki 9.

Tai, kad avarijų nepadarę vairuotojai save priskirs elitui, nebuvo netikėta. Bet kad tai padarys visi 100 subjektų – taip pat ir 50, kurie aiškiai tokie nebuvo – statistiška neįmanoma. Geresni už vidutinį visi būti negali. Kas čia dedasi?

Šis tyrimas buvo publikuotas „Journal of Applied Psychology“ (vol. 49, p. 284), ir tada dėmesio nesusilaukė. Tai neturėtų stebinti. C. Preston ir S. Harrisas norėjo išsiaiškinti, dėl ko vairuotojai linkę daryti avarijas, bet praktiškai nieko neaptiko. Kitaip tariant, jie pasiekė nulinį rezultatą, apie kurį dažniausiai pamirštama.

O be to, jis prieštaravo to meto psichologijai. Didžiąją XX amžiaus dalį realistinis požiūris į pasaulį ir save buvo laikomas geros psichologinės sveikatos kertiniu akmeniu. Pavyzdžiui, pripažintas mentalinės gerovės ekspertas Abrahamas Maslow 1950 metais rašė, kad „sveiki asmenys sugeba priimti save ir savo prigimtį be nusivylimo ar skundų“. Tai, ką atrado C. Preston ir S. Harrisas, būtų buvę palaikyta deliuzija.

Netrukus C. Preston ėmėsi kitų klausimų ir tapo žinoma gerontologe. Vašingtono universitete ji dirbo visą likusią savo ilgos karjeros dalį ir išėjo į pensiją 1984 metais. S. Harrisas, panašu, iš scenos pasitraukė su visam.

Bet nors jų tyrimas niro užmarštin, panašias anomalijas pradėjo atrasti ir kiti psichologai. Išsiaiškinta, kad verslo lyderiai ir vadybos studentai irgi panašiai nerealistiškai vertina savo kompentenciją. Koledžų profesoriai dažnai manydavo esantys geresni už paprastus mokytojus. Visur buvo tas pats – fenomenas, pavadintas „geresnis nei vidutinis“ efektu.

Mieguistas vairuotojas
Mieguistas vairuotojas
© Scanpix

Nerealistiškas pozityvumas dabar laikomas esminiu žmogaus prigimties bruožu. Beveik visi išpučia savo savivertę ir nuvertina ar ignoruoja silpnybes. Žmonės dažnai nuopelnus dėl sėkmės priskiria sau, o dėl nesėkmių kaltina išorės jėgas, ir tikisi, kad ateitis bus geresnė, nei praeitis. Ironiška, bet žmonės taip pat teigia mažiau nei vidutiniškai linkę apie save galvoti pernelyg gerai.

Šie įsitikinimai toli gražu nėra deliuzija, jie – geros psichinės sveikatos požymis. Jie padeda mums būti laimingais ir patenkintais, rūpintis kitais ir užsiimti produktyvia veikla. Tokių pažiūrų neturintys žmonės vadinami „depresyviais realistais“.

„Geresnis nei vidutinis“ efektas tebelieka kvintesenciniu šios tendencijos pavyzdžiu. „Tai geriausiai naudojamas ir geriausiai patikrintas savęs pagerinimas“, – sako Constantine'as Sedikidis iš Southamptono universiteto Jungtinėje Karalystėje, vienos iš produktyviausių ir netikėtumų kupinų psichologijos sričių tyrėjas.

C. Preston ir S. Harriso nuopelnai, atrandant „geresnis nei vidutinis“ efektą niekados nebuvo tinkamai įvertinti. Jų stulbinamas tyrimas kartais cituojamas, bet tebelieka kulto klasika. Bet gal nereikia pernelyg dėl jų jaudintis: tikriausiai jie didžiavosi savimi ir be to.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Švediškų automobilių entuziastai susirungė „drage“: išdavė, kur ir kaip „ieškojo“ kilovatų (13)

Į didžiulę švediškų automobilių gerbėjų bendruomenę susibūrę Kauno „Volvo“ ir „Saab...

Vyras bandė rusiško visureigio pravažumą, tačiau pasitraukti iš kelio traukiniui nespėjo (31)

Vairuotojai nuolatos perspėjami dėl to, kad privalo atsakingai važiuoti per geležinkelio...

Kaip bendro naudojimo kelyje buvo pasiektas 400 km/val. greitis (2)

Kai 2005-aisiais buvo pristatytas „ Bugatti Veyron “, jis iškart buvo tituluotas greičiausiu...

Seną sportinį automobilį pardavė už rekordinę sumą – pridėjo net pirmąją sąskaitą (29)

Itin reti dviduriai priekiniais ratais varomi „Acura Integra Type R“ pasaulyje, prisotintame...

„Subaru“ planuoja naują sportinį automobilį – 330 AG variklį montuos kėbulo centre (50)

Kaip skelbiama Japonijos automobilininkams skirtame žurnale „Best Car“, bendrovės „ Subaru “...

Top naujienos

Vėlinių laisvadienio įteisinimas kelia klausimų: o jei lietuviai važiuos ne į kapus (62)

Siūlymą Vėlines, lapkričio 2-ąją, paskelbti nedarbo diena Seimui pateikusios frakcijos seniūnė...

Trys naujos rizikos grupės: nuo skurdo spąstų neapsaugoti net ir dirbantieji (100)

Socialinės apsaugos išmokos neužtikrina „naujų“ socialinės rizikos grupių apsaugos nuo...

Sąmyšis mokyklose nesibaigia: šįkart į kampą spaudžiami ne mokytojai, o abiturientai (72)

Mokslo metai mokyklose prasidėjo sumaišties kupinomis emocijomis. Ir nors garsiausiai buvo kalbama...

Išvaizdą keičiantis Vilniaus „Akropolis“ durų neuždarys (3)

Šešiolika metų Vilniuje veikiančiame prekybos centre „Akropolis“ nuo pavasario prasidėjo...

Gražulis pažeidė etiką kalbėdamas apie savo vaiko motiną (47)

Seimo etikos sargai neetišku pripažino parlamentaro Petro Gražulio elgesį su jo vaiko motina.

Tokia operacija Lietuvoje atlikta pirmą kartą: dar negimusiai mergaitei medikai perpylė kraują (1)

Sėkmingai atliktą kraujo perpylimo operaciją vienai iš dar negimusių dvynukių lėmė ne tik...

Linas Kojala. Po politinio žemės drebėjimo Bavarijoje – signalas Merkel (30)

Pabėgėlių ir migrantų krizė lėmė ryškų Vokietijos kanclerės Angelos Merkel populiarumo...

Už uždarų durų Širinskienės komisijoje bus nagrinėjama įslaptinta medžiaga: nustatyti pirmieji taikiniai (204)

Seime trečiadienį į antrąjį posėdį rinkosi nauja parlamentinio tyrimo komisija, kuri pradėjo...

Kolegijos Kryme direktorė apie kruviną išpuolį: žudė visus iš eilės išpuolis perkvalifikuotas: tai – ne teroro aktas (717)

Rusijos okupuotame Kryme , Kerčės politechnikos kolegijoje nugriaudėjo sprogimas, žuvo...

Teisybės teisme ieškojęs kriptomilijonierius Paulius Aršauskas išgirdo nepalankų nuosprendį (26)

Į teisėsaugos akiratį pakliūvantis kriptovaliutų verslininkas Paulius Aršauskas trečiadienį...